Verkopen plug-in hybrides storten volledig in

Auteur: , 55 Reacties

Mede door de tsunami van 0%-registraties in december is het momenteel erg rustig in sommige milieuvriendelijke showrooms. SLechts enkele merken bieden weerstand aan de trend.

0. Precies 0 nieuwe Volts kwamen in 2014 op kenteken

Nu we 7% in plaats van 0% bijtelling moeten betalen over onze zuinige plug-in hybrides weten plotsklaps heel wat minder mensen de weg naar de showroom te vinden. In extremis is dit het geval bij de Opel Ampera/Chevrolet Volt, en Toyota Prius PHEV. Over de eerste drie maanden van 2014 (Q1) werden hiervan respectievelijk 8/0 en 11 exemplaren op kenteken gezet. Een aardig contrast met de 1.225/11 en 1.410 stuks het kwartaal ervoor.

Op zich is dit ook niet heel vreemd: een plugin van 40-45.000 euro met 7% bijtelling is maar iets goedkoper qua bijtelling dan een conventionele diesel met 14% bijtelling. Hiervan liggen de leasetarieven veel lager, en bovendien hoef je geen moeilijke (morele) afwegingen te maken over wel/niet laden etc.

Modellen die de neerwaartse trend nog aardig wisten te weerstaan waren de knallers van vorig jaar: de Outlander PHEV en de Volvo V60 PHEV. Mitsubishi claimt zelfs dat er inmiddels 10.000 Outlanders zijn verkocht. Benieuwd wat de 5 bestverkopende stekkerbakken van Q1 waren?

Groen 7 zette dit, en meer, op een rijtje. Lees het HIERRR.

Foto credit: autojunk.nl



55 reacties

Kijk, mensen beginnen weer na te denken.
@robert110: Ja, je ziet gelijk dat het om geld gaat en niet om het milieu.. :’)
@kogando:

Denk je nou werkelijk dat er iemand om het milieu geeft in dit land. Ik ben eerlijk en het milieu interesseert me geen reet. Ik donder alles in de kliko, batterijen, verf, olie en niet te vergeten mijn lege flessen. Opflikkeren met dat milieugezeik. Hoe rotter hoe beter, dan hebben we tenminste weer eens een warme zomer.
@bartsmit: volgens mij heet dat ‘niet verder kijken dan je neus lang is’ :) en ik denk zeker dat er nederlanders zijn die om het milieu geven, maar ik geef toe dat dat niet veel invloed zal hebben gehad op de verkoop van deze stekkerhybrides
@jagxjl:
De Nederlanders waar jij over hebt (pak ‘m beet zo’n 200.000 hele, heeele domme mensen) zijn de Nederlanders die vrijwillig zich krom betalen aan accijnzen en milieuheffingen, al hun afval scheiden en op GroenLinks stemmen omdat het zo goed is voor ONZE planeet. Wat een bullshit, zeg!

Die 200.000 Nederlanders zouden eens in hun Muesli hybrides moeten instappen, naar India moeten rijden en kijken hoe daar ruim één miljard (1.000.000.000!!!) mensen met ONZE planeet omgaan. Staan er in India bij elke voordeur ook een grijze, een blauwe en een groene BIO bak? Hoeveel batterijen, accu’s en printercartridges worden daar jaarlijks door één miljard mensen netjes gescheiden voor ONZE planeet?
Of in het land ernaast, Bangladesh, waar de grootste scheepvaartsloperijen ter wereld liggen. Hoeveel milieuheffingen betalen ze dáár voor ONZE planeet?

Als je jong bent en je nog niet hebt gestemd op GroenLinks, dat is omdat je waarschijnlijk geen hart hebt. Als je ouder bent en je nog steeds op GroenLinks stemt, dat is omdat je zeker geen hersenen hebt.
@bennyweisz: je naam zegt ’t al…..
@bennyweisz: een beter milieu begint bij jezelf ;)
@bennyweisz: maar ik neem aan dat jij niet wil dat het er hier ook zo uit komt te zien? Vervolgens laat je de mensen om je heen compenseren voor jou gedrag?

Ik ben zelf geen milieuhippie, maar een beetje common decency kan geen kwaad.
@towi1989: het is common sense, geen common decency, dat is geen correct engels
@bennyweisz:

Helemaal mee eens. Wat wij in in Nederland doen is hetzelfde als je scheet inhouden in een varkensstal met 1000 varkens. Dan kun je zeggen dat het toch weer een scheet scheelt, dat is echt typerend voor een kleine geest.
@bennyweisz: Wat is je punt eigenlijk? Als anderen er en rommel van maken mag ik het zelf ook? Nogal kortzichtige gedachte lijkt me. Een communistische gedachte of de gedachte van een achterstandswijk.

