Met behulp van 800 pk elektro-rommel heeft Venturi het wereldsnelheidsrecord voor elektrische auto’s verbroken. Het Franse automerk was aanwezig op de Bonneville zoutvlakte in de Amerikaanse staat Utah, alwaar de Venturi “Jamais Contente” (AKA de Venturi Buckeye Bullet) een topsnelheid haalde van 515 km/u.
De betreffende auto evolueert al een tijdje, vorig jaar werd namelijk al een record van 487km/u neergezet. Dat was echter op basis van een brandstofcel, ditmaal werd de Venturi gevuld met accu’s in plaats van waterstof. De auto is vernoemd naar “Jamais Contente” van Camille Jenatsy, hij was een Belgische autocoureur die in 1899 voor het eerst de 100 km/u barrière verbrak (ook met een elektrische auto). Het heeft dus 111 jaar geduurd om van 100 naar 500 km/u te gaan… Tijdens de autosalon van Parijs (oktober) zal Venturi de recordauto aan het publiek tonen.
klaas zegt
mooie snelheid.. Al kan je dit naar mijn mening niet echt een Auto noemen..
Laue zegt
Ik kan mij voor dit soort extreme records niet zo interesseren. Gefeli venturi.
xilver zegt
zeer mooi recordje, maar eigenlijk niet echt relevant, je kan die wagen toch niet gebruiken op de weg.
Jurrian zegt
@xilver: hoe zo niet, lijk met een uitstekende sneeuwschuiver, helemaal alstie ook flink dwars kan
Alfaxa zegt
Venturi komt toch echt uit Monaco, niet Frankrijk.
Bakpouwww zegt
hier een filmpje
http://www.autojunk.nl/2010/08/venturi-jamais-contente
–edit: dat is het filmpje van vorig jaar–
ik weet het er zit een dom muziekje onder maarja
JamesBond007 zegt
ben benieuwd hoe het er over 111 jaar uitziet :p
”Het heeft zo’n 222 jaar geduurd om van 100 km/h naar 900 km/h te gaan. Precies 111 jaar geleden schreef autoblogger senior over de 500 km/h barrière”
anonymous coward zegt
Toch wel ironisch dat het team deze elektro-mobiel de naam draagt van een carburateur onderdeel..
rikkon zegt
…Tijdens de autosalon van Parijs (oktober) zal Venturi de recordauto aan het publiek tonen…
Ik hoop voor ze dat ze met een schaalmodel komen. een standje dat groot genoeg is voor de ding kon wel eens net zoveel kosten dan de hele expeditie naar Bonneville.
jack_abarth zegt
Had liever gezien dat ze een elektrische wagen hadden gemaakt, die een record had met een fatsoenlijke actieradius.
Hennep zegt
@Alfaxa
Venturi is inderdaad Monegaskisch, bijzondere auto’s bouwen doen ze zeker.
koos zegt
@Hennep: Nope, Venturi is een Franse autootjesmaker opererend vanuit Monaco.
timberleek zegt
@jurrian
je kan er op de weg sowieso niks mee omdat dergelijke voertuigen een draaicirkel hebben van enkele kilometers. je kan er alleen een minieme hoeveelheid mee bijsturen (en meer wil je ook niet op die snelheid)
Jokkebrok zegt
Zo snel is dat ook weer niet…
RenesisHP zegt
@Jokkebrok:
Het voelde ook niet zo gek snel.
Buyck zegt
800 pk elektro-rommel… ik zou dat geen rommel noemen. Dit is nog maar het begin het zal de Bloodhound SSC binnen enkele jaren en ferm poepje laten ruiken!
Petor zegt
http://engineering.osu.edu/news/?p=1473
The team is supported by French electric vehicle manufacturer Venturi Automobiles, which lends its 10-year expertise in electric vehicles and significant sponsorship funding to the students.
klaas zegt
tsja vind dit meer een topic voor treinblog.nl
Dit is eigenlijk zo bijzonder niet treinen rijden al veel langer op electrische tijd.. sterker nog deze heeft de omvang van een trein…
Ze kunnen nog beter stroom kabels boven de wegen hangen en de auto’s voorzien van zo’n trein ding. dan de wegen aan passen op deze locomotief.
janklaassen zegt
ik zie egt geen nut in elektrische auto’s
die diesels van tegenwoordig zijn al rete zuinig en sommige zuiniger dan de Prius.
en ze zijn onmogelijk biologisch afbreekbaar. dus als ze naar de sloop moeten blijft dat een milieuvernietiger die alles kapot maakt.
leon zegt
autto? nutteloos record…
leon zegt
sorry auTTo moet zijn auTo
bmwben zegt
515? toch knap voor een “auto” met een stofzuigermotor
StijnB zegt
Niet echt onder de indruk, maarja ik ben dan ook nooit tevreden :)
MDA zegt
@philipzuidijk: Het feit dat jij het nut niet ziet, heeft misschien meer te maken met jou capaciteit om de toekomst in te kijken dan met de ontwikkeling van electrische auto’s. En een Prius is geen electrische auto. Het is een hybride. Is een diesel echt zuiniger dan een Tesla? Want hoeveel liter op de 100 doet een Tesla eigenlijk? 0?
Vinny_93 zegt
Venturi? Van de Fetish?
Mairsil zegt
Topsnelheid blijft lastig voor electrowaggies. Dit is een enorme lightweight windtunnel-sigaar, en hij haalt alsnog maar 80 meer dan een ‘gewone’ street-legal Veyron SS.
Ra1kkoneN zegt
http://www.youtube.com/watch?v=8skXT5NQzCg
En elektrische treinen zijn nog steeds sneller.
Zjonnie zegt
sja, zelfs met een bus kun je bijna 500 km/h halen, zij het met naverbrander maar toch, en dit “ding” is zo gestroomlijnd als iets en gaat r nipt over heen.., vindt ik nu al een mindere prestatie!
Dimglor zegt
Mja.. ik zie hier niet meteen het nut van in…
Je kan toch niets met deze wagen doen…
Ze zouden beter het ingezet kapitaal en de mankracht gebruiken om betere alledaagse elektrische wagens te maken ipv dit..
topless zegt
Voordat Guildo Pastori Venturi overnam maakten ze wel mooie auto’s.
rene zegt
bmwben, in de hogesnelheidstreinen zit ook wel zo een rendabele stofzuigermotor.
janklaassen zegt
@ MDA
Leuk, maar zo’n ding houdt het ook geen 100 jaar vol.
en dan blijft die accu en elektrische meuk achter,
dat verteerd niet zomaar.