• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

VerDuitste Volvo: XC90 R-design

Auteur: evo, gepost 11 januari 2008 om 22:02 – 27 Reacties

Een Volvo, tsss...


Vroeger was het allemaal veel makkelijker: als je veel geld te makken had, kocht je een BMW als je van sportiviteit hield, een Mercedes als je pure luxe wilde en een Audi als je een combinatie van deze twee wenste. Had je wat minder geld, dan kocht je een Alfa voor de sportiviteit, een Volvo voor z’n veiligheid en ‘goede imago’ en veiligheid en een Saab voor eveneens z’n veiligheid maar ook voor een vleugje sportiviteit. Dat tijden veranderen bleek bij de introductie van de XC90. Zo’n patserige asobak hoort toch niet bij een Volvo? Gelukkig zorgde Volvo er wel voor dat de XC90 een tamelijk behouden vormgegeven SUV werd.

Echter, door de komst van een SUV in het gamma, verandert ongetwijfeld ook het cliëntèle van Volvo. Mensen die anders gaan voor een X5 of M-klasse, kunnen nu ook opteren voor zo’n stoere Zweed. En dus moet ook dat uiterlijk eraan geloven. Wèg subtiliteit! Eerst was er de XC90 Sport. Blijkbaar was deze echter nog niet Duits dik genoeg, dus komt Volvo nu met de XC90 R-Design. Is Volvo dan toch Duits? Je merkt het waarschijnlijk wel, erg opgewonden word ik er niet van…

De XC90 R-design bevat vrijwel alle dingetjes die de XC90 Sport ook ontsiert. Wat ‘em verder ‘aantrekkelijker’ maakt kun je hieronder zien en lezen:

Volvo XC90 R-design
Volvo XC90 R-design
Volvo XC90 R-design
Volvo XC90 R-design
Volvo XC90 R-design

“R-Design brings a whole new expressive dimension with 19-inch alloy wheels as standard with an option to upgrade to 20-inch, dual exhaust pipes, skid-plate, the R-Design badge in the grille and rear view mirror caps in silk matt finish. To further accentuate the sporty nature and to create a sleeker appearance, the car is not fitted with roof rails, although these are still available as an option.

Inside the car, the seats are covered in off-black Flex-Tec with the seat cushion and backrest in contrasting cream-coloured leather; the perforated leather and sports seats with additional lateral cushioning support the driver even in faster cornering. The R-Design logo embossed on the backrest and the contrasting stitching reinforce the interior’s sporty appearance. Other R-Design interior details include the leather-trim steering wheel with its R-Design logo, aluminium pedals, specially designed aluminium centre stack and door inlays, gear selector and tufted dark sport floor mats with contrasting leather piping.”

Ook interessant!

  • Volvo Concept Recharge
    Krijgt de opvolger van de Volvo XC90 deze naam?
  • Volvo vernieuwt V90/S90, ook nieuws voor XC90
  • Volvo Concept Recharge
    Nieuwe modellen van Volvo krijgen echte namen
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

r-design, SUV, Volvo, xc90

Vorig bericht: « Eerste Alfa 8C Competizione naar Prins Bernhard Jr.!
Volgend bericht: Mercedes GLK zonder conceptprullaria »

Lees Interacties

Reacties

  1. b2bHAns zegt

    11 januari 2008 om 22:05

    ik zie niet echt wat er veranderd is, een beetje meer chroom…

    Login om te reageren
  2. vla zegt

    11 januari 2008 om 22:06

    heerlijk!!

    -edit: en tevens behoorlijk nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  3. W1ck3D zegt

    11 januari 2008 om 22:06

    Ik rij regelmatig met een XC90, als ik er nog maar aan denk is mijn dag al verpest. Geef me dan liever een X5, Cayenne of ML.

    Login om te reageren
  4. k0walsk zegt

    11 januari 2008 om 22:14

    ik heb de XC90 altijd als een van de mooiere en beschaafdere suv’s beschouwd, maar hier word ik niet warm of koud van. niet alleen vind ik de kleur lelijk, ook bijvoorbeeld die luchtinlaatjes onder de koplampen.

    Login om te reageren
  5. vla zegt

    11 januari 2008 om 22:16

    @ edit
    zal er op letten, ik dacht dat eigenlijk ook maar dat was na ik het had gepost :)

    maar ik zie de subtiele aanpassingen (ik vind ze toch subtiel) eerder als een soort verfijning, een M is een stuk minder subtiel, om het nog maar niet te hebben over een RS of een AGM! kindjes lopen ervan weg, volwassenen kwijlen ze onder ;) tijd voor een kindervriend, tijd voor de Volvo R-reeks baby!
    btw linkje naar de enige S60R die ik ooit gevonden heb op een site rijk aan 603 tweedehands Volvo’s: http://www.autozone.be/auto_j2ee/gg/pag/a_detail.jsp?pLandTaalCd=BE_nl&pZoekId=2453288&pStrippen=false&pCss=&pActief=occ
    maar ik kan van geluk spreken dat ik er al eens eentje van dichtbij heb mogen bewonderen :)

    Login om te reageren
  6. Bol zegt

    11 januari 2008 om 22:27

    Euh kan iemand mij het verschil vertellen tussen deze XC90 R en onderstaande XC90 sport?
    Die was er al een tijdje namelijk..