Nederland loopt voorop met EV mobiliteit. Hoe dan ook is dat waar we naartoe gaan. Goed dat Nederland laat zien dat het beter kan. Vieze olie gestookte plofmotoren zullen de geschiedenisboeken in gaan, steeds minder in auto’s. Het kan gewoon niet.
Ik ken vele Plug-in Hybride rijders die allemaal opladen. Er is vooral veel stemmingmakerij, o.a. op Autoblog, die zegt dat ze het niet doen. Alle korte of redelijk lange ritten kunnen elektrisch gereden worden zonder uitstoot! Ja zonder. Alweer kortzichtig om te denken dat alle electra in kolencentrales wordt opgewekt.

Het wordt tijd dat de tweedehands-BMW rijders hier op Autoblog met hun tijd meegaan. Zelfs supersportwagens (McLaren, Porsche) kiezen er al voor om elektrisch- met brandstofmotoren te combineren. Een eerste stap naar volledig elektrisch. Zoals Tesla al heel succesvol en bewonderenswaardig doet. Wen er maar aan jongens. Olie stoken en steden vergassen komt gelukkig steeds meer tot een eind. Goed voor iedereen.
@kroon: natuurlijk…. Electriciteit is super schoon!
Ga eerst ff je huiswerk doen voordat je hier gaat orakelen. Je wereldoriëntatie is beperkt en je mond groot. Supersportwagen fabrikanten doen mee om economische redenen. Het is hot dus we doen mee.
Alle centrales zijn zwaar milieu belastend! Niet alleen kolen centrales. Niemand weet precies hoe het zit maar jij wel? Is je gebruikte Toyota hybride kapot? Beetje gefrustreerde reactie en getuigd van beperkte hokjes geest.
@kroon: en wat een lang kut verhaal.. Het moet je blijkbaar goed dwars zitten. Denk dat ik ook maar een gebruikte bmw ga aanschaffen… Frustraties…. Frustraties….. Wie zet zich zelf nou voor lul? Stop die stekker in een donker plekje…fijn weekend.
@denniz:
Misschien moet je meer lezen dan reacties van zogenaamde slimme types hier op Autoblog.
In de nabije toekomst is elektrische energie schoon omdat het niet anders kan dan het produceren als kernenergie. Daarbij zullen nieuwe technieken als thoriumreactors worden gebruikt.
Hybride en volledige EV auto’s zijn daarom perfect om afscheid te nemen van fossiele brandstoffen. Alle nog bestaande nadelen zullen worden opgelost. Het gaat sneller dan jij kunt bijhouden blijkbaar.
Maar geen zorgen: jij mag nog jaren rondrijden zoals je nu doet. In je tweedehands BMW? Het moet wel zo zijn aan je heftige reactie te zien. Alhoewel elke reactie van je hier eentje met veel frustratie en onbeschoftheid is lijkt het als ik even in de historie van je activiteit zie. Veel plezier hier verder.
@kroon: volgens mij had je dit allemaal al gezegd.
Vooral blijven herhalen! Dan lijkt het net of het waar is. En wat is toch je probleem met bmw? Wil je me graag in dat hokje stoppen?? Je hele verhaal zegt weinig over mij en des te meer over jou.
Als je zo’n hekel hebt aan verbrandings motoren, wat doe je hier dan? Get a life
@kroon: kernenergie is echt een goeie oplossing overigens. Gebeuren nooit ongelukken met reactoren…. En dat is heel goed voor het milieu….
Ga de krant lezen!! Idd zogenaamd “slimme figuren”
Op autoblog die alles weten. Wijsneus.
@denniz: Tjonge mannetje, wat zit er een frustratie in jou. Elke dag weer.
@kroon: precies… Autobloggers komen uit achterstandswijken en rijden in oude BMW’s toch?
Of zijn dat alleen degene die een andere mening hebben dan jij? Niks meer aan toe te voegen…. :-)
Heb zo’n vermoeden dat Volvo ook gewoon goed blijft verkopen door de combi diesel/hybride en het vermogen. Tel daarbij op dat ie er gewoon hetzelfde uitziet als de reguliere modellen en de drempel wordt steeds lager. No way in hell dat je mij in zo’n Prius of Volt/Ampera krijgt maar zo’n Volvo zou ik best rijden. En in geval van de Mitsu, tja, veel ruimte, 1500kg trekvermogen (ipv een fietsendrager of niks) en niet superduur. Ik vind hem niet echt mooi maar dat is persoonlijk.
@E34M5Touring: ik denk dat de consument gewoon een normale auto wil rijden waar een plug in motor in zit. niet zo’n hok waar aan je van alle kanten ziet dat ie milieu zuinig is daarom is de V60 plug-in zo populair
