• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergelijking: de nieuwe Range Rover Evoque vs de oude

Auteur: RubenPriest, gepost 23 november 2018 om 18:55 – 36 Reacties

Vergelijking: de nieuwe Range Rover Evoque vs de oude


Onmiskenbaar Evoque. Meer prestige.

Jaa, gister trok Jaguar Land Rover (JLR) dan eindelijk het doek van de nieuwe Evoque. De mannen en vrouwen moesten aan de bak om de instap-Range weer gaaf te maken, want het oude model was hard toe aan vernieuwing. Er is inmiddels ook moordende concurrentie bijgekomen.

De Range Rover Evoque is nu circa zeven jaar onder ons. De conceptcar werd zelfs 10 jaar geleden al voorgesteld. De Evoque is een succesvol model geworden en het is dan ook niet zo vreemd dat er een tweede generatie is gekomen. De Porsche Macan is ook zo’n auto die het ontzettend goed doet. Er is nu eenmaal vraag naar luxe SUV’s die niet de hoofdprijs kosten. Maar goed, laten we de betaalbaarste Range Rover eens doorspitten.

Bij de afbeeldingen staat bovenaan de nieuwe Evoque, onderaan de oude.

Exterieur
De eerste generatie Evoque was een makkelijk te herkennen auto, al zal dit voor niet-autokenners wellicht niet zo het geval zijn. De achterkant was duidelijk anders in vergelijking met de rest van het gamma. Het ‘kontje’ was misschien wel het minst fraaie aan de Evoque. Daar hebben ze bij JLR slim over nagedacht, door er een Velar-sausje overheen te gooien. Dat komt tevens terug in het interieur, maar daarover later meer. De achterlichten zijn een stuk slanker geworden en de zijkant egaler. De voorkant is nog het minst aangepakt. Wat wel opvalt is dat ook hier de lampen op dieet zijn gegaan. In zijn geheel is de Evoque minder vriendelijk gemaakt in het aanzicht. Als man zijnde kun je nu dus prima gezien worden in de ‘Range Rover van je vrouw’.

Vergelijking: de nieuwe Range Rover Evoque vs de oude
Vergelijking: de nieuwe Range Rover Evoque vs de oude

Interieur
Goedemorgen, alsof JLR vanaf de grond opnieuw is begonnen met ontwerpen. De Evoque is sterk verbeterd qua interieur. Men hoeft niet langer door te sparen voor een Velar om in een gelikte Range Rover te zitten. Zo beschikt de Evoque voortaan over Touch Duo Pro, het dubbele schermencircus van JLR. Het kleurgebruik en de stoelen zien er ook erg mooi uit. Het oude model had een rommelige middenconsole met veel knoppen. Een nadeel is wel dat de fraaie draaiknop voor de automaat is verdwenen. Daar is nu een genotsknuppel voor in de plaats gekomen, wat raar oogt zo in het midden van de auto. Of de afwerking net zo fraai is als de duurdere modellen is altijd even afwachten. Kijk niet gek op als we toch ergens harde plastics ontdekken tijdens de komende rijtest. Op het eerste oog lijkt de Britse autobouwer echter veel hoogwaardige materialen gebruikt te hebben en dat is een positief teken. Tenzij je allergisch bent voor schermbedieningen, is er geen reden om bij een concurrent te shoppen als het gaat om de kwaliteit in het interieur.

Vergelijking: de nieuwe Range Rover Evoque vs de oude
Vergelijking: de nieuwe Range Rover Evoque vs de oude

Techniek
Flinke vernieuwingen op technisch gebied. Bijna alle motoren zijn gekoppeld aan een mild-hybride-aandrijflijn. Dit betekent dat de motor afslaat bij snelheden tot 17 km/u wanneer de bestuurder remt. Een dynamo slaat vervolgens energie op. Wanneer men weer gaat accelereren, wordt die opgeslagen energie gebruikt. Omdat de motor minder hard hoeft te werken, scheelt dit in het verbruik. De nieuwe Evoque is het eerste Range Rover-model met deze technologie. De vorige Evoque was enkel verkrijgbaar met viercilindermotoren en bij deze nieuwe generatie doet JLR nog een stapje terug. Volgend jaar komt de Evoque er zelfs met een driecilinder(!). In 2017 kwamen er al nieuwe Ingenium benzine- en dieselmotoren naar de Evoque en deze zijn terug te vinden in het kersverse model. Voor het eerst zal de Evoque er ook als plug-in hybride komen.

