Het was te verwachten, maar het contrast in Model 3-verkopen is wel erg schril.
Het zal niemand ontgaan zijn: eind 2019 was er een ware stormloop op de Tesla Model 3. De verkopen stegen naar absolute recordhoogtes. De Model 3 schopte het zelfs tot de bestverkochte auto van Nederland. In december werden er maar liefst 12.117 stuks geregistreerd. Dit jaar heeft de Model 3 nog steeds een bijtellingsvoordeel, maar de bijtelling is wel gestegen van 4% naar 8%. Na de extreme maand december kon het natuurlijk niet anders dat de verkopen zouden dalen. Het contrast is echter wel bizar groot.
Hoeveel Model 3’s zijn er namelijk tot nu toe verkocht dit jaar? 36. Jawel, je leest het goed. De verkoop is gedaald van 12.117 naar 36 exemplaren. En dat komt niet omdat de voorraad op is. In Amsterdam hebben ze namelijk nog wel een stuk of 90 exemplaren staan. Het is gewoon zo dat iedereen (maar dan ook echt iedereen) die zakelijk een Model 3 wilde in de vorige maanden al zijn slag heeft geslagen. Ook de leasemaatschappijen hebben in deze periode flink ingeslagen. Deze maand waren er alleen nog een handjevol particulieren die voor een Tesla Model 3 kozen. In totaal waren maar 1% van de verkochte auto’s deze maand elektrisch. Deze cijfers laten zien hoe groot de invloed van bijtellingsregels wel niet is op dit vlak.
Het is te verwachten dat de verkopen in de loop van het jaar wel weer iets bij zullen trekken. Aan het eind van het jaar kan er zelfs weer een stormloop ontstaan. In 2021 gaat de bijtelling namelijk weer omhoog naar 12%. Voor Tesla zou het wel prettiger zijn als de verkopen wat beter verspreid zouden zijn over het jaar. Ze mogen echter niet klagen, want Nederland is een belangrijke markt voor de Model 3. Het is alleen de vraag wat daar nog van over blijft als de belastingvoordeeltjes verder afgebouwd worden.
Bron: kentekenradar & AD.nl
Trekt wel weer wat aan denk ik.
Naar het schijnt zijn er vergaande plannen om taxen te heffen op de Model 3 vanwege horizonvervuiling. Het is waarschijnlijk een gerucht en compleet niet waar, maar wel volkomen terecht.
Kan me er iets bij voorstellen dat je de correctieknop op de AB-app best wel een beetje mist.
@JanJansen: Nee, hoor. Die doet het nog steeds uitstekend ;-)
Dry januari komt hard aan.
Tja 4% is nog te krijgen. Altijd weer dezelfde artikelen in januari.
Gaap
??
Voor horizon vervuiling hoeft Tesla voorlopig niet te vrezen, zolang ze een Porsche Panamere, Macan, Cayenne Audi A7 Q1-12 de Mercedes CLS,CLA,CLZ met als absoluut dieptepunt van alle auto’s ooit is wel de BMW X6….
nou dan vind ik de teslas toch echt vele malen lelijker dan de autos die jij benoemt
Over smaak valt niet te twisten maar als je een X6 of X4 beter geslaagde modellen vindt dane en Tesla dan houdt iedere toekomstige discussie over het uiterlijk van een auto hierbij op.
@RutgerK: eens, maar de andere genoemde voorbeelden zijn onzinnig.
Je noemt anders best een aantal mooie auto’s op. Audi A7, Mercedes CLS en Porsche Panamera zijn een stuk mooier dan de praktische varianten in dit segment. De Macan, Cayenne en Q8 zijn niet de mooiste auto’s maar voor het type auto zijn ze bijzonder knap. Vergelijk ze maar eens met bijvoorbeeld de X6 welke je terecht noemt, maar ook andere Cross-overs een SUV’s. Natuurlijk is er weinig zo mooi als een fijne 3, 5 of 7 serie, zeker in M of Alpina uitvoering. Maar dit kunnen we nu eenmaal niet allemaal rijden.
Het is eens wat anders als de zoveelste golfjes.
