• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergelijking Evo IX en Evo X

Auteur: w0o0dy, gepost 19 januari 2008 om 16:16 – 34 Reacties

Mitsubishi Lancer EVO IX vs X

Het is vandaag heerlijk weer, heerlijk om binnen te blijven! Daarom maar weer eens een verzameling video’s om de tijd te doden. Naar aanleiding van een linkje dat Turbopaultje plaatste (slightly off-topic) bij de video van de (tussen)sprintjes met de 997 turbo en de E55 AMG, over de Mitsubishi Evo IX die vergeleken wordt met de Audi S5 ben ik even wat video’s gaan zoeken. Hierbij dus een rijtje video’s over de Mitsubishi Evo IX.

De Mitsubishi Evo modellen hebben jarenlang succesvol meegedaan met het wereldkampioenschap rally maar ook de straat versies hebben inmiddels een bijna legendarische status bereikt. Als je een enorm snelle maar ook nog enigszins betaalbare auto zoekt die dagelijks bruikbaar is dan kom je al snel bij de hot hatches uit… maar ja, veel van die auto’s zijn voorwielaangedreven en dat is toch vaak (zeker als het asfalt nat is) een nadeel want vroeg op het gas gaan levert dan onderstuur op en de greppel aan de buitenkant van de bocht komt dan snel dichterbij… Kan dat nou niet anders? Tuurlijk, je kunt een achterwielaandrijver zoeken, maar kleinere middenklassers met achterwielaandrijving… dan moet je wel bijna een BMW kopen. Niet iedereen wil echter in een huis-tuin en keuken uitvoering van BMW rondtoeren en de leuke en snelle uitvoeringen kosten wel serieus wat geld.

Dan komen we dus bij de vierwielaangedreven bommetjes die de basis vormen voor de rallykanonnen. De Subaru Impreza en de Mitsubishi Lancer Evo. Betaalbaar, maar door hun turbomotoren en de geavanceerde 4wd toch behoorlijk snel op de openbare weg, maar ook op het circuit zorgen ze voor een leuke dag waarbij niet zelden gevestigde sportcoupé’s te grazen worden genomen.

De nieuwste versie van de Evo is de Evo X. Die versie ziet er beter uit dan de voorganger, het is een behoorlijk volwassen auto geworden waar de voorgaande versies vaak iets teveel spoilers en een te wild uiterlijk hadden. Deze Evo X ziet er uit als een nette sedan met net iets teveel spoilers om sjiek te zijn, maar toch… je kunt er als normaal mens zonder sportschoenen en petje best mee voor de dag komen. Het gaat iets te ver om te zeggen dat dit echt als een doorsnee leasebak kan dienen, maar je rijdt ook weer niet straal voor joker.

Is de Evo X dan een slappe rep-mobiel geworden die niet in de schaduw mag staan van de Evo VII, VIII en IX? Nou nee… wel een stukje volwassener maar ook beter hanteerbaar voor mensen zonder rally-/racelicentie… Is de Evo IX sneller, ja in standaard vorm is de ultieme IX sneller dan de nieuwe EVO X, maar het snelheidspotentieel is wel voor meer mensen bereikbaar, de auto is beter bruikbaar als je niet meedoet aan de Monte Carlo rally maar gewoon op weg bent naar de supermarkt of naar je vakantieadres met de kids op de achterbank. Maar als je dan een keer op een lege weg met mooie bochten terechtkomt zonder aanhang en kids… dan is het speelkwartier nog net zo leuk als vroeger… Dus inschrijven maar op die wachtlijst… of heb je eerst wat video’s nodig om je over de streep te trekken? Doen we! Ga er maar even voor zitten, dit kan even duren ;)

De video van de Evo IX tegen de S5 (ja onvergelijkbaar, maar hier gaat het om de verschillende toepassing van 4wd om andere rijeigenschappen te krijgen)

Introductie van de Evo X

Ook interessant!

