• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zes iconische Ferrari’s uit de jaren ’70

Auteur: sir_smokalot, gepost 22 augustus 2014 om 15:31 – 45 Reacties

Ferrari 512 BB


Na de gouden jaren ’60 schuiven we weer een decennium op, naar de seventies, niet bepaald Ferrari’s meest memorabele tijdperk. Wat kwam er in deze tijden van oliecrisis, disco, en cocaine cowboys uit de poorten van Maranello rollen?

308 GTB (1975)

Ferrari 308 GTB

Een aanvulling op de Dino 308, en de vervanger van de 246. Twee jaar later volgde de GTS, een targavariant die misschien nog wel mooier was. Zeer herkenbaar aan de inkeping in de zijkant.

512 M (1971)

Ferrari 512 M

Ferrari stormde de jaren ’70 in met dit brute racekanon. Het was een doorontwikkeling van de 512 S, met betere remschijven, een aangepaste vering, maar ook met een lichtere en krachtigere 5 liter V12, met een blokhoek van 60 graden. Deze 48-klepper leverde 610 pk, met een drooggewicht van 815 kg. Op deze spot zien we een 512 samen met zijn grote concurrent, de 917. Up periscope!

365 GT4 BB (1971)

Ferrari 365 GT4

De BB staat voor Berlinetta Boxer. De eerste straatlegale Ferrari met een twaalfcilinder-middenmotor-layout. Ferrari noemt het een Boxer, wij noemen het een platte 12.

Hoewel er geen ladingen van gemaakt zijn brengen deze modellen slechts een schijntje op van wat de klassiekers uit de jaren ’50 en ’60 in het laatje brengen. Is zeer herkenbaar aan het iconische neusroostertje, dat als deisgnelement gehandhaafd bleef bij de volgende BB’s.

Dino 308 GT4 (1973)

Dino 308 GT4

De sterkste Dino die ooit gebouwd werd. Ferrari achtte hem zelfs zo volwaardig, dat het model vanaf 1976 ontdaan werd van zijn Dino-label, en als volwaardige Ferrari door het leven ging.

De 308 was het eerste model in 20 jaar dat geen gebruik maakte van de Stylingsdiensten vna Pininfarina, want Bertone tekende voor het design. De GT4 was 4,3 meter lang, had een 2+2 layout, maar toch de motor (dwars) achter de bestuurder. Deze 2.927 cc grote achtpitter met quad-Weber 40 DCNF carburateurs goode er 255 pk uit.

Ferrari 400 (1976)

Ferrari 400

Iconisch in zijn vierkant, en boveigheid, en bovendien de eerste Ferrari die ook een gemiddelde Yank in beweging kon krijgen, want voorzien van automaat. Met 4810 mm x 1796 mm x 1310 mm redelijk royaal ruim voor een 2+2, maar met een drooggewicht van 1.700 kg ook net zo vadsig als dat ‘ie er uit ziet.

Echter, de voorin geplaatste 4,8 liter V12 met 340 pk doet onverstoorbaar stoempend zijn werk, dus je komt wel van A naar B.

512 BB (1976)

Ferrari 512 BB

Het legendarische model dat samen met de 512M met kop en schouders boven de rest van de lijst uitsteekt. Vormde de opmaat naar dé Ferrari van de jaren ’80, de Testarossa.

Was de absolute favoriet van Eric Clapton. Hij heeft er 3 versleten, waarvan hij eentje (al dan niet laveloos) in de puinpoeier reed (foto)

In 1978 volgde de 512 BB LM-racer. Dat sound….

Ook interessant!

  • 82-jarige ramt winkelpui met zeldzame Ferrari 512 TR
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

308, 365, 400, 512, dino, Ferrari, Klassiekers, lijstjes

Vorig bericht: « Video: met een BMW M4 driften in het M-paradijs
Volgend bericht: Alfa Romeo Alfasud Caimano: vergeten concept »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    22 augustus 2014 om 15:37

    Misschien niet het meest succesvolle tijdperk maar bracht wel mijn Nr2 favoriete Ferrari voort. Die 512BB, wat een auto!! In het donkerblauw met donkerbruin leer. Prachtig.

