Vergelijking: de nieuwe Mercedes E-Klasse Estate vs de oude

Auteur: , 83 Reacties

Is de Merc veel mooier dan zijn voorganger?

E-Klasse

Die eindconclusie mag je zelf trekken wanneer je klaar bent met het lezen van dit artikel. We zijn aanbeland bij de vijfde generatie E-Klasse Estate. Net als bij de recente onthulling van de nieuwe A5 riep ook de kersverse E Estate een hoop emoties bij jullie op. Tijd om de gezinsauto eens te vergelijken met zijn voorganger. Het verschil tussen oud en nieuw is in ieder geval bij de Benz een stuk makkelijker te zien dan bij de coupé uit Ingolstadt. Het bovenste plaatje toont de nieuwe Estate. De oude zie je daaronder.

Front

Nieuw

Oud

De voorzijde van de Merc heeft een kleine wijziging ondergaan in vergelijking met zijn voorganger. De nieuwe koplampen vallen op en de E heeft een iets sportievere designtaal meegekregen. Geen overdreven veranderingen.

Zijaanzicht

Nieuw

Oud

Het zijaanzicht van de nieuwe Estate heeft echter meer opvallende kenmerken. Zo is de achterste ruit scherper afgesneden en spelen de achterlichten voortaan een kleinere rol. Waar de achterste wielen bij de oude station tegen de deur ‘aanliepen’ is dit bij de nieuwe Estate minder het geval en lijkt deze lijn vloeiender te lopen.

De achterkant

Nieuw

Oud

Hier zien we goed het verschil tussen beiden Benzen. De vrij kolossale achterlichten van de vorige generatie zijn flink afgeslankt. Het geheel oogt rustiger, maar ik weet nog niet of de auto er echt fraaier op is geworden.

Interieur

Nieuw

Oud

Wat een verbetering! De klassieke klokken zijn vervangen voor een dubbel 12,3 inch display. De middenconsole is nu ook één geheel geworden. Mercedes heeft ervoor gekozen om volwassen elementen vanuit de S-Klasse voortaan ook naar de E- en C-Klasse te brengen. Een uitstekende keuze. De nieuwe Estate heeft standaard 670 liter aan bagageruimte en met de achterbank plat heb je 1820 liter. De vorige had respectievelijk 695 en 1950 liter bagageruimte. De nieuwe is dus iets compacter. Overigens is de E-Klasse Estate nog steeds de ruimste in zijn klasse. De foto van het oude model is voor het aanzicht gespiegeld.

Als conclusie kun je trekken dat het heerlijk vertoeven is in de opgefriste station. Of het nieuwe uiterlijk ook na een aantal jaren frist blijf ogen is een kwestie van smaak. Al met al kunnen we spreken over een geslaagde update.



83 reacties

Zijn beide wel mooi, alleen de nieuwe oogt wat slanker van de achterkant en dat is een verbetering.
Ik had erg gehoopt dat de Estate anders zou zijn dan de C-klasse Estate en dan met name de kont en achterlichten. Helaas is dat niet zo, amper te onderscheiden. Erg jammer, draag het merk Mercedes een warm hart toe.

Wel is het natuurlijk een schitterende auto, absoluut. Onderscheid is alleen wel van belang.
@viezefreddyw: ik dacht juist precies andersom; hoera ze hebben de achterlichten van de C gekopieerd. Dat vind ik momenteel verreweg de lekkerst ogende estate kont. En daar is de E nu bijgekomen.
@coffeecup: Vind de E-Estate wat dat betreft nog beter geslaagd dan de C-Estate; met name het achteraanzicht. Maar ze lijken inderdaad wel erg op elkaar; zelfs als eigenaar van een C-Estate moet ik nog 2x kijken ,,,
De nieuwe is veel strakker gelijnd en in mijn ogen mooier
Naast het dubbele display is het interieur er flink op vooruit gegaan.
@klaasjevaak: als je zo’n €1100,- neertelt krijg je het dubbele display, standaard gewoon (mooiere en betere) analoge klokken. Dat geldt stop je beter in de Airmatic luchtvering
@406_v6: geldt=geld
@406_v6: in doel ook meer op de midden console. Ziet er veel beter/moderner uit in de nieuwe.
Leuk een aardig maar de 5 Serie Touring is absoluut de vedette van deze klasse!
@kimholland: euh nee
@kimholland: Nee hoor.
@kimholland: dat heb je nu al een aantal keer gezegd, maar niemand geloofd je.
@kimholland: helegaar waar, wat n tijdloos design is dat! Maar de aflosser mag wel komen!
@noreplacementfordisplacement: zodanig tijdloos dat de vervanger mag komen 🤔🤔
Grappig hoe men reageert op de nieuwe ster.

