Vergelijking: Alfa Romeo Giulia QV vs de normale versie

Auteur: , 89 Reacties

Heel erg leuk, een halve Ferrari motor met 510 pk, maar die ga je in het dagelijks verkeer weinig tegenkomen. Blijft er van dat gave uiterlijk nog iets over als je een schrale diesel rijdt?

kiest u maar

Er is qua pk’s een hoop mogelijk met de Giulia. Zo gaat de normale versie van 135 pk tot 330 pk. Dit uit een 2.0 liter benzine of een 2.2 liter diesel. De QV versie gaat daar met zijn 510 pk natuurlijk ruimschoots overheen, en dat mag volgens Alfa Romeo gezien worden. Je kijkt er inderdaad moeilijk overheen en je weet het meteen wanneer je met deze brute variant te maken hebt. Toch hebben de normale versies ook zeker iets speciaals.

De voorkant
Zoals op de foto hierboven te zien is zijn de verschillen duidelijk, maar valt de normale versie niet weg tegen al het geweld van de QV. Ok, de luchthappers zijn niet formaat racewagen maar hij blijft er gespierd uit zien. Uiteraard zijn ook de velgen wat bescheidener, maar het ziet er allemaal nog zeer goed uit. De normale versie ziet er hier vooral slanker uit.

bruut
wat minder bruut

De achterkant
Vooral aan de achterkant ziet de QV er ongelofelijk bruut uit, en niet per se heel erg mooi. Het meer klassieke uiterlijk van de normale versie valt hier op. Klassiek in de goede zin, want het wordt mooi gecombineerd met sportiviteit. Iets waar de 156 destijds in uitblonk, en de hints zijn te zien.

de qv
de normale

Het interieur
Hier zijn de verschillen zeer klein. Ok, die QV is standaard volgehangen met carbon materialen, maar als ze bij Alfa meteen wat nieuwe marketeers aangenomen hebben zal dat ook best op een normale versie te krijgen zijn. Tegen een te hoge prijs waarschijnlijk, maar who cares. Het is een zeer strak interieur geworden, dat volgens die fijne Alfa Romeo gewoonte volledig op de bestuurder gericht is. Omdat je vrouw niet hoeft te weten dat je 13 km/u te hard rijdt.

We vroegen ons aan het begin af of er iets van dat gave uiterlijk overblijft als je een versie voor de gewone burger (m/v) bestelt. Het antwoord lijkt ja. Het ziet er allemaal minder bruut uit, maar het heeft die mooie combi van een klassiek Italiaans uiterlijk met een vleugje sportiviteit. Er zullen zelfs mensen te vinden zijn die de normale versie mooier vinden. Kan toch?