    Login om te reageren
    • gallardogt zegt

      22 augustus 2014 om 19:20

      @E34M5Touring: Helemaal mee eens. Als knulletje zag ik ook destijds een bruin metallic BBi met licht bruin leren bekleding in een jaarboekje staan. Ik werd helemaal gek.

      Login om te reageren
    • RazorHead zegt

      22 augustus 2014 om 19:51

      @E34M5Touring:
      de 512 BB is inderdaad veruit de lekkerste !
      Ik mis hier echter één auto in: 312PB, wat een lekkere auto was dat zeg

      Login om te reageren
  2. baasbas zegt

    22 augustus 2014 om 15:38

    Een 512BB of een nieuwe GT40 replica. Kies maar.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      22 augustus 2014 om 16:03

      @baasbas: Easy, 512BB.

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        22 augustus 2014 om 17:22

        @E34M5Touring: Exactly my point :-)

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          22 augustus 2014 om 17:26

          @baasbas: Snap je punt. Maar dit is puur op looks. Bovendien is een 512BB aanzienlijk minder prijzig en zeldzaam dan een originele GT40. Voor de prijs van zo’n ding koop je 2 BB’s en een replica GT40 :)

          Login om te reageren
  3. jeddah zegt

    22 augustus 2014 om 15:40

    Bij mijn weten was de reden dat de Dino 308 GT4 Ferrari badges kreeg, omdat het koperspubliek een beetje in de war was en het model daardoor niet goed verkocht. Toen er Ferrari emblemen opzaten verkocht het model een stuk beter…

    En de SP12-EC (de coachbuild Ferrari 458 Italia van mr. Slowhand) is qua design gebaseerd op de 512 BB. Wellicht een leuk weetje voor de mensen die het nog niet wisten… ;)

    Login om te reageren
  4. tupperware zegt

    22 augustus 2014 om 15:47

    @sir smokalot
    Leuk dat je de uitdaging aangenomen hebt, zoals ik al voorspelde ging het niet lukken om er 9 te vinden.
    De meest iconische staan er echter niet bij.

    De 312T2 waarin Lauda zijn oortjes verloor.

    De 312T5 waar Jody Sheckter wereldkampioen mee werd in 1979 en die Villeneuve ooit op 3 wielen over Zandvoort joeg.

    Login om te reageren
  5. 888natan zegt

    22 augustus 2014 om 15:50

    Die koplampen zijn toch apart en fantastisch?!!

    Login om te reageren
  6. maranello zegt

    22 augustus 2014 om 15:57

    De 512BB!! Prachtige auto!

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      22 augustus 2014 om 16:00

      @maranello:
      Zeker, ik heb hem altijd mooier gevonden dan z’n opvolger.

      Login om te reageren
  7. barttjee zegt

    22 augustus 2014 om 16:00

    Ik heb een vraag: Hoe kan ik het verschil zien tussen een 308 en een 288? Oh, en de 512BB blijft echt goddelijk!

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      22 augustus 2014 om 16:08

      @barttjee: 288 GTO ziet er veel dikker uit, vooral te herkennen aan dikkere bumpers en shirts. Veel 308’s werden later alsnog van een dikkere bumper voorzien. Dus blijft lastig, dat wel..

      Login om te reageren
    • tupperware zegt

      22 augustus 2014 om 16:09

      @barttjee:
      Buiten dat een 288GTO een stuk breder is, heven de 4 lampen onder de bumper, de kieuwen aan de zijkanten en de ducktail achter hem wel weg.
      Ik heb het donkerbruine vermoeden dat die volgende week wel voorbijkomt in het lijstje “meest iconische Ferrari’s van de 80er jaren.

      Login om te reageren
      • barttjee zegt

        22 augustus 2014 om 16:29

        @tupperware: Vreemd, ik zag jouw reactie eerst niet. Maar alsnog bedankt!

