• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergelijk: de nieuwe Dacia Duster versus de oude

Auteur: jaapiyo, gepost 27 september 2017 om 14:00 – 38 Reacties

front


De oude Duster heeft in het stof gebeten. Tijd voor een nieuwe generatie!

Bump, bump, bump…Dacia schoot eind 2009 een schot in de roos met de eerste generatie van de Duster. Het Roemeense budgetmerk van Renault identificeerde precies waar wij Nederlanders op zaten te wachten: zo’n dikke vette SUV, alleen dan voor een kleine prijs. Voor circa 20 ruggen stapte je in zo’n no-nonsense flitser en velen deden dat dan ook, onder andere Kimi Raikkonen en de Nederlandse brandweer. Dat alles ondanks het feit dat de club van de gezellige windbreakers claimde dat de Duster helemaal niet veilig was.

Inmiddels is er een auto-levenscyclus verstreken en dus stond op de IAA van dit jaar een nieuwe Duster te shinen. Het recept is nog steeds hetzelfde: beproefde Renault techniek in een robuust (ogend) jasje, met een vriendelijk prijskaartje. Volgens Renault-honcho Laurens van de Acker heeft de Duster nog steeds geen concurrentie. Betekent dat ook dat Dacia niet de moeite heeft genomen de Duster een flinke opfrisbeurt te geven, of is er wel degelijk veel veranderd?

Looks
Dit lijkt in eerste instantie op een gevalletje ‘ontmoet de nieuwe Duster, hetzelfde als de oude Duster’. De stompe neus, de raamlijn met het karakteristieke achterruitje en de achterkant zijn zeer herkenbaar. Toch is het net allemaal wat anders dan voorheen. De voorruit staat bijvoorbeeld vlakker en is 100 millimeter naar voren geplaatst. Kijk, dat zijn toch veranderingen waar 911-liefhebbers wakker van liggen.

Het plaatwerk aan de achterkant oogt wat ronder dan voorheen en de ‘inkepingen’ naast de achterlampen is verdwenen. De achterruit daarentegen heeft juist scherpe hoeken gekregen, terwijl dat eerst niet het geval was. Een opvallende keuze. De achterlampjes tenslotte zijn niet langer goedkoop aandoende units die thuis leken te horen op een Renault Kangoo van 2001, maar van die kekke LED-dingetjes die doen denken aan de Jeep Renegade.

Rear

Tenslotte is er nog het interieur en daar is op het oog de meeste vooruitgang geboekt. Stapte je in de eerste Duster, dan wist je meteen waarom het ding ook alweer zo goedkoop was. De ronde ventilatieroosters konden niet verbloemen dat je in een omgeving van hard plastic zat dat niet heel geïnspireerd vormgegeven was. Verwacht in de nieuwe Duster ook geen botermalse aardolieproducten, maar het ziet er allemaal een stuk volwassener uit dan voorheen. Kijk bijvoorbeeld eens goed naar het verschil in deurbekleding. Dan stap je toch wel van 1997 opeens in 2010. Qua looks doet het interieur in de verte zelfs een beetje denken aan de vorige generatie Land Rover Discovery. Alleen dan zonder hout en leder et cetera.

Interieur

Techniek
Dat laatste past dan ook perfect bij het idee van de Duster. De techniek is een paar jaar oud, maar klanten kopen desalniettemin een nieuwe auto. Ja, die new car smell, zelf de kleur uitzoeken, dat is velen toch veel waard. Gelukkig maar, want de gemiddelde Dacia kent een pittige afschrijving. Logisch ook, want bij tweedehands Dacia’s (aankoopadvies) is hét USP (een nieuwe auto voor weinâg) niet meer van toepassing.

Enfin terug naar de tech. Toen de vorige Duster uitkwam, begonnen we net zo’n beetje aan downsizing en turbotorren. Dat wil zeggen dat de Duster, die wat ouder spul uit de schappen van Renault kreeg, bij de introductie nog níet zo’n geblazen blok onder de kap had. Tenminste niet als je voor de versie met benzinemotor koos. Je kreeg dan namelijk een 1.6je met 110 pk.