Begin van het jaar, vooral na een enorme push in bijtellingsregels, is het altijd rustig. En Tesla toont altijd leveringsaantallen, niet verkoopaantallen, dus dit zegt nog steeds weinig.
@banderas: het gaat niet om wat Tesla toont, maar keiharde registraties van het RDW ;-). Net als bij alle andere belangrijke bijtellingstoppers zullen er meer auto’s geregistreerd zijn, dat dat er daadwerkelijk aan klanten geleverd zijn. Die zijn dit jaar nog steeds interessanter dan een nieuwe auto, vanwege de lage bijtelling.
Er zijn zo goed als geen 4% model 3’s te krijgen aangezien ze alles wat ze verkochten direct op kenteken hebben gezet. Sterker nog, niet iedereen die een model 3 gekocht heeft kreeg hem op tijd op kenteken. Dit is niet zo’n gevalletje van de oude garde om nog even zo snel mogelijk ‘verkopen’ te realiseren.
Overigens zijn de verkopen uit dit artikel sowieso een wassen neus. Er zijn in Januari geen boten aangekomen dus er valt simpelweg niks op kenteken te zetten.
De e-tron was ook een topper in de maand december. Als je nu gaat zoeken op de e-tron bij dealers dan staan er wonderbaarlijk veel te koop als occassion met een 2019 kenteken en met ‘1’-kilometer op de teller.
fake news op Autoblog ! Das de eerste keer dat ze iets fout overnemen!
” Het is de toekomst ” Regulatie geen innovatie. Net als 10 jaar geleden met alle 190d ‘ s die massaal uit Duitsland aan kwamen.
Ook even vermelden dat er grote aantallen bij leasemaatschappijen staan die al op kenteken gezet zijn en de komende tijd uitgeleverd worden.
Logisch dus dat er nu geen nieuwe op kenteken gezet worden in januari. Komt vanzelf weer op gang als de voorraad weg is. 8 is nog altijd minder dan 22.
Tendentieus flutstukje dus.
Helemaal niet, gewoon keidharde – doch voorspelbare – feiten; iets met ‘eigen portemonnee eerst’ …
In t aankoop contract van de model 3 staat volgens mij dat ze dat niet mogen toegeven. Niemand wil in zo’n gedrocht rijden??
……..en 12 is weer minder dan 22.
” De verkoop is gedaald van 12.117 naar 36 exemplaren.” ? Is niet echt een goede vergelijking… Het had moeten zijn: De verkoop is gedaald naar een gemiddelde van 1.009 exemplaren per maand in 2019 naar 36 in januari 2020.
Gedaald van*
Dat slaat nergens op want die 12.117 was alleen december… Gewoon ff afwachten wat er in de komende maanden door het RDW wordt gerapporteerd.
Hahahaha, zo voorspelbaar dit. Afschaffen die milieu onzin subsidies.. VVD, ga je schamen. En D66 erbij.
Die leveringsaantallen fluctueren altijd bij Tesla omdat de auto’s per schip aankomen. Oké 36 is wel heel erg weinig, maar Tesla heeft er alles aan gedaan om de bestelde auto’s allemaal voor 31 december te leveren. Dat is blijkbaar gelukt, op 36 na. Zo kun je het ook lezen.
Hallo. Logica houden niet veel mensen van. Daar krijg je in Nederland niet veel vrienden mee. Als ze de fabriek in Duitsland af hebben zul je dit niet meer krijgen..
Feit is elke auto die daar van de band af rolt is verkocht.
Kortom de belastingdienst bepaald welke auto jij koopt.
Ik vind tendentieuze stukjes wel grappig, en dat schrijf ik al rijdend, op de autopilot, uit mijn M3. Jammer dat van ‘Europa’ autonoom rijden niet mag, ik ben voor en liefst zo snel mogelijk.
Kijk liever naar mooie trade-kansen ipv uit het raam naar andere rijdende auto’s.
Je bezoekt de verkeerde site, als je autonoom rijden tof vindt dan ga je maar lekker de beursgang bekijken en tegen een boom crashen terwijl je dit aan t typen bent. Dan heb ik 0 medelijden, zult maar iemand om t leven brengen met deze actie, letterlijk illegaal wat je doet
Zie het positief, zo heb ik meer tijd om alle storingen aan de M3 te noteren en afspraken te plannen met Tesla voor service. Win-Win-Win.