@zweed: Dat zeg ik ;)
@zweed:
Saaie pieten willen dat inderdaad.
Nu staan die saaie pieten van nature conservatief, dus die kiezen nooit voor innovatieve dingen als EV/PHEV, tenzij door hun werkgever/economische motieven gedwongen.
@zweed: Absoluut mee eens. Ik zelf zie steeds minder Priussen rijden, al hangt dat ook van mijn “milieu” af denk ik. De Model S’en doen het hier wel goed, maar die zien er dan ook niet zo debiel uit als de eerder genoemde Toyota’s.
@E34M5Touring: Probleem bij die Volvo V60 plug-in is dat veel werknemers deze auto niet mogen rijden als auto van de zaak omdat die buiten het budget valt…
@VeniVidiVici: het is inderdaad een dure wagen. Het is dan ook een dikke D6. Als je niks met het plug in hybride gedoe doet en het alleen maar meezeult om die 0% bijtelling te krijgen is het nog altijd een lekkere auto. Dat heeft zo’n Ampera bepaald niet.
@VeniVidiVici: Hij is niet goedkoop. Maar de combi lage bijtelling/veel vermogen is natuurlijk wel lekker. En iets waar veel merken nog geen antwoord op hebben. Want reken dr op dat die V40 met 190pk keihard gaat verkopen. Kleed maar is een A3 of 1 serie aan, ook qua vermogen. Zo’n V40 is knettervol gewoon 40k, daar red je het niet mee bij de priemiejum boys. Dan moet je wel heel graag aan je dashboard zitten om EN de bijtelling EN de meerprijs op te hoesten.
@E34M5Touring: k vraag me alleen af of we niet gefopt worden door het vermogen.. Waar zit de besparing? Als het in de bakverhoudingem zit dan zou ik hem toch eerst ff willen proefrijden. Zometeen doet ie alsnog 0-100 in 10 secs of iets dergelijks.
@VeniVidiVici: Een arts die ik ken mocht niet meer in een Q7 rijden maar mocht iets uitzoeken “iets onder dat budget” en dus rijdt hij in een redelijk volgeplempte V60 nu. Waar hij eerst liep te zeiken dat het een kleine kutauto was vind hij het na een maand of wat wennen stiekem een hele fijne bak. Met alle kinderen die het huis uit zijn heb je naar mijn idee ook geen Q7 nodig (ook geen V60 though) dus an sich een goeie vervanging.
@E34M5Touring: geef mij maar gewoon een E34 M5 in plaat van die hybride saaie auto’s
@casperfcb: Ja wie niet ;) Maar die betaalt de baas vaak niet meer :)
@E34M5Touring: nja, een 525i is ook leuk als je die nog weet te vinden, hoor je tenminste aankomen zo’n prius/volt niet saaie bak.
Wie wil zo’n ding nou hebben, constant jezelf voor lul zetten succes.
Hoho! Dit zijn de REGISTRATIES, niet de handtekeningen op een koopcontract! Dus dit zijn allemaal V60’s en Outlanders die in 2013 zijn besteld puur omdat ze toen nog in aanmerking kwamen voor alle aftrekregelingen (Mia, Kia, Vamil) die de uiteindelijke aanschafprijs stevig drukten. Vanaf 1 januari zijn al die regelingen de nek om gedraaid op een beetje Mia na, dus de echte klad in de verkopen van de stekkerauto’s moet nog komen!! Die V60 is bijvoorbeeld helemaal niet meer interessant als je de volle mep moet betalen (70-80k). Ook het leasetarief is veel te hoog voor de meeste lease-slaafjes..
@parker: Ik denk dat dat wel meevalt hoor. Veel mensen die de Outlander bestelden in 2013 hadden als voorwaarde in het contract dat de auto in 2013 op kenteken werd gezet.
@daandaan: je snapt het niet: er is ook een hele lichting kopers geweest die ‘m niet meer in 2013 geleverd konden krijgen maar die als ze maar vóór 31 dec de koop sloten nog wél alle aftrekregelingen meepakten op advies van de accountant..
@parker: Je hebt helemaal gelijk. Mijn werkgever heeft er in juni/juli eentje besteld (een foutlander) en ‘m vandaag afgeleverd gekregen. Die gaat dus de ‘Sales charts’ van april in…!
Ff ot; op de iPhone app staan bij autojunk geen reacties
Ik heb een enorme hekel gekregen aan dat bijtelling, hybride en milieu gedoe. Voor heel weinig allemaal van die crisis dingen..
@Homer55: Je hóeft niet te leasen ;-) Je kunt ook gewoon een auto kopen. Al lijkt het er tegenwoordig op dat niemand dat meer doet in NL.
@enrique:

