• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Veiling: Bugatti Type 22 Brescia, altijd in meer gelegen

Auteur: RubenBaeten, gepost 11 januari 2010 om 14:30 – 70 Reacties

Afbeelding Veiling: Bugatti Type 22 Brescia, altijd in meer gelegenAfbeelding Veiling: Bugatti Type 22 Brescia, altijd in meer gelegenAfbeelding Veiling: Bugatti Type 22 Brescia, altijd in meer gelegenAfbeelding Veiling: Bugatti Type 22 Brescia, altijd in meer gelegenAfbeelding Veiling: Bugatti Type 22 Brescia, altijd in meer gelegenAfbeelding Veiling: Bugatti Type 22 Brescia, altijd in meer gelegenAfbeelding Veiling: Bugatti Type 22 Brescia, altijd in meer gelegenAfbeelding Veiling: Bugatti Type 22 Brescia, altijd in meer gelegenAfbeelding Veiling: Bugatti Type 22 Brescia, altijd in meer gelegenAfbeelding Veiling: Bugatti Type 22 Brescia, altijd in meer gelegenAfbeelding Veiling: Bugatti Type 22 Brescia, altijd in meer gelegenAfbeelding Veiling: Bugatti Type 22 Brescia, altijd in meer gelegenAfbeelding Veiling: Bugatti Type 22 Brescia, altijd in meer gelegenAfbeelding Veiling: Bugatti Type 22 Brescia, altijd in meer gelegenAfbeelding Veiling: Bugatti Type 22 Brescia, altijd in meer gelegenAfbeelding Veiling: Bugatti Type 22 Brescia, altijd in meer gelegen

Bugatti Type 22 Brescia
Dit is niet zomaar een hoop oud ijzer. Dit is een Bugatti Type 22 Brescia uit 1925, die al sinds 1937 op de bodem van Lago Maggiore lag. Een paar maanden geleden is de auto opgedoken en nu wordt ie geveild. Projectje voor de zomer?

Een Fransman in Nancy kocht deze auto nieuw in april 1925, waarna hij naar Zwitserland verhuisde. Hij betaalde daarbij geen invoerrechten op de auto, hartstikke link natuurlijk. Toen de beste man in 1937 weer verhuisde liet hij de Bugatti achter bij een stel Zwitsers. Zij waren bang dat de autoriteiten de illegale auto zouden ontdekken en wisten niet wat ze ermee aan moesten. Omdat er toen nog geen eBay of Marktplaats was duwden ze de auto maar in Lago Maggiore, dan waren ze er tenminste van af.

De auto heeft meer dan zeventig jaar op 57 meter diepte gelegen. In juli 2009 werd hij opgetakeld, zoals je in onderstaande filmpjes kunt zien. Het ding ziet er hopeloos uit – hij lag op z’n linkerzij, waardoor die redelijk goed bewaard is gebleven, maar de rechterflank is compleet weggevreten. Toch moet de auto in feite te restaureren zijn: ongeveer 20% ervan is nog te gebruiken, waaronder de helft van het chassis en veel aluminium onderdelen.

De waarde van de Bugatti wordt op dit moment geschat op €70.000 tot €90.000, en da’s best veel voor een hoop roest. Maar de volledige opbrengst van de auto gaat naar de Damiano Tamagni Foundation, een stichting die zich inzet tegen geweld onder jongeren, vernoemd naar een duiker uit Ascona die een jaar geleden het slachtoffer werd van zinloos geweld. Koop je deze Bug en herstel je hem in ere, dan ben je dus dubbel nobel bezig. Bieden kan bij Bonhams.

Met dank aan iedereen voor de tips!

Ook interessant!

  • Video - zo klinkt de Bugatti Bolide
  • Bugatti scheermes
    Bugatti scheermes is vlijmscherp en peperduur
  • Autoverzamelaar koopt Bugatti met Dogecoin winst
  • Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn
    Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

brescia, Bugatti, Klassiekers, veiling

Vorig bericht: « Hybride concept: Volkswagen New Compact Coupé
Volgend bericht: 1.100 hufters moeten verplicht verkeersles volgen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bazzl zegt

    11 januari 2010 om 14:31

    Wat een verhaal

    Login om te reageren
  2. DIPSHIT zegt

    11 januari 2010 om 14:32

    mooi is dat

    Login om te reageren
  3. JohnA zegt

    11 januari 2010 om 14:37

    Mooi verhaal zo! Ben benieuwd op in het IJsselmeer ook nog een oude Spyker op de bodem ligt!:D

    Login om te reageren
    • kane_sting zegt

      11 januari 2010 om 16:19

      @JohnA:

      Hahha met het geld wat ze daar op verdienen kunnen ze Saab kopen hahaha.