Is de trein niks voor je, james?
Ben geen degenerate, jij wel?
Denk dat we trasimo gevonden hebben jongens. Dat duurde echt 4 dagen, toppertje ;)
PS: Mocht je t niet zijn, dan ben je minstens net zo’n zielepoot
Yep, it’s not me. Vraag mij al een paar jaar wie ik ben.
Misschien ben ik wel wat ik rijd.
Gelieve de M3 naam niet te besmeuren door deze te gebruiken voor een auto die alleen gereden wordt door mensen die naar ‘trade kansen’ kijken…
Vergat ik nog, niet alleen trade kansen, het doorgeven van de vele tekortkomingen aan Tesla maar sinds kort doe ik ook mijn wenkbrauwen tijdens de Autopilot periodes. Resoneert dit laatste misschien wel bij je?
@jamesatthewatercooler: dat is inderdaad meer in lijn met mijn verwachtingspatroon, waarvoor dank!
Tendentieus kreeg je er goed uit, hulde! Zou je Model 3 nooit meer als M3 willen afkorten?
De brigade met handen aan het stuur en ogen op de weg is je dankbaar!
Dat zijn dus 36 mensen die de levering van hun Model 3 niet naar voren mochten halen van hun werkgever. De volgende maand is weer zo’n schrale, de boot komt pas in maart weer aan. Krijgen we dit artikel nu iedere 3 maanden te zien?
dat is bijna 1 per dag…dan hoef je niet te klagen denk ik
ik wou zeggen, meer dan 1 per dag!
wou als in wow?
Zelfs met 8% bijtelling is de EV nog steeds veel goedoper tov reguliere leasebak met 24% bijtelling.
22%
En mensen maar verbaasd zijn dat ze auto op een parkeerplaats moesten ophalen.. 12.000 auto’s in een maand met een bos bloemen en een flesje wijn is toch ook niet te doen..
Yep, mensen die een Tesla leasen doen dat echt voor het milieu. Ahum….
Volgens mij is dit juist een enorme stijging. Vorig jaar januari waren er volgens mij geen leveringen. Laten we vooral kijken wat de rest van het jaar gaat doen en dan year on year vergelijken. Ik sluit niet uit dat 2020 in totaal beter scoort dan 2019. Maar ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten :-)
Volgens mij is de maand nog niet om.
Het is alleen de vraag wat daar nog van over blijft als de belastingvoordeeltjes verder afgebouwd worden.
My educated guess: nagenoeg helemaal niets. Enkel nog wat overheidsinstanties en die enkele geitenwollesokkendragende idealist die te ver weg woont van een treinstation of bushalte om er praktisch genoeg mee uit de voeten te kunnen.
Ze gaan hier in CA nog steeds als warme broodjes, ook zonder fiscale voordelen. En geitenwollen sokken zijn moeilijk te vinden…
Even je feiten nog een keer checken. Er is een reden dat die dingen alleen in CA rijden en verder is haast geen enkele staat ?
Wat een verrassing. Not.
Één paar zwaluwen die er niet meer zijn maakt nog geen herfst…
Maar zodra de bijtellingsvoordelen weg zijn verwacht ik dat ze het grote succes van afgelopen periode niet meer zullen evenaren. Aan de andere kant, de verkopen van Tesla waren ook enorm. Dat pakt niemand meer van ze af.
Loonstrook vs milieu……1-0. Ik ga ff m’n Peu 2008 BlueHDi volgooien.
goh verassend…NOT. Toch duidelijk dat men enkel zo’n lelijk apparaat als een Model 3 koopt voor de gunstige bijtelling. Het lijkt wel op een opgeblazen kikker…totaal uit verhouding waar de Model S beter in balans is.
Lekker sensatie journaliatiek weer. Mag toch verwachten dat auto journalisten inmiddels na vele kwartalen en herhaling van zelfde soort berichten weten dat die auto’s via boten deze kant op komen in de 2e en 3e maand van ieder kwartaal. Beetje naar historische gegevens kijken is toch niet te veel gevraagd hoop ik.
Bye bye Tesla.