    Login om te reageren
  7. Jeroen zegt

    11 januari 2008 om 22:28

    Dam’n de XC 90 is de meest beroerde SUV waar ik ooit in heb gereden. Die kun je niet vergelijken met de duitsers. Ik vind de Koreanen meer in de buurt komen.

    Login om te reageren
  8. hans zegt

    11 januari 2008 om 22:34

    “Als je veel geld te makken had, kocht je een BMW als je van sportiviteit hield. Had je wat minder geld, dan kocht je een Alfa voor de sportiviteit.” Begrijp ik niet zo.Volvo was vroeger ook a way of life. Mercedes een heel andere doelgroep

    Login om te reageren
  9. bram zegt

    11 januari 2008 om 22:35

    Hij is wel mooi vind ik, een volvo is stoerder dan een duitser. En toch ingetogener:)

    Login om te reageren
  10. johan zegt

    11 januari 2008 om 23:35

    geef me dan maar een veilige saab met een vleugje sport

    Login om te reageren
  11. Alec zegt

    12 januari 2008 om 00:29

    @bol
    de “zilveren” spiegels

    Dit is gewoon een R-pakket wat op elke ander volvo ook te krijgen is,
    niet echt schokkend, wel meer richting de vraag van de klant.

    Login om te reageren
  12. Jampa zegt

    12 januari 2008 om 02:33

    De xc90 is gewoon een super wagen, iedereen die het hier niet mee eens is, heeft gewoonweg geen geld om er zelf een te kopen..oooee jaloerse bloggertjes!

    Login om te reageren
  13. marek zegt

    12 januari 2008 om 10:53

    great mooie creatie!

    Login om te reageren
  14. Frasker zegt

    12 januari 2008 om 10:57

    Te normaal vind ik.

    Login om te reageren
  15. floryn zegt

    12 januari 2008 om 11:27

    volvo moet niet zo half sportief willen zijn nee de 850 T5-R dat was iets en de echte R modellen waren wat. Dit is helemaal nilks en het is nog lelijk ook een echte volvo is onopvallend chic en snel.

    Login om te reageren
  16. Robin zegt

    12 januari 2008 om 11:44

    @floryn

    Daar sla jij de spijker wel op de kop

    Login om te reageren
  17. MRTN zegt

    12 januari 2008 om 12:18

    de enige mensen die hier opgewonden van worden zijn al die huisvrouwen uit het gooi die eerst massaal de xc90 kochten (de andere blijven trouw aan de bmw x5, auidi q7 en “nieuwe” merc glk)

    Login om te reageren
  18. Thomaz zegt

    12 januari 2008 om 12:36

    @ Jampa:

    Nounou wat een superwagen, wij hebben er twee jaar in rondgereden en dat ding waggelt van de naar de andere kant van de weg. Ook is de D5 eigenlijk ondergemotoriseerd. (Óók de 185PK versie die wij hadden. Nee, nu wij donderdag onze nieuwe XC70 hebben gekregen besef je je eigenlijk pas watvoor Amerikaans interieur er ook in zat… Nee een XC70 bijvoorbeeld is in alle opzichten de betere auto qua afwerking, weggedrag, de zitpositie voor én achterin etc. en het scheelt ook nog eens duizenden euro’s. Of je moet natuurlijk perse je kinderen willen mishandelen op de derde zitrij, dan kom je toch bij een XC90 uit…

    Login om te reageren
  19. Citrofiel zegt

    12 januari 2008 om 13:15

    Zelfs in deze ‘sportieve’ uitvoering vind ik het een grote zeecontainer. De XC90 lijkt om de een of andere reden veel groter dan bijvoorbeeld de X5 of de ML… :?

    Login om te reageren
  20. Jelle zegt

    12 januari 2008 om 14:04

    Volvo moet gewoon afstappen van de XC90, het was niks, is niks en zal ook wat worden. Dit zeg ik overigens als Volvo-adept.

    Login om te reageren
  21. xander zegt

    12 januari 2008 om 14:58

    Het is nog steeds duidelijk: een nieuwe BMW als vrienden je niet interesseren, een tweedehands als je een crimineel bent, een nieuwe Mercedes als je oud en moe bent, een tweedehands als je ermee naar Turkije moet in de zomervakantie, een Audi als je wilt aangeven dat anderen minder bereikt hebben dan jij, een VW als je geen Audi kan betalen, een Fransoos als je sympathiek bent en eigenlijk geen verstand hebt van auto`s, een Jappanner of een Skoda als je protestants verstandig bent, een Chinees als andere zelfmoordpogingen mislukt zijn en een Alfa als je jouw definitieve keuze nog niet gemaakt hebt.

