
Dit jaar gaan er aanzienlijk meer Nederlanders met de EV op pad dan vorig jaar.
Als je een eigen laadpaal hebt en rondrijdt in Nederland, is range anxiety niet echt een ding. Het issue zit – of zat – ‘m vooral in lange reizen naar buitenland. Zijn er wel genoeg laadpalen op de route? Wat als een laadpaal niet werkt? Heb ik wel de juiste laadpassen? Enzovoorts. Er zijn echter steeds meer Nederlanders die het aandurven om met de EV op vakantie te gaan.
Fastned houdt bij hoeveel Nederlanders er snelladen in buitenland. Dat dit aantal stijgt is nogal wiedes, maar afgelopen maand waren dit er maar liefst 36% meer dan vorig jaar. Dat is best wel een significante stijging.
Op dit punt gaat bijna de helft van de EV-rijders met hun EV op vakantie, aldus Fastned. Er zijn dus nog steeds meer EV-rijders die het niet aandurven dan wel, maar het wordt steeds normaler. Wat ook logisch is, want de dekking wordt steeds beter. Verspreid over Europa staan er inmiddels meer dan 150.000 snelladers. Het maakt natuurlijk wel uit of je naar Frankrijk gaat of naar Griekenland.
Fastned heeft ook onderzocht hoeveel kilometer EV-rijders afleggen. Twee derde laadt na 150 kilometer tot 350 kilometer bij. Dat zijn vrij korte afstanden, maar de meeste mensen laden natuurlijk niet pas als de accu bijna leeg is. Een kwart laadt bij na 350 tot 500 kilometer gereden te hebben. Dat lijkt er meer op.
Zou je op vakantie gaan met een EV? Of heb je dat al gedaan? Schroom dan niet om je ervaringen te delen in de reacties.
Bron: Fastned
Foto: @dutchneon ging met de Tesla op vakantie





zijn ze toch een stuk stoerder/avontuurlijker dan de gemiddelde AB reaguurder
Duitsland, Tsjechië, Oostenrijk en Italië gehad. Nu weer op weg naar huis met de batterijenbak.
Vijf man, dakkoffer, afgeladen en een bereik van 300km. Prima te doen zonder haast. Tot 750km op een dag gedaan en dan is het prima te doen.
Laden was nergens een probleem.
Ondanks het goed te doen is blijf ik een bereik van 300km toch echt wel mager vinden. De Mazda volgetankt (gaat meestal 45 liter in) rijd ik ongeveer 800km mee en dat is dan ook met 4 man en helemaal vol met kampeer zooi. En je kan nog makkelijk afwijken van de route zonder laadstress bijv. Om de Gotthardpas te pakken ipv de tunnel.
Dakkoffer maakt wereld van verschil. Geen idee wat onze range is, maar het verbruik gaat significant omhoog. Logisch op de snelweg is luchtweerstand je grootste vijand, niet gewicht.
Ik gebruik met name het tesla netwerk terwijl ik geen tesla rijdt, echt prima te doen, af en toe even 20 minuten laden tot 80% en dan 400km range ongeveer, ondertussen sanitaire stop, een hapje en drankje en nog een klein beetje de benen strekken. Niets dat ik normaal met een ICE ook al niet deed.
En hoe zit het met de snelheid? Frankrijk rij ik meestal rond de 150/160kmh en in Duitsland gaat dat natuurlijk nog een stukje verder omhoog als de drukte het toelaat natuurlijk.
Wij zijn net terug uit Oostenrijk en rijden over 4 weken weer terug naar ons appartement.
Ik laad zowel op de heenweg als terugweg maar twee keer bij. En ik rijd op de Duitse Autobahn toch stevig door. Maar mijn Macan EV heeft dan ook een 100 kWh accu. Dus voor ons geen laadstress onderweg.
Twee keer naar Parijs geweest, vorig jaar naar Zwitserland en dit jaar naar Frankrijk. Geen enkel probleem gehad met laden. In Belgie stuurde onze navigatie ons wel al een paar keer de rimboe in om ergens op een verlaten industrieterrein te laden. Verder is het in F/D/CH prima geregeld. 250km rijden en dan een half uurtje pauze. Dat deden we met de benzine auto ook.
Vorige maand nog naar Puglia gereden. Geen enkel probleem met de Tesla, maar eens Bari voorbij vind je geen superchargers meer van Tesla…dan maar een lader van een derde partij genomen. Heb slechts 1 maal me lichtelijk zorgen gemaakt en dat was aan thionville op terugweg. Net om 22u werd daar de autostrade naartoe afgesloten (dit had de gps niet verwacht)en kwamen we met 8% aan de afrit van thionville…die ook nog eens afgesloten bleek te zijn. Uiteindelijk toch met 4% over er toch nog geraakt. Had anders wel ironisch geweest om te stranden aan de laatste stop voor we thuis hadden gekomen na een probleemloze vakantie van +5000 km.
Half juni/juli naar de poolcirkel in Noorwegen en weer terug. 4.665km totaal gereden. Heerlijk!