      Login om te reageren
  4. GOD zegt

    11 januari 2010 om 14:37

    Dat is niet meer te restaureren.

    Login om te reageren
  5. Apache zegt

    11 januari 2010 om 14:38

    Hé kijk je krijgt er een gratis skelet bij…

    Login om te reageren
  6. bmw-e30-7bh zegt

    11 januari 2010 om 14:38

    Hmmm € 70.000,- tot € 90.000,-… koopje.. :?

    Login om te reageren
  7. RaKiM zegt

    11 januari 2010 om 14:38

    wat is dat toch met bugatti’s en meeren http://www.youtube.com/watch?v=4NJmB1F2mdE

    Login om te reageren
  8. Klassiekerrally zegt

    11 januari 2010 om 14:40

    @ GOD: Restaureren niet… Maar je moet eens zien wat ze allemaal rond een typeplaatje kunnen bouwen! Overigens wordt vermoed dat de carrosserie (of wat daar van over is) ook niet de oorspronkelijke is. Er zijn aanwijzingen dat die ergens in de jaren ’20 aangepast of zelfs compleet vervangen is.

    Login om te reageren
  9. Dimitri zegt

    11 januari 2010 om 14:42

    Dit stond toch ook op Quote.nl?

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      11 januari 2010 om 15:08

      @Dimitri: yep, er zijn inmiddels echter wat extra plaatjes beschikbaar.

      Login om te reageren
  10. Klassiekerrally zegt

    11 januari 2010 om 14:45

    @ Dimitri: Dus?

    Login om te reageren
  11. jmulleman zegt

    11 januari 2010 om 14:48

    Die komt in aanmerking voor Overhaulin’

    Login om te reageren
  12. GOD zegt

    11 januari 2010 om 14:52

    @ Klassiekerrally
    Ja dat was het mooie van die tijd toen waren de body en carrosserie nog los van elkaar.

    Login om te reageren
  13. JPM zegt

    11 januari 2010 om 15:00

    Is hij toevallig gevonden in Ascona? Ik ga daar geregeld op vakantie. Dat was in de jaren ’20 ’30 en ’40 het Saint Tropez van Zwitserland. Toen reden er veel Franse en Italiaanse playboys met hun ‘waar’ te pronken. Leuk verhaal!

    Login om te reageren
  14. Klassiekerrally zegt

    11 januari 2010 om 15:01

    @ JPM: yep!

    Login om te reageren
  15. EJS zegt

    11 januari 2010 om 15:05

    Denk dat ’t vooral een goede investering is, ‘m weer opbouwen(uiteraard zo origineel mogelijk) zorgt voor een behoorlijke waardestijging vermoedt ik.. Moet je wel geld en tijd hebben en erg handig zijn..

    Login om te reageren
  16. Klassiekerrally zegt

    11 januari 2010 om 15:07

    Het grappige is dat Bugatti’s in de jaren ’50 geen klap waard waren. Ze werden weggedaan als oud ijzer!

    Login om te reageren
  17. Appelscha zegt

    11 januari 2010 om 15:09

    Niks meer aan doen, is prachtig zo!

    Login om te reageren
    • mrB zegt

      11 januari 2010 om 15:54

      @Appelscha: zo op die foto’s waar alle zooi er af is gehaald vind ik het ook wat hebben. Het is wel fascinerend om te zien wat 70 jaar onder water doet met een auto. Je kan ook zien dat het een prachtige auto moet zijn geweest. Je bent alleen wel gek als je hier 70-90.000 e voor neer gaat leggen

      Login om te reageren
  18. Svenska Aeroplan AB zegt

    11 januari 2010 om 15:09

    FAN-TAS-TI-SCHE foto’s!
    Gewoon niks aan doen, en zo neerzetten in zeg… de lobby van je sjieke hotel o.i.d.

