
Geen korting maar een prijsverhoging van de verkeersboetes in 2025.
Geen 1 januari, maar op 1 februari 2025 voert de Rijksoverheid nieuwe tarieven door voor de verkeersboetes. Een vriendelijke reminder van onze kant wat ‘populaire’ overtredingen je konden kosten in 2024 en wat de nieuwe prijs is voor het aankomende jaar.
Een overbodig lijstje natuurlijk. Want jij bent keurig in het verkeer. Toch is het handig om in het achterhoofd te hebben wat de boetes nu eigenlijk doen. En ja, ze hakken er flik in. Zeker als je meerdere overtredingen tegelijk begaat kan het aantikken.
Verkeersboetes 2025
Bij snelheidsovertredingen gaan de verkeersboetes in 2025 met enkele tientjes omhoog. Voor vaste verkeersovertredingen moet je een tientje meer gaan betalen. Leuker kunnen we het niet maken. Wel overzichtelijker. Dit kun je onder andere in 2025 verwachten als oom agent een boete komt incasseren:
- Geen autogordel dragen: van 180 naar 190 euro
- Rijden met smartphone in de hand: van 420 naar 430 euro
- Onnodig mistlicht aan de achterzijde voeren: van 180 naar 190 euro
- Door rood licht rijden: van 300 naar 310 euro
- Stilstaan op de vluchtstrook zonder noodzaak: van 300 naar 310 euro
- Onnodig links rijden op een autoweg of autosnelweg: van 270 naar 280 euro
- Geen voorrang verlenen: van 300 naar 310 euro
Ik hoor je denken. Een paar van de overtredingen in dit lijstje zie je bijna dagelijks op de Nederlandse wegen. Een linksplakker, hup 280 euro! Iemand die nog even snel het oranje licht pakt, terwijl deze op rood springt. Bam, 310 euro! Rijden met het verkeerde mistlicht? Bijna 200 meijers. Dit laatste komt vaker voor dan je denkt. Veel mensen vinden 50 meter toch héél moeilijk inschatten.
Of misschien wel de meest voorkomende overtreding: iemand in het verkeer met een smartphone in zijn of haar handen. Daar staat een pittige boete van 430 euro tegenover.





Tsja… gaten in de begroting moeten ergens van betaald worden…. Gelukkig heb je een boete helemaal zelf in de hand en hoef je jezelf als je een beetje normaal doet in het verkeer weinig zorgen te maken.
Behalve de gordel, waar je voornamelijk zelf last van hebt als je met je domme harses bij een aanrijding door de voorruit knalt, lijken dit me op zich allemaal heel nuttige bekeuringen. De vraag is in een enkel geval misschien wel of de hoogte van de boete niet wat gortig is. Maar ja – inderdaad – begrotingstekort moet ook gedicht worden, hè . . .
Gordel ben ik het gedeeltelijk mee eens. Echter, als ik iemand moet reanimeren omdat diegene uit de auto is geslingerd tegen een boom aan omdat hij zijn gordel niet om had en vervolgens bij vrouw en kinderen slecht nieuws aan moet gaan zeggen dan dan vind ik die boete meer dan terecht…
Niet alleen dat, je wordt letterlijk een menselijk projectiel dat ook een gevaar kan opleveren voor de andere passagiers in de auto als je door de auto heen wordt geslingerd. Dus gewoon houden die boete en het liefst nog wat er bovenop.
Ehh je denkt dat de boodschap “Helaas, uw man is overleden” beter aankomt als je er een boete van €190 aan toevoegt?
Nee dat is ook niet wat ik zeg. Maar dat is maar net hoe je mijn comment leest denk ik.
Inderdaad, geen gordel dragen moet gratis worden.
Even over de telefoon. Komt best vaak voor dat gassies de telefoon op het been neerleggen en dan naar beneden turen. En niet even, maar echt langdurig. Vooral langzamere rechtsrijders betrap ik erop. Lijkt mij een gevalletje artikel 5, het kapstokartikel, die gaat via de officier, zal al snel € 500 zijn. Iemand wel eens gehoord of gelezen dat zo’n gassie daarvoor is “gepakt”?
Niet meer dan terecht een boete bij geen gordel dragen. De rest van nederland mag voor de zorgkosten opdraaien wanneer je kop in puin ligt omdat men het onnodig vond om geen gordel te dragen. Er is voor een gezond mens geen enkele reden om hem niet te dragen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
De meeste boetebedragen staan allang niet meer in verhouding tot de overtreding. Maar wat meer effect zou hebben is een grotere pakkans.
Meer “Wegmisbruikers-agenten” zou zeker helpen. Of van die rijdende scanauto’s die je snelheid kunnen meten, al zou ‘k daar persoonlijk niet blij mee zijn, maar voor andere hardrijders natuurlijk wel.
En “Wegmisbruikers” weer terug op de buis graag, wat was dat een fijn programma, met ome Koos in een mooie bijrol. “Overtreders” is toch behoorlijk boring met z’n poortjesduwers en zwartrijders in de R’damse metro. Anil bij A’dam CS is natuurlijk wel een topper. Trouwens, dat zijn al de Handhavers uit de serie. En respect dat ze die grote bekken niet continu willen taseren (hebben ook geen taser bij zich).
Scanauto’s voor binnen de bebouwde kom is oke.
Snelheids controle op snelweg is bullshit.
200 Meijers.. 20000 euro? Kerel zo erg is het nou ook weer niet.
Volgens mij weten veel mensen niet eens wat de regels rondom mist zijn. Velen denken: Oeh mist, gauw m’n mistlicht aan!
Een paar dagen controleren op onnodig links rijden en bumperkleven (oh joh is er een verband?) op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht, en het begrotingstekort is verleden tijd.
Snelheidscontrole bij een geopende plus- of spitsstrook of bij 100km/h op een snelweg met meer dan twee rijstroken is ook zinvol. Er zijn hele volksstammen die sneller gaan rijden als de weg breder is, zullen wel dezelfden zijn die afremmen als er een brug is…
Het verkeerde mistlicht? Die moet je ff uitleggen!