89 reacties

Hij blijft prachtig
@murica:
Inderdaad, je ziet aan alles dat deze auto is ontworpen als volbloed sportsedan, waar ze later een 14% bijteller van gemaakt hebben in plaats van andersom.
@martinus: Spijker op z’n kop!
@martinus: dat denk ik ook. Bij Alfa zijn ze aan het ontwerpen geslagen, kwamen met een 500+ pk-model en ineens werd er iemand wakker op het hoofdkantoor: “we hebben geen rekening gehouden met de Nederlandse bijtellingsregeling……….”. En zo is het gekomen.
@martinus: dat denk ik ook. Ze zijn bij Alfa een 500+ pk-model gaan ontwerpen en ineens werd er iemand op het hoofdkantoor wakker: “we zijn helemaal de bijtellingsregeling in Nederland vergeten……..”. En zo is het gekomen.
@roppp: jammer dat reacties soms wel meteen en soms pas na een hele tijd in beeld komen…..
Yes yes
Zo in het blauw met die velgen en dat interieur, zet maar voor de deur.
@branko: dat rijmt.
Ik vind de “gewone” eigenlijk mooier. En op de foto lijkt er achterin behoorlijk veel ruimte, bijna meer 5-serie dan 3-serie. Wel jammer dat de V6 alleen voorbehouden blijft aan de QV, ik zou liever een iets minder uitzinnige 300 pk uitvoering met V6 willen. En een Sportwagon natuurlijk, die waren bij de 156 en 159 ook het mooiste!
@frederik: wat betreft de achterbank : hele korte zittingen, daarom lijkt het meer. En de voorstoelen helemaal naar voren voor de foto natuurlijk…
@svenska_aeroplan_ab: Denk dat je gelijk hebt.
@Svenska_Aeroplan_AB: en het zit ‘m natuurlijk ook in de magie van het shot. Zo’n heerlijke warme foto van een opengewerkt interieur is vaste prik in de brochure van een Fiat-product.
@Svenska_Aeroplan_AB: Heb op de autosalon van Brussel voor en achterin gezeten. Ik pas met gemak op de achterbank en ben 1,90m. Er is voldoende ruimte voor hoofd en knieën.
Alfa 159
Ik Ben zo iemand die de “gewone” mooier vind.
De achterkant van de QV vind ik gewoon te dik… Misschien moet de QV ook in de configuratie als die getoonde gewone want dat ziet er top uit.
oneerlijke vergelijking… tenzij op een brute ferrari of een mx5, heb ik een pesthekel aan rood. in dit geval ga ik dus voor de normale…
Pfff, wéér die Alfa?!
Waar Autoweek voor VAGweek wordt uitgemaakt, begin ik het gevoel te krijgen dat men hier op Autoromeo te lijken…
O.T.
Mooie auto’s, maar vooralsnog niet meer dan dat.
Laten ze dat ding nou eindelijk maar eens gaan produceren, dit voorspel duurt mij te lang.
@jetlag: *begint te lijken
@jetlag: bij VAGweek hebben ze sinds Dieselgate een beetje ruzie met hun voormalige broodhee.. euh primaire adverteerder. De Passat en Golf zijn er ook uitgegaan als benchmarks in hun klasse. Nu is Opel de grootste adverteerder zowel op de site als in het blad, en toevallig ook de benchmark in het A/B/C segment geworden en de golf R werd laatst in een review een ‘playstation’ genoemd omdat motorgeluid werd versterkt via de speakers.

Vagweek = uncool
Deze Alfa Giulia = cool.
@martinus: nee, weer een topic van de alfa is echt te veel, zo speciaal is dat ding ook weer niet.
@martinus: Is dat serieus waar? Ik begrijp dat de media afhankelijk zijn van de auto’s die ze mee krijgen, en dat de importeurs wel degelijk enige druk kunnen uitoefenen.

Daarbij is het ook een beetje apart, want AutoWeek vond ik eigenlijk helemaal niet zo kritisch met Dieselgate. Ja, de eerste paar weken. Vervolgens werd er gerept dat ‘elk merk wel zijn terugroepacties heeft’ en dat de Opel Zafira er ook debet aan zou zijn. Dat strookt niet met jou verhaal dat Opel ineens de grote donateur is. Daarbij maakt Opel gewoon puike auto’s tegenwoordig (ja ja, ik weet dat jij het anders ziet, maar nuchter bekeken zijn het gewoon goede auto’s).

En het geluid van de Golf R werd al eerder bekritiseerd, ten minste, de versterking van het geluid. Maar dat deden ze ook bij de BMW M5, Ford Focus ST en Skoda Octavia RS.

Het is naïef om te denken dat dit soort dingen niet gebeuren, maar zó opzichtig zullen ze toch niet te werk gaan? En waar is er aantoonbaar bewijs dat dit daadwerkelijk aan de hand is?
@martinus: gebakken photosoep lucht = niet cool … auto bij de dealert kunnen bestellen = cool !

