• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wel verdraaid, ook de Porsche 914 werkt als moderne blepper

Auteur: jaapiyo, gepost 6 april 2025 om 17:50 – 13 Reacties

914

Bij Porsche hadden ze nooit nieuwe modellen hoeven maken. Gewoon de 911-formule loslaten op bestaande modellen had ook prima gewerkt, zo bewijst deze 914.

Gisteren schotelden we jullie een moderne interpretatie van de Porsche 944 voor. En de reacties waren overweldigend. Niet sinds de verkiezing van de gemiddelde democratisch verkozen leider van een voormalig Sowjet-staat was een volk zo eensgezind. Direct maken dat ding, luidt de opdracht aan Porsche.

Dergelijk belachelijk succes verdient natuurlijk opvolging. Tipgever Hans stuurt ons een subtiel bericht dat dezelfde ‘designer’ (lees: man die AI aan het werk zet), ook de 914 aangepakt heeft. De 914 was de 944 voordat de 944 überhaupt bestond. VoPo had in de DDR niet de beste connotaties, maar in de BRD ook niet. De 914 was namelijk de originele VolksPorsche.

Maar net als de 924/944/968, is dat helemaal niet zo slecht als je loslaat dat de premium Duitse principes van eugenetica niet helemaal zijn nageleefd. De instap-Porsche’s mogen dan bastaarden zijn, ze zijn wel episch geslaagd. Stiekem misschien wel beter dan de altijd zo geliefde en verheven 911. Ook de 914 had een fabelachtige gewichtsverdeling (en een laag gewicht). De vierpitter is geen strepentrekker, maar de zeldzame zespitter niet te versmaden (doch helaas peperduur). En net als bij de meeste 924-jes en 944-jes, heb je de extra bonus van een Targa dak.

Enfin, hoe zou zoiets in moderne Porsche designtaal eruit zien? Het simpele antwoord is als een Boxster. Maar Mr. Simonsson ging voor iets meer retro. En het resultaat, hoewel niet zó wegblazend als bij de 944, mag er andermaal zijn. Het front is een beetje generiek Porsche Boxster/918 Spyder. De zijkant heeft de kenmerkende daklijn van het origineel. De achterkant is wellicht het beste geslaagd. Het is allemaal wat breder en dikker dan de OG.

Ik denk dat de meesten het eens zullen zijn dat de 944 nog beter geslaagd is. Maar dit mag er ook zijn. Koop dan?

Bedankt voor de tip, Hans!

Ook interessant!

  • De Porsche 944 werkt wonderwel als moderne blepper
  • Gespot - elektrische Porsche Boxster
  • Porsche verkopen: Taycan gaat onderuit!
  • Porsche Turbo Targa
    Deze Porsche Turbo Targa kende je nog niet

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

914, chatgpt, photoshop, Porsche

Vorig bericht: « Dit is de allerlaatste BMW Alpina B10 Biturbo
Volgend bericht: BREEK: Chinese EV’s gaan de bietenbrug op »

Lees Interacties

Reacties

  1. Gulli zegt

    6 april 2025 om 17:58

    Doe mij die 944 dan maar. Dit is meer een Boxster met een wegbezuinigde kap

    Login om te reageren
    • erik911 zegt

      6 april 2025 om 21:01

      Die heet ‘Boxster Spyder’😆

      Login om te reageren
  2. vopo zegt

    6 april 2025 om 19:24

    Als eigenaar van een 914 vind ik de achterkant wel ok maar de voorkant totaal niet. Dat is gewoon een 718 neus plakken op een 914.

    Login om te reageren
    • brammetjedeb zegt

      6 april 2025 om 19:46

      Precies dat dus. Waarom die Boxter lampen voorop? Origineel had die 914 toch niet zulke koplampen?

      Login om te reageren
  3. Robert zegt

    6 april 2025 om 19:33

    Die 944 was inderdaad beter geslaagd.

    Login om te reageren
  4. tenaci zegt

    6 april 2025 om 20:34

    Nice try, maar toch echt graag die 944

    Login om te reageren
  5. alcantara zegt

    6 april 2025 om 21:13

    Geen gezicht van de zijkant, hou het maar bij de 944.

    Login om te reageren
  6. Focacino Royale zegt

    6 april 2025 om 22:06

    Doe mij ook de moderne interpretatie van de 944, die was echt onwijs goed. Deze 914 vind ik ook goed geslaagd, ook de neus vind ik prima. Het geheel hint genoeg naar 914 en mag hier en daar daar best wat vanaf wijken (front) en toch een zekere gelijkenis hebben.

    Login om te reageren
  7. Exit Luminar zegt

    7 april 2025 om 01:49

    Ik vind ook deze heel goed gelukt. Porsche zou hem aan moeten nemen op de designafdeling.

    Login om te reageren
  8. racerx zegt

    7 april 2025 om 09:33

    Wat betekent ‘blepper’..?

    Login om te reageren
  9. Reimon zegt

    7 april 2025 om 09:36

    Achterkant vanaf het zijaanzicht geeft mij erg veel Z3 vibes. Misschien iets te veel.

    Sorry, maar we hebben de 718 al (gehad), next!

    Login om te reageren
  10. potver7 zegt

    7 april 2025 om 10:23

    Als het dan toch iets voor de leut moet zijn, doe me dan deze maar. Maar dan wel eentje met een meer 914-esque neus – of iets anders wat niet in de Porsche-designtaal past, dat had de originele 914 immers ook niet.

    Login om te reageren
  11. Fernando zegt

    7 april 2025 om 22:14

    Het mag er zekerst zijn, Mijn gedacht is ie geslaagd

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North