Bij de facelift van de vorige Duster kwam er al een geblazen 1.2 TCe beschikbaar met 125 pk. Nu kleine motoren met turbo’s al enkele jaren gemeengoed zijn, zet die ontwikkeling zich ook bij Dacia voort en is de atmosferische 1.6 totaal verdwenen uit het gamma. Je kan nu kiezen voor een SCe met 115 pk of een TCe met 125 pk. Over de inhoud van de motoren durft Dacia het niet eens meer te hebben. Voor dieselaars is er minder ‘vooruitgang’: zij krijgen als vanouds de 1.5 dCi voorgeschoteld in verschillende variaties qua vermogen. Voordeel (soort van): je kan zeggen dat je dezelfde motor hebt als sommige Mercedes-rijders.

Conclusie
De Duster heeft een prettige update gehad, maar het idee van de auto blijft hetzelfde. Daarom is het lastig om in te gaan op alle ‘nieuwe technieken’ van de Duster, want het is oude garnituur uit de schappen van Renault. Niet dat dat erg is, want Dacia kan hierdoor mensen wél iets unieks aanbieden. En dat er een markt bestaat voor de Duster, dat hebben ze al bewezen met het vorige model.

Ook interessant!

  • Dacia stoft Duster af met facelift
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
  • Lolwut? Ontwerper Dacia noemt Duster een Porsche 911
  • Nieuwe zevenzits Dacia
    Nieuwe zevenzits Dacia krijgt een ge-wel-di-ge naam!

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Dacia, duster, Renault, SUV, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Lease maar: Hyundai i20 of Volkswagen Polo
Volgend bericht: Politie houdt bloederige BMW X6 aan »

Lees Interacties

Reacties

  1. alfaroleo zegt

    27 september 2017 om 14:05

    Mooi ding joh, voor dat geld. En een interieur uit 2010… Als je een smartphone kan koppelen ben je toch weer helemaal ’17?

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      27 september 2017 om 14:37

      @alfaroleo: Deze Duster is een beetje zoals de iPhone SE eigenlijk :)

      Login om te reageren
      • alfaroleo zegt

        27 september 2017 om 15:02

        @granlusso: Wat ook een prima ding is, aldus mijn vriendin.. En ik maar krom liggen voor die iPhone 7…

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          27 september 2017 om 16:43

          @alfaroleo: tsja, je koopt dan iPhone ook eigenlijk voor de status….
          *pakt popcorn*

          Login om te reageren
          • alfaroleo zegt

            27 september 2017 om 16:53

            @720s: Niet status, restwaarde en gebruiksvriendelijkheid. Is het zoete of zoute popcorn?

            Login om te reageren
            • 480turbo zegt

              27 september 2017 om 19:19

              @alfaroleo: gebruiksvriendelijkheid XD dat vind ik een goeie. IOS kent voor mij alleen maar beperkingen ipv gebruiksvriendelijkheid. Android FtW

              Login om te reageren
              • granlusso zegt

                27 september 2017 om 20:28

                @480turbo: Nee hoor, ik heb jarenlang Android gehad en ben daar tevreden over geweest, alleen iOS is qua bediening en instellingen makkelijker te bedienen: als je dénkt dat een bepaalde instelling/functie ergens zot, dan zit ie daar altijd.

                Bij Android was ik altijd eeuwen aan het zoeken, zowel op mijn Sony Xperia en mijn Samsung Galaxy S6 Edge Plus.

                Qua overdracht en beheren van bestanden vind ik Android weer veel beter. Apple schermt gewoon je eigen gegevens af als je niet oppast, zodat je er nooit meer bijkomt…

            • Loek zegt

              28 september 2017 om 20:10

              @alfaroleo: Zout, van zoet moet ik altijd overgeven.