    Kunst!

    Login om te reageren
  19. GOD zegt

    11 januari 2010 om 15:14

    @ Appelscha en SAAB
    koop een oude opel als je roest mooi vind. :lol:
    nee ff serieus ik vind het zo ook vet mooi, maar zal nu 100x harder gaan roesten nu die uit het water is toch?

    Login om te reageren
  20. Paul zegt

    11 januari 2010 om 15:15

    Je moet natuurlijk de invoerrechten en rente betalen, het stoffelijk restant van de Bugatti is niks waard

    Login om te reageren
  21. Klassiekerrally zegt

    11 januari 2010 om 15:19

    @ Paul: Omdat dat er ‘no reserve’ geldt, is de auto waard wat de gek er voor geeft. Is het hoogste bod een tientje (yeah, right), is ‘ie een tientje waard. Ik ben bang dat ‘ie buiten mijn budget gaat vallen…

    Login om te reageren
  22. Pizza Luigi zegt

    11 januari 2010 om 15:25

    Hehe, ik was hiet live getuige van.

    Ik zat daar op de boulevard op een terras toen hij aan land werd gebracht, kon alles volgen! Prachtig gezicht, had bijna iets idyllisch, helaas mijn camera niet bij me toen :(

    Login om te reageren
  23. Klassiekerrally zegt

    11 januari 2010 om 15:26

    @ Pizza Luigi: Ik zoek nu naarstig naar een plaatje met ‘EPIC FAIL’ er op! :mrgreen: ;)

    Login om te reageren
  24. Potver7 zegt

    11 januari 2010 om 15:34

    Een kat in ’t nauw maakt rare sprongen – en er zullen vast wel meer idiote dingen met edelvoitures gedaan zijn. Maar toch vraag ik me af: wat voor mongool moet je zijn om zo’n ding in de plomp te dumpen?

    Lago Maggiore ligt redelijk in de buurt van Italie, dacht ik zo – daar was ook in die tijd toch vast wel iets te regelen zodat je er nog wat aan kon verdienen?

    Login om te reageren
  25. Geert Schoots zegt

    11 januari 2010 om 15:35

    Als er nog maar een naamplaatje aanzit dan is hij altijd nog als officiële auto te classificeren alleen dat maakt het al een waardevol ding, ik maak me sterk dat als je alles er dan nieuw op laat maken je misschien nog goedkoper uit bent dan een compleet originele. Maar dat hang een beetje af van de exclusiviteit van dit model.

    Login om te reageren
  26. Klassiekerrally zegt

    11 januari 2010 om 15:36

    @ Potver7: Lago Maggiore ligt in Zwitserland én in Italië. De invoerrechten waren destijds hoger dan de waarde van de auto. Zie ook mijn opmerking over de waarde van Bugatti’s in de jaren ’50.

    Login om te reageren
  27. bmw zegt

    11 januari 2010 om 15:42

    Volgens mij zit er water in de rechterkoplamp :-)

    Wel een maf idee dat het ding zeventig jaar lang op de bodem van het meer heeft gelegen. Er klopt volgens mij iets niet aan het verhaaltje. Wie duwt er nu zomaar een auto een meer in, omdat hij bang is invoerrechten te moeten betalen?

    Login om te reageren
  28. JPM zegt

    11 januari 2010 om 15:49

    Weet iemand toevallig:

    1. Hoe ze erachter kwamen dat daar een Bugatti op de bodem van het meer lag?
    2. Waarom/wie de Bugatti uit het water wordt gehaald, zo een kraan regelen, wat duikers inhuren etc is allemaal ook niet goedkoop.

    Login om te reageren
  29. Klassiekerrally zegt

    11 januari 2010 om 15:57

    @ JPM: De Bugatti is in de jaren ’60 door duikers ontdekt en gold jarenlang als trekpleister voor de duiksportliefhebbers.

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      11 januari 2010 om 18:40

      @Klassiekerrally: Dat je de verleiding kan weerstaan om een linkje te plaatsen joh! :o Autoblog is hier wel heel laat mee. ;)

      Login om te reageren
  30. Kvgorp zegt

    11 januari 2010 om 16:02

    Starten lopen denk

    Login om te reageren
  31. Tinus Tussengas zegt

    11 januari 2010 om 16:14

    Geweldig!

