Veiling: 1962 Ferrari 400 Superamerica Coupé

Auteur: , 37 Reacties

We kunnen het gewoon niet laten om af en toe een pareltje uit te kiezen bij de RM Auctions.

Vandaag viel ons oog op Lot 120: een 1962 Ferrari 400 Superamerica SWB Coupé Aerodinamico. De 3967 cc SOHC V12 met drie Weber 46 DCF carburateurs hoest nog zo’n 340 pk op, aangestuurd door een handbak met vier versnellingen. Topsnelheid: ruim 270 km/u. In het kleine wagentje (wielbasis 2.420 mm) kan dit best spannend worden met een onafhankelijke voorophanging en starre achteras, maar gelukkig zijn alle wielen voorzien van hydraulische schijfremmen.

Deze wagen is de twaalfde van 36 stuks, die alleen gebouwd werden voor Ferrari’s beste klanten. Zijn geschiedenis begint na de Tweede Wereldoorlog met de 410 Superamerica, een snelle gran turismo voor de openbare weg om aan de grillen van de rijksten te kunnen voldoen. De inhoud van de 4-liter Lampredi V12 werd vergroot naar 4,9-liter en omhuld met een van de meest elegante coupé- en cabriocarrosseriën ooit gebouwd. Elk exemplaar werd aangepast naar de wensen van hun eerste eigenaar.

Toen in 1959 de Lampredi V12 de ontwikkelingen niet meer bij kon benen, werd er een nieuw model geïntroduceerd met de kleinere en lichtere 4-liter Colombo V12 uit de 250-serie. Dit werd de 400 Superamerica, de eerste straat-Ferrari met schrijfremmen. De wederom exclusieve auto werd geleverd in twee verschillende wielbasis lengtes, waarvan ons exemplaar de korte heeft meegekregen. Samen met de overtrokken koplampen is dit de meest begerenswaardige versie.

De blauwe 400 Superamerica komt uit de collectie van Skip Barber, een beroemde coureur, die hem sinds 2005 in zijn bezit heeft. Voor zover ik kan nagaan is dit de eerste beroemde eigenaar van de auto, terwijl dit model voornamelijk werd gereden door mensen als Enzo Ferrari, Aga Khan, Gianni Agnelli, Europese royalty en grote Hollywoodsterren.

Dat de auto in uitstekende staat is, mogen we wel stellen. Vorig jaar won hij nog de Platinum Award in de Cavallino Classic. Origineel was hij Blu Sera Italver met een Blu Connolly lederen interieur. In de loop der tijd heeft hij er een zonnedak bij gekregen (het dak is later weer netjes dichtgemaakt), een vers likje verf (zelfde kleur) en een nieuw, beige lederen interieur. Dankzij zijn liefhebbende eigenaren is deze SWB 400 Superamerica een van de beste in zijn klasse die RM volgens eigen zeggen heeft aan mogen bieden. Wij geloven dit maar al te graag. Wat een plaatje! Heeft iemand €1.900.000 – €2.300.000 te leen?

Update 26 mei 2013:
De 400 Superamerica is gekocht voor €1.950.000!



37 reacties

Eentje in de categorie ‘George snapt de Clooney’: Is het nog Ferrari? Anders kunnen we wel met de Renault Megan.
@martijn1993: lol. Het lukt me niet om je reactie met dit bericht te matchen, maar leuk is ie wel.
Ik ben het met je eens, maru, dat is een prachtig ding. Dat aflopende, geknepen, bijna e-type-achtige kontje is best speciaal op een Ferrari van die tijd. En kijk eens naar dat interieur… Dat lichte leer… Die grote ronde klokken, geen frutsels maar in een gelijkvormige behuizing… Dat hout met chromen stuur… Echt een beauty!
@Jochempie: pfff, hij heeft geeneens LED… ;)