              Login om te reageren
  2. eelco74 zegt

    27 september 2017 om 14:34

    Achterlichten kennelijk gejat uit het FCA magazijn.

    Login om te reageren
  3. gezondverstand zegt

    27 september 2017 om 14:34

    Het is een stuk beter, maar nog steeds een goedkoop ogend hok. De concurrentie heeft sinds 2009 niet stilgezeten, dus de achterstand blijft.

    Login om te reageren
    • esprit84 zegt

      27 september 2017 om 14:39

      @gezondverstand: heeft nog niet door hoe Dacia in de markt is gezet….

      Login om te reageren
    • baasbas zegt

      27 september 2017 om 14:40

      @gezondverstand: welke ‘de concurrentie’ bedoel je dan precies?

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        27 september 2017 om 16:23

        @baasbas: Dacia heeft geen concurrentie. Zelfde auto qua grootte bij een ander merk kost al gauw 10k meer

        Login om te reageren
        • oemplus zegt

          27 september 2017 om 17:34

          @lekkerlinksrijden: Het is ook niet voor niks dat andere auto’s 10k meer kosten. Prijsverschil moet ergens in zitten.

          Login om te reageren
  4. Boomer zegt

    27 september 2017 om 14:45

    Ik vond de Duster altijd relatief weinig afschrijven. Een blik op marktplaats leert dat ik gelijk heb.

    Verder vind ik het een leuke auto voor mijn vrouw om de boodschappen in te halen, helaas ziet zij dat anders en wil ze liever zo’n ‘hip’ vrouwen misbaksel als een 500 of een opel adam.

    Login om te reageren
    • mercedesgl zegt

      27 september 2017 om 16:57

      @airc: precies, ik werk zelf bij Renault en Dacia en juist Dacia schrijft relatief heel weinig af.. tweedehands is het erg goede handel

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        27 september 2017 om 17:04

        @mercedesgl: erg goede handel als in je koopt ze voor heel weinig (dikke afschrijving) en verkoopt ze voor meer?

        Login om te reageren
        • mercedesgl zegt

          27 september 2017 om 17:41

          @jaapiyo: met goede handel word bedoeld dat het snel weggaat.. als wij een dacia inruilen haalt hij vaak het internet niet eens.. en voor minder inkopen en voor meer verkopen is bij elk commercieel bedrijf en heeft in dit geval niks met goede of slechte handel te maken #vakjargon

          Login om te reageren
          • jaapiyo zegt

            27 september 2017 om 19:47

            @mercedesgl: misschien dat mijn beeld wat gekleurd is door de Logan die pleegt mee te doen aan de Junkyard Race.

            Login om te reageren
  5. piquet1986 zegt

    27 september 2017 om 14:59

    Vind het meer een “uitkeping” dan een inkeping naast de achterlampen.

    Login om te reageren
  6. hollandbest zegt

    27 september 2017 om 15:02

    Blijft een lelijke stuur…

    Login om te reageren
    • ikbenmnzus zegt

      27 september 2017 om 19:11

      @hollandbest: Blijft een lelijke taalgebruik.

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    27 september 2017 om 15:20

    Another one drives a Duster…

    Login om te reageren
  8. Edge zegt

    27 september 2017 om 15:39

    Ik vind de Duster nou echt een geweldige wagen. Veel voor weinig, lekker no nonsense. Heel dat Dacia kan ik wel waarderen. Daar kan VAG met hun “budgetmerk” Skoda nog het nodige van leren.

    Login om te reageren
    • ikbenmnzus zegt

      27 september 2017 om 19:12

      @edge: Helemaal mee eens!

      Login om te reageren
    • v6ti zegt

      28 september 2017 om 21:00

      @Edge: mijn idee

      Login om te reageren
  9. Calimero zegt

    27 september 2017 om 15:46

    Ziet er keurig uit. Ik kan niet anders zeggen.
    Mooi werk van Renault ( Dacia)
    Zal als Renault Duster op sommige markten ook wel een hit worden.
    het gaat mij te ver om dit als een boodschappen auto te zien of auto voor “het vrouwtje”
    Daarvoor koop je een 108 of Aygo achtige lijkt mij.

