• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Van den Acker: gebrek aan Dacia-concurrent is raar

Auteur: jaapiyo, gepost 3 september 2017 om 17:58 – 49 Reacties

Dacia


De Nederlandse design-goeroe had verwacht dat andere concerns inmiddels wel met alternatieven voor Dacia op de proppen waren gekomen.

Deurnenaar Laurens van den Acker is een van de Nederlanders die flink aan de weg timmert in de autobranche. Sinds 2009 is de design-held werkzaam een hoge pief bij Renault. Als zodanig is hij een van de belangrijke personen achter de huidige designtaal van het Franse merk, die in 2010 reeds te zien was op de DeZir concept van zijn hand.

Van den Acker houdt ook een oogje in het zeil bij Renault’s budgetmerk Dacia. Dit van oorsprong Roemeense merk onthulde onlangs de gloednieuwe Dacia Duster. Het is een auto die we redelijk vaak tegenkomen in het Nederlandse straatbeeld en eigenlijk geen directe concurrenten heeft.

Bij de introductie van het nieuwe model heeft van den Acker tegenover Autocar te kennen gegeven dat dit laatste feit eigenlijk een verrassing voor hem vormt. Binnen de Renault-familie hadden ze naar eigen zeggen verwacht dat andere concerns ook op dit marktsegment zouden springen. Tot nu toe is dat echter niet gebeurt.

Renault kocht Dacia in 1999, maar is sinds 2004 pas serieus bezig het merk smoel te geven. Met succes, want vorig jaar werden er meer dan een miljoen Dacia’s verkocht. Van den Acker claimt dat Renault coûte que coûte wil blijven vasthouden aan het originele concept van Dacia: robuuste auto’s voor kleine prijzen. Dat laatste is volgens hem essentieel, omdat andere concerns er naar neigen hun budgetmerken langzaam maar zeker op te waarderen. Op zich een logisch streven, maar hierdoor stijgen ook langzaam de prijzen

De designer noemt geen namen en rugnummers, maar we kunnen bij deze uitspraak bijvoorbeeld denken aan VAG. Daar was ooit Skoda de goedkope optie, maar inmiddels kost de goedkoopste 11.690 Euro en sla je vrij eenvoudig 50K stuk op een lekker uitgevoerde Superb of Kodiaq. Dat ze bij Skoda erover nadenken of dat wel de juiste manier van doen is weten we inmiddels, maar als er al verandering in de strategie komt zal dat nog wel even duren.

Voorlopig heeft Dacia zodoende een uniek positie op de markt. Van den Acker mag daar dan verbaasd over zijn, erg zal hij het waarschijnlijk niet vinden. Zonder concurrenten is het immers prettig zaken doen.

Ook interessant!

  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
  • Dacia stoft Duster af met facelift
  • Lolwut? Ontwerper Dacia noemt Duster een Porsche 911
  • Laurens van den Acker over de nieuwe Renault Mégane E-Tech
    Laurens van den Acker over de nieuwe Renault Mégane E-Tech

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Dacia, design, duster, geld, laurens-van-den-acker, Renault

Vorig bericht: « Uitslag Formule 1: Grand Prix van Italië 2017
Volgend bericht: Wat als normale fabrikanten een supercar bouwen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. dakarbemo zegt

    3 september 2017 om 18:10

    ‘Zonder concurrenten is het immers prettig zaken doen.” Ware het niet dat de occasion markt eigenlijk gewoon concurrentie is. Een auto van een paar jaar oud met meer “luxe” kost i.v.m. afschrijving toch al snel t zelfde als een nieuwe Dacia zonder airco of wat dan ook… En daar auto’s nieuw/ouder over het algemeen toch niet verschillen qua betrouwbaarheid is mij de waarde van nieuw kopen in de lagere klasses totaal onbekend.

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      3 september 2017 om 18:45

      @dakarbemo: alle Dacia’s hebben airco en standaard 3 jaar garantie. Met de 50/50 deal zelfs 4 jaar. De standaard accessoirelijst van Dacia is ongekend lang. Compleet met de volledige optielijst en LPG af fabriek kost een Dacia Logan MCV BI-FUEL net geen € 16.000,- met een zee van ruimte. Geen enkel ander merk kan dit bieden.