  • Video: Mitsubishi overschat terreincapaciteiten
  • Evo winnaar crasht Evo in recordtempo. Uiteraard.
  • BMW iX xDrive40 rijtest video
    BMW iX xDrive40 rijtest video
  • Tiff Needell veilt unieke Mitsubishi Evo's en rallyauto's

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

evo-X, lancer, Mitsubishi, rally, Video

Vorig bericht: « Wat neemt Spyker mee naar Genève?
Volgend bericht: Toyota keert terug naar Le Mans, met een hybride! »

Lees Interacties

Reacties

  1. besaram zegt

    19 januari 2008 om 16:20

    GEWELDIG die nieuwe evo 10 heb nog niet alle filmpjes gezien amar vind het nu al leukk:D ik blijf door kijke

    Login om te reageren
  2. thom zegt

    19 januari 2008 om 16:23

    Geen onderstuur meer voor de audi als ik et zo hoor :)

    Login om te reageren
  3. RenesisHP zegt

    19 januari 2008 om 16:27

    Het uiterlijk is met recht een verbetering ten opzichte van de IX, maar mooi ga ik hem nooit vinden. Neemt niet weg dat de auto serieus snel is.

    Login om te reageren
  4. Kanerr zegt

    19 januari 2008 om 16:37

    doe mij….. die maar ;)
    super ik wacht al op de snelste versie :D

    Login om te reageren
  5. w0o0dy zegt

    19 januari 2008 om 16:49

    wat trouwens wel grappig is… BMW doet alsof de 4wd van de nieuwe X6 zo revolutionair is omdat het buitenste wiel meer vermogen krijgt in de bochten……. In feite een beetje oud nieuws, de Evo’s hebben dat al lang. Het heet active Yaw control. http://www.mitsubishi-cars.co.uk/features/ayc.asp

    Login om te reageren
  6. Serzjuhh zegt

    19 januari 2008 om 17:29

    @ w0o0dy

    Ja en die hebben t ook weer gejat van een WRC Scooby’s (en de Prodrive P2):

    http://www.youtube.com/watch?v=SMgvVxR5VLE

    Login om te reageren
  7. w0o0dy zegt

    19 januari 2008 om 17:40

    @Serzjuhh: volgens mij heeft die wel een geavanceerd differentieel maar wordt er geen vermogen van links naar rechts verdeeld voor betere bochtsnelheden, maar alleen maar naar de wielen met de meeste grip…..

    Login om te reageren
  8. taarmen zegt

    19 januari 2008 om 17:50

    Wat is de nieuw prijs van deze wagen in Nederland? Of voor welke prijs kan je een leuke gebruikte krijgen.

    Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    19 januari 2008 om 18:51

    @taarmen: reken op een prijs in de buurt van de 50.000 euro in Nederland… helaas zijn auto’s tegenwoordig al snel erg prijzig, maar ja daarvoor hebben we onze regering te danken.

    Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    19 januari 2008 om 18:53

    oh ja… voor een Evo zul je al snel meer dan 30.000 euro kwijt zijn… er zijn wel goedkopere exemplaren te krijgen maar niet veel en niet veel goedkoper.

    Login om te reageren
  11. Turbopaultje zegt

    19 januari 2008 om 19:01

    Evotime……! :D :D De nwe X schijnt dus beter te zijn als dagelijkse auto dan zijn voorganger. Slimme zet van Mitsubishi, maar waarom trimmen ze dan niet de minder radikale Ralliart uitvoering hiervoor ?

    Hier nog een serie fraaie Evo-videos:

    Evo history:

    http://www.youtube.com/watch?v=qEL3CBiyZyQ

    Std VI ……. tegen de fraaie Quattro Sport :

    http://www.youtube.com/watch?v=MUlb18N6BVM

    de Evo VIII MR……….

    http://www.youtube.com/watch?v=9y6lIaGZA4w

    http://www.youtube.com/watch?v=LZtHa8V_MvU

    And some real stuff:

    http://www.youtube.com/watch?v=1HifM9oz0u8

    Login om te reageren
  12. SimonMc zegt

    19 januari 2008 om 20:16

    @W0o0dy: dat systeem dat je beschrijft, waar het buitenste wiel meer vermogen krijgt in de bochten.Heeft honda ook niet een wagen met een gelijksoortig systeem?

    Volgens ik mij goed herinner, heb ik een filmpje daarover gezien, en werd hij ook getest tegen een bmw 5 serie en een audi 6 serie.

