Verbeterde actieradius Jaguar I-PACE, gratis update bij dealer

Auteur: , 29 Reacties

Dat is mooi meegenomen.

Verbeterde actieradius Jaguar I-PACE, gratis update bij dealer

Het fijne aan elektrische auto’s is dat autofabrikanten makkelijker achteraf dingen in kunnen programmeren. Meer dan ooit tevoren is een EV immers een rijdende computer met een accupakket en elektromotoren. Je ziet dat Tesla achteraf via WiFi updates uitgerold om zijn auto’s beter te maken en de traditionele autofabrikanten zullen op vergelijkbare wijze volgen met het aanbieden van updates.

Zo komt Jaguar vandaag met goed nieuws voor de I-PACE. De actieradius van de crossover is met 8 procent toegenomen. Jaguar zegt dit te danken aan de ontwikkelingen van de I-PACE eTROPHY, de raceversie van de elektrische auto. De toegenomen actieradius heeft te maken met verbeteringen aan het batterijmanagement, thermische systemen en koppelverdeling van het AWD-systeem.

Het slechte nieuws is dat de update voor bestaande I-PACE rijders niet via WiFi thuis of onderweg te downloaden is. Het goede nieuws is dat Jaguar de update kosteloos voor je zal uitvoeren bij de dealer. De update heeft enkel en alleen met de software te maken. Qua hardware hoeven er geen maatregelen genomen te worden. Overigens blijft de vastgestelde actieradius van 470 km (WLTP) hetzelfde als voorheen. Jaguar zegt dat de acht procent winst met name een verbetering is in de praktijk.



29 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Airco uit etc softwarematig de boel knijpen. Niets mis mee.
@porker: Doen ze dat? Enige bron daarvoor? Zover ik weet zit er een warmte pomp in dat effectiever omgaat met stroom en warmte.
@martijn_vangammeren: Er is gewoon gecommuniceerd door Jaguar wat ze hebben verbeterd.
“Je ziet dat Tesla achteraf via WiFi updates uitgerold om zijn auto’s beter te maken en de traditionele autofabrikanten zullen op vergelijkbare wijze volgen met het aanbieden van updates.”
Wow, dit is echt een slecht geschreven zin
8% is niet niks. Dat ze dan de officiele 470km niet aanpassen vind ik nogal wat. Daarmee geven ze wel heel hard toe dat die dan moeilijk te halen is/was.
@vondick:
Dat is toch ook geen geheim? Dat doen brandstofauto’s ook bij lange na niet. Alleen is het bij elektrogebakjes net wat belangrijker dat ze het wel benaderen. Die 8% is toch wel een enorm verschil als het juist in de praktijk verbetering betekent.
@vondick: kost een berg geld om de auto nieuw te certificeren en blijkbaar is dat niet verplicht.
Ooit zorgde de Japanse merken er voor dat je bij een Duitse auto iets meer extra’s standaard kreeg, anders waren elektrische ramen nog altijd een optie geweest op iedere Mercedes…. Nu zorgt Tesla er voor dat je gratis updates aan je auto krijgt, en nemen reguliere merken dit over. Je kan zeggen wat je wilt, maar dit is een fijne ontwikkeling voor iedere automobilist.
@dutchdriftking: Zo las ik ook een bericht dat Volvo hun nieuwe elektrische XC40 wel 78kWh geeft, dus 30% meer dan de geplande 60kWh, puur vanwege het aanbod van de Tesla Model 3.
@fanboy: Dat is inderdaad erg leuk, maar je blijft vast zitten aan de niet echt efficiente vorm van SUV. Als ze dit nou als eerste in een V60 gegooid hadden.. Die kunnen ze nog wat beter maken qua aerodynamica een SUV niet. Hoe leuk ik die XC40 ook vind.
@martijn_vangammeren: Zeker.

Want de XC40 komt ook maar 400km ver met die 78kwh. Misschien wel praktijkwaardes, maar toch.
De Model 3 komt er 500+km ver mee. Model Y zal 10% minder ver komen / 10% meer energie nodig hebben.

SUV is ook slechte ontwikkeling.
@fanboy: Op zich is 400km prima, zeker als het praktijk waardes zijn. Enkel op een lange trip ga je dat nodig hebben. Volgens een groot onderzoek van een paar jaar geleden zijn zelfs 90% van de weekendjes weg die per auto gedaan worden haalbaar omdat die binnen de 300km zijn.
Ik zie toch liever dit in de V60. Meer aerodynamische auto waar ze ook meer mee kunnen behalen dan een SUV in dat opzicht. En een station is gewoon fijner, ja ik ben inmiddels zo’n burgerlijk type geworden met kind etc. Dan is de station iets wat daarbij past.
@martijn_vangammeren:
Ik heb het vaker geroepen, maar bijna niemand rijdt 400km in één rit dat klopt, daar gaat het alleen niet om. Het gaat om 400 km tussen de keren opladen door. Veel mensen zijn aangewezen op openbare laadpalen die niet gegarandeerd elk moment beschikbaar zijn, dus je moet minimaal een dag of 3-4 zonder laden kunnen, zodat je niet gelijk een probleem hebt als je een keer niet kan laden als je thuis/op je werk komt. Dan is die 400km ineens niet meer zo ruim, weetjewel.
@stationcar: Ja klopt wel maar ik heb nu ook geen tankstation thuis.

