Van den Acker: gebrek aan Dacia-concurrent is raar

Auteur: , 49 Reacties

De Nederlandse design-goeroe had verwacht dat andere concerns inmiddels wel met alternatieven voor Dacia op de proppen waren gekomen.

Dacia

Deurnenaar Laurens van den Acker is een van de Nederlanders die flink aan de weg timmert in de autobranche. Sinds 2009 is de design-held werkzaam een hoge pief bij Renault. Als zodanig is hij een van de belangrijke personen achter de huidige designtaal van het Franse merk, die in 2010 reeds te zien was op de DeZir concept van zijn hand.

Van den Acker houdt ook een oogje in het zeil bij Renault’s budgetmerk Dacia. Dit van oorsprong Roemeense merk onthulde onlangs de gloednieuwe Dacia Duster. Het is een auto die we redelijk vaak tegenkomen in het Nederlandse straatbeeld en eigenlijk geen directe concurrenten heeft.

Bij de introductie van het nieuwe model heeft van den Acker tegenover Autocar te kennen gegeven dat dit laatste feit eigenlijk een verrassing voor hem vormt. Binnen de Renault-familie hadden ze naar eigen zeggen verwacht dat andere concerns ook op dit marktsegment zouden springen. Tot nu toe is dat echter niet gebeurt.

Renault kocht Dacia in 1999, maar is sinds 2004 pas serieus bezig het merk smoel te geven. Met succes, want vorig jaar werden er meer dan een miljoen Dacia’s verkocht. Van den Acker claimt dat Renault coûte que coûte wil blijven vasthouden aan het originele concept van Dacia: robuuste auto’s voor kleine prijzen. Dat laatste is volgens hem essentieel, omdat andere concerns er naar neigen hun budgetmerken langzaam maar zeker op te waarderen. Op zich een logisch streven, maar hierdoor stijgen ook langzaam de prijzen

De designer noemt geen namen en rugnummers, maar we kunnen bij deze uitspraak bijvoorbeeld denken aan VAG. Daar was ooit Skoda de goedkope optie, maar inmiddels kost de goedkoopste 11.690 Euro en sla je vrij eenvoudig 50K stuk op een lekker uitgevoerde Superb of Kodiaq. Dat ze bij Skoda erover nadenken of dat wel de juiste manier van doen is weten we inmiddels, maar als er al verandering in de strategie komt zal dat nog wel even duren.

Voorlopig heeft Dacia zodoende een uniek positie op de markt. Van den Acker mag daar dan verbaasd over zijn, erg zal hij het waarschijnlijk niet vinden. Zonder concurrenten is het immers prettig zaken doen.



49 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
‘Zonder concurrenten is het immers prettig zaken doen.” Ware het niet dat de occasion markt eigenlijk gewoon concurrentie is. Een auto van een paar jaar oud met meer “luxe” kost i.v.m. afschrijving toch al snel t zelfde als een nieuwe Dacia zonder airco of wat dan ook… En daar auto’s nieuw/ouder over het algemeen toch niet verschillen qua betrouwbaarheid is mij de waarde van nieuw kopen in de lagere klasses totaal onbekend.
@dakarbemo: alle Dacia’s hebben airco en standaard 3 jaar garantie. Met de 50/50 deal zelfs 4 jaar. De standaard accessoirelijst van Dacia is ongekend lang. Compleet met de volledige optielijst en LPG af fabriek kost een Dacia Logan MCV BI-FUEL net geen € 16.000,- met een zee van ruimte. Geen enkel ander merk kan dit bieden.