Ik bespeur teleurstelling die met positieve zin wordt beargumenteerd. “Het is hetzelfde als een C, maar het is OK want het is een ster.”.

Wanneer het over een Audi zou gaan was iedereen “saai” “ctrl-c, ctrl-v” etc staan roepen.
@exotic: audi is gewoon veel saaier
@ch26: Hoezo saai, weer een naprater. Een A6 avant heeft echt wel karakter hoor, zeker met de laatste update.
@strepentrekker: Zou eens een proefrit gaan maken in zo’n auto, eigenlijk elke auto in dit segment. Vervolgens eens lekker proberen te gummen op een dijkweggetje; wordt je een stuk minder hebberig van. Ze zijn behoorlijk log en saai. Wellicht als je 50+ bent, maar nu nog even niet.
@JanJansen: Ik ben nooit een ‘gummer’ geweest, hoef niet per sé het maximale uit een onderstel te halen. De sjonnie uithangen is nooit mijn ding geweest. Je kunt ook op een normale rijstijl van een auto genieten. Dan nog kun je een autoliefhebber zijn.
@strepentrekker: Dan heb je toch echt de verkeerde naam uitgezocht…
@senne: Daar heb je gelijk in 😄
@exotic: Wat dacht u van het interieur?

Audi: geen tot nauwelijks verschil, al betaal je €80000.

Mercedes: vanaf deze prijsklasse (ong.€55000) een heel ander interieur dan alle lagere modellen.

OT: Prachtige auto. Doe mij de nieuwe maar, vanwege het naar mijn mening prachtige interieur.
@badmat: de zegt juist veel over de kwaliteit van de interieurs van kleinere audi’s, het interieur van de A4 is goed genoeg om ook in de Q7 dienst te doen.
@knipperlichtje: Mocht je in de markt zijn voor zo’n auto, dan wil je in je 120k Q7 niet het hetzelfde interieur als de A4 van je buurman.
Een maat van me heeft de E400 Estate (biturbo V6) van de gefacelifte vorige (bj 2015). Supersnel ding, in ieder geval veel sneller dan je zou verwachten voor het vermogen. Maar dat interieur was echt wel heel oudbollig. Dus alleen het interieur van de nieuwe zal al een stuk beter zijn.

Ik vond de hoekige E klasse (zeker met facelift) van de vorige generatie wel echt dik. Die nieuwe is amper te onderscheiden van een C Klasse.
@noreplacementfordisplacement: Klopt, vorige E-klasse sedan is qua exterieur veel mooier dan de nieuwe. Zeker met een AMG pakketje er op. Maar interieur is duidelijk beter in de nieuwe.
Voor de mensen die zeggen dat het veel op de c-klasse en s-klasse lijkt, vergelijk eens:
de w201, de w124 en de w140,
de w116 en de w123,
de w203 , de w211 en de w220
Alle bolhoedjes (sedan),
Alle heckflosses (sedan)

Ze leken altijd al een beetje op elkaar.
@mercmax: Klopt. Alleen bij de vorige serie hadden de modellen een eigen look. Wat als je het mij vraagt de mooiste auto’s opleverde voor zowel de E als C.
@reistje:Klopt , maar moet eerlijk bekennen dat ik dat “serie” pas echt mooi vond na de facelifts.
@mercmax: en vergelijk dan de bolhoedjes met de heckflosses en de 116/123 met de 201/124/140. Bedenk vervolgens wat Audi de afgelopen jaren heeft gedaan en zie daar het verschil.
Ik vind die zwarte witte combo in het interieur er wel beter uitzien. Overall ziet de nieuwe er wel weer wat beter uit maar nu niet schokkend grote verschillen. Achterlichten zien er zeker beter uit.
Oude model en dan pre facelift vindt ik mooier.
Alleen dat interieur is wel gigantisch verbeterd en waar breng je de meeste tijd door…
De vorige E was een van de mooiste sedans als je het mij vraagt. De nieuwe is niet lelijk maar hij is heel modern en dat is gewoon niet mijn ding. Het ultra-moderne dashboard is wat mij betreft de grootste afknapper.

