• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergeten concept: Dodge Charger III (1968)

Auteur: jaapiyo, gepost 11 april 2020 om 20:02 – 19 Reacties

Dodge Charger III

De Dodge Charger ken je, maar deze Dodge Charger III concept misschien nog niet. Hoog tijd om dat te veranderen dus!

Als je tegenwoordig de naam Dodge Charger hoort, denk je waarschijnlijk aan twee auto’s. De onbehouwen old school sedan die Dodge nog steeds maakt op een onderstel dat terug te herleiden is naar een Mercedes uit de 90s, of de even onbehouden legendarische musclecar uit de 60s. Allebei die auto’s hebben zeker hun charmes, met name indien uitgerust met de dikst mogelijke V8. Ooit bestond er echter een auto die ook de naam Charger droeg, maar ietwat fijnzinniger was vormgegeven.

Aan het eind van de jaren ’60 ontstond namelijk het Charger III concept. Eigenlijk moeten we zeggen het Charger III project, want de term concept werd destijds nog niet zo aan auto’s gehangen. Wie er nu precies verantwoordelijk is voor de lijnvoering is onduidelijk. Het design van de auto wordt simpelweg toegeschreven aan ‘Chrysler’s Advanced Styling Studios’. Wel weten we dat Vince Gardner and Paul Shedlik de verantwoording kregen over het afmaken van de showcar. Aldus geschiedde.

De Charger III zag in 1968 het daglicht en verbaasde vriend en vijand. Qua looks leek de auto enigszins op een Corvette, maar met name de details maakten het geheel bijzonder. In het oog springend was dat de Charger III een cockpit heeft als een straaljager. Deze scharniert omhoog om plaats te bieden aan de bevallige passagiers, maar niet voordat de klokkenwinkel en het stuur ook plaats maken. Die klokkenwinkel was overigens zo’n beetje het enige wat de Charger III deelde met de reguliere Charger.

De cockpit was echter niet het enige bijzondere aan de auto. Er waren ook andere innovaties die een duidelijke verwijzing waren naar het Space Age tijdperk waarin de auto ontstond. Zo had de Charger III een heuse luchtrem die gesynchroniseerd was met het normale remsysteem. Een beetje zoals hypercars van nu dat ook hebben, maar dit was 50 jaar geleden. Het paneeltje achter het voorwiel geeft toegang tot essentiële informatie over het oliepeil, waterpeil en de toestand van de batterij. In het interieur kan de bestuurder vitale functies bedienen door een episch knoppenpaneel.

Een ander gaaf detail dat wel later terugzagen op de Lamborghini Countach LP400 Periscopo en Isdera’s is het achteruitkijkspiegeltje dat opklapt vanuit het dak. Iets minder vooruitstrevend, maar niet minder gaaf, zijn de twee trapezium-vormige uitlaten die het roostervormige ‘afgehakte’ achtersteven complimenteren. Ziet er scherp uit.

Charger III

Dodge claimde dat in het vooronder alle V8-en pasten die het merk kon leveren. Het rode model werd later in een soort oranje-goud geverfd en langs ‘Murica’s autoshows geleurd ter promotie. Maar helaas, het mocht niet zo zijn. Pas een dikke 20 jaar later kwam Dodge alsnog met een échte échte sportieveling op de markt ind e vorm van de Viper. Dat was best een leuk ding met die agrarische V10 onder de kap natuurlijk. Maar zeg nou zelf, jij had ook liever deze Charger III gehad, toch?

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Dodge Charger SRT Hellcat (717 pk) van Jan
    Mijn Auto: Dodge Charger SRT Hellcat (717 pk) van Jan
  • Video: Dodge-bestuurder denkt indrukwekkend te kunnen invoegen
    Video: Dodge-bestuurder denkt indrukwekkend te kunnen invoegen
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Dodge droombaan
    Droombaan beschikbaar bij Dodge; Chief Donut Maker

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

charger, concept, Dodge

Vorig bericht: « Ecclestone: “Ik zou direct voor Max Verstappen kiezen”
Volgend bericht: KTM Duke 890 R: compleet nieuw? »

Lees Interacties

Reacties

  1. pietertje123 zegt

    11 april 2020 om 20:28

    EDIT
    Apart ding, lijkt niet een beetje op een corvette, met een wat lagere neus was het gewoon een kopie.