Liever een nieuwe auto die bij mijn budget past met 4 jaar garantie dan een 2e hands (mogelijk) afgetrapte leaseslet van een ander.
@erik2907: spannend is het niet, wel heel verstandig.
@xiran: oeps, even vergeten, Dacia biedt ook autoverzekeringen aan via de BOVAG. In mijn geval, voor de hierboven genoemde Dacia, met maximale NoClaim: 5 (vijf) !!!! jaar nieuwwaarde dekking all risk (WA-Casco) voor € 43,- per maand. Geen enkele andere maatschappij biedt dit. Maximum is 3 jaar nieuwwaarde dekking, waarbij velen ook nog eens uitgaan van aanschafwaarde dekking (wat als de auto na 3 jaar duurder is in aanschaf?)
@erik2907: Haha de 50/50 deal, net of ik het reclamespotje hoor. Ik vind het oprecht een leuke (bijna cult) auto, maar veel mensen die ze kopen behoorlijk kansloos
@onnes:
Wat een walgelijk simpele post van jouw.
Om liefhebber te zijn hoef je geen ton voor een auto uit te geven.
Ik heb liever iemand die oprecht trots is op zijn Dacia dan een poser in een leasebak.
@desjonnies: en iemand die trots is op zijn lease Dacia? Kap eens met die afgunst rondom leasen…
@freezzr: Je mist zijn punt volledig.
@dakarbemo: iets met spijker en een kop.
@dakarbemo:
Ze stoppen alleen techniek die zich bij renault al bewezen heeft in dacias, dus die dingen zijn uitermate robuust. Verder heb je op een nieuwe auto gewoon een paar jaar garantie waardoorje zeker weet dat je de eerste jaren niet al te veel onderhoudskosten hebt. Dus erg voordelige autos, rijeigenschapoen zijn niet als conform nieuwste van het nieuwste maar zeker ook niet heel slecht.
@super: Ik zeg ook niet dat Dacia rommel is, en ja ik ben bekend dat de onderdelenbak bij renault nog een keer uit de kast komt in nieuwe body. Ik zeg alleen je kan kwalitatief/luxe etc echt gewoon eens stap mooier/fijner etc rijden bij een normale gebruikte auto van paar jaar oud (niks afgetrapt, leaseslet optioneel :P ) Ook bij gebruikte auto’s zijn de onderhoudskosten als je research doet ook gewoon prima. Dus onderhoudskosten vind ik een non-argument. Een vergelijkbare auto van 3 4 jaar oud heeft echt geen grote revisie nodig. Ik durf zelfs te beweren dat die onderhoudskosten vaak gewoon ongeveer gelijk zijn.
@dakarbemo:
Jongen, zo heeft General Motors met Opel fortuinen verdiend, in een E Kadett zat een 1200 motortje uit 1937 !
@desjonnies: FOUT!! Die motor is rond 1500 ontwikkeld door Leonardo da Vinci. Helaas voor hem was hij zijn tijd vooruit en moest hij tot de 20e eeuw wachten op Opel….
@dakarbemo: Mijn oom rijdt sinds 2005 dacia, sinds dit voorjaar zijn tweede. Hij baalde zo want hij had een dure sensor kapot op zijn 11 jaar oude auto. Het kostte €30 inclusief werkloon. Bij een opel of volkswagen kost een lampje vervangen al meer!

Je kunt lullen wat je wilt maar die saaie dacia’s zijn ontzettend goedkoop om rijdend te houden. Veel goedkoper dan een tweedehandsje van een ander merk, elk ander merk.
@dakarbemo:
Als je weinig geld kwijt wilt zijn moet je risico minimaliseren. Een auto met 4 jaar fabrieksgarantie heeft veel minder risico (want garantie) dat je voor kosten op moet draaien dan een 2e hands zonder garantie, zeker als je bedenkt dat jouw 3 jaar oude 2e hands alweer 7 jaar oud is als jij hem 4 jaar hebt gehad.
@super: Renault en robuust in 1 zin… Jij durft.
@blo3to3t:
ga maar eens in marokko kijken hoe goed overbeladen dacias het op slechte wegen uithouden.
@blo3to3t: Dacia roept het zelf: Alle Dacia’s nu ook als Série Limitée Robust.

