• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergeten Concept Car: Holden Hurricane

Auteur: Alwood, gepost 20 oktober 2011 om 23:00 – 23 Reacties

Holden Hurricane is awesome
Bijna 40 jaar vergeten tot in 2006 de auto zijn weg terug vond naar Holden en het restauratie proces begon. Jep, bovenstaand ontwerp is oud, uit 1969. Inmiddels is Holden weer apetrots op hun volledig gerestaureerde eerste concept ooit.

Weinig aan deze auto klinkt alsof het uit de jaren ’60 komt. Zelfs Ferrari paste toen nog amper middenmotoren toe, de Holden had zelfs al een transaxle versnellingsbak. De 262pk, 4.2 liter V8 had ook uit de jaren ’80 of ’90 kunnen komen. De volledige carrosserie is van glasvezel, de sprint van 0 tot 100km/u duurt ongeveer 5,5 seconden en de Hurricane zat vol bijzondere opties en speeltjes.

Holden zag de auto ook meer als een testvoertuig dan enkel een ‘showmobiel’. Alles werkte aan de Hurricane. Productie was veel te duur geweest maar ze hebben wel kunnen testen in welke opties men zich het meest interesseerden.

Het meest opmerkelijk is het ‘prehistorische’ navigatiesysteem. De auto beschikte ver voor de doorbraak van computers over een systeem dat ‘routemagneten’ op belangrijke kruispunten kon herkennen. Pijlen op het dashboard communiceerde naar de bestuurder welke kant deze op moest. De radio zocht automatisch de juiste zenders op (RDS). Airconditioning werkte volledig automatisch, climate control dus. Om het leven met de ongewone vorm makkelijker te maken monteerde Holden bovendien een camera achterop de auto, deze stuurde zijn beeld door naar een kleine beeldbuis in de middenconsole. Stel je voor dat Lamborghini een dergelijk systeem 5 jaar later ook op de Countach had gemonteerd.

De kap werkte volledig hydraulisch. Bij het openen kwamen de stoelen automatisch omhoog om de instap te vergemakkelijken. In geval van een ongeluk waarschuwde de auto zelf voor brand en was er een stevige rolkooi ingebouwd.

Ze mogen praktische zaken als een ruitenwisser dan vergeten zijn maar hey, het is een concept car. Bovendien ben je met een beetje Rain-X en deze stroomlijn de druppels zo kwijt. Hoewel hij inmiddels weer rijdt zal deze Hurricane waarschijnlijk amper nog druppels, stof of andere ongein zien. Video inclusief geluid op autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Deze Alpine concept car kan van jou zijn
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Jeep Magneto Concept is nieuw en volledig elektrisch

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, holden, oranje

Vorig bericht: « Eindelijk een Lumma CLR 558GT configurator
Volgend bericht: SAAB: overnamebod Pang Da en Youngman afgeslagen [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pallas zegt

    20 oktober 2011 om 23:02

    Errug cool. update en alsnog produceren.

    Login om te reageren
  2. C220AMG zegt

    20 oktober 2011 om 23:20

    Wat een geweldige wagen! Zeker om te zien hoe men toen al om ging met de stroomlijning zoals de lijn vloeiend vanaf de neus, over het midden wordt geleid, buiten langs om zo via de achterkant de auto te verlaten. Geen enkel obstakel waar een eventuele werving kan ontstaan. Ook een geweldige foto reportage overigens!

    Login om te reageren
  3. wouteraerox zegt

    20 oktober 2011 om 23:20

    Dat prehistorische navigatisysteem klinkt erg interessant, ookal snap ik er nu nog steeds niets van. Wel knap dat ze in die tijd zoiets al konden verzinnen. Verder dacht ik dat hij de jaren ’80 kwam, redelijk modern ontwerp.