    Login om te reageren
  13. Turbopaultje zegt

    19 januari 2008 om 22:30

    Wat is hier ineens stil ………….. zelfs geen discussie van BMW zus, en AMG zo ? Ís men soms onder de indruk geraakt……….. ? :D

    Als groot Evofan zet ik er nog 2 tandjes extra bij ……..:

    http://www.youtube.com/watch?v=1bntKeHOLlQ

    http://www.youtube.com/watch?v=i36DSHTI6pk&feature=related

    Login om te reageren
  14. ronald ccx zegt

    19 januari 2008 om 23:19

    @turbo paultje

    bmw is rwd he.. beetje zinloze discussie zou t zijn.. en die evos zijn zo lekker
    betaalbare droom auto zouden mijn centen heen gaan als ik ze had

    Login om te reageren
  15. remco zegt

    19 januari 2008 om 23:26

    Om nog even terug te komen op wat Serzjuhh toond met dat filmpje ATD is een verdeling van vermogen tussen voor en achterwielen

    Dat had die evo VII onder de naam ACD (active centre differential ) Quote top gear Dat maakt gebruik van een elektronisch bediende, hydraulische meervoudige platenkoppeling om de stuurrespons te verscherpen en de verdeling van koppel voor en achter te optimaliseren.

    Dit systeem is in de evo X geoptimaliseerd samen met AYC waar de evo,s sinds 96 al mee rondrijden.

    Ik snap alleen niet Hoe hij die evo eerder omkrijgt als de subaru ze zijn minstens gelijk aan elkaar.

    Login om te reageren
  16. remco zegt

    19 januari 2008 om 23:33

    Ik ben ook een groot Evofan en dit jaar komt er ook zeker 1 voor mijn deur te staan liefst zonder bovengenoemde systemen Dus een RSII,RSX of RS

    Login om te reageren
  17. w0o0dy zegt

    20 januari 2008 om 10:23

    @remco: volgens mij gaat de vent in het filmpje van prodrive van het gas af bij die manoevre en dan is de achterkant nogal wild. Als hij gewoon op het gas was gegaan was de Evo ook niet rond gegaan….. De Evo’s vragen om een aangepaste rijstijl want gasgeven als het al spannend is (en mis lijkt te gaan) dat is tegen natuurlijk, maar de differentielen doen hun (tovertrucjes) werk pas als je gas geeft.

    @SimonMC: dat klopt wel…. dat Super handling systeem van Honda gebruikt hetzelfde idee. Het systeem van de Evo kan echter vermogen voor/achter & links rechts variëren niet alleen voor optimale tractie maar dus ook (achter) voor beter bochtgedrag en hogere bochtsnelheden.

    @Turbopaultje: i guess they know when to keep quiet ;)

    Login om te reageren
  18. Turbopaultje zegt

    20 januari 2008 om 12:21

    Het lijkt erop. Maar er is daar nog een Evo……………en die is natuurlijk nog lekkerder.

    Hier een zeer fraai reportage van DSF over de fenomenale Delta. Inloggen en genieten…………:

    http://www.youtube.com/watch?v=_WJU53Wpuu8&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=FHCeTEsH6Yw&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=ROEOeyTvzfU&feature=related

    Login om te reageren
  19. w0o0dy zegt

    20 januari 2008 om 12:38

    Heerlijke wagen die 185pk Integrale, scary fast in the rain. De HF met 1,6 liter turbo en alleen fwd is trouwens ook spectaculair.

    Login om te reageren
  20. Turbopaultje zegt

    20 januari 2008 om 12:55

    Turbo is altijd spectaculair…………….. :-)

    Login om te reageren
  21. Turbopaultje zegt

    20 januari 2008 om 12:59

    ………een serieuze vraag van mij @autoblogger:

    Kunnen jullie mss. ook eens aandacht geven aan de rallysport ?

    Login om te reageren
  22. w0o0dy zegt

    20 januari 2008 om 14:30

    @turbopaultje: een “zoethoudertje” ;)
    http://www.youtube.com/watch?v=TnyksRWa9vo

    Login om te reageren
  23. Remco zegt

    20 januari 2008 om 14:31

    Was even mijn turbotje van verse olie aan het voorzien ;)

    Als we het toch over andere evo,s hebben vind ik de 205 T16 evo ook wel geschrikt voor in mijn garage.

    http://www.youtube.com/watch?v=w0q5-WVMtHY

    http://www.youtube.com/watch?v=vHgdg2AfEa0&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=pP1KSjaE-08

    Login om te reageren
  24. thom zegt

    20 januari 2008 om 15:15

    Group B Rally There’s No Substitute

    http://www.youtube.com/watch?v=EKKfzR7dX-c&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=7wb4wui73QY&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=ZXzkkGqv9Es&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=BTmQdCpnFFo&feature=related

    Why rally with 4 doorssaloons ?

