Zes iconische Ferrari’s uit de jaren ’70

Auteur: , 45 Reacties

Na de gouden jaren '60 schuiven we weer een decennium op, naar de seventies, niet bepaald Ferrari's meest memorabele tijdperk. Wat kwam er in deze tijden van oliecrisis, disco, en cocaine cowboys uit de poorten van Maranello rollen?

Ferrari 512 BB

308 GTB (1975)

Ferrari 308 GTB

Een aanvulling op de Dino 308, en de vervanger van de 246. Twee jaar later volgde de GTS, een targavariant die misschien nog wel mooier was. Zeer herkenbaar aan de inkeping in de zijkant.

512 M (1971)

Ferrari 512 M

Ferrari stormde de jaren ’70 in met dit brute racekanon. Het was een doorontwikkeling van de 512 S, met betere remschijven, een aangepaste vering, maar ook met een lichtere en krachtigere 5 liter V12, met een blokhoek van 60 graden. Deze 48-klepper leverde 610 pk, met een drooggewicht van 815 kg. Op deze spot zien we een 512 samen met zijn grote concurrent, de 917. Up periscope!

365 GT4 BB (1971)

Ferrari 365 GT4

De BB staat voor Berlinetta Boxer. De eerste straatlegale Ferrari met een twaalfcilinder-middenmotor-layout. Ferrari noemt het een Boxer, wij noemen het een platte 12.

Hoewel er geen ladingen van gemaakt zijn brengen deze modellen slechts een schijntje op van wat de klassiekers uit de jaren ’50 en ’60 in het laatje brengen. Is zeer herkenbaar aan het iconische neusroostertje, dat als deisgnelement gehandhaafd bleef bij de volgende BB’s.

Dino 308 GT4 (1973)

Dino 308 GT4

De sterkste Dino die ooit gebouwd werd. Ferrari achtte hem zelfs zo volwaardig, dat het model vanaf 1976 ontdaan werd van zijn Dino-label, en als volwaardige Ferrari door het leven ging.

De 308 was het eerste model in 20 jaar dat geen gebruik maakte van de Stylingsdiensten vna Pininfarina, want Bertone tekende voor het design. De GT4 was 4,3 meter lang, had een 2+2 layout, maar toch de motor (dwars) achter de bestuurder. Deze 2.927 cc grote achtpitter met quad-Weber 40 DCNF carburateurs goode er 255 pk uit.

Ferrari 400 (1976)

Ferrari 400

Iconisch in zijn vierkant, en boveigheid, en bovendien de eerste Ferrari die ook een gemiddelde Yank in beweging kon krijgen, want voorzien van automaat. Met 4810 mm x 1796 mm x 1310 mm redelijk royaal ruim voor een 2+2, maar met een drooggewicht van 1.700 kg ook net zo vadsig als dat ‘ie er uit ziet.

Echter, de voorin geplaatste 4,8 liter V12 met 340 pk doet onverstoorbaar stoempend zijn werk, dus je komt wel van A naar B.

512 BB (1976)

Ferrari 512 BB

Het legendarische model dat samen met de 512M met kop en schouders boven de rest van de lijst uitsteekt. Vormde de opmaat naar dé Ferrari van de jaren ’80, de Testarossa.

Was de absolute favoriet van Eric Clapton. Hij heeft er 3 versleten, waarvan hij eentje (al dan niet laveloos) in de puinpoeier reed (foto)

In 1978 volgde de 512 BB LM-racer. Dat sound….



45 reacties

Misschien niet het meest succesvolle tijdperk maar bracht wel mijn Nr2 favoriete Ferrari voort. Die 512BB, wat een auto!! In het donkerblauw met donkerbruin leer. Prachtig.
@E34M5Touring: Helemaal mee eens. Als knulletje zag ik ook destijds een bruin metallic BBi met licht bruin leren bekleding in een jaarboekje staan. Ik werd helemaal gek.
@E34M5Touring:
de 512 BB is inderdaad veruit de lekkerste !
Ik mis hier echter één auto in: 312PB, wat een lekkere auto was dat zeg
Een 512BB of een nieuwe GT40 replica. Kies maar.
@baasbas: Easy, 512BB.
@E34M5Touring: Exactly my point :-)
@baasbas: Snap je punt. Maar dit is puur op looks. Bovendien is een 512BB aanzienlijk minder prijzig en zeldzaam dan een originele GT40. Voor de prijs van zo’n ding koop je 2 BB’s en een replica GT40 :)
Bij mijn weten was de reden dat de Dino 308 GT4 Ferrari badges kreeg, omdat het koperspubliek een beetje in de war was en het model daardoor niet goed verkocht. Toen er Ferrari emblemen opzaten verkocht het model een stuk beter…