      Liever een nieuwe auto die bij mijn budget past met 4 jaar garantie dan een 2e hands (mogelijk) afgetrapte leaseslet van een ander.

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        3 september 2017 om 19:01

        @erik2907: spannend is het niet, wel heel verstandig.

        Login om te reageren
        • Erik zegt

          3 september 2017 om 21:18

          @xiran: oeps, even vergeten, Dacia biedt ook autoverzekeringen aan via de BOVAG. In mijn geval, voor de hierboven genoemde Dacia, met maximale NoClaim: 5 (vijf) !!!! jaar nieuwwaarde dekking all risk (WA-Casco) voor € 43,- per maand. Geen enkele andere maatschappij biedt dit. Maximum is 3 jaar nieuwwaarde dekking, waarbij velen ook nog eens uitgaan van aanschafwaarde dekking (wat als de auto na 3 jaar duurder is in aanschaf?)

          Login om te reageren
      • onnes zegt

        3 september 2017 om 19:16

        @erik2907: Haha de 50/50 deal, net of ik het reclamespotje hoor. Ik vind het oprecht een leuke (bijna cult) auto, maar veel mensen die ze kopen behoorlijk kansloos

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          3 september 2017 om 19:58

          @onnes:
          Wat een walgelijk simpele post van jouw.
          Om liefhebber te zijn hoef je geen ton voor een auto uit te geven.
          Ik heb liever iemand die oprecht trots is op zijn Dacia dan een poser in een leasebak.

          Login om te reageren
          • freezzr zegt

            3 september 2017 om 20:52

            @desjonnies: en iemand die trots is op zijn lease Dacia? Kap eens met die afgunst rondom leasen…

            Login om te reageren
            • viezefreddyw zegt

              3 september 2017 om 21:39

              @freezzr: Je mist zijn punt volledig.

              Login om te reageren
    • olivier420 zegt

      3 september 2017 om 18:50

      @dakarbemo: iets met spijker en een kop.

      Login om te reageren
    • super zegt

      3 september 2017 om 19:04

      @dakarbemo:
      Ze stoppen alleen techniek die zich bij renault al bewezen heeft in dacias, dus die dingen zijn uitermate robuust. Verder heb je op een nieuwe auto gewoon een paar jaar garantie waardoorje zeker weet dat je de eerste jaren niet al te veel onderhoudskosten hebt. Dus erg voordelige autos, rijeigenschapoen zijn niet als conform nieuwste van het nieuwste maar zeker ook niet heel slecht.

      Login om te reageren
      • dakarbemo zegt

        3 september 2017 om 19:29

        @super: Ik zeg ook niet dat Dacia rommel is, en ja ik ben bekend dat de onderdelenbak bij renault nog een keer uit de kast komt in nieuwe body. Ik zeg alleen je kan kwalitatief/luxe etc echt gewoon eens stap mooier/fijner etc rijden bij een normale gebruikte auto van paar jaar oud (niks afgetrapt, leaseslet optioneel :P ) Ook bij gebruikte auto’s zijn de onderhoudskosten als je research doet ook gewoon prima. Dus onderhoudskosten vind ik een non-argument. Een vergelijkbare auto van 3 4 jaar oud heeft echt geen grote revisie nodig. Ik durf zelfs te beweren dat die onderhoudskosten vaak gewoon ongeveer gelijk zijn.

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          3 september 2017 om 20:01

          @dakarbemo:
          Jongen, zo heeft General Motors met Opel fortuinen verdiend, in een E Kadett zat een 1200 motortje uit 1937 !

          Login om te reageren
          • roppp zegt

            3 september 2017 om 23:32

            @desjonnies: FOUT!! Die motor is rond 1500 ontwikkeld door Leonardo da Vinci. Helaas voor hem was hij zijn tijd vooruit en moest hij tot de 20e eeuw wachten op Opel….