Vergelijking: de nieuwe Range Rover Evoque vs de oude
Vergelijking: de nieuwe Range Rover Evoque vs de oude

Conclusie
De broodnodige update voor de Evoque komt als geroepen. JLR heeft zichzelf overtroffen door de Evoque volwassen te positioneren naast een model als de Velar. Het prijskaartje voor de nieuwe Evoque is nog niet bekend, maar het kan niet anders zijn dat ook deze nieuwe generatie goed gaat verkopen. Het is echter niet alleen hosanna. Zo is de pook voor de automaat een vreemde designkeuze. Bovendien klinken ‘Range Rover’ en ‘driecilinder’ als vloeken in de kerk, maar wellicht zijn we gewoon ouderwets. Gelukkig blijft er voldoende keuze over om het kleine torretje links te laten liggen, al zal ongetwijfeld de knip getrokken mogen worden.

Vergelijking: de nieuwe Range Rover Evoque vs de oude
Vergelijking: de nieuwe Range Rover Evoque vs de oude

Ook interessant!

  • Range Rover Evoque P300e rijtest
    Range Rover Evoque P300e rijtest
  • Video: Carwash sloopt Range Rover
  • Video: nieuwe Range Rover Sport SVR gespot
    Video: nieuwe Range Rover Sport SVR gespot
  • Video - nieuwe Range Rover in actie

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

evoque, Land Rover, range-rover, SUV, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Deze autobouwer komt voorlopig niet naar België
Volgend bericht: Max Verstappen praat over zijn kansen in Abu Dhabi »

Lees Interacties

Reacties

  1. pindakoning zegt

    23 november 2018 om 19:07

    Wat raar dat ze weer voor een genotsknots gekozen hebben, wellicht voor de doelgroep gedaan

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      23 november 2018 om 19:48

      @pindakoning: ik zie geen rukpukkel aka trekhaak?

      Login om te reageren
      • cossiekiller zegt

        23 november 2018 om 20:23

        @bischero: De pook ;-)

        Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          23 november 2018 om 20:31

          @cossiekiller: over het algemeen rijdt er een vrouw mee, die moet ook aan haar wensen komen. Sugardaddy kan niet zo vaak….

          Login om te reageren
  2. piquet1986 zegt

    23 november 2018 om 19:09

    Prachtig stuur en instrumenten gedeelte??

    Login om te reageren
  3. p993 zegt

    23 november 2018 om 19:10

    Die oude lijkt veel kleiner

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      23 november 2018 om 19:38

      @p993: Vind ik ook. In een filmpje van een ander auto medium gaven ze aan dat de wielbasis met 20 cm is toegenomen, maar dat de auto zelf 1mm korter is. Dus de verhouding is behoorlijk anders, daar zal ’t door komen.

      Login om te reageren
  4. ancipanci zegt

    23 november 2018 om 19:11

    Bizar ook hoe hij veranderd is, had verwacht dat ze precies dezelfde auto zouden maken, maar zoals jullie al omschrijven, dit overtreft echt alle verwachtingen. Tjonge jonge zeg.

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      23 november 2018 om 19:19

      @ancipanci: gheheh

      Login om te reageren
  5. str8six zegt

    23 november 2018 om 19:14

    Die greeploze flanken zijn zo sexy! Glad, lekker.

    Login om te reageren
    • sanderp zegt

      23 november 2018 om 19:29

      @str8six: That’s what (s)he said

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        23 november 2018 om 20:29

        @sanderp: that’s what I say. To her.

        Login om te reageren
    • timt zegt

      23 november 2018 om 19:36

      @str8six: Wacht maar tot ze vastgevroren zijn ;-)

      Login om te reageren
      • pindakoning zegt

        23 november 2018 om 20:01

        @timt: That’s what she said

        Login om te reageren
  6. HzR zegt

    23 november 2018 om 19:19

    Ze hebben dus ook een S-Line/M/AMG pakketje want die blauwe en witte hebben verschillende voorbumpers. Vooral de vinnetjes in de zijdelijke luchtinlaat. Ziet er netjes uit, maar toch liever een grotere Range Rover als ik zoiets zou kunnen/willen rijden.

    Login om te reageren
    • FrostbiteNL zegt

      23 november 2018 om 19:37

      @hzr: bij het vorige model heb je de Dynamic uitvoering en die heeft ook al wat sportievere bumpers tov de andere uitvoeringen.

      Login om te reageren
    • harrie zegt

      23 november 2018 om 19:48

      @hzr:
      Bumpers zelf zijn identiteit lijkt het, enige verschil zijn die twee ingelegde vinnetjes.
      Vast een optie van 850,- euro.