En de SP12-EC (de coachbuild Ferrari 458 Italia van mr. Slowhand) is qua design gebaseerd op de 512 BB. Wellicht een leuk weetje voor de mensen die het nog niet wisten… ;)
@sir smokalot
Leuk dat je de uitdaging aangenomen hebt, zoals ik al voorspelde ging het niet lukken om er 9 te vinden.
De meest iconische staan er echter niet bij.
http://sunautoworld.com/images1/ferrari-312-t2-6.jpg
De 312T2 waarin Lauda zijn oortjes verloor.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRYlJ6HnoWc1HaTJRhPZtQmcRNR61_pDRjwI5w9vIqYhk_nYJpIow
De 312T5 waar Jody Sheckter wereldkampioen mee werd in 1979 en die Villeneuve ooit op 3 wielen over Zandvoort joeg.
Die koplampen zijn toch apart en fantastisch?!!
De 512BB!! Prachtige auto!
@maranello:
Zeker, ik heb hem altijd mooier gevonden dan z’n opvolger.
Ik heb een vraag: Hoe kan ik het verschil zien tussen een 308 en een 288? Oh, en de 512BB blijft echt goddelijk!
@barttjee: 288 GTO ziet er veel dikker uit, vooral te herkennen aan dikkere bumpers en shirts. Veel 308’s werden later alsnog van een dikkere bumper voorzien. Dus blijft lastig, dat wel..
@barttjee:
Buiten dat een 288GTO een stuk breder is, heven de 4 lampen onder de bumper, de kieuwen aan de zijkanten en de ducktail achter hem wel weg.
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat die volgende week wel voorbijkomt in het lijstje “meest iconische Ferrari’s van de 80er jaren.
@tupperware: Vreemd, ik zag jouw reactie eerst niet. Maar alsnog bedankt!
@barttjee: De 288 heeft een wat langere wielbasis, maar dat is op het oog wat minder zichtbaar. De 288 is wat makkelijker te herkennen aan de “kieuwen” achter de achterwielen, de andere wielen, de ducktail achterspoiler en de spiegels.
@camber24 @pieterveer Thanks! Heb ze even naast elkaar gezet (google, helaas niet in mijn garage) en zie de verschillen nu inderdaad. Zal vanaf nu uit elkaar kunnen houden! Welke van de twee heeft jullie voorkeur?
@barttjee: De GTO (uiteraard…)
http://files.conceptcarz.com/img/Ferrari/72-Ferrari-365-GTC-4-DV-09-AP-01.jpg
Misschien niet echt iconisch (is de Dino ook niet) maar wel heel zeldzaam en ’70ies, de 365 GTC4.
@tupperware: Die kende ik nog niet. Uit deze hoek is het als je snel kijkt precies een Monza lol
Ik mis toch echt wat diepgang/achtergrond over deze veelal iconische auto’s.
BB Brigitte Bardot is vandaag 80 jaar geworden!. Dat was vroeger echt wel het mooiste meisje v/d wereld eveneens de auto :)
@Sracerr:
Dank.

Me kwijlt nog steeds bij het zien van een foto van de jonge Bardot.
Eigenlijk het origineel van de rondborstige blondine, die met de grote eueueueuhhhhhh tuba’s is meer des Marilyn Monroe’s

En van de Ferrari’s, eigenlijk is zo’n 308 best wel een mooie wagen.
En betaalbaar, reed in de serie Magnum P.I. met snordrager Tom Selleck in de hoofdrol.

