• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alfa Romeo Alfasud Caimano: vergeten concept

Auteur: Author, gepost 22 augustus 2014 om 16:04 – 14 Reacties

Afbeelding Alfa Romeo Alfasud Caimano: vergeten conceptAfbeelding Alfa Romeo Alfasud Caimano: vergeten conceptAfbeelding Alfa Romeo Alfasud Caimano: vergeten conceptAfbeelding Alfa Romeo Alfasud Caimano: vergeten conceptAfbeelding Alfa Romeo Alfasud Caimano: vergeten conceptAfbeelding Alfa Romeo Alfasud Caimano: vergeten conceptAfbeelding Alfa Romeo Alfasud Caimano: vergeten concept

Alfa Romeo Alfasud Caimano
De Caimano, gebaseerd op de Alfasud, was niet your average concept car.

Deze wel heel vooruitstrevende proefballon werd door Alfa Romeo geshowd op de show van Turijn in 1971. De body van dit ruimteschip was getekend door het bekende designhuis Giugiaro, en aan de bijzondere styling te zien zijn de Italianen helemaal los gegaan achter de tekentafel.

Ondanks dat de auto de looks van een straaljager heeft, lag er onder de kap niks bijzonders. De Caimano (Italiaans voor kaaiman) werd namelijk aangedreven door een bescheiden viercilinder boxermotortje met ongeveer 65 pk.

De prominent aanwezige rollbar op de auto deed tevens dienst als spoiler en kon in vier standen worden ingesteld. Een soort voorloper van het DRS-achtige systeem dus, dat je nu op de huidige generatie hypercars en natuurlijk op F1-auto’s terugvindt.

De cockpit van deze auto opent zich als één geheel wat natuurlijk supercool is, maar het levert ook problemen op bij tolpoortjes en dergelijke omdat er geen ramen open kunnen. Om dat issue te ondervangen heeft de Caimano kleine zijruitjes in de portieren gekregen, die ook de ventilatie op lagere snelheid een handje hielpen.

De aerodynamische styling van de Caimano doet samen met de overdaad aan glas wel wat denken aan de CW311 van Mercedes. Helaas zijn er van de Alfa echter geen cijfers bekend wat betreft de weerstandscoëfficiënt, maar voor het gemak gaan we ervan uit dat het beestje de lucht met gemak doorklieft.

Bij dit ene exemplaar is het overigens gebleven. Tegenwoordig slijt deze bijzondere kar z’n dagen in het Historisch Museum van Alfa Romeo.

Ook interessant!

  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6
  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, alfasud, concept, Klassiekers, vergeten-concept

Vorig bericht: « Zes iconische Ferrari’s uit de jaren ’70
Volgend bericht: Bugatti komt met veel te dure kledinglijn: Légendes »

Lees Interacties

Reacties

  1. tupperware zegt

    22 augustus 2014 om 16:13

    Niet vergeten, niet verbannen, gewoon nooit eerder gezien.

    Login om te reageren
  2. Hubert zegt

    22 augustus 2014 om 16:19

    Wat moet het toch heerlijk zijn om concepten te ontwerpen.
    Gewoon iets moois maken zonder er bij na te denken of het ook bruikbaar is.
    Lekker helemaal los gaan en de fantasie de vrije loop laten.

    Login om te reageren
    • b00m3rang zegt

      22 augustus 2014 om 16:55

      @Hubert: ja en nee. Bij een volledig nieuw concept heb je idd gelijk, zoals het concept van de Lexus LFA. Maar bij een concept van de nieuwe 3 serie moet je toch echt met buitenmaten, uiterlijke kenmerken en andere dingen bezig houden. Die moeten namelijk niet te veel veranderen want mensen moeten het wel kunnen herkennen als een 3 serie. Dus het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Je hebt natuurlijk wel veeeel meer vrijheid om de lijnen te zetten die je mooi vind, alleen word dat tegenwoordig al veel meer bepaald door de windtunnel.

      Login om te reageren
  3. FeersumEndjinn zegt

    22 augustus 2014 om 16:21

    Neus later gerecycleerd door TVR!
    http://en.wikipedia.org/wiki/TVR_Tasmin

    Login om te reageren
  4. Sracerr zegt

    22 augustus 2014 om 16:30

    @FeersumEndjinn Hahahaha scherp hoor!! humor :)

    Login om te reageren
  5. knipperlichtje zegt

    22 augustus 2014 om 16:32

    Die velgen zijn uhhh… creatief

    Login om te reageren
  6. Alfarobert zegt

    22 augustus 2014 om 16:42

    De hele auto is creatief.Bedenk wel even dat dit ruim 40 jaar geleden is bedacht.Toen reden mensen net in een nieuwe C-kadett.

    Login om te reageren
  7. draymond zegt

    22 augustus 2014 om 17:33

    Nooit gezien en daar ben ik blij om wat een pieremachochel

    Login om te reageren
  8. 888natan zegt

    22 augustus 2014 om 18:50

    Een ‘oude’ spacemobiel. Vierkant en tegenwoordig bolvormig.

    Login om te reageren
  9. cthijs zegt

    22 augustus 2014 om 20:27

    Vergeten en niet meer aan terugdenken

    Login om te reageren
  10. toyotafortuner zegt

    22 augustus 2014 om 22:05

    Op een een of andere manier moet ik bij de topicfoto vooral denken aan een 80s Camaro/Firebird/Corvette C4.

    De vormgeving lijkt er sterk op. Ook al kwamen voorgenoemde wagens pas ruim een decennia later op de markt

    Login om te reageren
  11. tjorque zegt

    23 augustus 2014 om 01:12

    met die enorme ruit en 65pk heb je écht ALLE tijd om de bergpas en bijbehorende berg héééélemaal grondig te bekijken :D

    Login om te reageren
  12. gearhead zegt

    24 augustus 2014 om 14:44

    Alfa komt vaak in het nieuws…. Met zooi uit het verleden of niet komende onzin uit de toekomst… En de so called alfist maar ejaculeren en in z’n Hyundai maar z’n werk rijden….

    Login om te reageren
  13. Corrado16v zegt

    26 augustus 2014 om 01:42

    Ik vraag me toch af waarom deze velgen nooit aangeslagen zijn. Ze zijn zo, uhm.. Uniek?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North