Die Volvo kan bijvoorbeeld met 150KW laden. Dat gaat best hard. Al helemaal prima voor lange rijdagen met pauzes.
En als je ergens boodschappen gaat doen o.i.d.
@martijn_vangammeren: 400km is prima. Zeker met snelladen.

Alleen is 400km met 78kwh een beetje jammer. Dat gaat naar 200wh/km. Op zich rij je dan nog steeds veel goedkoper en efficiënter e.d. dan brandstof. Maar het kan dus beter.
Een goede ontwikkeling natuurlijk, maar uit het feit dat je hiervoor weer naar zo’n irritante dealer moet blijkt maar weer eens hoe ver Tesla voorop loopt.
@kminne: is dat voorop? Juist door het allemaal online kan is er een enorm veiligheidsrisico bij Tesla. Je kunt je afvragen of dit voor zulke sporadische updates wel zo wenselijk is. Ik vind dus dat Tesla achterloopt, nog teveel op de mobieltjes concept gestoeld en te weinig op de automotive kwaliteitsstandaarden.
@mashell: Ze zien alleen geen noodzaak daaraan te voldoen. Aan die normale standaarden.

Wel zien ze de noodzaak te voldoen aan de (ook digitale) veiligheid. Op hackers conferenties kun je een Tesla winnen als je hem kraakt, die zetten ze zelf daar neer, dat soort dingen.

Die noodzaak zien andere merken dan weer niet in. Sommige moderne auto’s zijn echt makkelijk te jatten.
@mashell: Wat maakt dat je denkt dat een Jaguar nu niet te hacken valt? Die is toch ook verbonden met 4g e.d. Er is overigens uit onderzoek gebleken dat door constante updates (OTA) dit sneller leidt tot veiligheid dan eens in de zoveel tijd naar een dealer te moeten. Bovendien zal de Jaguar ná deze update wél OTA-updates ontvangen. Dus Jaguar verlaat nu haar automotive kwaliteitsstandaarden?
@crepito: als je essentiële zaken zoals de ECUs in de powertrain gewoon niet online kunt updaten maar alleen infotainment is dat per definitie altijd veiliger dan als je wel alles kunt updaten. Daar hoef je geen onderzoek voor te doen.
Overigens leidt een gemakkelijke manier van online update er juist toe dat er software met een belabberde kwaliteit de markt op geslingerd wordt (de houding een bug geeft niks, fixen we wel per update) om dat te onderzoeken kun je eens een forum over iOS13 bekijken.
Alleen dat online updatebaar maken wat vaak een update moet krijgen (verkeersinformatie) of schadeloos is (kaarten) is gewoon de slimste strategie.
@mashell: de andere merken lopen juist achter. Als blijkt dat er iets onveiligs is in de software van de auto… En gezien de firmware update recalls uit het verleden zeker niet ondenkbaar, moeten de gebruikers eerst naar de garage toe.
@kminne: Dan wordt het voor u tijd om naar een andere dealer/automerk over te stappen. Bij mijn lokale BMW dealer word ik altijd goed behandeld. Koffie staat altijd klaar. En als ik tijdens werkuren een privegesprek heb, dan stap ik even in een riante 7-serie en sluit ik mij even af van de rest.
@bmw2coupeeigenaar: nu ben ik afgelopen tijd bij best wat dealers geweest en vond BMW by far het beste, ook beter dan Mercedss
@bmw2coupeeigenaar: goh, wat. een. Service. Staat er koffie klaar? Pffff. Je slaat er immers niet gemiddeld 30k stuk om de paar jaar, en dan ook nog voor je klaar staan? Waar doen ze het toch van.
@rs18011: Als er geen meer zijn, gaan we ze missen.
@bmw2coupeeigenaar: Zo zo, ze hebben een koffieautomaat. Luxe.
@crepito: Ik, een Jura J5 en dat is inderdaad een luxe apparaat.
Sinds december vorig jaar rij ik een Jaguar i-pace en rij ongeveer 30.000 km per jaar. Tot nu toe één keer stress gehad over het bereik, maar dat was mijn eigen stomme schuld. In de dagelijkse praktijk is het geen isseu en haal ongeveer 340 (zomer 360)) km op een batterij met stevig doorrijden. 8% daarop is een mooie verbetering.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).