• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Veiling: 1962 Ferrari 400 Superamerica Coupé

Auteur: maru, gepost 14 mei 2013 om 22:36 – 37 Reacties

Afbeelding Veiling: 1962 Ferrari 400 Superamerica CoupéAfbeelding Veiling: 1962 Ferrari 400 Superamerica CoupéAfbeelding Veiling: 1962 Ferrari 400 Superamerica CoupéAfbeelding Veiling: 1962 Ferrari 400 Superamerica CoupéAfbeelding Veiling: 1962 Ferrari 400 Superamerica CoupéAfbeelding Veiling: 1962 Ferrari 400 Superamerica CoupéAfbeelding Veiling: 1962 Ferrari 400 Superamerica CoupéAfbeelding Veiling: 1962 Ferrari 400 Superamerica Coupé

Een rijdende klassieker, zoals het hoort.
We kunnen het gewoon niet laten om af en toe een pareltje uit te kiezen bij de RM Auctions.

Vandaag viel ons oog op Lot 120: een 1962 Ferrari 400 Superamerica SWB Coupé Aerodinamico. De 3967 cc SOHC V12 met drie Weber 46 DCF carburateurs hoest nog zo’n 340 pk op, aangestuurd door een handbak met vier versnellingen. Topsnelheid: ruim 270 km/u. In het kleine wagentje (wielbasis 2.420 mm) kan dit best spannend worden met een onafhankelijke voorophanging en starre achteras, maar gelukkig zijn alle wielen voorzien van hydraulische schijfremmen.

Deze wagen is de twaalfde van 36 stuks, die alleen gebouwd werden voor Ferrari’s beste klanten. Zijn geschiedenis begint na de Tweede Wereldoorlog met de 410 Superamerica, een snelle gran turismo voor de openbare weg om aan de grillen van de rijksten te kunnen voldoen. De inhoud van de 4-liter Lampredi V12 werd vergroot naar 4,9-liter en omhuld met een van de meest elegante coupé- en cabriocarrosseriën ooit gebouwd. Elk exemplaar werd aangepast naar de wensen van hun eerste eigenaar.

Toen in 1959 de Lampredi V12 de ontwikkelingen niet meer bij kon benen, werd er een nieuw model geïntroduceerd met de kleinere en lichtere 4-liter Colombo V12 uit de 250-serie. Dit werd de 400 Superamerica, de eerste straat-Ferrari met schrijfremmen. De wederom exclusieve auto werd geleverd in twee verschillende wielbasis lengtes, waarvan ons exemplaar de korte heeft meegekregen. Samen met de overtrokken koplampen is dit de meest begerenswaardige versie.

De blauwe 400 Superamerica komt uit de collectie van Skip Barber, een beroemde coureur, die hem sinds 2005 in zijn bezit heeft. Voor zover ik kan nagaan is dit de eerste beroemde eigenaar van de auto, terwijl dit model voornamelijk werd gereden door mensen als Enzo Ferrari, Aga Khan, Gianni Agnelli, Europese royalty en grote Hollywoodsterren.

Dat de auto in uitstekende staat is, mogen we wel stellen. Vorig jaar won hij nog de Platinum Award in de Cavallino Classic. Origineel was hij Blu Sera Italver met een Blu Connolly lederen interieur. In de loop der tijd heeft hij er een zonnedak bij gekregen (het dak is later weer netjes dichtgemaakt), een vers likje verf (zelfde kleur) en een nieuw, beige lederen interieur. Dankzij zijn liefhebbende eigenaren is deze SWB 400 Superamerica een van de beste in zijn klasse die RM volgens eigen zeggen heeft aan mogen bieden. Wij geloven dit maar al te graag. Wat een plaatje! Heeft iemand €1.900.000 – €2.300.000 te leen?

Update 26 mei 2013:
De 400 Superamerica is gekocht voor €1.950.000!

Ook interessant!

  • Video - Ferrari Superamerica
  • F40
    Zo veel geld is een blauwe Ferrari F40 waard
  • Piekfijne Ferrari F40 moet flink bedrag opleveren
  • Ferrari 360 Modena

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

400, Coupe, Ferrari, Klassiekers, superamerica, veiling

Vorig bericht: « Advertorial Subaru Impreza stinkt niet
Volgend bericht: BMW Gran Lusso Coupe is V12 coupe van Pininfarina »

Lees Interacties

Reacties

  1. martijn1993 zegt

    14 mei 2013 om 22:38

    Eentje in de categorie ‘George snapt de Clooney’: Is het nog Ferrari? Anders kunnen we wel met de Renault Megan.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      14 mei 2013 om 22:43

      @martijn1993: lol. Het lukt me niet om je reactie met dit bericht te matchen, maar leuk is ie wel.

