• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergeten Concept Car: BMW ItalDesign Nazca C2

Auteur: Alwood, gepost 20 maart 2011 om 18:02 – 37 Reacties

Een echte porno BMW
Geen fabelachtige supercar, wel fantastische motoren. Zo rolde BMW in de jaren ’90. Een beetje profiteren van het feit dat de snelste productie auto ter wereld hun motor gebruikte (McLaren F1) maar zelf hielden ze het bij de 850CSi voor gezien. Vergeten we voor het gemak even dat die ook op 250km/u begrensd was.

Eigenlijk bestaan er 3 uitvoeringen van de Nazca. Italdesign bouwde eerst de Nazca M12, daarna de Nazca C2. Gek genoeg allemaal in opdracht van BMW, welke uiteindelijk nooit haar plannen doorvoerde voor een echte supercar.

Toch ging Italdesign grondig te werk. Waar sommige designers het bij een fantastisch ogende studie lieten zitten maakte Italdesign een hele auto. Dat deden ze bij de Scighera, en de Nazca’s waren geen uitzondering. Vrijwel klaar voor productie en goed genoeg om de ‘geclaimde’ cijfers ook op straat kracht bij te zetten.

Achterin de Nazca C2 lag BMW’s V12, ook te vinden in de 750i, 850i en in sterk gewijzigde vorm in de McLaren F1. Er werd door Alpina nog het een en ander aan verbeterd. In de BMW Nazca C2 produceerde de 5 liter V12 350pk. Weinig vermogen naar huidige maatstaven. Zeker voor een 48-kleppen V12 maar de Nazca C2 (998kg) ging er wel in 4,2 seconden mee naar de 100km/u. Het maximum vermogen werd dan ook al bij 5200 toeren bereikt.

In 1993 ging Nazca nummer 3 (de spider) nog wat sneller. Bij eenzelfde gewicht was er nu een 380pk 5,7 liter V12 aanwezig uit de 850CSi. Goed voor een 0-100 sprint in 3,7 seconden en een top van 305km/u.

Mede mogelijk door Alpina

Terugkijkend op de auto is het nog verwonderlijk dat BMW de supercar nooit gemaakt heeft. Ze bouwden in totaal 3 prototypes. Die reden ook regelmatig rond, zoals op DEZE fantastische combo-spot met de Italdesign/Alfa Romeo Scighera te zien is.

Ook interessant!

  • Deze BMW kende je gegarandeerd nog niet
  • BMW i4 vuurgevaarlijk door vergeten onderdeel
  • BMW XM is hier en de krachtigste M ooit
    BMW XM is hier en is de krachtigste M ooit Concept
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, c2, concept, italdesign, vergeten-concept

Vorig bericht: « Jay Leno leert hogere burnout-kunde van Dodge CEO
Volgend bericht: RIP: Richard Hamann is overleden »

Lees Interacties

Reacties

  1. Homer55 zegt

    20 maart 2011 om 18:07

    Waar herinner ik deze van?
    Volgens mij van Need for Speed 2..

    Login om te reageren
    • Bwlian zegt

      20 maart 2011 om 18:10

      @Homer55: Ford GT90?

      Login om te reageren
    • Lan_Evo zegt

      20 maart 2011 om 18:17

      @Homer55:
      Ik herkende hem ook al van een of andere game, volgens mij NFS 2 inderdaad.

      Login om te reageren
    • MrSkyline zegt

      20 maart 2011 om 18:46

      @Homer55:

      100% zeker NFS2
      Dat spel heb ik echt grijs gespeeld

      en even deze muziek aanzetten bij het kijken van dit topic:
      http://www.youtube.com/watch?v=g2yVDsUTeZs&feature=related

      Login om te reageren
      • Alwood zegt

        20 maart 2011 om 19:32

        @MrSkyline: hoe geweldig om die tune terug te horen! en dat terwijl ik er 10-15 jaar geleden helemaal gestoord van werd en steeds zo snel mogelijk door de menu’s probeerde te klikken :P

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          21 maart 2011 om 09:24

          @Alwood: ja inderdaad !!!!! Dit spel was de BASIS

          Login om te reageren
          • Megakix zegt

            21 maart 2011 om 09:25

            @Megakix: ..van mijn bestaan toentertijd !!!! BANZAI

            Login om te reageren
      • trigger565 zegt

        20 maart 2011 om 20:17

        @MrSkyline: Good memories :)

        Login om te reageren
        • Stino zegt

          20 maart 2011 om 20:37

          @trigger565:
          Good memories indeed!!