http://pers.dacia.nl/persberichten/persbericht/alle-dacias-nu-ook-als-serie-limitee-robust/898/
Nou een beetje Duster kost dik 20K dat zou ik nou niet heel budget willen noemen.
@airc: qua grootte is er geen 1 die uberhaupt in de buurt komt van onder 25k.
@airc: voor een auto wel aangezien een fatsoenlijke auto aanzienlijk duurder is.
Blijkbaar is dit segment niet interessant genoeg voor de andere merken. VAG verkocht in 2014 380k Up’s/Citigo’s/Mii’s Dat is ruim een derde van de totale sales van Dacia. Denk dat zij de marge beter voor elkaar hebben dan Dacia, dus waarom die kant op ontwikkelen als t niet hoeft. Ik zou als Dacia blij zijn met dit feit en verkopen wat ik maar kwijt kon. Ken geen fabrikant die zeurt om gebrek aan concurrentie.
@e34m5touring:
Dacia gebruikt iets verouderde techniek waarvan de ontwikkelingskosten allang zijn terugverdiend dus elke verkochte dacia is pure winst.
@super: het onderstel is van een generatie Renault eerder maar de huidige Renault motoren liggen ook in de huidige Dacia’s, dit om mee te gaan met de euro 6 norm.
@super: Gebruiken gewoon de huidige TCE en DCI motoren. Dus dat valt ook wel weer mee. Was benieuwd naar de salescijfers van het Up trio omdat aan de Skoda gerefereerd werd in het artikel. Ik denk dat zij redelijke marges pakken op die Up!s etc. Dacia kost qua ontwikkeling wellicht niet zoveel maar door de bestaande uitstoot en veiligheidsnormen hebben die, voor west europa in ieder geval, toch ook wel modernere en duurdere techniek moeten gebruiken. Dus of die nog dezelfde marges halen als in het begin durf ik niet te zeggen.
@e34m5touring:
benzine blokken zijn idd wat nieuwere, (grotendeels H blokken uit 2012) maar diesel zijn volgens mij nog steeds de oude dci’s uit de clio2.
@E34M5Touring: interessant statement, maar de onderbouwing ontbreekt volledig. Je maakt mij wel nieuwsgierig naar de marges netto en bruto op die wagens
@jochen: ik zeg ook niet dat het waar is. Dat is wat ik denk. Als je het wil onderbouwen en in de cijfers wil duiken, be my guest.
@E34M5Touring: je zou je kunnen afvragen of een oud blok daadwerkelijk zo veel minder kost. Ik bedoel, een oud of nieuw blok worden allebei nieuw geproduceerd en in een nieuwe auto gelegd.

Ik weet ook niet wat de kosten van het blok zijn in relatief opzicht voor een auto? Kan zo maar zijn dat een dashboard duurder is, om zo maar eens wat te noemen.
@stephane8200: Buiten dat, als je de eerste Logan’s zag en nu in een Dacia kijkt is er gigantisch ge-upgrade. Op kwaliteitsniveau maar ook in veiligheid etc. Dat kost gewoon geld, ook als het al ontwikkelt is. En meer kosten voor een scherpe prijs betekent minder marge.
Liever een jong gebruikte duitser dan een nieuwe dacia
@allesmetturbo: da’s appels en peren vergelijken. Mensen die in de markt zijn voor een nieuwe Duster hebben waarschijnlijk niet een 3-serie of een A4 als alternatief (of Tiguan/Q3)
@allesmetturbo: liever een nieuwe Dacia met garantie dan een afgetrapte leaseslet.
@erik2907: zo te zien heeft Erik een Dacia 😂 na twee keer hetzelfde reageren is het duidelijk.