      Login om te reageren
  7. masterik zegt

    23 november 2018 om 19:22

    De Evoque gaat beginnen bij €55.000,-. De auto is al te configureren, meerprijzen motoren zijn bekend, helaas niet uitvoeringen en opties…

    Login om te reageren
  8. Jochempie zegt

    23 november 2018 om 19:29

    Tsja… Ik vind ‘m niet elegant om te zien. Te kort en te hoog. Dat doet de Velar véél beter. De vorige Evoque had een vormstijl die paste bij de gedrongen proporties. “Butch”. Maar dit is dezelde “butch” proporties, met een jurkje aan. Staat niet.

    Login om te reageren
  9. krizus zegt

    23 november 2018 om 19:31

    Vreemd dat op het oude model achterop de merk- en modelnaam in spiegelschrift stonden.

    Login om te reageren
  10. weetikveel zegt

    23 november 2018 om 19:38

    Laatst in een 150pk diesel automaat gereden. Deed 1 op 11 met 130 als kruissnelheid, groot compromis wmb.

    Login om te reageren
  11. dondeboer zegt

    23 november 2018 om 19:42

    Ik vind m aanzienlijk mooier. En waar ik echt blij van word, is dat er weinig gekke frutsels en gezochte designfratsen in zitten. Mooi en samenhangend lijnenspel. Misschien wel de eerste kleine SUV die ik mooi vind. (de jimny is natuurlijk geen suv)

    Login om te reageren
  12. moveyourmind zegt

    23 november 2018 om 19:43

    Gewoon een mooie SUV met een strakke vormgeving. Weer net even frisser dan de eerste generatie en het interieur ziet er nog beter uit.

    Zou trouwens niet weten waarom je je als kerel niet in zo’n Evoque zou kunnen vertonen.

    Login om te reageren
  13. cpp1 zegt

    23 november 2018 om 20:13

    Op geek enkel punt een verbetering muv het interieur.

    Login om te reageren
  14. m550d zegt

    23 november 2018 om 20:28

    Wat is (en was) dit toch een bijzonder lelijk apparaat…

    Login om te reageren
    • laptom zegt

      23 november 2018 om 23:11

      @m550d: Gelukkig vind jij een X3-X4-X5-X6 well mooi ?.

      Login om te reageren
  15. rufctr01 zegt

    23 november 2018 om 20:32

    Mooie auto! Heerlijk stijlvol!

    Login om te reageren
    • fouadski zegt

      23 november 2018 om 21:07

      @rufctr01: ja. Ga je jouw Peugeot eindelijk inruilen?

      Login om te reageren
  16. Rob zegt

    23 november 2018 om 20:33

    Ugh, dat badkuip-design van Land Rover heb ik wel een beetje gezien.

    Login om te reageren
  17. stribo zegt

    23 november 2018 om 21:07

    ‘Niet de hoofdprijs’ ?? Ik verbaas me steeds als het gaat om de exorbitante prijzen van sommige “normale” auto’s. Ook het feit dat blijkbaar genoeg mensen dit zonder meer kunnen en willen betalen. Prijzen waar je nog niet eens zo heel lang geleden een twee-onder-een-kap voor kocht op veel plaatsen :/

    Login om te reageren
  18. fastforward zegt

    23 november 2018 om 21:56

    Misschien een verbetering op andere vlakken. Maar de skidplates voor en achter en de ‘uitlaten’…

    Login om te reageren
  19. robin78 zegt

    23 november 2018 om 22:15

    Het oude ontwerp klopt, het nieuwe is gekunsteld. Het lijkt erop dat het oude ontwerp in de weg stond om een creatief kloppend nieuw design te maken. Vooral de voor en achter lichten kloppen niet.

    Login om te reageren
  20. wimof zegt

    23 november 2018 om 22:24

    Mocht het een Audi (of VW) geweest zijn had iedereen reeds lang georakeld dat er geen snars is veranderd.

    Login om te reageren
  21. Pordon zegt

    23 november 2018 om 22:35

    Pfoeh wat een lelijk stuur eigenlijk zeg… Verder mwa niet heel interessant. Deze auto heb ik nooit interessant gevonden en ook de nieuwe doet niks met me

    Login om te reageren
  22. allesmetturbo zegt

    24 november 2018 om 09:14

    Ik vind het of een of andere manier echt een petjes uitstraling hebben, dure petjes maar toch

    Login om te reageren
  23. toyotafortuner zegt

    24 november 2018 om 09:52

    Niet dat ik nu heel hebberig ben geworden voor een Evoque… Maar ik vind t wel mooier geworden

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North