Inderdaad, fantastisch design uit de Golden Era!
@Jochempie: 36 stuks. Jammer; waren er nog maar 10000 van! Dan zou ie waarschijnlijk de e-type van Ferrari heten. Maar met maar 36 stuks; is dat niet genoeg eer!
Ik kende m nog niet en deze staat met stip op nummer 1 voor mij in de lijst met mooiste Ferrari’s ooit. En, naast de F40 samen ook een van de meest begiringswaardige Ferrari voor mij (als kind uit je jaren 80).
Deze kende ik nog niet, maar zeker een super mooie auto! Hij ziet er ook perfect uit
Oei, wat een ontzettend mooie auto!
Dit heeft alles wat nooit meer terug zal komen. Handgeklopte rondingen, weinig ‘volume’ (als in: veiligheidsvoorzieningen zorgen bij moderne auto’s rondom voor een gezwollen uiterlijk), prachtige V12, dun houten stuur, listig weggedrag, chroom dat zit waar het hoort, spaakvelgen, klokken van een instrumentmaker.
Je zou er een nier voor verkopen…
Plaatjes zijn er niet toevallig ook in HiRes?
@mout: in 1962 hadden ze nog niet echt hd camera’s…
@justaminifan: volgens mij zijn er zo 16 mpix van een analoge foto te maken :)
Abarth uitlaatsysteem…
@Emile_Benz:
En een Legend accu…
2 weken geleden gezien. Bijna net zo mooi als de 250 GTO. Echt een ge-wel-dige auto!
Het is jammer dat veel mensen niet van het bestaan van deze auto weten. Persoonlijk vind ik dit een van de mooiste klassieke Ferrari’s. De 250 Testa Rossa is trouwens ook wel een van de meest bijzondere Ferrari’s ooit gebouwd en staat op mijn verlanglijstje (met de nadruk op staat). Blijft mooi dat spul van vroeger…
T lijkt wel een porsche.
Ah verdomme! Kan ik weer alle zooi van mijn scherm afhalen…
Vind de 250 GT Lusso mooiste Ferrari ooit, maar deze heeft ook gewoon die Italiaanse klasse.
Veels te perfect voor mij, ik hou van een beetje patina op zo’n oude auto.Verder is de daklijn nou niet echt de mooiste van Ferrari, 250 SWB of GTO is veul mooier.
Een juweel van de eerste orde. Mooie lak ook.
De mooiste auto’s zijn toch uit het “ballonbanden”- tijdperk.
De voorzijde is wat rommelig, vanaf de voorruit naar achter is ‘ie weergaloos.
Had Prins Bernhard er niet één?
http://www.anwb.nl/binaries/images/nieuws/auto/2009/louwman-collectie-ferrari/louwman-collectie-ferrari-original.jpg
@ezrider: nee dat is een 500 superfast
prins bernhard had er inderdaad ook één.

in die tijd het absolute summum.
Meestal heb ik niet zo met klassiekers, maar damn wat is deze lekker!
Deze lijnen zou als basis mogen dienen voor de facelift van de California. Of als nieuw instapmodel van Ferrari onder de California als concurrentie voor de nieuwe kleine-Jag.
Sohc op een v12 betekent een nokkenas per cilinderbank? Dus 2 nokkenassen in de motor?
Verder echt een mooie wagen!
En maar roepen dat de E- type de mooiste aller tijden is. Als ik dit zie heb ik mijn keuze gemaakt.
@kaeser: mooi. Hij is te koop…
de eerste ferrari die ik mooi vind.
Ik zal wel de enige zijn, maar ik vind het een behoorlijk suf ding om te zien. Een soort 911 waarvan de neus een beetje mis is gegaan. Vast indrukwekkend in z’n tijd, maar ik zou niet weten waarom je dit nu nog zou willen hebben.
‘Een suf ding om te zien’ en ‘Vast indrukwekkend in z’n tijd, maar ik zou niet weten waarom je dit nu nog zou willen hebben’ …. en dat zegt iemand met een Nissan GT-R als Avatar. Tsja …

On-Topic. Heerlijk, dit zijn nou de auto’s waar ik persoonlijk fan van ben. Zo worden ze niet meer gemaakt. 36 stuks max … Dat is exclusiviteit, is tegenwoordig wel even anders bij Ferrari.
@AbarthMkII: Bericht is bedoeld als reactie op Mairsil.
De teller is in km/h en loopt maar tot 180??
@humpyourdog: die buitenste ring in de teller zal wel vervangen zijn door een mijlenteller. Opmerkelijker vind ik dat deze auto kennelijk schrijfremmen heeft. Wat daar het nut van is ontgaat me volledig. :)
Erg goed geschreven stuk. Mooi dat jullie ook aandacht geven aan dit soort schoonheden uit het verleden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).