    Login om te reageren
  22. jampa zegt

    12 januari 2008 om 20:15

    @ Thomas

    Uiteraard is het bij een SUV wel de bedoeling om de echte versie overal van te rijden, dat is dus met de V8!

    Login om te reageren
  23. Rick zegt

    14 januari 2008 om 19:39

    @ Jeroen: “Dam’n de XC 90 is de meest beroerde SUV waar ik ooit in heb gereden. Die kun je niet vergelijken met de duitsers. Ik vind de Koreanen meer in de buurt komen.”

    Wat een onzin..?
    Heb je überhaupt een rijbewijs?

    Login om te reageren
  24. IlCuoreSportivo zegt

    8 februari 2008 om 09:44

    Die jampa toch,
    ik heb nog nooit iets goeds over de XC90 gehoord, behalve dat er zeven zitplaatsen zijn, das zijn enige troef, naast zijn goedkopere prijs.
    Maar rijden doet hij naar het schijnt echt slecht.
    Smaken verschillen, maar ik zit liever laag bij de grond en zal zowieso nooit en suv kopen.
    Waarom vind jij het dan zo een geweldige wagen?
    Probeer ze misschien te overtuigen.

    Dat het zo erg was dat de Koreanen zelfs beter doen (zoals ik hierboven lees) is ook niet bepaald reclame, want die vormen voor mij na china toch echt wel de bodem van de autoindustrie.

    Login om te reageren
  25. Tim zegt

    25 februari 2008 om 10:32

    Ik vind de XC90 persoonlijk helemaal geen slechte wagen, ik snap niet waar iedereen het over heeft. Wij hebben zelf ondertussen onze 3de XC90 en het bevalt prima. Ik rijdt er zelf behoorlijk vaak in, maar ik vind hem prima. Comfortabel, vrij rap, perfecte geluidsinstallatie, goede ergonomie. Nee, dan de BMW x5, dan vind ik dat toch een stukken slechtere auto, stug geveerd, slechte ergonomie. Okee, het rijdt een stuk rapper, dat wel. Maar een SUV koop je meestal toch niet om met 80 door haarspeldbochten te rijden….en zelfs hard door bochten kan met de XC90…!

    Maar ach, ieder zo zijn keus, me dunkt. Maar om nou te zeggen dat de XC90 een belabberde auto is, nee, dat vind ik toch wel wat ver gaan eigenlijk…

    O, en zeggen dat de koreanen en dergelijken betere auto’s maken? Dan weet je absoluut niet waar je het over hebt….Wel eens in een sorento gereden? Die steekt toch zeer zéér zwakjes af tegen de XC90.

    Overigens ben ik het wel eens met dat deze r-versie nergens over gaat.

    Login om te reageren
  26. W. Vink zegt

    4 april 2008 om 21:40

    Ik rijd de tweede VOLVO XC90 diesel. De eerste reed perfect, de tweede veel minder. Het comfort is beduidend slechter. De aandrijflijn heeft een fout, die we volgens volvo nederland gewoon moeten vinden. Een bocht naar links geeft een ratelend geluid in de aandrijving, een bocht naar rechts niet. Bij het rechtuit rijden rond de 140 trilt de auto behoorlijk en is het rijden geen plezier meer. Jammer van zo’n aardige auto.

    Login om te reageren
  27. Pierre zegt

    21 juni 2009 om 17:21

    Inmiddels ben ik dan -eindelijk- in de XC90 V8 beland. Ooit reed ik er proef mee en was op slag veliefd, op de power, het comfort, de compleetheid, ruimte. Op alles.
    In 1989 begon ik met een Volvo 740 Estate, in 1992 gevolgd door een Volvo 850, in 1993 een station versie, toen een 960, en vervolgens in 1996 een van de eerste V70’s. Helemaal leuk. En toen kwam de XC90. Eerst in een T6 uitvoering op bezine; nix mis mee. Toen een XC90 D5 (doe ik nooit meer. Te saai, in diesel).

    En nu… [zuchtje] die V8. De ultieme Volvo. Ik kan het weten. Mijn leven is compleet, nix meer t beleven, alles meegemaakt…

    [stapt in, start… en rijdt de wijde wereld in]

    Meer:
    http://www.youtube.com/watch?v=vKFQrhO7Eko
    http://www.youtube.com/watch?v=2_HYV4ERVS8
    http://www.youtube.com/watch?v=QUAiwqJAWhM
    http://www.youtube.com/watch?v=rm9Xq8fzm0Y

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North