
Chinese EV’s gaan de bietenbrug op.
De Chinezen nemen de wereld over!!1! Of toch niet? Waar we even overspoeld leken te worden door Lynk en Co’s en Polestars, lijkt de opmars voor nu even gestaakt. Cijfers laten namelijk zien dat de export van Chinese auto’s wereldwijd met 18 procent gedaald is in februari ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Het gaat daarbij overigens niet alleen om de Chinese merken, maar ook bijvoorbeeld Tesla’s die in China gemaakt worden.
Grootafnemer (geen grap) België zorgt voor een dikke min van 41 procent in februari en ook in Zuid-Korea is er een forse bietenbrug gebouwd. Daar ging de afname van Chinese EV’s door de helft. Er zijn ook succesjes in afzonderlijke landen, zoals in Mexico. Daar steeg de afname met 623 procent, naar 7.847 stuks. Achter België, het Verenigd Koninkrijk en de Fillipijnen is Mexico daarmee nu de vierde grootste afnemer van Chinese EV’s. We vermoeden dat deze cijfers van Bloomberg kijken naar waar de auto’s in eerste instantie naar verscheept worden (lees: havens). Tenzij iedereen in België opeens echt een Chinese EV rijdt?
Kijkend naar continenten, is alleen Afrika momenteel een groeimarkt voor in China gebouwde EV’s. Echter gaat het dan in februari voor het hele continent slechts om 1.275 units, minder dan 1,5 procent van de totale afzet. Pakken we januari erbij is de balans nog wel positief, met dank aan Latijns Amerika, Afrika en Azië.
In zowel Europa als Noord-Amerika is de afzet gedecimeerd. In Noord-Amerika is de min zelfs 97 procent voor februari en 83 procent voor de eerste twee maanden ten opzichte van vorig jaar. Een en ander heeft natuurlijk te maken met importheffingen die zowel Europa als Amerika op Chinese EV’s hebben ingevoerd. Dat ‘werkt’ dus wel…Is dit nu een goede zaak, of had jij wel een relatief goedkope Chinese EV gelust? Laat het weten, in de comments!





Hoe is de situatie nu in België dan? We zagen foto’s van duizenden chinese EV’s, sommigen stonden er al meerdere seizoenen. Is dat nog steeds het geval?
Nog steeds. https://londondaily.com/european-ports-overflow-with-unsold-electric-vehicles
“European ports, such as Antwerp and Zeebrugge in Belgium, are filled with unsold electric vehicles from China due to slow sales and logistical issues.”
Je moet dus een onderscheid maken tussen wat China uit gaat (export) en wat hier op kenteken wordt gezet (import). Het verschil staat in de haven te wachten.
Nog een stukje : https://www.brusselstimes.com/1508720/european-market-for-chinese-evs-plummets
“The decline follows the introduction of tariffs on imported Chinese EVs within the European Union last year.”
Je betaalt uiteraard pas tariffs als de auto’s worden ingevoerd.
Misschien is de consument de extreme media aandacht voor Chinese EV’S gewoon….zat? Nieuwtje is er wel vanaf inmiddels…. . De Europeanen, Koreanen en inmiddels ook de Japanners hebben of komen met een ruim en aantrekkelijk aanbod.
Dat er minder vraag is naar Chinese EV’s zegt niets, kan ook gewoon zijn omdat de markt verzadigd is doordat men helemaal niet zoveel interesse hebben in EV rijden
Nagenoeg overal plust de verkoop van EV’s…
De waardevermindering van Chinese EVs is extreem!
China EVs Lose 75% in a Year! Value Drops More Than Phones, Prices Cut, Quality Collapses
https://youtu.be/fY9Stu8pu24
“Dat hep op
feesboekjoetjoeb gestaan”, dus is het waar?Die gast heeft het over ‘domestic brand’, of te wel: een EV in en uit China, en een die waarschijnlijk ook niet snel in de EU of VS verkocht zal gaan worden. En in de Chinese thuismarkt is de concurrentie nog vele malen groter. Dus ja, daar zijn de verliezen al snel groot.
Als je specifiek naar ‘onze’ markt kijkt, doen de Geely merken (Polestar, Zeekr, Link & Co), en modellen van BYD en MG het nog wel aardig, maar het gros van die ‘nieuwe’ merken gaan het niet redden. Ik bedoel maar, wanneer heb jij voor het laatst bijvoorbeeld een Hongqi, JAC of Aiways gezien?
De kwaliteit uit China is ook om te janken. Roest, spontane ontbranding accucellen, sofware fouten, afbreek plastic en extra dun plaatwerk. Tofu-dreg gebouwde EVs!
Altijd weer die dekselse bietenbrug….houdt het dan nooit op?!
Dit moet dan zeker-geweten die Donker Rode Bietenbrug zijn. Past goed bij hun ideologie en hun smaakvolle stijl van binnen- & buitenhuisarchitectuur.
Wordt een drukke bedoening op de bietenbrug 🙂
De bietenbrug op? Zo te zien gaan ze ’t schip in. ;)
Ook een mooie Nederlandse uitspraak. De bietenbrug is datgene waar de vrachtauto op staat om de bieten het schip in te kiepen ;).
De bieten gaan dus ook het schip in ;)
En toch komt er over 25 dagen er weer ene bij.
De mijne. Krijg een XPENG G9 Performance als leasewaggie.
Koop een taart en vier het
Taart? Dat vier het dan in stijl: met Babi Pangang!
Onderschatte auto
Eindelijk goed nieuws over China!
Daar ga ik een fles voor openen om het te vieren. Wat een geweldig nieuws!
Havens staan boordevol met Chinese EV´s. Velen ervan staan er al meerdere jaren.