De Guilietta zag er een paar jaar geleden ook cool uit, maar eenmaal bij de dealert was het gewoon een ‘mooie’ Fiat met twijfelachtige interieur-afwerking en -ruimte. Ook ditmaal lijkt het op het eerste gezicht keiharde autopr0n zijn, maar het interieur lijkt stiekem toch ook wat Seat Leon-interieur trekjes te hebben (‘als je begrijpt wat ik bedoel’).
@jetlag: Precies dit duurt nu wel heeel lang.
@jetlag:
Ze zijn hem aan het produceren, momenteel met 30 stuks per dag,
vanaf 15 maart gaat hij vol in productie.
@jetlag: eens, prima auto zo in de standaardtrim en blauw, maar waarom dit meer aandacht verdient dan andere auto’s is mij ook een raadsel. Het legendarische rijgedrag van Alfa’s bestaat met het heengaan van de 75 nog alleen in de hoofden van liefhebbers. De voorwielaandrijvers waren lang niet allemaal zo goed, met een paar zeer matige voorbeelden de afgelopen jaren. Laten we dus niet teveel op de zaken vooruitlopen met de Giulia.
@erwh: dat is altijd met herinneringen, die zijn altijd beter dan in de werkelijkheid. Ik heb gelest in de alfa 75 en mijn eerste alfa was een 145 met boxer. In mijn gedachten super leuke auto’s. Maar rij maar eens anno 2016 in een 145 of 75. Ik rij beide nog wel eens, maar de herinneringen zijn echt leuker.
@erwh: rwd, 50/50 gewichtsverdeling, 14xxkg, double wishbone en multimedia link ophanging… Doet me denken aan de Jaguar xe en ja die krijgt heel goede kritieken.
@geertvn: multi link dus!
Voor zover ik het begreep van Alfa zelf, is dit de “Super” uitvoering en niet de gewone. De gewone moet nog getoond worden en heeft iets minder wijde luchthappende gaten vooraan.
@heidekonijn: Beetje zoals bij de 156 destijds? Je had de standaard 156. Dan had je de 156 met Sport Pakket, met de sideskirts (en je kon ook een hoge spoiler erop bestellen, hoe cool was dat!) en je had als overtreffende trap de GTA met zijn eigen bodykit (en daar kon je gek genoeg dan weer niet de hoge spoiler af fabriek op bestellen).

Super was bij de 166 de meest luxe uitvoering met de dikke motor, uiterlijk bleef gelijk volgens mij (is voor mij ook al weer jaren geleden dat ik in de Alfa showroom stond ;-)).
@gtwillem:

De Super was de handgeschakelde 3 liter versie van de 166. Niet per definitie de meest luxe. Hij was namelijk leverbaar in twee uitrustingsniveaus: progression en distinctive.

De automaat had 3.0 V6 24V op de achterzijde staan.
@karaya: Toen ik bij Alfa werkte, waren de Progression en luxere Distinctive uitvoeringen nét gelanceerd. En de Super was toen volgens mij net vervangen door de Distinctive. Misschien heb ik de folders nog ergens liggen, want helemaal zeker weten doe ik het niet. Ik weet wel dat de handbak de versie was die je wilde, want de Selespeed en Q-matic waren niet denderend.
@gtwillem:

Ik heb een super(bj 2000), maar zonder de electr. inklapbare spiegels, automatisch dimmende binnenspiegel en audio versterker.

Zaken die wel op m’n vorige 166 zaten, een 3 liter automaat. En die kwam uit 98.
@gtwillem:

Je hebt gelijk, progression/distinctive werd in 2002 geïntroduceerd.

Mijn sportronic had waarschijnlijk extra opties.
@gtwillem: Momenteel gaat het naar het schijnt om de volgende “niveau’s” :
– Giulia
– Super
– Quadrifolio
– Quadrifoglio Verde

De QV kennen we dus al, de Super zou in Geneve staan, net gelezen dat de Quadrifoglio er ook zou zijn, maar de normale dus niet.
Hey, ik wist niet dat die QV Lexus achterlichten had
@svenska_aeroplan_ab: Kia Optima toch?
Ik weet het niet goed met deze Giulia. De vroegere berlines van Alfa heb ik altijd wel mooi gevonden maar hetgeen ze als jongste modellen op de markt gebracht hebben (MiTo, Giuletta en deze Giulia) kan ik niet echt smaken.
Doe mij de gewone maar. Een pornoster als vriendin is ook niet echt stijlvol.
Allemaal leuk en aardig die foto’s, maar wat gaan ze nou kosten, en wanneer kan ik een proefrit maken met die qv
Leuk en aardig maar de 3 serie is absoluut de vedette van deze klasse! Qua kwalitet, status, looks, imago, rijeigenschappen, veiligheid, comfort etc!
@kimholland:

Autopoetser bij de Beier?
@kimholland: wel eens Kia, Hyundai of Daca gehoord….serieus alternatief voor een 3 serie
@kimholland: dus jij weet nu al dat veiligheid, comfort, rij eigenschappen van een 3 serie beter zijn dan van een auto die nog nooit door iemand gereden is? Knap… Als je toch met je kristallen bol bezig bent, geef dan gelijk even de lotto getallen door…
Imago en “priemijum” gehalte van een BMW is absoluut “beter” maar ach.. Dat zijn toch maar loze kreten van paarse broeken.. En kennelijk vreten de mensen het nog ook..
De gewone versie vind ik persoonlijk mooier. De alu raamlijsten, kleinere wielen, minder grote openingen, het beige interieur met houtinleg: stijlvol en klassiek.

Komt er ook een V6 onder de QV, of zijn het louter vierpitters? Anders een donkergroene V6 graag!
@gtwillem: klinkt goed. Cognac kleurig leder?
Het vouwtje tussen de achterlichten en de bumper op de hoeken loopt andersom ten opzichte van de Levante.
Vergelijk eens een 316d of 316i met 3 cylinder (!!) met een M3/4…
Te mooi die lijnen doet me denken aan me vrouw.
@kenwood: mevrouw wie?
@2wheeler: wie denk je
@kenwood: barbiewood
@rhellema: 10 punten en de koelkast met bier
Zou mooi zijn als de normale giulia ook te bestellen is met QV pakket.. zoals bumpers enzo
@gieltj: nee. m line, s line en amg line zijn belachelijk
@gieltj: willen maar niet kunnen dus…? Ga dan maar bij de Duitse drie shoppen.
@carreza: bedoelde eigenlijk dat je dan meer kans hebt om een leuk aangeklede giulia tegen te komen dan zo’n saaie zakelijke bak. Vind de QV heel gaaf, alleen de prijs valt tegen..
Allemaal prachtig maaruh er moet nog een knetters grote, lelijke, gele kentekenplaat op… Verpest de hele voorkant mijn inziens…
@mickel: je kan bij aankoop ook gewoon om een kleine vragen, dan regelen ze dat.
@deboes: ja, regelen ze een code 55 voor je? ?

Niet dus.
Ik vind beide versies te “plompig” en dan met name de voorkant. Een Alfa hoort een scherpe voorkant te hebben, zoals de 159, 156, 147 en de Giullietta dat nog wel hadden. Achterkant vind ik te saai. Zijkant te BMW 3-serie. Voorkant te Amerikaans. Tenzij gij in het echt wel mooi is, maar dat duurt al veel te lang.
@lotuselises2: Ik vind de voorkant dan juist weer erg mooi. Heb de auto in het echt gezien en was meteen verkocht…
@lotuselises2: in verband met de Europese eisen aan voetgangers veiligheid zal een auto als de 159 niet meer mogelijk zijn. Heeft Wester al eens uitgelegd en ook meen ik de ontwerper van Jaguar in een oude top gear.
Ik ben nu vooral erg benieuwd naar de rijtest.
@dutchdriftking: als dat maar niet zo’n saai verhaal wordt over carrosserie paneel naden en onhandig geplaatste bekerhouders of een 0,0001 mm scheef hangende zonneklep.
@deboes: Duitse tests zullen “hun” usp weer tot norm maken. En geef ze eens ongelijk, het hele land hangt aan de autoindustrie. Die moet je steunen.
@alfablog: ze zullen wel weer gewoon cut copy paste doen van een alfa sud test.
Een “gewone” maar dan met de QV motor (en het geluid vooral).
Zijn er al afmetingen bekendgemaakt? Wanneer Giulia namelijk 3-serie afmetingen heeft (463cm x 181cm, hoogte 143cm) dan is Giulia met zijn grote luchthappers wel een enorme blikvanger.
@Nanning: De Giulia is veel breder!
Lengte 4,639 mm (182.6 in)
Breedte 1,873 mm (73.7 in) (zonder spiegels)
Hoogte 1,426 mm (56.1 in)
T maakt me niet zo zeer uit welke motorisering, zolang de kleur maar niet leasegrijs/zwart is.
Desk research met een biertje! Bedankt dat ik het niet meer zelf hoef te doen ;)
Ik heb drie Italianen gereden; een 145, 156 en 159. Maar ik vind het net een BMW met een lexus achterkant.

