• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verhoging maximumsnelheid gaat deels niet door

Auteur: robbie, gepost 8 februari 2012 om 17:03 – 24 Reacties

Computer says noooo

Het leek ook te mooi om waar te zijn… Het plan van verkeersminister Schultz van Haegen om op veel snelwegen de maximumsnelheid te verhogen naar 130 km/u gaat (deels) niet door. In de laatste weken van 2011 werd al duidelijk dat de Tweede Kamer dwars lag omdat er extra investeringen nodig waren en omdat de luchtkwaliteit in gevaar zou komen. Nu is bekend geworden op welke snelwegen de maximumsnelheid niet omhoog zal gaan.

Gelukkig valt de schade uiteindelijk (relatief) mee. Op slechts 68 kilometer snelweg (2,7% van de voorgestelde trajecten) zal uiteindelijk de maximumsnelheid niet omhoog gaan. Daar zou namelijk teveel geïnvesteerd moeten worden in bijvoorbeeld aangepast op- en afritten of zouden omwonenden teveel last krijgen van luchtvervuiling.

De stukken snelweg waar de snelheid niet omhoog gaat kan je hieronder vinden:

A2 Vinkeveen – Leidsche Rijn Tunnel
A2 knooppunt Oudenrijn – Nieuwegein
A12 knooppunt Gouwe – Reeuwijk
A12 Woerden – knooppunt Oudenrijn
A12 Knooppunt Oudenrijn – parkeerplaats de Forten (hoofdrijbaan en 80 km zone parallelrijbaan)
A20 knooppunt Kleinpolderplein – Rotterdam Centrum (80 km zone)
A27 knooppunt Lunetten – Houten
A27 knooppunt Everdingen – Lexmond

Bron: RTL Nieuws

Ook interessant!

  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid
  • Zo'n 1.000 automobilisten geflitst bij Gorinchem
    Zo'n 1.000 automobilisten geflitst bij Gorinchem
  • Hitte auto
    Parijs verlaagt maximumsnelheid naar 30 km/u
  • vol gas
    Maximumsnelheid vanaf vandaag weer onder de aandacht

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

a12-rijksweg, a2-rijksweg, a20-rijksweg, a27-rijksweg, maximumsnelheid, melanie-schultz-van-haegen, snelweg, Verkeer

Vorig bericht: « Zo’n flop was Maybach: 330.000 euro verlies per auto!
Volgend bericht: De Kia Track’ster heeft Abarth-kleurtjes [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. wimbers zegt

    8 februari 2012 om 17:15

    vinkeveen leidsche rijn. logisch, er zijn daar tenslotte maar 5 banen per richting, daar is de infrastructuur niet gebouwd op een beetje doorrijden…
    stelletje milieuzeikerts in die regio..

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      8 februari 2012 om 17:45

      @wimbers: Het gaat om een tunnel, daar is de snelheid wel vaker beperkt… Hier gaat het om veiligheid, niet om milieu

      Login om te reageren
      • bigcar zegt

        8 februari 2012 om 17:52

        @flutterby: weet jij wel hoe groot de afstand is tussen die tunnel en vinkeveen? Ik zal je ff op weg helpen: vinkeveen ligt halverwege Utrecht a-dam.. =_=”

        Login om te reageren
        • BJ zegt

          9 februari 2012 om 08:47

          @bigcar: Precies, dit gaat om het stuk tussen Amsterdam en Utrecht TOT de Leidscherijn tunnel. Inderdaad het stuk met 2×5 rijstroken, relatief weinig op en af ritten en 0% files… Alle verhogingen in snelheid zijn natuurlijk meegenomen, maar dat die paar baby-boom gemeentes specifiek deze kunnen tegenhouden is te triest voor woorden…

          Login om te reageren
  2. wimbers zegt

    8 februari 2012 om 17:15

    eigenlijk met uitzondering van da a20 licht gewoon de gemeente utrecht dwars…
    afzinken die hap!

    Login om te reageren
  3. The360box zegt

    8 februari 2012 om 17:25

    Ik wil er niet teveel woorden aan vies maken maar wat schaam ik me toch weer voor onze Co2 rakkers, mensen, denken jullie nou echt door de snelheid niet omhoog te laten gaan er minder co2 uitgestoten wordt en dan nog het leukste: luchtvervuiling, co2 stijgt meteen de lucht in alsof het op 1 plek blijft hangen…

    Login om te reageren
    • anakiet zegt

      8 februari 2012 om 18:28

      @The360box:

      http://nl.wikipedia.org/wiki/Smog

      Login om te reageren
    • klavertjevijf zegt

      8 februari 2012 om 18:46

      @The360box:
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof

      Login om te reageren
    • Woestijnridder zegt

      8 februari 2012 om 21:32

      @The360box: je geeft eigenlijk zelf de essentie al weer: de “CO2-rakkers” hebben namelijk wetenschappelijk onderzoek waar zij zich op baseren en jij (en hier velen met je) baseert je mening op wat je denkt te weten; een cruciaal verschil.
      De wereld is nu eenmaal groter dan de snelweg waar jij op rijdt, lang is.

