
Deze Audi heeft de aandrijving op de juiste wielen.
Sinds kort maakt Audi EV’s met achterwielaandrijving, maar lange tijd hadden vrijwel alle Audi’s voor- of vierwielaandrijving. We hebben nu echter een exemplaar gevonden op Marktplaats die toch achterwielaandrijving heeft. En het is geen EV.
Het betreft een Audi R8 RWS, die geïntroduceerd werd in 2017. Dit was de eerste keer dat de R8 met achterwielaandrijving werd geleverd. Van de eerste generatie zijn er vele varianten geweest, maar die hadden allemaal vierwielaandrijving. De enige uitzondering was de raceversie, de R8 LMS. Quattro was namelijk niet toegestaan volgens de GT3-reglementen.




De Audi R8 RWS werd in een gelimiteerde oplage gebouwd, zoals Lamborghini eerder deed met de achterwielaangedreven Valentino Balboni. Van de RWS werden er 999 gemaakt. We moeten er wel bij zeggen dat er na de facelift alsnog een ongelimiteerde variant kwam: de R8 RWD. Ook de zwanenzang van de R8 – de RWD GT– had achterwielaandrijving.
De RWS heeft in principe net zoveel vermogen als de vierwielaangedreven V10, namelijk 540 pk. Verreweg de meeste klanten kozen echter voor de V10 Plus, met 610 pk. In de praktijk heeft de RWD dus minder vermogen dan de meeste R8’s, maar dat mag de pret niet drukken. Dit is juist de leukere versie, dankzij de achterwielaandrijving én de 50 kg die je daarmee aan gewicht bespaart.


Voor de spotters: kun je de Audi R8 RWS ook nog herkennen aan de buitenkant? Jazeker, dat is heel makkelijk. De striping is uniek voor de RWS. Verder heeft deze R8 geen afwijkende bumpers, zoals de achterwielaangedreven Huracán dat wel heeft, en er zitten ook geen badges op. Bijna niemand zal dus in de gaten hebben dat deze R8 geen quattro heeft.
Dit exemplaar heeft nog maar 3.300 kilometer op de teller staan, dus de eigenaar heeft deze auto waarschijnlijk behandeld als een collector’s item. Toch valt de vraagprijs op Marktplaats nog mee. Die bedraagt €149.999. Je zult nog wel even een Nederlands kenteken moeten regelen.





Nou lekker zeldzaam 1 van de 999 Hahah me daily is nog exclusiever lol
…want daar hebben ze er 998 van gemaakt? ;o)
Hahaha nee daar zijn er 88 van gemaakt…
Nee daar zijn er 88 van gemaakt en dat is nog veel te opzicht van een van me hobby auto’s 1 of 1 :-D
Vertel, vertel…wat is het?
Alpina B6 Biturbo coupé in Tiefsee Blauw met cohiba braun interieur en zowel exterieur al interieur uniek in de B6 Biturbo. De 1 of 1 is een E46 Manhart MH3 630 Supercharged cabriolet met supercharged s65b40 motor. Enige Manhart E46 met deze motor ook.
Er zijn toch heel veel E46 cabriolets? Dit is de definitie van 1 of 1 wel een beetje oprekken. Mag natuurlijk, je schaadt we niemand mee en doe dat vooral als dat goed is voor je psychologisch welzijn.
Dat klopt daar zijn er veel van, maar niet zoals deze. Hier is er maar een van gebouwd. Maar snap je wel zo reageer je altijd hahahah
Overigens is er maar 1 E46 cabriolet door Manhart Racing getuned dus ja een serieuze one of one.
@machielvdd “De Audi R8 RWS werd in een gelimiteerde oplage gebouwd, zoals Lamborghini eerder deed met de achterwielaangedreven Valentino Balboni.”
Volgens mij moet dit zijn: “de Valentino Balboni editie van de Gallardo”. ;-)
Wat een armoedige foto’s
Nou idd. Alsof een sportvisser zijn hengelkarretje verkoopt
Lekker nonchalant uit de losse pols geschoten met zijn mobieltje. Waarom zou je voor 150K moeite doen om een goede fotoshoot te organiseren? Gewoon in een grasveldje een paar kiekjes volstaat toch?
Waarom een foto shoot van een auto die je niet lang meer wilt hebben? Het doel is een koper kandidaat over te halen een proefrit te komen maken.
En dan dezelfde knopjes op het stuur als een audi a1. Niet direct het gevoel dat je iets bijzonders hebt. Wel fraaie auto, zal ook wel leuk zijn.
Het gevoel van iets bijzonders te rijden leidt je niet af van de vorm van de auto, het weggedrag, de motor, het dashboard, het dikke stuur maar van de knopjes op het stuur?
Bij Mercedes zitten in een AMG one dezelfde als in de A-klasse en alle andere modellen zaten, zaten want de mainstream modellen hebben al een nieuwere generatie.
Veruit het fijnste stuur ooit ontworpen. Prima. Mag in elke auto.
Als het je niet puur om de limited edition gaat kan je beter een v10+ rwd converten.
De motor is elektronisch geknepen in deze R8. Dus elke VAG tuner kan dit weer netjes naar 610 of zelfs iets meer brengen.
Er staan wel meer RWD R8’s te koop in Nederland.