      Login om te reageren
  2. Jochempie zegt

    14 mei 2013 om 22:42

    Ik ben het met je eens, maru, dat is een prachtig ding. Dat aflopende, geknepen, bijna e-type-achtige kontje is best speciaal op een Ferrari van die tijd. En kijk eens naar dat interieur… Dat lichte leer… Die grote ronde klokken, geen frutsels maar in een gelijkvormige behuizing… Dat hout met chromen stuur… Echt een beauty!

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      14 mei 2013 om 23:22

      @Jochempie: pfff, hij heeft geeneens LED… ;)

      Inderdaad, fantastisch design uit de Golden Era!

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      14 mei 2013 om 23:32

      @Jochempie: 36 stuks. Jammer; waren er nog maar 10000 van! Dan zou ie waarschijnlijk de e-type van Ferrari heten. Maar met maar 36 stuks; is dat niet genoeg eer!
      Ik kende m nog niet en deze staat met stip op nummer 1 voor mij in de lijst met mooiste Ferrari’s ooit. En, naast de F40 samen ook een van de meest begiringswaardige Ferrari voor mij (als kind uit je jaren 80).

      Login om te reageren
  3. maiik0ll zegt

    14 mei 2013 om 22:45

    Deze kende ik nog niet, maar zeker een super mooie auto! Hij ziet er ook perfect uit

    Login om te reageren
  4. mout zegt

    14 mei 2013 om 22:48

    Oei, wat een ontzettend mooie auto!
    Dit heeft alles wat nooit meer terug zal komen. Handgeklopte rondingen, weinig ‘volume’ (als in: veiligheidsvoorzieningen zorgen bij moderne auto’s rondom voor een gezwollen uiterlijk), prachtige V12, dun houten stuur, listig weggedrag, chroom dat zit waar het hoort, spaakvelgen, klokken van een instrumentmaker.
    Je zou er een nier voor verkopen…

    Login om te reageren
  5. mout zegt

    14 mei 2013 om 22:48

    Plaatjes zijn er niet toevallig ook in HiRes?

    Login om te reageren
    • justaminifan zegt

      14 mei 2013 om 23:28

      @mout: in 1962 hadden ze nog niet echt hd camera’s…

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        14 mei 2013 om 23:41

        @justaminifan: volgens mij zijn er zo 16 mpix van een analoge foto te maken :)

        Login om te reageren
  6. Emile_Benz zegt

    14 mei 2013 om 22:49

    Abarth uitlaatsysteem…

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      14 mei 2013 om 23:47

      @Emile_Benz:
      En een Legend accu…

      Login om te reageren
  7. ferrariaron zegt

    14 mei 2013 om 23:30

    2 weken geleden gezien. Bijna net zo mooi als de 250 GTO. Echt een ge-wel-dige auto!

    Login om te reageren
  8. lowbird zegt

    14 mei 2013 om 23:32

    Het is jammer dat veel mensen niet van het bestaan van deze auto weten. Persoonlijk vind ik dit een van de mooiste klassieke Ferrari’s. De 250 Testa Rossa is trouwens ook wel een van de meest bijzondere Ferrari’s ooit gebouwd en staat op mijn verlanglijstje (met de nadruk op staat). Blijft mooi dat spul van vroeger…

    Login om te reageren
  9. azenomei zegt

    14 mei 2013 om 23:36

    T lijkt wel een porsche.

    Login om te reageren
  10. sirmustang zegt

    14 mei 2013 om 23:37

    Ah verdomme! Kan ik weer alle zooi van mijn scherm afhalen…

    Login om te reageren
  11. schnitzelexpert46 zegt

    14 mei 2013 om 23:40

    Vind de 250 GT Lusso mooiste Ferrari ooit, maar deze heeft ook gewoon die Italiaanse klasse.

    Login om te reageren
  12. norge zegt

    14 mei 2013 om 23:46

    Veels te perfect voor mij, ik hou van een beetje patina op zo’n oude auto.Verder is de daklijn nou niet echt de mooiste van Ferrari, 250 SWB of GTO is veul mooier.