De BB 512, Pa, Pa er staat er ééntje te koop voor twintig mille.
Die ouwe, die bulkte van de poen, maar helaas, soms had hij naar zijn zoons moeten luisteren !

De 512 racer kon geen deuk in een pakje boter slaan tegenover de oppermachtige 917
van Porsha
Wel een mooie wagen.

Tevens is de serie Magnum PI misschien wel de grote boost geweest voor Ferrari in de VS.
De man snorde rond in een rooie 308 spyder en zal ongetwijfeld de inspiratie geweest zijn voor Sonny Crockett’s Daytona en latere Testarossa.

Marketing, marketing, marketing !
Replica BB of GT-40: GT-40 natuurlijk!!!!! de BB is voor als je uit eten gaat met het meisje.
of jongetje natuurlijk! sorry
Ik weet dat ik een uitzondering ben, maar de Ferrari 400 raakt bij mij toch een soft spot. Zeker niet de mooiste of beste Ferrari ever, maar toch een beetje miskend naar mijn mening.
@Rohrl-fan: Guilty pleasure. Absoluut. Ik vind’m prachtig.
@baasbas: de 412 is net ff mooier
Boxer! Ferrari tegenspreken? dat komt nogal droevig over AB, kom op.
De Dino menen jullie toch niet echt hè? Wat een draak van een auto is dat! Qua styling is een Nissan Bluebird nog mooier.
@Original_Arnoud: De 308 is inderdaad geen knapperd, en is heel lang de meest financieel haalbare Ferrari geweest.15 jaar geleden waren vanafprijzen van Fl. 28.000,-normaal.Datzelfde lot was er ook voor de Mondial(T) Ook zo een miskleun.De waarde van die auto’s daalde enorm.Maar zoals altijd, gaan de prijzen de afgelopen jaren weer omhoog.En hoe lelijk ik ze beide vond,in de loop der jaren begin ik gek genoeg steeds meer symphatie voor allebei te krijgen.En met een Mondial T voor de deur en Scent of a Woman in de kast,pest je me absoluut niet meer.
Het aantal reacties overstijgt die v/d M-etjes logisch emotie versus non-emotie Leuk gedaan AB deze 2 artikelen onder elkaar.
Sorry jongens de Ferarri 400 is toch ook wel echt heel mooi
Oh come on! Iconische Ferrari’s uit de jaren ’70 en geen Daytona? Prutsers!

http://worldcarslist.com/images/ferrari/ferrari-daytona/ferrari-daytona-12.jpg
@ohoogeveen:
Pssst, de Daytona is van 1968 en stond dien ten gevolge in het lijstje van de vorige week.
De 9 meest iconische Ferrari’s van de sixties..
@ohoogeveen: Introductie in 1968, dus een auto uit de 60ties. Net, maar toch.
Ik krijg helaas geen foto’s geplaatst
De 512BB en 412i zijn mijn favorieten,waar ik gelukkerwijs meer dan eens in heb mogen rijden.Blauw op de BB zoals op de foto staat ‘m overigens heel goed.
De gepuinpoeierde wagen van Clapton is geen 512, maar een 365! Te herkennen aan de 6 lampen achteraan, de 512 had de meer gebruikelijke 4 ronde pitten.
Hey mijn spot! http://www.autojunk.nl/2013/08/ferrari-400-3
Mooie kar, zo’n 400.
De gecrashte van Clapton is geen 512, maar een 365, want 6 achterlichten.
Stuk voor stuk allemaal plaatjes!

Ja ook die 400! Heb er eentje @ Italia a Zandvoort mogen aanschouwen, was echt prachtig! Net als zijn opvolger de 412!
De 512BB was de eerste Ferrari-ervaring die ik mocht beleven. Het was een witte met bordeaux interieur. We deden 200kmh om de ring van Antwerpen. Dit was wel in 1984. Later kon ik nog meerijden met een 328GTB. Daarna kon ik zelf rijden met een F355, een F355F1,een F512TR op circuit Zolder en nog later een F575. Leuke momenten om aan terug te denken.
Maar die 512BB was nog altijd de mooiste.
Op Malta twee weken geleden ook een 400i gezien, helaas accu van m’n camera en telefoon leeg…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).