    Login om te reageren
  4. TomRS6 zegt

    20 oktober 2011 om 23:46

    :D

    Login om te reageren
  5. janklaassen zegt

    21 oktober 2011 om 00:08

    Je bent zelf een vergeten conceptcar

    Login om te reageren
  6. Citrofiel zegt

    21 oktober 2011 om 00:58

    Ongelofelijk, toen ik de openingsfoto zag dacht ik dat er een nieuw zuinigheidsconcept was gepresenteerd, in de zin van de Volkswagen 1L o.i.d. :shock: Na 40 jaar ziet hij er gewoon nog steeds modern, zelfs futuristisch uit!

    Login om te reageren
  7. torana zegt

    21 oktober 2011 om 04:09

    in één woord … magnifiek :D bekend logo overigens, dat zie ik ook iedere keer als ik hier de deur uitloop :p

    Login om te reageren
  8. norge zegt

    21 oktober 2011 om 06:34

    Gefeliciteerd ,dit is de eerste concept waar ik nog nooit van gehoord had .Moet een waanzinnig ding geweest zijn in die tijd .En met een paar visuele aanpassingen had het nog een mooie car geweest ook.

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      21 oktober 2011 om 13:04

      @norge: Ben het met je eens, helemaal nieuw. Nog nooit van gehoord.

      OT: ik ben er nog niet uit wat ik er van vind.. in sommige shots.. laag en slank.. maar dan van een andere hoek.. wat een raar gedrongen ding. Weet je wat ik jammer vind? Geen foto’s van het interieur.. ik had dat navigatiescherm e.d. wel eens willen zien.

      Login om te reageren
      • MJB zegt

        21 oktober 2011 om 13:54

        @Freewarefreak:

        Login om te reageren
        • Freewarefreak zegt

          21 oktober 2011 om 14:07

          @MJB: Heeeey, thx! :) Beetje Knight Rider achtig met dat “ronde” tv’tje.

          Login om te reageren
  9. atakan zegt

    21 oktober 2011 om 08:29

    Wauw, mooi ding! (ziet eruit als een volkswagen nova gt)

    Login om te reageren
    • MARS zegt

      21 oktober 2011 om 09:43

      @atakan: Toen er een artikel over de Nova GT vond iedereen ‘m lelijk..

      Login om te reageren
      • atakan zegt

        21 oktober 2011 om 10:40

        @MARS: ik vind de nova gt best nais.

        Login om te reageren
  10. atakan zegt

    21 oktober 2011 om 08:29

    Wauw, mooi ding! (ziet eruit als een volkswagen nova gt)

    Login om te reageren
  11. neal zegt

    21 oktober 2011 om 08:55

    Voorkant heeft veel weg van MErcedes C111

    Login om te reageren
  12. apos zegt

    21 oktober 2011 om 09:28

    Heel veel:

    Nova kitcar

    Login om te reageren
  13. rotarypowah zegt

    21 oktober 2011 om 09:48

    Typisch 60’s/70’s concept. Gaaf ding zeg. Vraag me af wat het verbruik toentertijd zou zijn, gezien de vormgeving van de achterzijde.

    Login om te reageren
  14. dunhozzie zegt

    21 oktober 2011 om 09:50

    Geniaal gewoon.

    Login om te reageren
  15. edgarl zegt

    21 oktober 2011 om 10:24

    Stoere auto, overigens lijkt hij wel op de ferrari 512s uit 1969. Weet niet wie wie gekopieerd heeft?

    Login om te reageren
  16. masterstig zegt

    21 oktober 2011 om 11:12

    Super gaaf, alleen al die kap hoe dat ophoog scharniert. Ik vind het wel jammer van die achterkant, alsof ze toen ze aan de achterkant begonnen geen zin meer hadden om het concept af te maken. De wagen is zo gestroomlijnd en dan is zijn achterkant helemaal plat, klopt gewoon niet (mijn mening). Iemand anders (niet) mee eens?

    Login om te reageren
  17. dennisr zegt

    21 oktober 2011 om 13:36

    durf het bijna niet te zeggen.. 9aangezien iedereen het mooi vind) maar ik vind het een vreselijk ding.. maar snel weer vergeten! :)

    Login om te reageren
  18. love4sportcars zegt

    21 oktober 2011 om 17:26

    Mooie auto’

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North