    Login om te reageren
  32. carpicture555 zegt

    11 januari 2010 om 16:31

    jaja…
    wel zonde trouwens!

    Login om te reageren
  33. Larrs zegt

    11 januari 2010 om 16:36

    Dat ding moeten ze niet restaureren, maar gewoon in het museum zetten en er lekker naar kijken.

    Login om te reageren
  34. Willem_vd_Velde zegt

    11 januari 2010 om 16:38

    Ik heb laatst nog filmpjes gezien van engelse plaatwerkers die hele bodies van oude auto’s met de hand kloppen, en uiteraard niet van het origineel te onderscheiden is. Denk dat een miljonair die 90.000 betaald en hem naar zo iemand brengt. Tegen de tijd dattie klaar is kost de auto een paar ton, maar dan heb je ook wat.

    Login om te reageren
  35. PJ zegt

    11 januari 2010 om 16:58

    @ Svenska Aeroplan AB
    Idd, gewoon zo in de woonkamer zetten, prachtig :)
    Moet ik wel even een grotere woonkamer regelen dan :p

    Login om te reageren
  36. Audi zegt

    11 januari 2010 om 17:15

    ziet er als nieuw uit van oud vrouwtje geweest perfect onderhouden

    Login om te reageren
  37. Lucb zegt

    11 januari 2010 om 17:39

    Als ik ergens dat geld vandaag krijg en weet wat de restauratie gaat kosten bij een professioneel restaurateur, vervolgens krijg te weten of ik dan een meerwaarde heb waarmee ik de kosten kan terug betalen; dan doe ik het wel.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      11 januari 2010 om 17:48

      @Lucb: goh .. jij moet een spannend leven hebben joh ..

      Login om te reageren
  38. magux zegt

    11 januari 2010 om 17:44

    Dat valt toch niet meer te restaureren:p

    Login om te reageren
  39. NovaStar zegt

    11 januari 2010 om 17:49

    Plastic laagje erover heen laten spuiten en in je achtertuin neer zetten:D

    Login om te reageren
  40. CCX zegt

    11 januari 2010 om 18:01

    @Lucb
    Je moet natuurlijk wel nog steeds met een serieus startkapitaal beginnen é en ik denk niet dat de banken voor zo’n lening staan te springen.

    Mooi ding zo en ook zo laten. Ik denk dat restauratie enkel afbreuk zal doen aan de originaliteit (qua authentieke en esthetische).

    CCX

    Login om te reageren
  41. Cantago zegt

    11 januari 2010 om 18:31

    Wow! Prachtvondst! Hopelijk wordt hij helemaal gerestaureerd.

    Login om te reageren
  42. Hanico zegt

    11 januari 2010 om 18:38

    Eerlijk gezegd zou ik zoiets juist niet restareren en alleen laten conserveren om zo als kunst neer te zetten.

    Login om te reageren
  43. Fietsblogger zegt

    11 januari 2010 om 18:38

    Volgens mij mag hij nou de komende 70 jaar wel in een zinkbad liggen..

    Login om te reageren
  44. lincoln zegt

    11 januari 2010 om 18:43

    kom op boys .. dit is gewoon schroot ..
    waard geen rochel ..

    stop de emo-verwijfing op autoblog.nl ..

    Login om te reageren
  45. Box zegt

    11 januari 2010 om 18:45

    Even een avondje in een badje met Cola laten liggen dan komt het helemaal goed met die roest.

    Login om te reageren
  46. Klassiekerrally zegt

    11 januari 2010 om 18:51

    @ Citrofiel: Ik ben juist laat met het plaatsen van een berichtje over de veiling. Het bericht over het bergen van de Bugatti was hier ook te lezen.
    Maar maak je geen zorgen! Ik ga het helemaal goed maken met meer info over deze Bugatti en over veel andere geweldige auto’s die op dezelfde veiling onder de hamer gaan 8)

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      11 januari 2010 om 18:56

      @Klassiekerrally: Het bericht over het bergen kan ik op AB niet vinden. En het is vreemd dat er dan ook geen linkje naar in de tekst staat.