            Login om te reageren
        • lekbak zegt

          3 september 2017 om 20:23

          @dakarbemo: Mijn oom rijdt sinds 2005 dacia, sinds dit voorjaar zijn tweede. Hij baalde zo want hij had een dure sensor kapot op zijn 11 jaar oude auto. Het kostte €30 inclusief werkloon. Bij een opel of volkswagen kost een lampje vervangen al meer!

          Je kunt lullen wat je wilt maar die saaie dacia’s zijn ontzettend goedkoop om rijdend te houden. Veel goedkoper dan een tweedehandsje van een ander merk, elk ander merk.

          Login om te reageren
        • super zegt

          3 september 2017 om 20:25

          @dakarbemo:
          Als je weinig geld kwijt wilt zijn moet je risico minimaliseren. Een auto met 4 jaar fabrieksgarantie heeft veel minder risico (want garantie) dat je voor kosten op moet draaien dan een 2e hands zonder garantie, zeker als je bedenkt dat jouw 3 jaar oude 2e hands alweer 7 jaar oud is als jij hem 4 jaar hebt gehad.

          Login om te reageren
      • blo3to3t zegt

        3 september 2017 om 19:58

        @super: Renault en robuust in 1 zin… Jij durft.

        Login om te reageren
        • super zegt

          3 september 2017 om 20:27

          @blo3to3t:
          ga maar eens in marokko kijken hoe goed overbeladen dacias het op slechte wegen uithouden.

          Login om te reageren
        • Erik zegt

          4 september 2017 om 10:39

          @blo3to3t: Dacia roept het zelf: Alle Dacia’s nu ook als Série Limitée Robust.

          http://pers.dacia.nl/persberichten/persbericht/alle-dacias-nu-ook-als-serie-limitee-robust/898/

          Login om te reageren
  2. Boomer zegt

    3 september 2017 om 18:15

    Nou een beetje Duster kost dik 20K dat zou ik nou niet heel budget willen noemen.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      3 september 2017 om 18:34

      @airc: qua grootte is er geen 1 die uberhaupt in de buurt komt van onder 25k.

      Login om te reageren
    • focusrs1 zegt

      3 september 2017 om 18:59

      @airc: voor een auto wel aangezien een fatsoenlijke auto aanzienlijk duurder is.

      Login om te reageren
  3. E34M5Touring zegt

    3 september 2017 om 18:26

    Blijkbaar is dit segment niet interessant genoeg voor de andere merken. VAG verkocht in 2014 380k Up’s/Citigo’s/Mii’s Dat is ruim een derde van de totale sales van Dacia. Denk dat zij de marge beter voor elkaar hebben dan Dacia, dus waarom die kant op ontwikkelen als t niet hoeft. Ik zou als Dacia blij zijn met dit feit en verkopen wat ik maar kwijt kon. Ken geen fabrikant die zeurt om gebrek aan concurrentie.

    Login om te reageren
    • super zegt

      3 september 2017 om 18:51

      @e34m5touring:
      Dacia gebruikt iets verouderde techniek waarvan de ontwikkelingskosten allang zijn terugverdiend dus elke verkochte dacia is pure winst.

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        3 september 2017 om 19:15

        @super: het onderstel is van een generatie Renault eerder maar de huidige Renault motoren liggen ook in de huidige Dacia’s, dit om mee te gaan met de euro 6 norm.

        Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        3 september 2017 om 19:36

        @super: Gebruiken gewoon de huidige TCE en DCI motoren. Dus dat valt ook wel weer mee. Was benieuwd naar de salescijfers van het Up trio omdat aan de Skoda gerefereerd werd in het artikel. Ik denk dat zij redelijke marges pakken op die Up!s etc. Dacia kost qua ontwikkeling wellicht niet zoveel maar door de bestaande uitstoot en veiligheidsnormen hebben die, voor west europa in ieder geval, toch ook wel modernere en duurdere techniek moeten gebruiken. Dus of die nog dezelfde marges halen als in het begin durf ik niet te zeggen.

        Login om te reageren
        • super zegt

          3 september 2017 om 20:36

          @e34m5touring:
          benzine blokken zijn idd wat nieuwere, (grotendeels H blokken uit 2012) maar diesel zijn volgens mij nog steeds de oude dci’s uit de clio2.