De achterkant van de nieuwe Estate vind ik dan wel een vooruitgang.
Veel mooier. Ik vind ze sowieso mooi die nieuwe Estate’s van Mercedes, de C, E, en hoge C (GLC) mogen er wel zijn. Alleen de sedans en coupé’s vind ik dan weer minder. Wie ooit bedacht heeft dat die omgekeerde banaan lijn die over de flank loopt een goed idee was…Gelukkig wordt het bij de Estate’s teniet gedaan doordat je daarboven nog koetswerk hebt.

Het interieur van de E vind ik alleen niet echt mooi op een of andere manier. Ik houd er niet van hoe die bovenste laag van het dash (in dit geval onderkant wit, midden hout, boven bruinig) een beetje over de tweede laag heen stulpt. Jammer want de styling cues van de W123 zijn op zich leuk.
Wat een verschil zeg. Alsof er 3 generaties tussen zitten.
Achterkant heeft iets Lancia Kappa achtigs.
Doe mij maar een V90
Ik heb de vorige qua model nooit wat gevonden, te lomp en met de face-lift al gedateerd. De nieuwe is sierlijk en chic, een echte Benz waardig.
Ja ik vind de nieuwe veel mooier dan de oude. Vooral in het interieur zijn grote stappen gemaakt ten opzichte van de W212. Ik heb de W212 nooit echt kunnen waarderen, de W211 vind ik veel mooier dan de W212.
Ben heel erg benieuwd naar de AMG versie en of die de Audi RS6 kan verslaan in de strijd ultieme papa auto’s
Het is en blijft de koning der luxebreaks. BMW en Audi unnen hier een puntje aan zuigen. Als ik ooit het geld geld heb wil ik er wel 1. Mijn handjes heb je op elkaar gekregen Mercedes Benz. Proficiat.
Hij is er een stuk mooier op geworden. Maar het valt toch nog altijd in het niet met zo’n oude w124 300D.
Front, zei en interieur wint de nieuwe. De kont van de oude is echter beter.
Ik vind de oude mooier. Vind de kont niet passen bij het front van de nieuwe.Interieur is wel enorm opgeknapt en erg fraai geworden.
Oude interieur is veeeel mooier
Mercedes heeft weer een erg mooi modellenaanbod.

Van de A-klasse waarmee Mercedes in het compacte segment eindelijk een erg volwassen auto heeft tot en met dé S-klasse die net zoals vroeger op eenzame hoogte staat.