    Login om te reageren
    • schnitzelexpert46 zegt

      14 mei 2013 om 23:48

      @norge: http://www.youtube.com/watch?v=JitnDHuU8TE

      Login om te reageren
      • norge zegt

        14 mei 2013 om 23:54

        @schnitzelexpert46: Thanx ;)

        Login om te reageren
  13. lemans96 zegt

    14 mei 2013 om 23:51

    Een juweel van de eerste orde. Mooie lak ook.

    Login om te reageren
  14. ezrider zegt

    15 mei 2013 om 00:13

    De mooiste auto’s zijn toch uit het “ballonbanden”- tijdperk.
    De voorzijde is wat rommelig, vanaf de voorruit naar achter is ‘ie weergaloos.
    Had Prins Bernhard er niet één?
    http://www.anwb.nl/binaries/images/nieuws/auto/2009/louwman-collectie-ferrari/louwman-collectie-ferrari-original.jpg

    Login om te reageren
    • 250tdf zegt

      15 mei 2013 om 07:40

      @ezrider: nee dat is een 500 superfast

      Login om te reageren
  15. karaya zegt

    15 mei 2013 om 00:17

    prins bernhard had er inderdaad ook één.

    in die tijd het absolute summum.

    Login om te reageren
  16. kickass zegt

    15 mei 2013 om 07:44

    Meestal heb ik niet zo met klassiekers, maar damn wat is deze lekker!

    Login om te reageren
  17. ericc zegt

    15 mei 2013 om 07:54

    Deze lijnen zou als basis mogen dienen voor de facelift van de California. Of als nieuw instapmodel van Ferrari onder de California als concurrentie voor de nieuwe kleine-Jag.

    Login om te reageren
  18. vali1992nl zegt

    15 mei 2013 om 08:26

    Sohc op een v12 betekent een nokkenas per cilinderbank? Dus 2 nokkenassen in de motor?
    Verder echt een mooie wagen!

    Login om te reageren
  19. kaeser zegt

    15 mei 2013 om 09:04

    En maar roepen dat de E- type de mooiste aller tijden is. Als ik dit zie heb ik mijn keuze gemaakt.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      15 mei 2013 om 09:18

      @kaeser: mooi. Hij is te koop…

      Login om te reageren
  20. xiran zegt

    15 mei 2013 om 09:06

    de eerste ferrari die ik mooi vind.

    Login om te reageren
  21. Mairsil zegt

    15 mei 2013 om 10:57

    Ik zal wel de enige zijn, maar ik vind het een behoorlijk suf ding om te zien. Een soort 911 waarvan de neus een beetje mis is gegaan. Vast indrukwekkend in z’n tijd, maar ik zou niet weten waarom je dit nu nog zou willen hebben.

    Login om te reageren
    • kilum zegt

      15 mei 2013 om 11:30

      @Mairsil: -1

      Login om te reageren
  22. AbarthMkII zegt

    15 mei 2013 om 12:20

    ‘Een suf ding om te zien’ en ‘Vast indrukwekkend in z’n tijd, maar ik zou niet weten waarom je dit nu nog zou willen hebben’ …. en dat zegt iemand met een Nissan GT-R als Avatar. Tsja …

    On-Topic. Heerlijk, dit zijn nou de auto’s waar ik persoonlijk fan van ben. Zo worden ze niet meer gemaakt. 36 stuks max … Dat is exclusiviteit, is tegenwoordig wel even anders bij Ferrari.

    Login om te reageren
    • AbarthMkII zegt

      15 mei 2013 om 12:21

      @AbarthMkII: Bericht is bedoeld als reactie op Mairsil.

      Login om te reageren
  23. humpyourdog zegt

    15 mei 2013 om 13:14

    De teller is in km/h en loopt maar tot 180??

    Login om te reageren
    • pieterveer zegt

      15 mei 2013 om 15:16

      @humpyourdog: die buitenste ring in de teller zal wel vervangen zijn door een mijlenteller. Opmerkelijker vind ik dat deze auto kennelijk schrijfremmen heeft. Wat daar het nut van is ontgaat me volledig. :)

      Login om te reageren
  24. camber24 zegt

    16 mei 2013 om 09:06

    Erg goed geschreven stuk. Mooi dat jullie ook aandacht geven aan dit soort schoonheden uit het verleden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North