
Bij Porsche hadden ze nooit nieuwe modellen hoeven maken. Gewoon de 911-formule loslaten op bestaande modellen had ook prima gewerkt, zo bewijst deze 914.
Gisteren schotelden we jullie een moderne interpretatie van de Porsche 944 voor. En de reacties waren overweldigend. Niet sinds de verkiezing van de gemiddelde democratisch verkozen leider van een voormalig Sowjet-staat was een volk zo eensgezind. Direct maken dat ding, luidt de opdracht aan Porsche.
Dergelijk belachelijk succes verdient natuurlijk opvolging. Tipgever Hans stuurt ons een subtiel bericht dat dezelfde ‘designer’ (lees: man die AI aan het werk zet), ook de 914 aangepakt heeft. De 914 was de 944 voordat de 944 überhaupt bestond. VoPo had in de DDR niet de beste connotaties, maar in de BRD ook niet. De 914 was namelijk de originele VolksPorsche.

Maar net als de 924/944/968, is dat helemaal niet zo slecht als je loslaat dat de premium Duitse principes van eugenetica niet helemaal zijn nageleefd. De instap-Porsche’s mogen dan bastaarden zijn, ze zijn wel episch geslaagd. Stiekem misschien wel beter dan de altijd zo geliefde en verheven 911. Ook de 914 had een fabelachtige gewichtsverdeling (en een laag gewicht). De vierpitter is geen strepentrekker, maar de zeldzame zespitter niet te versmaden (doch helaas peperduur). En net als bij de meeste 924-jes en 944-jes, heb je de extra bonus van een Targa dak.
Enfin, hoe zou zoiets in moderne Porsche designtaal eruit zien? Het simpele antwoord is als een Boxster. Maar Mr. Simonsson ging voor iets meer retro. En het resultaat, hoewel niet zó wegblazend als bij de 944, mag er andermaal zijn. Het front is een beetje generiek Porsche Boxster/918 Spyder. De zijkant heeft de kenmerkende daklijn van het origineel. De achterkant is wellicht het beste geslaagd. Het is allemaal wat breder en dikker dan de OG.

Ik denk dat de meesten het eens zullen zijn dat de 944 nog beter geslaagd is. Maar dit mag er ook zijn. Koop dan?
Bedankt voor de tip, Hans!





Doe mij die 944 dan maar. Dit is meer een Boxster met een wegbezuinigde kap
Die heet ‘Boxster Spyder’😆
Als eigenaar van een 914 vind ik de achterkant wel ok maar de voorkant totaal niet. Dat is gewoon een 718 neus plakken op een 914.
Precies dat dus. Waarom die Boxter lampen voorop? Origineel had die 914 toch niet zulke koplampen?
Die 944 was inderdaad beter geslaagd.
Nice try, maar toch echt graag die 944
Geen gezicht van de zijkant, hou het maar bij de 944.
Doe mij ook de moderne interpretatie van de 944, die was echt onwijs goed. Deze 914 vind ik ook goed geslaagd, ook de neus vind ik prima. Het geheel hint genoeg naar 914 en mag hier en daar daar best wat vanaf wijken (front) en toch een zekere gelijkenis hebben.
Ik vind ook deze heel goed gelukt. Porsche zou hem aan moeten nemen op de designafdeling.
Wat betekent ‘blepper’..?
Achterkant vanaf het zijaanzicht geeft mij erg veel Z3 vibes. Misschien iets te veel.
Sorry, maar we hebben de 718 al (gehad), next!
Als het dan toch iets voor de leut moet zijn, doe me dan deze maar. Maar dan wel eentje met een meer 914-esque neus – of iets anders wat niet in de Porsche-designtaal past, dat had de originele 914 immers ook niet.
Het mag er zekerst zijn, Mijn gedacht is ie geslaagd