Toegegeven, de concurrentie staat niet stil en zit Mercedes aardig op de hielen, maar de auto’s van Das Haus zijn de ster weer meer dan waardig. De E-klasse is ook weer zo’n topklasse auto. Als Jaguar liefhebber moet ik zelfs toegeven dat het interieur van de E-klasse nóg stijlvolle en weelderiger oogt dan een vergelijkbare Jaguar. Zeker in de uitvoering met lichte bekleding met het fraaie stiksel en de houtafwerking. Dat is een erg fraaie combinatie.
@moveyourmind: Ik vond Mercedes lange tijd verschrikkelijk lelijke wagens, maar vanaf de huidige A-serie ben ik ook om. Alle normale modellen (A, C, E, S) vind ik prachtig geworden. De SUVs zijn nog steeds niet mijn ding, maar zo’n nieuwe E mag je zo op de stoep zetten. Ben benieuwd wat het qua marktaandeel gaat doen. Mercedes heeft nog altijd een bepaald imago.
Ik vind de oude op bijna alle fronten mooier. Alleen het gebied van radio en verwarming enzo is in de nieuwe mooier. Maar grootste afknapper Imzijn die beeld schermen. Die ronde klokken zijn veel en veel mooier
Als de B213 al zo schitterend is, ben ik nu al benieuwd naar de nieuwe CLS ( shooting brake ) de W212 was misschien een beetje to much, als AMG een dijk van een wagen maar als gewone civiele burgerbak misschien voor de kopers niet opvallend genoeg ( wat mij juist aantrekt) top getekend Mercedes. Veruit de beste van de 3.
@henkhupelschoten: Er komt geen nieuwe CLS Shooting Break. Was laatst nog een artikel over op AB. Maar ik ben wel benieuwd naar de nieuwe CLS inderdaad.
@kilum: Porsche komt met de nieuwe Panamera ook met een shooting brake variant. Weten ze in Sindolfingen ook verdomd goed. Hij komt… Hij komt.. De geweldige CLS.
Ja de nieuwe is veel mooier
Jullie hadden er wel bij mogen zetten welke de nieuwe en oude is.
Misschien ook leuk om te melden dat de beeldschermen pOLED-schermen zijn van LG. Da’s dus OLED op een plastic substraat. Best wel innovatief voor in de auto.
De displays zullen in het donker goed leesbaar zijn en niet vermoeiend voor de ogen, omdat ze i.t.t. LCD geen achtergrondverlichting uitstralen bij het weergeven van zwart. Dus geen donkergrijze lichtbakken meer waar je in kijkt. Bovendien lijken er geen schermranden (bezel) te zitten omdat het vloeiend verloopt.
@AutomotiveDesigner: Dit soort dingen wil ik lezen in het artikel… Thanks!
@AutomotiveDesigner: Wist ik niet super! Maar is plastic niet goedkoop en onhelder? Of is dit speciaal spulleke?
@henkhupelschoten: Met een plastic substraat is het mogelijk om het betaalbaar te houden en het zal de mogelijkheid bieden om in een andere toepassing (toekomstig model) de panelen te curven. Dit zal dan ook de volgende stap zijn. Engineering plastics zijn over het algemeen superieur en hebben inmiddels glas in meerdere opzichten ingehaald. De keuze voor pOLED heeft onder andere te maken met het feit dat het makkelijker te lamineren valt, waarmee je interne reflecties drastisch kunt reduceren. Gevolg is dat het beeld veel beter leesbaar is.
@AutomotiveDesigner: mag ik je als designer vrager wat nog het nut is van een middenconsole sinds de komst v automaten en elektrische handremmen? Zijn de designers vd Citroën Cactus de enige die graag aan hun vriendin prutsen?
@tombe: Ik moest lachen. Enige verklaring waar ik mee kan komen is dat Citroën niet conventioneel ontwerpt en vooruitstrevend is. ;-)
@RubenPriest: het dubbele display is een optie, standaard krijg je fraaie analoge klokken en een enkel display voor navigatie e.d., scheelt zo’n €1100,-
@406_v6: het front wat je krijgt is afhankelijk van wat je besteld; exlusive uitvoering heeft grille met de ster er bovenop (ziet er trouwens ook beter uit als de andere versies)
@406_v6: Ik vind 1100 Euro eigenlijk best meevallen voor 2 iPads in je auto. Zeker voor de Mercedes optie lijst. Hopelijk vinkt iedereen die optie lekker aan. Dan over een paar jaar kan ik 2e hands een mooie E op de kop tikken met die mooiere schermen.
@406_v6:
Het kan misschien aan mijn pietluttigheid liggen, maar dat is toch werkelijk intens lelijk..?
http://1.bp.blogspot.com/-qdzlZr6rtg8/VnANxDgQJwI/AAAAAAAAG_A/4ydjFF6vc9E/s1600/2017-Mercedes-Benz-E-Class-Analog-Dials-0.jpg
@Rob: ik vind de klokken wel aardig. Het te kleine scherm in het midden is een beetje een afknapper.
Maar nog altijd beter dan die goedkope ipad in het midden.
@gregorius:
Wat mij stoort is dat het totaal niet passend is. Een beetje als een minimalistisch modern ingericht huis, maar er dan wel een zware ouderwetse eikenhouten kast met houtsnijwerk er in zetten. Niet dat zo’n kast lelijk is, maar je moet het wel in de juiste omgeving zetten.

Verder is het wel ‘slim’ van Mercedes, want ik denk dat 9 van de 10 mensen kiest voor het volledig digitale instrumentarium. Een optie a 1100 euro dus….
@Rob: Yep. Waarschijnlijk is het produceren en inelkaar zetten van de full-screen optie nog goedkoper dan de klokken optie ook.