Ik zie geen toegevoegde milieuwaarde in de BEV. Zeer twijfelachtig of CO2 het klimaat beïnvloedt. Waarschijnlijker wordt dat bepaald door zon en bewolking. Klimaat verandert altijd. In onze contreien al van ijstijden naar tropische periodes en vice versa.
Ondertussen worden enorme gebieden bos gekapt om biomassa centrales met te stoken. Afschuwelijk. Dat is pas echt slecht voor het milieu.
Industrie, scheepvaart en luchtvaart stoten sowieso veel meer uit dan autoverkeer. De electrische auto is symboolpolitiek en bijzonder duur ook.
Het neemt ook de aandacht weg van echte milieuproblemen. Contraproductief dus.
Moderne gasgestookte en kolencentrales zijn bijzonder schoon. Eventueel aangevuld met kernenergie en je kunt het landschap vrijwaren van die gruwelijke storende zonnepaneelparken en windmolens.
De ice wordt ook steeds schoner dus dat gaat ook de goede kant op, wellicht dat bio-brandstoffen in de verre toekomst nog een rol kunnen gaan spelen maar voorlopig is er nog voldoende olie wereldwijd.
De beperkingen van de electrische auto zijn groot. De fanatieke electrofiel, banggemaakt over het klimaat, kijkt daar van weg onder invloed van cognitieve dissonantie.
De politici en ambtenaren moeten niet zo dwingen en drammen en dat doen ze wel door de ice excessief te belasten en de electrische auto excessief fiscaal te bevoordelen. Dat ondermijnt de keuzevrijheid enorm. Het beleid is toe aan een grondige revisie.
Go Trump!!111!!
Er is veel meer aan de hand. Wees eerlijk, de Model 3 levert evenveel ruimte en functionaliteit als een gemiddelde Ford Focus maar kost wel een groot veelvoud daarvan. Noch het milieu-impact van de productie de EV’s, de werkelijke CO2-voetafdruk, de eventueel beperktere levensduur enz. zijn echt argumenten die zich helemaal zwart op wit laten wegzetten als een verbetering, terwijl – kijk – de gemiddelde vader en moeder ook nog wel wil rijden. Het aantal Belgen en Nederlanders waar 60-100k€ binnen het bereik ligt ter investering in een hybride of elektrische gezinswagen (als die er al zijn, wees eerlijk, met 3 kinderen ga je geen Zoë of e-Corsa aanschaffen) – die lopen niet zo dik gezaaid. Ik blijf bij mijn standpunt dat de meeste EV’s het speeltje worden van groene yuppies met een flink salaris, of als bedrijfswagen, terwijl ze ook de agenda bepalen dat – oh zie nu toch, het klimaat – dringend aangepakt moet worden. Ik ontken de prioriteiten niet om onze ecologische voetafdruk op alle fronten te verkleinen, maar Jan met de pet dreigt wel serieus het slachtoffer te worden. Niet alleen z’n auto wordt fors kleiner, ook z’n huis en vooral spaarboekje, als dat alles er zelfs nog is na de kaalslag van onze overheden de voorbije jaren en meest vanaf, de groene hype die wel ontzetten duur en twijfelachtig is op vele vlakken.
@kempenaer: Wijs gesproken!
Test
Test test
Tja de Android App werkte niet meer. Onder andere geen reacties te zien…. Samen met het continu crashen van de app in Android 10 en dat ik de regelmatige “sensatie” berichten van Autoblog.nl onderhand ontgroeit ben, tijd om afscheid te nemen.
Triest artikel, de schrijver heeft geen benul van hoe verkopen in December werken en hoe Tesla altijd de verkopen aan het einde van het kwartaal zet.
Totaal nepnieuws dat ook nog eens voor het einde van de minst relevante maand van het jaar komt. De echte cijfers zien we in April.
Het niveau blijft maar kelderen hier op AB…
De waardheid onder ogen moeten zien als fansla is lastig hé :) Jullie gaan t nog zwaar krijgen de komende jaren vrees ik
Vind het uitermate vermakelijk, de reageerders met de grootste mond rijden in de oudste barrels.
Het bezoek alhier is mijn dagelijkse ontsnapping aan de ruwe en sterk veranderende realiteit.