Maar; dat is wat ik er van vind . Beetje teleurgesteld, dat wel.
Ik wil niet lullig doen, maar de wagen heet geen Giulia QV, maar Giulia Quadrifoglio, dus zonder Verde.
@Edge: Maar het klavertje vier is gewoon groen en dat is Verde in het Italiaans.
En als Alfa nu alvast een M5-killer aankondigt. Dan kan ik die alvast bestellen als ik met pensioen ga. Over 35 jaar.
QV vind ik heel wat dikker! Nu maar hopen dat er een redelijk aantal van worden verkocht.
Op een of ander manier ben ik nu al uitgekeken op de standaard model. De QV blijft een dikkerd.
Sideskirts,spoilers en ander tuningspul zijn een paar maanden nadat de Giulia geleverd gaat worden vast te bestellen bij Alfistinet. Daar komen mijn sideskirts ook vandaan want die zijn in Nederland niet te verkrijgen(Cadamuro’s).
Top hoor, ben ook wel blij dat ze niet kiezen voor een 3 pits pruttelaar zoals BMW om in de praktijk 3 gram CO2 te besparen. Als de prijs en de uitrusting ook nog scherp is, was het t wachten waard
Ik vind de standaard versie mooier dan de QV… ontwerp is rustiger met meer stijl..en elegantie..
natuurlijk is 510pk leuk. maar het maakt haar niet mooier….

ben heel nieuwsgierig hoe het er in het echt op straat uit gaat zien!
Jammer dat er aan de voorkant zo’n lelijke gele plaat op moet.
Kont van een BMW M en achterlichten van een maserati??
Ook ik vind het absoluut een elegante verschijning, het is niet zo’n pompeus geval.

Als een nogal fanatiek aanhanger van dit merk ( iets dat louter wordt gevoed door irrationele emoties) vind ik het interieur, met name het dashboard een misser.

Sommige dingen moet je niet willen veranderen.
één van de mooiste en fijne zaken inmijn 159 om tegenaan te kijken is het dashboard, een dashboard dat geheel in traditie is met zijn illustere voorgangers.
De ‘grote’ Alfa’s hebben namelijk bijna allemaal altijd ‘tellertjes’ in de middenconsole gehad.
Mooi mooi. Lijkt meer op een 156 dan op een 159.
Zodra het woord ‘klassiek’ komt kijken bij de review van een splinternieuw model, zou ik mij als fabrikant heel hard achter de oren krabben. Vindt hem niet bijzonder en zal hem ook niet in mijn lijstje plaatsen voor een nieuwe leasert. Smaken verschillen helemaal niet verkeerd natuurlijk….
Begin 2017 ben ik aan een nieuwe leaseauto toe. Waar ik vroeger hooguit een aardige C-segmenter kon leasen, zijn nu ook prettige D-segmenters mogelijk. Ik liep aan een S60 of V60 te denken, of een dik aangeklede Octavia, maar als zo’n donkerblauwe Giulia met dat crème interieur en hout ook kan…..
Nog even een schuifdak erin en klaar. Dan is Sabrerator een happy chappy.


Maar ja, it’s all about the money! Als het een beetje aangekleed op XE-niveau komt, gaat bruin de maandelijkse bijtelling niet trekken.
Vind de gewone veel mooier net als bij de andere merken. Vind bv bij de jaguar f de zescylinder veel mooier dan de v8.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).