          Login om te reageren
    • Larrs zegt

      20 maart 2011 om 21:40

      @Homer55: goh, daar moest ik ook al aan denken. Waarschijnlijk het spel iets te vaak gespeeld destijds. :P

      Login om te reageren
      • audirs6ravant zegt

        21 maart 2011 om 22:23

        @Larrs: ik hb nfs hot pursuit2 echt grijs gedraaid old times xd

        Login om te reageren
  2. bpc zegt

    20 maart 2011 om 18:11

    waarom heeft bmw hem toch nooit uitgebracht het zou een legende geworden zijn … het word ook tijd dat bmw een eigentijdse r8/sls killer op de markt brengt

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      20 maart 2011 om 18:24

      @bpc:

      Ik denk niet dat ze dat gaan doen.
      VAG heeft voor een R8 enkel wat onderdelen doorheen moeten schudden om het heel cru te zeggen. Alles wat daarin zit was er al of moest er toch zijn. (van technologie)

      Mercedes heeft met de SLS iets uniek en heeft iets dat al af was verder ontwikkeld dus ook daar waren de kosten laag en het imago zit meteen goed (gullwing).

      BMW zou om een Z8 mkII of iets dergelijks te maken van scratch moeten beginnen. En het zou goed moeten zijn, heel goed om goed te verkopen tussen het leger porsche’s en Ferrari’s, SLS’s R8en etc.
      Daarbij moet het sneller accelereren dan een M5, B7 alpina, M3, Z4M, M6,…
      Dus dan sta je al voor een moeilijke opgave om dat te kunnen positioneren. En retro design, de 507 zit al in de nieuwe Z4.

      Login om te reageren
      • bpc zegt

        20 maart 2011 om 21:11

        @Hupke: ik had eigenlijk mijn hoop gevestigd op de nieuwe m6 ze hebben toh de juiste onderdelen er voor het platform van de nieuwe m5 wat met de motor rommelen of de v12 van de 7serie een beetje vermogen geven en je hebt een juweeltje

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          20 maart 2011 om 21:28

          @bpc:

          Ik zie bmw eerder met een Alfa 4C killer komen op basis van het e-vision concept. En dan vooral eentje met wat eco-rommel op en aan. Dan met een supercar.

          Heel misschien dat ze een Porsche 918 “eco” killer bouwen maar een R8/ SLS killer komt er nooit vrees ik.

          Zonde een wagen die een kruising is tussen de Z8 en de huidige Z4 (met 507 dna) zou echt wel prachtig kunnen zijn.

          Login om te reageren
  3. Hupke zegt

    20 maart 2011 om 18:18

    Vergeten ben ik die niet.
    Was een van die wagens op NFS IISE

    Maar dat is ook te tijd van de Mclaren F1, de Jag XJ220, Bugati EB110, Ferrari F50, Lotus Esprit turbo. Er was toen best wel wat concurrentie.

    En beter dan Mclaren ging niet (laten we daar duidelijk over zijn) dus dan zou hij veel goedkoper moeten zijn.

    En blijkbaar paste het om de een of ander reden niet in de plannen van BMW om een supercar te produceren ofwel omdat het niet rendabel was ofwel omdat het niet paste bij de marketingstrategie die ze voerden.

    Login om te reageren
    • raphael zegt

      20 maart 2011 om 18:55

      @Hupke: Beter dan de McLaren F1 was niet zo moeilijk hoor. Sneller rechtdoor echter wel.

      Login om te reageren
      • mclarenf1lm zegt

        20 maart 2011 om 20:09

        @raphael: Klopt daarom heeft de Mclaren F1 GTR ook nooit de 24 uur van Le Mans kunnen winnen kuch kuch.