Toevallig 2 weken terug mijn RS5 B9 opgehaald bij de dealer in Eindhoven, ik heb wel een passie voor auto’s :)
Wie had dat gedacht?
Van bijtellingstopper van de babyboom
Naar wegstoffen in de showroom.
+1
Deze 36 zijn wel bouwjaar 2020 :-) en niet 1 jaar oud.
bouwjaar 2020?? Nee…. in 2020 op kenteken gezet, das wat anders.
Goed nieuws. Zie al genoeg van die duracell-hokken.
Ben wel benieuwd hoe die cijfers zijn zónder de leasebakken… ben bang dat er erg weinig particulier/zakelijk (niet lease) verkocht worden.
Leasen of bedrijfsmatige koop betekent in beide gevallen bijtellingsvoordeel. Dat maakt geen verschil.
De vlag gaat overigens uit als de laatste rijdende Iphone ons land verlaat.
In hoeveel kleuren is de Model 3 verkrijgbaar? Waar zijn bijv. de groene Tesla’s gebleven?
Verloren aan het groen 7 logo.
Sic.
Dit verteld het hele verhaal helaas
Nou, met weemoed denk ik terug aan de discussies met die de Fansla’s de afgelopen maanden. I rest my case verder, wat een triest merkje, je zult erin moeten rijden.
Je hebt er nog nooit mee gereden zeker, ik wil geen ICE meer in ieder geval.
Heb ermee gereden, en wil niks anders dan een ICE. Zegt meer wat over jou als petrolhead :) Succes in je duracel bubbel
Tsja…. wat zal er een hoop worden gegniffeld hoe de voorspellingen van velen uitkomen: “Vanaf 2020 storten de verkopen van Tesla in omdat de bijtelling omhoog gaat.”.
En waarempel, in januari zijn er maar 36 verkocht: “Zie je wel… hadden we toch voorspeld?”.
Deze maand zegt helemaal niets, elke keer als er een record-aantal wordt verkocht, is het de maand daarna helemaal ingekakt, zie hier: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/verkoop-tesla-model-3-deze-maand-helemaal-ingekakt/
Het hele artikel is stemming makerij, kijk na het 1e en 2e kwartaal nog eens naar de cijfers…
Maar goed, voorlopig krijgen veel “waarzeggers” uit 2019 gelijk: het is gedaan met de verkopen van Tesla :-)
What a surprise… niet echt, maar wel een reden tot een kleine party :)
De Autoblog app werkt net zo fijn als de gemiddelde Alfa, karakter zullen we maar zeggen…
Wat doet de koers van TSLA eigenlijk, moet ik al short gaan?
Pas op USD800, zoals een aantal analisten hebben aangegeven als doelkoers.
Daarnaast doet iedereen stoer over short gaan maar niemand weet hoe het moet of kan het uberhaupt.
Hoe zou jij short gaan?
Jullie 2 gaan short op je portomonnee, weten er beiden echt niks vanaf zoals ik al kan lezen hier. Maargoed volgens mij begint james zn hobby net
Als je een broker account hebt met de optie om short te gaan is het kinderlijk eenvoudig. Zoek het aandeel TSLA op, voer het aantal in en na een klik op de verkoopknop (of soms “short” knop) ben je short. Dan heb je min zoveel aandelen Met een klik op de koopknop heb je weer nul aandelen en is je saldo bijgewerkt voor je winst of verlies. Ik doe dat regelmatig maar Tesla is wel echt tricky om te traden, of je nu long gaat of short.
Doe je aan TA of fundamenteel?
Gewoon putjes kopen. Risico is beperkt tot je aankooppremie, maximale winst is de uitoefenprijs -/- de premie. Helaas is de premie mega momenteel doordat iedereen speculeert op het knappen van deze luchtbel. Ik zou nog ff wachten tot de gekte voorbij is.
Nabeurs 13% hoger, openen rond USD 648 vandaag.
Ze zullen nu wel wachten tot er een model 4 komt.doei tesla
wat een zielige lui zijn dat ook. Zeuren om een paar tientjes bijtelling, terwijl een gemiddelde 2e hands auto voor iemand zonder auto van de zaak zomaar 500 euro per maand kost.