          Login om te reageren
    • Jochen zegt

      3 september 2017 om 18:59

      @E34M5Touring: interessant statement, maar de onderbouwing ontbreekt volledig. Je maakt mij wel nieuwsgierig naar de marges netto en bruto op die wagens

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        3 september 2017 om 19:38

        @jochen: ik zeg ook niet dat het waar is. Dat is wat ik denk. Als je het wil onderbouwen en in de cijfers wil duiken, be my guest.

        Login om te reageren
        • stephane8200 zegt

          4 september 2017 om 05:55

          @E34M5Touring: je zou je kunnen afvragen of een oud blok daadwerkelijk zo veel minder kost. Ik bedoel, een oud of nieuw blok worden allebei nieuw geproduceerd en in een nieuwe auto gelegd.

          Ik weet ook niet wat de kosten van het blok zijn in relatief opzicht voor een auto? Kan zo maar zijn dat een dashboard duurder is, om zo maar eens wat te noemen.

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            4 september 2017 om 14:53

            @stephane8200: Buiten dat, als je de eerste Logan’s zag en nu in een Dacia kijkt is er gigantisch ge-upgrade. Op kwaliteitsniveau maar ook in veiligheid etc. Dat kost gewoon geld, ook als het al ontwikkelt is. En meer kosten voor een scherpe prijs betekent minder marge.

            Login om te reageren
  4. allesmetturbo zegt

    3 september 2017 om 18:31

    Liever een jong gebruikte duitser dan een nieuwe dacia

    Login om te reageren
    • thearchitect zegt

      3 september 2017 om 18:37

      @allesmetturbo: da’s appels en peren vergelijken. Mensen die in de markt zijn voor een nieuwe Duster hebben waarschijnlijk niet een 3-serie of een A4 als alternatief (of Tiguan/Q3)

      Login om te reageren
    • Erik zegt

      3 september 2017 om 18:46

      @allesmetturbo: liever een nieuwe Dacia met garantie dan een afgetrapte leaseslet.

      Login om te reageren
      • timowouters zegt

        3 september 2017 om 19:02

        @erik2907: zo te zien heeft Erik een Dacia ? na twee keer hetzelfde reageren is het duidelijk.

        Het blijft natuurlijk gek om een nieuwe auto te kopen als particulier. Bij veel (alle?) merken is de fabrieksgarantie gewoon over te nemen door de tweede eigenaar. Dus een auto van 2-3 jaar oud kopen is voor de Dacia rijder veel logischer.

        Login om te reageren
        • super zegt

          3 september 2017 om 19:13

          @timowouters:
          Ja, maar je hebt dan nog steeds minder lang garantie dan op een nieuwe wagen. Ik heb zelf wel eens naar zon 4×4 duster gekeken om als ski auto te gebruiken maar ze zijn niet met motoren met een beetje vermogen te leveren en ik had geen zin om de hele tijd in een lage versnelling te moeten rijden.

          Login om te reageren
        • Erik zegt

          4 september 2017 om 10:46

          @timowouters: alleen zoooo jammer dat de garantie bij de meeste Europese (lees o.a. VAG, BMW, Mercedes, Opel e.d.) al stopt na twee jaar. Welke garantietermijn is er dan nog over die de aankoop van een ‘Duitser’ als tweede hands rechtvaardigd? Het risico om een kat in de zak te kopen blijft altijd aanwezig. Uiteraard kun je garantie bij de meeste dealers erbij kopen bij een tweede hands product maar ooit de kleine lettertjes doorgelezen?

          Login om te reageren
          • timowouters zegt

            4 september 2017 om 11:05

            @erik2907: ik heb volgens mij nergens iets over enkel Duitse tweedehands gezegd. Een Kia met 7jr garantie kun je ook een 2jr oude auto van kopen.

            Punt wat ik wil maken is dat de gemiddelde Dacia koper zoveel mogleijk uit z’n geld wilt halen. En dan is een nieuwe auto kopen, of t nou een dacia of een audi is, geen slim idee.