    Login om te reageren
  10. robert110 zegt

    27 september 2017 om 15:52

    Het blijft gewoon een prima bak. Ik denk dat het met de sterkste diesel, 4×4 en een setje modderbanden een prima vervanger is voor mijn Feroza als daily. Voor de hobby zal die wel wat slechter presteren, toch ben ik wel benieuwd wat zo’n Duster nou eigenlijk kan in het terrein.

    Login om te reageren
    • ricardostoute zegt

      27 september 2017 om 19:26

      @robert110: Heb deze zomer heel Georgië doorgecrosst met een Duster 4×4. In 4wd lock-modus met de tractiecontrole uit kwam hij overal doorheen. De enorm korte eerste versnelling met het koppel bij lage toeren van de diesel maakte dat ik een lage gearing niet heb gemist. Iets minder comfortabel dan in een G-klasse, maar nauwelijks te stoppen!
      Zie ook: https://youtu.be/t5nPt6cHIe8

      Login om te reageren
  11. boomhauwer zegt

    27 september 2017 om 15:57

    Eigenlijk geen misse auto

    Login om te reageren
  12. O plaat zegt

    27 september 2017 om 18:26

    Gewilde klassieker in wording. De Lada Niva van de 21ste eeuw.

    Login om te reageren
  13. toyotafortuner zegt

    27 september 2017 om 18:34

    Ziet er nog steeds zeker niet verkeerd uit.

    Login om te reageren
  14. 2wheeler zegt

    27 september 2017 om 18:58

    Direct of indirect, elk bedrijf heeft concurrentie. Het is een beetje dommig om dit publiekelijk te zeggen dat je geen concurrenten hebt. De tweedehands markt is gewoon concurrentie.

    Login om te reageren
  15. pa045 zegt

    27 september 2017 om 19:05

    Het is net of ik een vergelijk lees van een VAG product nieuw en oud. Alles is een klein beetje beter en ziet er beter uit. Hier wordt alleen erg minderwaardig over gedaan.
    Waarom? Omdat Dacia niet premium pretendeert te zijn, kunnen jullie de auto daar in ieder geval niet op afvallen.
    Waarom dan wel afvallen?
    Ik vind hem simpelweg niet mooi en zou deze auto niet kopen. Maar ik kan zo 10 redenen bedenken waarom iemand anders deze auto liever nieuw koopt i.p.v. een Q3 van 5 jaar oud en 2 ton op de ribben. Of een Quasqai van 4 jaar oud met bijna een ton op de teller.
    Het is niet alleen de nieuwe geur. Het is ook de garantie en dergelijke.
    En laten we eerlijk zijn. 5 jaar rijden met een Q3 met 2 ton: financier het onderhoud en de afschrijving daar maar eens van. Kan je nog een 2e Dacia kopen.

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      27 september 2017 om 20:49

      @pa045: allemaal waar en feitelijk juist. Maar Henk en Ingrid willen liever dat de buurman ziet dat ze Audi kunnen rijden ipv Dacia. Je kunt zaken als ‘merkbeleving’ en ‘imago’ afdoen als marketingnonsens, maar de bewijzen tonen aan dat de wereld gewoon zo werkt. De gemiddelde Nederlander is geen rationeel denkend mens, maar gevoelig voor status en beïnvloeding door slimme paarse broeken.

      Login om te reageren
  16. ikbenmnzus zegt

    27 september 2017 om 19:19

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  17. nopetrolnofun zegt

    27 september 2017 om 23:25

    Ben ik de enige die liever de atmosferische 1.6 heeft dan de turbo 1.2?

    Login om te reageren
  18. jaso013 zegt

    28 september 2017 om 02:03

    De enige vraag die er toe doet: wat is de prijs?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North