    Hoe zou dat tegenwoordig gaan met zo’n klepje aan de buitenzijde… zou er dan wel iemand z’n oliepeil controleren tussen de jaarlijkse APK beurten door?

    Hoe was dat gedacht met tanken? Aangezien de tankdoppen onder de remklep geplaatst lijken te zijn…

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      12 april 2020 om 09:48

      Tegenwoordig? Wie peilt er nog zelf zijn olie? (Ja, een retorische vraag). Sterker nog: er zijn auto’s genoeg waar je zelf niet eens meer fysiek kunt peilen, al zou je het willen – of je moet bereid zijn een gat in het carter te boren of zo.

      Login om te reageren
      • mustang750supersnake zegt

        12 april 2020 om 11:08

        @vaakbenjetebang: welke auto’s zijn dat dan?

        Login om te reageren
        • frank2b zegt

          12 april 2020 om 12:54

          Tesla, Polestar …

          Login om te reageren
        • dondeboer zegt

          12 april 2020 om 15:48

          @mustang750supersnake: Volvo v40 D4. Ik dacht dat ik gek was geworden, maar t bleek te kloppen: geen oliepeilstok meer.

          Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          12 april 2020 om 19:20

          Iets lulligs als een BMW M4 of zo, om maar eens wat te noemen.

          Login om te reageren
      • Jorrit zegt

        12 april 2020 om 11:26

        @vaakbenjetebang: Ik ben blij dat ik dat nog ‘mag’ doen bij mijn huidige auto.
        Heb ook bij een kennis met een BMW gezien dat het alleen nog maar vanaf de boardcomputer kan. Dat is een ‘prachtig’ systeem, als:
        – men daardoor denkt dat peilen + aanvullen niet meer nodig is (“anders hadden ze toch een peilstok erin gedaan!?”).
        – de waarschuwing vd computer pas komt bij een veel te laag oliepeil.
        Of het blok daardoor in soep is gedraaid weet ik niet, maar het heeft er zeker niet aan meegeholpen…

        Login om te reageren
  2. emping zegt

    11 april 2020 om 21:12

    Meh, doe mij maar de Viper. Een blauwe met witte strepen graag.

    Login om te reageren
  3. ghini zegt

    11 april 2020 om 21:37

    Gaaf ding!

    Login om te reageren
  4. nicolo zegt

    11 april 2020 om 22:13

    Ik had hem in matchbox vroeger !

    Login om te reageren
  5. Esprit_de_Flandre zegt

    11 april 2020 om 22:59

    “…best een leuk ding met die agrarische V10…”

    “Agrarisch”? Bedoel je niet “archaïsch”?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      11 april 2020 om 23:07

      Ik doelde op de oorsprong van de V10 in RAM trucks.

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        12 april 2020 om 09:47

        Dan mag ik vast wel even zeuren over ‘complimenteren’ waar ‘complementeren’ gepast had.

        Login om te reageren
    • dawwg zegt

      11 april 2020 om 23:24

      Nee, agrarisch is een vrij gebruikelijke term voor een ‘primitieve’ motor ….

      Login om te reageren
  6. tjorque zegt

    11 april 2020 om 23:10

    Absoluut de charger III

    De viper is iets speciaal.
    Maar dit apparaat was zoveel cooler dan een belachelijk dik blok in een sportief gelijnde auto plempen…

    Login om te reageren
  7. Jorrit zegt

    12 april 2020 om 11:33

    Ik heb vroeger nog met een Matchbox autootje hiervan gespeeld. :-) Het dakje kon net zoals in het echt naar achteren omhoog scharnieren. Altijd gedacht dat het een ontwerp van Matchbox zelf was.
    Als ik het model nu zo zie, zou het ook zomaar uit de koker van Syd Mead kunnen zijn gekomen.

    Login om te reageren
  8. kevertje zegt

    12 april 2020 om 12:04

    Wat een heerlijke tijd, mag echt in de science-fiction films van toen meerijden. Daarmee doet deze auto onmiddellijk ook denken aan de creaties van ene George Barris, zeer geliefd in dat filmwereldje van toen.

    Login om te reageren
  9. frank2b zegt

    12 april 2020 om 12:55

    De ontwerper keek naar zijn jaren ’80 snortondeuse en dacht bij zichzelf ….. hmm …

    Login om te reageren
  10. mrB zegt

    12 april 2020 om 13:05

    Ik vind het een raar ding. Maar die luchtrem mag van mij zo op een moderne hypercar, wat ziet dat er vet uit!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North