      Login om te reageren
  47. meneersander zegt

    11 januari 2010 om 18:52

    is toch goedkoper dan een veyron:P

    Login om te reageren
  48. Klassiekerrally zegt

    11 januari 2010 om 19:18

    Oh, ik zou toch zweren dat het hier wel geplaatst is… Ben bijna klaar met mijn versie… Momentje nog!

    Login om te reageren
  49. Klassiekerrally zegt

    11 januari 2010 om 19:52

    Tadaaa!
    http://www.klassiekerrally.nl/automobiles-dexception-rtromobile/

    Login om te reageren
  50. M3 zegt

    11 januari 2010 om 21:43

    Wielen rechts er weer op APK’tje en rijden maar!
    Nee ik zou hem als kunst-object zo bewaren.

    Login om te reageren
  51. Appeltje zegt

    11 januari 2010 om 22:20

    @GOD
    Het roest juist minder aan de open lucht dan in het water, en dan nog kun je hem wel ergens mee coaten. Ik denk dat het nog best een goed idee is om hem als kunst ergens in de lobby van een duur, artistiek hotel te zetten.

    Login om te reageren
  52. Flapkees zegt

    11 januari 2010 om 22:24

    Zou dit verkocht worden? Zou der geen geld voor over hebben.

    Login om te reageren
  53. Klassiekerrally zegt

    11 januari 2010 om 22:26

    @ Flapkees: Verplaats je even in de doelgroep. Dit of een schilderij in je woonkamer (die dan natuurlijk iets ruimer is dan in de gemiddelde Vinex-wijk). Wat kies je?

    Login om te reageren
  54. JPM zegt

    11 januari 2010 om 22:58

    @ lincoln

    Haha ik zat nog te wachten tot je met zo een reactie zou komen!

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      12 januari 2010 om 00:27

      @JPM:
      leuk he ..
      en statistisch gezien zou ik hier de eerste koper van dat schroot zijn ..

      niet voor 70.000 .. maar denk wel dat ik er het meest voor over heb ..

      Login om te reageren
  55. JPM zegt

    11 januari 2010 om 23:03

    @ Klassiekerrally

    Wat brengt een mooi gerestaureerde Brescia eigenlijk op, heeft u ening idee?

    Login om te reageren
  56. Lexx zegt

    11 januari 2010 om 23:08

    Ik had net Edd China van wheelerdealers aan de lijn en die zag het ook niet zitten.

    Login om te reageren
  57. PeugeotGTI zegt

    11 januari 2010 om 23:40

    @Svenska Aeroplan AB
    Inderdaad
    Gewoon zo laten
    Schitterend!

    Login om te reageren
  58. Flapkees zegt

    11 januari 2010 om 23:48

    @Klassiekerrally: Denk toch dat een schilderij meer bij mijn stijl past. Ik heb liever een hele exclusieve oldtimer die het dan nog wel doet, dan zoiets..

    Login om te reageren
  59. ben zegt

    12 januari 2010 om 02:42

    omdat er bugatti op staat is dit stuk roest ineens tienduizenden euro’s waard??? wat een gekken..

    Login om te reageren
  60. Klassiekerrally zegt

    12 januari 2010 om 07:51

    @ JPM: Ik heb geen flauw idee… Ze worden niet zo vaak aangeboden.
    @ Flapkees: Daar zit wat in.
    @ ben: Je slaat de spijker op z’n kop.

    Login om te reageren
  61. Jobdebink zegt

    12 januari 2010 om 08:51

    Eej daar bne ik altijd op vakantie. Helaas kan ik niet zo ver duiken anders had ik m gevonden:P

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      12 januari 2010 om 17:20

      @Jobdebink: ik kom ook maar 53 meter te kort :S
      wel raar dat het zo veel waard is, en een replica dan minder…

      Login om te reageren
  62. Jesper zegt

    12 januari 2010 om 11:36

    Blanke lak d’r overheen, 50.000 keer héél heet wassen, en je hebt ’s werelds meest indrukwekkende presse papier :P
    Wat SAAB zegt natuurlijk, zo laten. Antieke moderne kunst dit! :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North