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          20 maart 2011 om 21:20

          @mclarenf1lm:

          En zeker niet vanaf de 1e deelname waarin ze ook niet 4 van 5 top 5 teams uitmaakten.

          Login om te reageren
  4. floryn zegt

    20 maart 2011 om 18:22

    Heb er wel eens een gezien in het auto museum van Turijn. Toch niet echt mijn favoriet onder de concepts.

    Login om te reageren
  5. xilver zegt

    20 maart 2011 om 19:14

    NFS SE II ftw. Die auto is zo heerlijk. Hopelijk wil BMW er ooit een remake van maken!

    Login om te reageren
  6. btracing zegt

    20 maart 2011 om 19:26

    Super vette wagen! En hier dan meteen ook maar de SHOWCASE VIDEO van de wagen (wat ze na NFS2:SE helaas nooit meer hebben gedaan)

    http://www.youtube.com/watch?v=NZ-psjzkOFA

    Login om te reageren
  7. JamesBond007 zegt

    20 maart 2011 om 20:06

    30 pk meer en 0,5 sec sneller naar de 100. Woow

    Login om te reageren
  8. VSTMcLaren zegt

    20 maart 2011 om 20:15

    hij lijkt heel erg op: Izusu 4200R en die is van ’89

    Login om te reageren
  9. Nico94 zegt

    20 maart 2011 om 20:58

    Jammer dat hij nooit in productie is gegaan. Het is echt een mooie auto!

    Login om te reageren
  10. moritzh zegt

    20 maart 2011 om 21:09

    Doet me ook veel aan de Ferrari Mythos denken al heb ik geen idee welke er eerder was.

    Login om te reageren
    • 288gto zegt

      20 maart 2011 om 21:34

      @moritzh: Nou ja zeg, dat wilde ik ook net zeggen. Die achterkant met die spoiler lijkt zo overgenomen. De Mythos (Pininfarina)was er eerder trouwens, 1989. De Nazsca stamt uit ’91.

      Login om te reageren
  11. FredT zegt

    20 maart 2011 om 21:38

    Prachtige wagen. Jammer dat ze die niet in productie genomen hebben. Je vraagt je toch af waarom niet?

    Login om te reageren
  12. JaxDryke zegt

    21 maart 2011 om 00:11

    heerlijk die tune van NFS2SE, toch vind ik de tune van de originele NFS2 beter:

    http://www.youtube.com/watch?v=avfrpPiz6zA

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      21 maart 2011 om 09:26

      @JaxDryke: aaaaahhhh…lekker !!! :lol:

      Login om te reageren
  13. Jokkebrok zegt

    21 maart 2011 om 00:27

    Uit dé kwartet!

    Login om te reageren
  14. midasracer zegt

    21 maart 2011 om 00:46

    Dank voor dit stukje jeugdsentiment. BMW had al veel geld met de M1 verloren. Dat was toen een flop, logisch dat ze deze supercar niet aandurfden. Jammer, het zou nu een klassieker zijn geweest.

    Login om te reageren
  15. Megakix zegt

    21 maart 2011 om 09:26

    De auto’s staan nu bij de Sultan van Brunei in zijn garages.

    Login om te reageren
  16. wolffjee zegt

    21 maart 2011 om 09:47

    volgens mij heeft de sultan van Brunei deze auto’s opgekocht. kan me vaagjes herinneren dat ze op zijn lijst stonden.

    Login om te reageren
  17. Benno zegt

    21 maart 2011 om 13:51

    Die V12 met 350pk heeft maar 24 kleppen… ;)

    Login om te reageren
  18. autoblogamateur zegt

    22 maart 2011 om 16:04

    ziekziekziek:D

    Login om te reageren
  19. Cantago zegt

    24 maart 2011 om 11:41

    BMW heeft het design in huis, de motoren, de techniek… En het lijkt me dat ze willen concurreren met Mercedes en Audi? Waar blijft dan de concurrent voor de R8 en de SLS? BMW: maak een supercar!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North