Software hebben ze toch al.
Wel super nice dat ze eindelijk eens dat stuur links hebben geplaatst..
Interieur: nieuwe. Exterieur: oude.
Helemaal niemand die het ding van opzij/schuin achter enorm veel op een Audi station (A4/A6) vind lijken ? Nou ik wel.. sterker nog… ik voorspel een diefstal en uitbrand-golf van E-klasse stations omdat ze zoveel op Audi’s lijken.
Veel mooier. Helemaal goed zo, alleen te weinig onderscheid met de C, zoals bijna iedereen vindt.
De nieuwe lijkt op een insignia en nee dat is geen compliment, de oude vindt ik mooier.
Ik ben een van de weinigen geloof ik maar ik vind het helemaal niks. Als ik moet kiezen vind ik de nieuwe minder lelijk. Maar zonder te trollen snap ik echt niet dat dit mooi gevonden wordt. Had dat ook al met de c-klasse. Verbaas ik me echt serieus over! Laat ik positief afsluiten dat het mooi is dat meningen over auto’s zo kunnen verschillen.
Doe mij het sedannetje maar.
Heb bij Mercedes toch vaak dat ik niet het nieuwste, maar vorige model mooier vind. Maar deze nieuwe heeft van binnen echt een fantastische look. Toch maar de nieuwe dan!
zij-aanzicht is mooier geworden, iets meer “tourer” achtig. daarnaast interieur mooier geworden, maar verder is ie qua design echt niet mooier geworden. de w212 met pre-face lift neus en met facelift achterkant en achterbumpers blijf ik het mooist vinden :) uiteraard met ponton
Wat betreft het interieur een grote vooruitgang wat mij betreft, maar vind de oude achterkant toch wel mooier. En had graag andere koplampen gezien, meer in de stijl van de W211 en W212 voor de facelift.
En misschien wel het belangrijkst, de ster op de motorkap. Is dit nu een optie, want bij het zijaanzicht lijkt die er op te zitten?
@murkmotorsport: Yup. Wanneer je standaard of Exclusive aanvinkt op de optielijst krijg je de glimmende grille met veel lamellen en een ster op de motorkap, en wanneer je voor een Avantgarde of AMG(-Line) gaat krijg je de twee lamellen met grote ster in de grille. Dat was bij de vorige E trouwens ook al zo.
Ik weet het niet hoor. Ik vind de nieuwe E-klasse Estate werkelijk prachtig, de mooiste auto in zijn klasse zelfs. Maar stiekem vind ik het toch ook wel jammer dat ze die enorm lompe achterkant wat verfijnder hebben gemaakt. Dat was de afgelopen jaren toch wel een echt E-klasse dingetje. En met 670/1870L heb je ook niks te klagen qua bagageruimte, maar in een wereld waarin alles alleen maar groter en meer wordt is het opmerkelijk om te zien dat de nieuwe E-klasse juist aan kofferruimte moet inboeten.
Tsja! De nieuwe dus! Ik houd het toch liever bij een facelift. (En ik heb het dus absoluut NIET over de technische vooruitgang!)
Nou ga ik niet roepen dat ik hem lelijk vind, want dat zou overdreven zijn. Maar een echte beauty? Nee, dat ook weer niet. Dan heb ik een andere voorkeur.
Mijn echte voorkeur gaat normaal uit naar een sedan. Maar daar wil ik het bij dit merk helemaal niet over hebben. De CLS gaat nog wel, maar de rest vind ik (hoe zeg ik dat nou netjes?) echt niet meer te pruimen. (Sorry fans!)
Maar op het gebied van de sedans heeft MB zijn waardigheid al tijden verloren. Stak een Mercedes ooit mijlenver boven de rest uit, andere merken hebben MB al lang geëvenaard of zelfs ingehaald. Het bijzondere is er voor mij af, zodat het -zeker bij de zgn Duitse drie- een keuze wordt uit elke niche die er gecreëerd is.
En dan het interieur. Het zal wel tegen menig gevoelige scheen trappen zijn, maar ik ben er absoluut niet weg van. In tegendeel. Ik vind het een ode aan de olie-Arabieren! Strictly overdone! Ouderwetse Jordaan-chique! Kitcherig! Of ten minste zéér overdreven. Dit heeft niets meer met stijl te maken.
Goed! Het is slechts mijn mening en niemand hoeft die met mij te delen. Maar voor hen die toch een poging wagen: I’ll rest my case!
@9000cse: mooi is dat toch he, meningen. Ik vind juist dat Mercedes met de nieuwste generatie C-E-S eindelijk weer boven de concurrentie uitsteekt. Design vind ik bij alle drie prachtig maar moet zeggen dat ik het bij de E het meest in balans vindt maar voornamelijk het interieur kan geen concurrent aan tippen in mijn ogen. Moderne en klassieke luxe gecombineerd.
A4 avant b8 ben jij dat?
Naar mijn idee vind ik de E-klasse ietwat saai ogen. Hij ziet er zo kaal uit..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).