      Login om te reageren
      • BJ zegt

        9 februari 2012 om 08:56

        @Woestijnridder: Heb je het artikel op Wikipedia gelezen? Daaruit kan je volgens mij afleiden dat de beperking op die paar stukken snelweg echt niet gaat helpen: “Het fijnstof in de lucht boven Nederland komt voor ongeveer tweederde uit naburige landen. Nederland produceert evenwel meer fijnstof dan dat het uit andere landen ontvangt. Circa 15% is afkomstig van menselijke activiteiten in Nederland, vooral door de sectoren verkeer, energie en industrie.” Dus slechts 1/3 is afkomstig uit nederland en iets meer dan 1/6 is uit verkeer, energie en industrie. Dat betekent dus ook uit vliegtuigen, energiecentrales, zware industrie als hoogovens etc. En dan wil zogenaamd groen Nederland beweren dat 10km/h meer of minder op <70km snelweg het verschil gaat maken? Als je het zogenaamd wetenschappelijk onderzoek gaat afpellen, dan blijkt er vaak genoeg dat ze technisch wellicht gelijk hebben, maar dat de impact verwaarloosbaar is, zeker in het licht van bv kosten e.d. die er tegenover staat om het teniet te doen. Huidig rechts wordt vaak beticht van symboolpolitiek, maar dat geldt de andere kant op net zo goed.

        Login om te reageren
        • The360box zegt

          9 februari 2012 om 10:08

          @BJ: Klopt, ook zoiets, alsof onze CO2 binnen de nederlandse grenzen blijft. Daarom is dat hele CO2 gedoe puur voor het geld, het zal ze een worst wezen of we uitstoten of niet..

          Login om te reageren
  4. weertx zegt

    8 februari 2012 om 17:35

    Stelletje klimaatklojoos, altijd maar weer die milieu teroristen…

    Login om te reageren
  5. nibor zegt

    8 februari 2012 om 17:40

    Op drie van de trajecten waar ik dus met grote regelmaat over rij worden de plannen stopgezet… Lekker dan.

    Login om te reageren
  6. Panther zegt

    8 februari 2012 om 17:43

    Hoe lang is die zever al bezig?? Niks beter te doen zeker en dat allemaal voor 10 km/u extra!! whoaw!!!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 februari 2012 om 18:14

      @Panther: laat de mensen 10 km/h sneller rijden, en ze vergeven je het uitkleden van de zorg, het verlies van koopkracht, het jaren langer doorwerken, het lagere pensioen, de afschaffing van de hyptheeekrente aftrek, etc. Dat is wat de demagogen in Den Haag schijnen te denken, maar daar trappen we niet in! Toch?

      Login om te reageren
  7. flutterby zegt

    8 februari 2012 om 17:48

    De stukken waar het beperkt is op zich wel logisch, dit zijn vaak drukken punten.

    Login om te reageren
  8. grasz zegt

    8 februari 2012 om 18:14

    Dat gezeur altijd met die klimaat gasten.
    Word je toch niet goed van. Alsof mensen daar last van hebben 10km/h harder of niet. Dat merk je echt niet.

    Misschien die kleine koffie molens als c1 of een slowmotion, die moeten er wat harder aan trekken, maar zal over t algemeen wel meevallen.

    Login om te reageren
  9. mercs zegt

    8 februari 2012 om 19:14

    130 km/u rijd ik toch wel op de snelweg, of het nu wel of niet is toegestaan. En nee, ik mekker niet als ik een boete krijg.

    Login om te reageren
  10. BaRa zegt

    8 februari 2012 om 20:01

    Het gemiddelde reaguurders-IQ is blijkbaar evenredig met de temperatuur, vandaag.

    Login om te reageren
  11. FredT zegt

    8 februari 2012 om 20:28

    Het gaat door, het gaat niet door, het gaat door, het gaat niet door, het gaat deels niet door … Weten ze daar eigenlijk wel wat ze willen?

    Login om te reageren
  12. lacasitos zegt

    8 februari 2012 om 20:52

    Het is al jaren geleden dat ik die snelheidsborden langs de snelweg niet meer serieus neem. Dus wat boeit dit

    Login om te reageren
    • nibor zegt

      9 februari 2012 om 10:41

      @lacasitos: relaxed rijden door het gemis aan angst voor bekeuringen is toch best prettig? Nu kijk je meer naar de berm dan op de weg als je 130-140 rijdt…

      Login om te reageren
  13. wesley1 zegt

    8 februari 2012 om 23:29

    Ik rij toch wel 130 als het geen 140 is ;) jammer dat mensen zo moeilijk kunnen doen om dat ze de snelheid op de snelweg van 120 naar 130 willen brengen

    Login om te reageren
  14. Haakie zegt

    9 februari 2012 om 11:16

    Laten ze nu eerst eens zorgen dat ik in de file überhaupt 120 kán rijden ipv het maximum naar 130 te tillen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North