            Login om te reageren
            • Erik zegt

              4 september 2017 om 17:24

              @timowouters: Kia is 7 jaar garantie OF 150.000 km, dat wat het eerste komt!

              Login om te reageren
            • Erik zegt

              4 september 2017 om 20:40

              @timowouters:

              “Dus een auto van 2-3 jaar oud kopen is….”, dat is dus nagenoeg alleen de gevestigde orde uit Duitsland die je dan zonder fabrieksgarantie koopt omdat die dan is afgelopen. Japanners, Koreanen en in dit geval Dacia hebben 3 of meer jaren garantie.

              Login om te reageren
      • oemplus zegt

        4 september 2017 om 07:29

        @erik2907: Liever een jong 2ehandsje (of zoals jij het een paar keer noemt, ‘een afgetrapte leaseslet’ (je bent er zelf bij wat je koopt) Dan voor lul rijden in een Dacia. Een beetje autoliefhebber haalt het niet in z’n hoofd om maar te overwegen om een Dacia te kopen.

        Login om te reageren
  5. desjonnies zegt

    3 september 2017 om 18:39

    Mij valt altjjd op dat er veel Dacia in Duitsland rondrijdt.
    En mij lijkt deze nieuwe Duster helemaal geen straf.
    Een beetje X1 kost meer dan het dubbele.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      3 september 2017 om 19:18

      @desjonnies: En lelijk dat die X1 is! De Duster vind ik voor het merk Dacia nog best een leuke auto.

      Login om te reageren
    • kraai zegt

      3 september 2017 om 20:35

      @desjonnies: Dat er zoveel Dacia rond rijd komt omdat het zo enorm goed gaat in Duitsland, althans dat wil Merkel iedereen laten geloven.

      Login om te reageren
  6. ThomasBol zegt

    3 september 2017 om 19:27

    Concurrent van de Dacia? Een nieuwe keuken of badkamer. Toch?

    Login om te reageren
  7. V8Vantage zegt

    3 september 2017 om 19:34

    Kopen is 1 verzekeren en onderhouden zijn 2. Die willen bij 2e hands Duitsers nog steeds aan de hoge kant zijn. Kortom, zeer goed alternatief die Dacia’s. Daarbij waar maken we ons druk om, autobezit sterft een langzame dood. ‘Ze’ willen ons over een paar jaar geen auto’s verkopen maar mobiliteit. Dan heet autoblog, retroblog… Toch maar snel iets kopen met veel beleving. Renault Twingo RS met cup onderstel ofzo ;-)

    Login om te reageren
  8. mout zegt

    3 september 2017 om 19:50

    De nieuw Duster is een schoolvoorbeeld van een budgetmerk dat een flinke stap omhoog zet. Groter, flink meer uitrusting, betere kunststoffen.
    Elke Dacia na de eerste Logan was een forse stap opwaarts op de ladder.
    Pakweg een Logan MCV is inmiddels 20% duurder geworden.

    Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    3 september 2017 om 20:09

    Renault heeft met Dacia de zaakjes gewoon prima voor elkaar. Meer dan prima zelfs. Gewoon eenvoudige, maar betrouwbare auto’s voor een hele scherpe prijs.

    En dan komen ze ook nog eens met een mooi vormgegeven auto als de Duster. De nieuwe ziet er gewoon erg mooi uit en oogt van buiten een klasse hoger.

    Login om te reageren
  10. tarquesh zegt

    3 september 2017 om 22:22

    Skoda is een normaal automerk dat kwalitatieve auto’s maakt.
    Daar is niks budget aan, en ook geen bedoeling goedkope budjet auto’s te produceren in Mláda Boleslav in Tjechië.

    Skoda is serieus en bestaat langer dan menig concurrent. De Tjech met een autohart is er trots op, ik ook.

    Dacia is niks anders dan een Roemeense renault, een echte budjet auto. Leeg, en nonsense.

    Login om te reageren
  11. str8six zegt

    3 september 2017 om 22:51

    Het zijn geinige bakkies die Dacia’s vooral de Duster. Zelf zou ik er alleen nooit een cent aan uitgeven.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North