Naar Oekraïne gereden met model S . Uiteraard gratis tot aan de grens daarna geen tesla superchargers meer 😅
5 jaar met een model 3 winter en zomer en nu met een 5N. 5N laat super snel (15-20min en door) echt heerlijk maar range is niet beter en met mijn rijstijl ongeveer vergelijkbaar met wat wij met de Tesla gewend waren. Tesla supercharge netwerk is wel fijner. Verste afstand op 1 dag: van Barcelona naar Brabant 😁.
Vorig jaar april in een nieuwe baan begonnen en een auto uit de lease pool gekozen, een Skoda Enyaq 60. Voor hier in NL een prima fijne auto, voor vakantie iets minder. Eerste keer vorig jaar op vakantie wat leermomenten gehad. Geplande laadpaal defect, dan de volgende maar. Die ook defect. Dichtsbijzijnde snellader 25km. Volgens de auto konden we nog 22km rijden. Stressmomentje! Dus rustig rijden, airco uit etc. Volgende lader gehaald met 2%.
Dit jaar wat scherper geweest. Moeten we plassen, dan gaan we laden, en andersom. Ook duidelijk te merken dat er op de route (naar Bretagne) aanmerkelijk meer laders zijn gekomen. Door de ervaringen van vorig jaar geen range anxiety. Wel blij dat ik maandag bericht had van de lease maatschappij dat ik wat nieuws mag gaan uitzoeken. Die Enyaq is een fijne auto, maar de range en laadsnelheid zijn k*t.
Ga al jaren met vde elektrische wagen door heel Europa. Nooit echt laadstress gehad. De vorige wagen had maar 300 km range, mee naar west-Duitsland, Tsjechië en Zuid-Frankrijk geweest. Geen probleem. Met de huidige auto 500 km range, dat is echt wel prettiger op de lange afstanden. Roadtrip door Zwitserland en Frankrijk. Nergens een probleem gehad. Ik mijd overigens de Tesla laadpalen, want gedoe met factureren.
Nooit begrepen dat petrolheads blijven roepen wat een drama het zogenaamd zou zijn…
Bedoelde Oost-Duitsland uiteraard… West is net de grens over ;)
Er rijden thans een kleine 600.000 EVs (volledig elektrisch) in Nederland. Dat is al zo’n 50% meer (pak m beet) dan vorig jaar deze tijd. Nogal wiedes dat er dan meer Nederlanders met een EV naar het buitenland gaan. Geef de gemiddelde Nederlander de keuze tussen een EV met 300km of een diesel met 1000 km range, kijken welke ie pakt voor de reis naar het zuiden. Fijn dat de praktijkervaringen dus wel meevallen, maar laten we nu niet doen alsof een gedwongen situatie ineens zaligmakend is. Het feit dat de EV verhuurmarkt totaal niet van de grond is gekomen zegt ook al veel. Tot een aantal jaar geleden was iedereen toch vooral op zoek naar ‘de dieselbeuker waarmee je in 1x naar de wintersport kan blaffen’. Nu willen we ineens om de 200 km stoppen voor een half uur pauze. Ik vind dat bijzonder. Maar goed Fastned onderzoek, dat zegt al voldoende.
Misschien hebben mensen het begrip onthaasten eindelijk door en dat 1000km beuken nergens goed voor is
Nou nergens goed voor? Het doet er niet toe of het ergens goed voor is, het gaat erom wat mensen zelf prettig vinden. De 1 wil meters maken en de ander doet het kalm aan. Ieder zijn eigen keuze.
Wij van WC Eend onderzoek.. toch als EV rijder sinds 2020 snap ik die range anxiety niet als je een beetje tech savy bent kun je met een app of laadpaal in Nederland&buitenland overal wel laden, soms kom je nog op leuke plekken &lade lounges. Eerst met de XC40 P8 (om de 250km) en nu met een ID.5 GTX (om de 380km) even een pauze van 25 minuten op langere reis is ook ontspannend.
De aandrijflijnen zijn qua soepelheid & comfort superieur aan de toch leuke BMW diesels die ik had .30d en .25d
Vanwege de gunstige bijtelling in Duitsland (ruim 450€ per maand meer netto loon) een no brainer waarvoor ik leuke tweede brandstof auto kan rijden.
Indien ik ooit privé een auto voor woon werk (rijd nu 120km per dag) zou kopen zou ik zeker een EV overwegen en met eigen stroom opladen.
Gaat perfect. Navi laat alle snellaadplaatsen met beschikbare plaatsen zien. Pauzes zijn iets langer en niet alle snellaadplaatsen hebben de infra zoals bij een reguliere pomp, het ontbreekt wel eens aan een wc of koffiecorner.
Ik moet van de vrouw sowieso elke 2-2,5 uur even stoppen, dus geen range angst bij ons.
4500 km gereden deze vakantie, genoeg laag faciliteiten.
Rit naar Oostenrijk 2x geladen (1000 km).
3x een rit van rond de 700km gemaakt, dan moet je 1x half uurtje laden.