        Login om te reageren
    • pieterveer zegt

      22 augustus 2014 om 16:11

      @barttjee: De 288 heeft een wat langere wielbasis, maar dat is op het oog wat minder zichtbaar. De 288 is wat makkelijker te herkennen aan de “kieuwen” achter de achterwielen, de andere wielen, de ducktail achterspoiler en de spiegels.

      Login om te reageren
    • barttjee zegt

      22 augustus 2014 om 16:26

      @camber24 @pieterveer Thanks! Heb ze even naast elkaar gezet (google, helaas niet in mijn garage) en zie de verschillen nu inderdaad. Zal vanaf nu uit elkaar kunnen houden! Welke van de twee heeft jullie voorkeur?

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        23 augustus 2014 om 00:12

        @barttjee: De GTO (uiteraard…)

        Login om te reageren
  8. tupperware zegt

    22 augustus 2014 om 16:05


    Misschien niet echt iconisch (is de Dino ook niet) maar wel heel zeldzaam en ’70ies, de 365 GTC4.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      22 augustus 2014 om 17:25

      @tupperware: Die kende ik nog niet. Uit deze hoek is het als je snel kijkt precies een Monza lol

      Login om te reageren
  9. camber24 zegt

    22 augustus 2014 om 16:10

    Ik mis toch echt wat diepgang/achtergrond over deze veelal iconische auto’s.

    Login om te reageren
  10. Sracerr zegt

    22 augustus 2014 om 16:19

    BB Brigitte Bardot is vandaag 80 jaar geworden!. Dat was vroeger echt wel het mooiste meisje v/d wereld eveneens de auto :)

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      22 augustus 2014 om 16:31

      @Sracerr:
      Dank.

      Me kwijlt nog steeds bij het zien van een foto van de jonge Bardot.
      Eigenlijk het origineel van de rondborstige blondine, die met de grote eueueueuhhhhhh tuba’s is meer des Marilyn Monroe’s

      En van de Ferrari’s, eigenlijk is zo’n 308 best wel een mooie wagen.
      En betaalbaar, reed in de serie Magnum P.I. met snordrager Tom Selleck in de hoofdrol.

      De BB 512, Pa, Pa er staat er ééntje te koop voor twintig mille.
      Die ouwe, die bulkte van de poen, maar helaas, soms had hij naar zijn zoons moeten luisteren !

      De 512 racer kon geen deuk in een pakje boter slaan tegenover de oppermachtige 917
      van Porsha
      Wel een mooie wagen.

      Tevens is de serie Magnum PI misschien wel de grote boost geweest voor Ferrari in de VS.
      De man snorde rond in een rooie 308 spyder en zal ongetwijfeld de inspiratie geweest zijn voor Sonny Crockett’s Daytona en latere Testarossa.

      Marketing, marketing, marketing !

      Login om te reageren
  11. Sracerr zegt

    22 augustus 2014 om 16:22

    Replica BB of GT-40: GT-40 natuurlijk!!!!! de BB is voor als je uit eten gaat met het meisje.

    Login om te reageren
  12. Sracerr zegt

    22 augustus 2014 om 16:22

    of jongetje natuurlijk! sorry

    Login om te reageren
  13. Rohrl-fan zegt

    22 augustus 2014 om 16:23

    Ik weet dat ik een uitzondering ben, maar de Ferrari 400 raakt bij mij toch een soft spot. Zeker niet de mooiste of beste Ferrari ever, maar toch een beetje miskend naar mijn mening.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      22 augustus 2014 om 17:27

      @Rohrl-fan: Guilty pleasure. Absoluut. Ik vind’m prachtig.

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        22 augustus 2014 om 21:06

        @baasbas: de 412 is net ff mooier

        Login om te reageren
  14. Sracerr zegt

    22 augustus 2014 om 16:24

    Boxer! Ferrari tegenspreken? dat komt nogal droevig over AB, kom op.

    Login om te reageren
  15. Arnoud zegt

    22 augustus 2014 om 16:26

    De Dino menen jullie toch niet echt hè? Wat een draak van een auto is dat! Qua styling is een Nissan Bluebird nog mooier.

