Mooi toch, een oude Bronco naar het heden brengen? Nee, Ford vindt van niet.
Het lijkt erop dat Ford hun weg heeft gevonden met de wetten van copyright. Na het verklaren van een Ford Mustang-bodykit die te veel op het eigen werk lijkt, hebben ze nu hun pijlen gericht op een bedrijf dat een ander icoon gebruikt. De Bronco, net als de Mustang vernoemd naar een wild paard.
Vintage Broncos
Het lijdend voorwerp in deze casus is een bedrijf genaamd Vintage Broncos. Een soort restomod-bedrijf, maar de formule is iets andersom. Eigenlijk is het een nogal geinig concept. Het is namelijk een ‘bodykit’ die lijkt op een oude Bronco, maar dan geboetseerd op een nieuwe Bronco. Daarmee is ook alle structuur zoals de nieuwe Bronco en is de auto dus gevoelsmatig gloednieuw. Maar alles ziet eruit alsof het oud is. Goed bedacht!
Aanklacht
Ford is het niet helemaal eens met Vintage Broncos. We moeten echter wel toegeven dat het terecht lijkt. Vintage Broncos lijkt namelijk even vergeten te zijn dat Ford wel de Bronco-naam een beetje wil beschermen. Je denkt immers direct aan Ford. Bovendien hoef je niet op Harvard gestudeerd te hebben om de gelijkenissen tussen de twee Bronco’s te zien.
Vandaar dat Ford een aanklacht ingediend heeft ter bescherming van de Bronco-naam- en identiteit. Wellicht dat Vintage Broncos heeft bedacht dat de naam ‘Bronco’ niet beschermd is (of door het te verbasteren naar Broncos ‘veilig’ is) en de naam Ford wordt nergens gebruikt. Maar het gaat dus ook om identiteit. En zoals gezegd is dat wel waar de Vintage Bronco toch vrij snel in één adem genoemd wordt met Ford. The Blue Oval neemt ook de term ‘vintage’ heel serieus, want dat zou insinueren dat het merk hierachter zit. Onder de streep is het natuurlijk ook een manier om misgelopen inkomsten goed te praten, want waarom zou je een officiële Ford Bronco Heritage Edition kopen als je ook deze kan doen?
Misschien dus een gokje van Vintage Broncos, maar wel eentje die wel eens duur kan komen te staan. Ford is zo’n grote speler dat het bedrijf misschien wel eens hun hand in het wespennest heeft gestoken. (via Justia)
str8six zegt
Jemig wat een waanzinnig apparaat!
imaginenl zegt
Ik snap deze niet van Ford. Het is een modificatie die ze zelf blijkbaar niet willen leveren maar waar wel vraag naar is. Er is een nieuwe auto voor nodig dus verkopen voor Ford. Dan is het de vraag of dit model kopers van de heritage editions weg haalt. Waarschijnlijk gaat dit om dusdanig lage aantallen dat het helemaal niet relevant is.
potver7 zegt
Dat staat toch allemaal uitgelegd in de tekst? Ford vindt de modificatie tot daar aan toe, maar vind het niet zo fijn dat het bedrijf dit product op de markt brengt onder een merknaam waar Ford het merkrecht op heeft. Blijkbaar heeft het bedrijf moeite om een naam te verzinnen dat geen Ford-trademark is, of de schijn wekt dat het een Ford-product is.
Als ze de bodikit ‘Pink Grapefruit’ hadden genoemd (ik noem maar een dwarsstraat) dan was er waarschijnlijk niet zoveel aan de hand geweest. Dat kun je flauw vinden omdat de aantallen niet zo hoog zijn, maar als Ford dit bewust laat gaan dan gaat daar een geweldige precedentwerking van uit.
Edge zegt
Precies. Dit is gewoon niet slim aangepakt. Ze hadden effectief twee goede opties:
1. Doe wat Caselani met Citroën en de ribbelbus bodykits deed en klop aan voor toestemming. Als Ford inderdaad geen problemen met de bodykit heeft, hadden ze vast wel een tussenoplossing kunnen bedenken waarbij Bronco wel benoemd wordt, maar het ook heel duidelijk is dat het geen origineel Ford product betreft.
2. Dit komt eigenlijk op hetzelfde neer, maar dan zonder toestemming vragen: Doe wat Singer doet. Die benadrukken altijd met klem dat je hun auto’s geen Singer 911 of Singer Porsche mag noemen, maar moet spreken van een “Porsche 911 Reimagined by Singer” om gezeik met Porsche omtrent inbreuk op het merkrecht van Porsche te voorkomen.
In plaats daarvan hebben ze die kit zo uitgebracht en Bronco genoemd. Tja, dan is het wachten tot Ford er lucht van krijgt en een legertje advocaten op je afstuurt…
Autofanaat1990 zegt
Intellectueel eigendom en zo. Toch moet Ford zich nog eens achter de oren krabben imho. Als je een VW ID5 verbasterd naar Capri dan legt Ford zijn eigen ‘Heritage’ te grabbel. Beetje hetzelfde als een elektrische SUV een Mustang noemen. Ook niet zo handig.
potver7 zegt
Dat is toch een totaal andere discussie? Die handelsnamen zijn eigendom van Ford, en daar mag Ford mee doen wat ze willen. Er zijn wel meer handelsnamen waarvan de merkwaarden door de huidige eigenaar te grabbel worden gegooid (MG, Lotus) maar je kunt als fabrikant natuurlijk ook niet eeuwig in het verleden blijven hangen.
RickB zegt
Wat dacht je dan van het bedrijf “Superformance”
Volgens mij werd dit dan weer met een half gedoogbeleid vanuit Ford goedgekeurd.
Fernando zegt
Zoals Edge aangeeft was even bij Ford om toestemming vragen wel handiger en bij een nee dan ook voor een andere naam kiezen