Het blijft natuurlijk gek om een nieuwe auto te kopen als particulier. Bij veel (alle?) merken is de fabrieksgarantie gewoon over te nemen door de tweede eigenaar. Dus een auto van 2-3 jaar oud kopen is voor de Dacia rijder veel logischer.
@timowouters:
Ja, maar je hebt dan nog steeds minder lang garantie dan op een nieuwe wagen. Ik heb zelf wel eens naar zon 4×4 duster gekeken om als ski auto te gebruiken maar ze zijn niet met motoren met een beetje vermogen te leveren en ik had geen zin om de hele tijd in een lage versnelling te moeten rijden.
@timowouters: alleen zoooo jammer dat de garantie bij de meeste Europese (lees o.a. VAG, BMW, Mercedes, Opel e.d.) al stopt na twee jaar. Welke garantietermijn is er dan nog over die de aankoop van een ‘Duitser’ als tweede hands rechtvaardigd? Het risico om een kat in de zak te kopen blijft altijd aanwezig. Uiteraard kun je garantie bij de meeste dealers erbij kopen bij een tweede hands product maar ooit de kleine lettertjes doorgelezen?
@erik2907: ik heb volgens mij nergens iets over enkel Duitse tweedehands gezegd. Een Kia met 7jr garantie kun je ook een 2jr oude auto van kopen.

Punt wat ik wil maken is dat de gemiddelde Dacia koper zoveel mogleijk uit z’n geld wilt halen. En dan is een nieuwe auto kopen, of t nou een dacia of een audi is, geen slim idee.
@timowouters: Kia is 7 jaar garantie OF 150.000 km, dat wat het eerste komt!
@timowouters:

“Dus een auto van 2-3 jaar oud kopen is….”, dat is dus nagenoeg alleen de gevestigde orde uit Duitsland die je dan zonder fabrieksgarantie koopt omdat die dan is afgelopen. Japanners, Koreanen en in dit geval Dacia hebben 3 of meer jaren garantie.
@erik2907: Liever een jong 2ehandsje (of zoals jij het een paar keer noemt, ‘een afgetrapte leaseslet’ (je bent er zelf bij wat je koopt) Dan voor lul rijden in een Dacia. Een beetje autoliefhebber haalt het niet in z’n hoofd om maar te overwegen om een Dacia te kopen.
Mij valt altjjd op dat er veel Dacia in Duitsland rondrijdt.
En mij lijkt deze nieuwe Duster helemaal geen straf.
Een beetje X1 kost meer dan het dubbele.
@desjonnies: En lelijk dat die X1 is! De Duster vind ik voor het merk Dacia nog best een leuke auto.
@desjonnies: Dat er zoveel Dacia rond rijd komt omdat het zo enorm goed gaat in Duitsland, althans dat wil Merkel iedereen laten geloven.
Concurrent van de Dacia? Een nieuwe keuken of badkamer. Toch?
Kopen is 1 verzekeren en onderhouden zijn 2. Die willen bij 2e hands Duitsers nog steeds aan de hoge kant zijn. Kortom, zeer goed alternatief die Dacia’s. Daarbij waar maken we ons druk om, autobezit sterft een langzame dood. ‘Ze’ willen ons over een paar jaar geen auto’s verkopen maar mobiliteit. Dan heet autoblog, retroblog… Toch maar snel iets kopen met veel beleving. Renault Twingo RS met cup onderstel ofzo ;-)
De nieuw Duster is een schoolvoorbeeld van een budgetmerk dat een flinke stap omhoog zet. Groter, flink meer uitrusting, betere kunststoffen.
Elke Dacia na de eerste Logan was een forse stap opwaarts op de ladder.
Pakweg een Logan MCV is inmiddels 20% duurder geworden.
Renault heeft met Dacia de zaakjes gewoon prima voor elkaar. Meer dan prima zelfs. Gewoon eenvoudige, maar betrouwbare auto’s voor een hele scherpe prijs.

En dan komen ze ook nog eens met een mooi vormgegeven auto als de Duster. De nieuwe ziet er gewoon erg mooi uit en oogt van buiten een klasse hoger.
Skoda is een normaal automerk dat kwalitatieve auto’s maakt.
Daar is niks budget aan, en ook geen bedoeling goedkope budjet auto’s te produceren in Mláda Boleslav in Tjechië.

Skoda is serieus en bestaat langer dan menig concurrent. De Tjech met een autohart is er trots op, ik ook.

Dacia is niks anders dan een Roemeense renault, een echte budjet auto. Leeg, en nonsense.
Het zijn geinige bakkies die Dacia’s vooral de Duster. Zelf zou ik er alleen nooit een cent aan uitgeven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).