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      22 augustus 2014 om 18:37

      @Original_Arnoud: De 308 is inderdaad geen knapperd, en is heel lang de meest financieel haalbare Ferrari geweest.15 jaar geleden waren vanafprijzen van Fl. 28.000,-normaal.Datzelfde lot was er ook voor de Mondial(T) Ook zo een miskleun.De waarde van die auto’s daalde enorm.Maar zoals altijd, gaan de prijzen de afgelopen jaren weer omhoog.En hoe lelijk ik ze beide vond,in de loop der jaren begin ik gek genoeg steeds meer symphatie voor allebei te krijgen.En met een Mondial T voor de deur en Scent of a Woman in de kast,pest je me absoluut niet meer.

      Login om te reageren
  16. Sracerr zegt

    22 augustus 2014 om 16:28

    Het aantal reacties overstijgt die v/d M-etjes logisch emotie versus non-emotie Leuk gedaan AB deze 2 artikelen onder elkaar.

    Login om te reageren
  17. draymond zegt

    22 augustus 2014 om 17:34

    Sorry jongens de Ferarri 400 is toch ook wel echt heel mooi

    Login om te reageren
  18. ohoogeveen zegt

    22 augustus 2014 om 17:57

    Oh come on! Iconische Ferrari’s uit de jaren ’70 en geen Daytona? Prutsers!

    http://worldcarslist.com/images/ferrari/ferrari-daytona/ferrari-daytona-12.jpg

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      22 augustus 2014 om 18:18

      @ohoogeveen:
      Pssst, de Daytona is van 1968 en stond dien ten gevolge in het lijstje van de vorige week.
      De 9 meest iconische Ferrari’s van de sixties..

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      22 augustus 2014 om 18:20

      @ohoogeveen: Introductie in 1968, dus een auto uit de 60ties. Net, maar toch.

      Login om te reageren
  19. ohoogeveen zegt

    22 augustus 2014 om 17:58

    Ik krijg helaas geen foto’s geplaatst

    Login om te reageren
  20. sydney zegt

    22 augustus 2014 om 18:27

    De 512BB en 412i zijn mijn favorieten,waar ik gelukkerwijs meer dan eens in heb mogen rijden.Blauw op de BB zoals op de foto staat ‘m overigens heel goed.

    Login om te reageren
  21. 666jay zegt

    22 augustus 2014 om 18:32

    De gepuinpoeierde wagen van Clapton is geen 512, maar een 365! Te herkennen aan de 6 lampen achteraan, de 512 had de meer gebruikelijke 4 ronde pitten.

    Login om te reageren
  22. eduardo81 zegt

    22 augustus 2014 om 19:11

    Hey mijn spot! http://www.autojunk.nl/2013/08/ferrari-400-3
    Mooie kar, zo’n 400.

    Login om te reageren
  23. topless zegt

    22 augustus 2014 om 20:43

    De gecrashte van Clapton is geen 512, maar een 365, want 6 achterlichten.

    Login om te reageren
  24. toyotafortuner zegt

    22 augustus 2014 om 22:01

    Stuk voor stuk allemaal plaatjes!

    Ja ook die 400! Heb er eentje @ Italia a Zandvoort mogen aanschouwen, was echt prachtig! Net als zijn opvolger de 412!

    Login om te reageren
  25. ericc zegt

    22 augustus 2014 om 22:45

    De 512BB was de eerste Ferrari-ervaring die ik mocht beleven. Het was een witte met bordeaux interieur. We deden 200kmh om de ring van Antwerpen. Dit was wel in 1984. Later kon ik nog meerijden met een 328GTB. Daarna kon ik zelf rijden met een F355, een F355F1,een F512TR op circuit Zolder en nog later een F575. Leuke momenten om aan terug te denken.
    Maar die 512BB was nog altijd de mooiste.

    Login om te reageren
  26. flatsbats zegt

    23 augustus 2014 om 08:42

    Op Malta twee weken geleden ook een 400i gezien, helaas accu van m’n camera en telefoon leeg…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North