
Deze goedkope no-nonsense auto is eigenlijk veel cooler dan zo’n dure Cybertruck.
Weer een nieuwe dag, weer een nieuw EV-merk. Het is echter wel een interessant merk. Het Amerikaanse Slate presenteert namelijk een goedkope no-nonsense EV. Precies het tegenovergestelde van de Cybertruck dus. Een overeenkomst is dan weer dat er achter beide auto’s een megalomane techmiljardair zit. Slate wordt namelijk gefinancierd door Jeff Bezos.
Slate heeft gekozen voor een zeer minimalistische aanpak. Dit is dus een auto zonder overbodige fratsen, met stalen velgen en raamslingers. En een touchscreen in het interieur? Nergens voor nodig, er zit gewoon een telefoonhouder op het dashboard. En als je een telefoonscherm te klein vindt kun je een optionele tablet monteren.




Nog een belangrijk aspect: deze Slate Truck is modulair. In de basis is het een pick-up, maar de auto is heel eenvoudig om te bouwen naar een SUV. De Slate is verder aan te kleden met allerlei accessoires. De auto is ook goedkoop te personaliseren met stickers en wraps.
En hoe zit het met de techniek? De Slate is standaard voorzien van een 52,7 kWh accu. Dat is relatief bescheiden, dus de beoogde range is dan ook maar 241 kilometer. Optioneel kun je echter kiezen voor een grotere 84,3 kWh batterij, met zo’n 386 kilometer aan range. Snelladen kan met 120 kW.









De Slate is achterwielaangedreven en beschikt over 204 pk en 264 Nm. Daarmee zit je in 8 seconden op de 100 km/u. De 4,4 meter lange pick-up is overigens ook behoorlijk licht voor een EV: het gewicht bedraagt slechts 1.634 kg. Dat is vergelijkbaar met een Volkswagen ID.3.

Dan nu het belangrijkste: het prijskaartje. Slate mikt op een prijs van minder dan 20.000 dollar in de VS. Daarbij hebben ze wel alvast de subsidie meegerekend, maar alsnog is dit een hele scherpe prijs. Als ze dit waar kunnen maken, zou dit best wel een succes kunnen worden.





Renders or real? Leuk ding maar dan heb ik liever een Rivian.
Dit zijn renders, maar er staan op YouTube ook filmpjes van journalisten die ernaast staan
waren die ook niet minstens 20k duurder?
Een elektrische Tjaffer!
Een echte Tjaffer zou als ev ook best goed werken, maar dit terzijde.
Beetje Bollinger vibes.
Hopelijk zijn ze iets relaistischer in hun verwachtingen zodat ze het productie stadium wel halen, maar de beoogde verkoopprijs van 20.000 dollar doet het ergste vermoeden…
Dan nu het belangrijkste: het prijskaartje
Nou, eehh, 386km met 84kwh? Wtf dat ding slurpt energie weg als een bezetenen! En dat terwijl ie niet heel zwaar is. Bijzonder, want je zou verwachten dat Jeff er wel ff genoeg geld in pompt om iig net zo’n zuinige EV te maken als gekkie Musk.
Qua aerodynamica en wielen is dit natuurlijk verre van optimaal.
Gewicht is irrelevant van de efficiency van een elektromotor. Eigenlijk is alleen luchtweerstand relavant en het frontale oppervlakte is bij deze nogal fors.
Het verbruik is wel heel hoog, als ze daar niks aan doen lekker in de VS laten
Leuk weetje: de naam Slate is een anagram van Tesla…
the more you know
Doe maar in het rood met half cabrio dak. Grijze velgen. Dan ga ik ermee naar Tanger in Marokko, waar trouwens oud geheime agent sir sean een optrek heeft. Hij is inmiddels overleden. Maar u begrijpt natuurlijk, dat dit, spannender lijkt dan wat dan ook.
De ID.3 is echt veel zwaarder.
Ik vind het tijd dat er weer wat simpele auto’s komen.
Airco en CarPlay scherm.
Verder mogen ramen, stoelverstelling, klep en deuren prima handmatig.
Scheelt een hoop gewicht.
Elektrisch stoelen zijn wel erg prettig in combinatie met memory hoor. Deuren doe ik zelf wel op, achterklep is wel fancy. Blijven al die passagiers vingers ook van mijn kofferbak af.
Elektrische ramen vind ik dan wel weer fijn: anders kun je alleen bij je eigen raam en krijg je die rechts of zelfs rechtsachter niet open gezwengeld. Stoelen verstel ik inderdaad zelf wil, al is dat met geheugen ook wel relaxed als je vaak van rijder wisselt.