    Login om te reageren
  25. Turbopaultje zegt

    20 januari 2008 om 16:29

    De 205 Evo is denk het meest snelle rallykanon ooit gebouwd……… echter was de Gr. B op het einde gewoon te bizar.

    De homologatie modellen waren sowieso peperduur, zeker niet voor alledag bedoeld en eigenlijk onmiddellijk beleggers/ Rallyobjecten .

    Login om te reageren
  26. w0o0dy zegt

    20 januari 2008 om 16:34

    Ik meen dat Stuck ooit gezegd heeft dat de Group B auto’s sneller waren dan je kon denken. Nou weet ik niet of dat wat zegt over hem of over de auto maar het is wel een grappige uitspraak.

    De huidige wrc auto’s schijnen overigens wel sneller te zijn dan de group b auto’s, maar dat is vooral een kwestie van betere banden en remmen.

    Login om te reageren
  27. danny zegt

    20 januari 2008 om 17:32

    schitterend zo een EVO, dat is mijn ding wel
    gelukkig worden zo een auto’s nog gebouwd , zoals de sierra cosworth indertijd

    Login om te reageren
  28. Remco zegt

    20 januari 2008 om 17:32

    @ turbopaultje bij Lancia en ford waren ze ook goed opweg met de S4 en de 200

    Maar bijde zorgde op het eind door ongelukken voor het einde van het tijdperk

    voor 250.000 euro staat er nu een audi S1 te koop dus als je er snel bij bent :-)

    @w0o0dy vatanen zij ook eens zoiets ze zullen die auto,s wel bedoelen.

    Login om te reageren
  29. Remco zegt

    20 januari 2008 om 17:42

    En de subaru niet te vergeten.

    deden ford en citroen daar maar aan mee maar die gaan alleen voor de WRC

    Een beetje egoïstisch om dat niet te delen met ons :-)

    Login om te reageren
  30. Turbopaultje zegt

    20 januari 2008 om 17:50

    @woody: dat was Röhrl himself, niet der Stritzel. In een van de bekende Audi promovideos te vinden.

    Login om te reageren
  31. w0o0dy zegt

    20 januari 2008 om 17:58

    @Turbopaultje: je hebt gelijk, ik bedoelde Röhl en schreef Stuck, big mistake, sorry! ;)

    Login om te reageren
  32. Rick dos zegt

    20 januari 2008 om 19:44

    “BMW doet alsof de 4wd van de nieuwe X6 zo revolutionair is omdat het buitenste wiel meer vermogen krijgt in de bochten.”

    Nee, dat doet BMW helemaal niet.

    During the presentation, BMW made specific mention of how DPC differs from Honda’s Super Handling-All Wheel Drive (SH-AWD) system. SH-AWD cannot function unless there’s input torque coming from the engine, which means that in off-throttle cornering situations — usually when you need the most help to counter understeer — Honda’s system is not active.

    DPC, however, works in off-throttle situations thanks to the clutch pack on one side of the differential that captures torque from the inside, or free spinning wheel, and sends it to the other wheel via the planetary gears and differential. Decelerating the inside wheel in this manner also helps control the vehicle’s yaw moment. It’s complicated, but intuitive — and it works.

    Login om te reageren
  33. Turbopaultje zegt

    21 januari 2008 om 12:23

    Xuuuuuuuuuuuze me. We hebben het hier alleen over echte driver´s cars en dus zeker niet over suvve verhalen van het merk uit München…………..

    Login om te reageren
  34. w0o0dy zegt

    22 januari 2008 om 08:41

    Dat zeg ik… grotendeels van Mitsubishi gejat dat idee. En nog eens iets…. als je achterwielen spinnen in off-throttle cornering…. dan moeten ze toch nog eens kijken naar die wielophanging. Hoeveel koppel heeft een auto Off-throttle? Daarnaast heeft die auto neem ik aan ook dsc om die suv onder controle te kunnen houden als je wat vlotter rijdt, dus ik zie het geniale nog niet zo.

    De Evo’s staan er om bekend dat je wel een ongelofelijke hork moet zijn wil je echt in de problemen komen, maar je moet wel een beetje weten wat je doet natuurlijk. Overigens denk ik dat een hatchback wel slimmer is qua marktpotentieel, maar de zelfdragende carosserie is in principe ook wel minder stijf te maken…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North