Leas of koop heeft er geen klap mee van doen. Auto van de zaak, daar draait het om!
@jack_abarth: Niet iedereen heeft een auto van de zaak toch? Ik niet in ieder geval en velen met mij. Mocht je een auto kopen heb je geen fuck te maken met bijtelling en dus hybride en milieu. Natuurlijk, je kunt een auto kopen met de gedachte milieuvriendelijk te doen maar ook dan heb je te maken met wegenbelasting e.d.

Leuk dat er tijden geweest zijn dat men geen of weinig wegenbelasting hoefde te betalen voor een “milieuvriendelijke” auto maar die tijden zijn niet meer.
@enrique: onlangs zeker geen nieuwe auto meer gekocht? Ook ala je gewoon privé een auto kocht speelde hetmilieu een enorme rol. Nog steeds trouwens. BPM/CO2 heffing maakt een Subaru impreza verschrikkelijk duur, terwijl een muesli Ford focus met hitech ecoboost 1.0 3 cilinder 125pk goedkoper is dan eenzelfde Ford met ouderwetse 1.6 4 cilinder met krap 95 pk.

Ergo: ook privé speelt het muesli gehalte wel degelijk mee.
Vind het uberhaupt ziekelijk dat er zoveel knakenneukers zijn in Nederland, en het verziekt de automarkt behoorlijk…. Ik rij niet voor m’n portomonee maar voor m’n plezier!
@850t5r: ik rij wel voor mijn portemonnee.
Rij 55.000km per jaar waarvan maar zo’n 6000 privé. En die wil ik zo goedkoop mogelijk houden. Ben wel autogek, maar van wat een normale werknemer kan leasen kan ik sowieso niet warm worden. Dus dan maar een 14% bakkie. Ga ik wel sparen voor iets wat ik wel leuk vind. Maar eerst mijn net gekochte huis opknappen. Dan ben ik weer blut, dus die klassieker moet maar even wachten. Zo belangrijk is een auto ook weer niet.
@sabrerator:
Quote: “Zo belangrijk is een auto ook weer niet”.
Is dat jouw mening of van je vrouw?
@bennyweisz: can you read my mind? :)… Ik rij 15000 prive en 65000 werkgerelateerd en dat doe ik in een v70 D5 de T5R is for fun. Ik kijk niet naar bijtelling maar naar wat ik zelf prettig en leuk vind. Daar heb ik meer plezier van ipv zogenaamd blij te zijn met iets wat voor de portomonee leuk is maar te afzichtelijk om in te rijden…
@bennyweisz:
Van mezelf. Ben vrijgezel.
En al had ik wel een vrouw, dan zou dat geen reden zijn om te stoppen met een eigen mening te hebben. Wellicht ben ik daarom vrijgezel :-)
Hèhè, we worden wakker. Het enige voordeel dat zo’n stekkerbak levert, is een financieel voordeel voor degene die er één in 2013 heeft gekocht. Het milieu schiet echt GEEN ENE MOER op met die dingen, omdat ze vreselijk milieubelastend zijn om te produceren en straks weer af te breken èn omdat er ook energie nodig is om die accu’s te laden. Waar die stroom vandaan komt? Uit vreselijk milieuvriendelijke (hahahahaha) bruinkoolcentrales. Afschaffen die bende.
Jaaa, een stap in de goed richting, voor de liefhebbers van authenticiteit! Over 3 jaar rijden we weer allemaal een auto met een ”echte” motor er in. Global warming is a lie!! :p Zo, even mijn gevoelens er uit. Maar even realistisch, waarschijnlijk zou het wel weer aantrekken. Uiteindelijk raken de fossiele brandstoffen toch ooit op.
@Corrado16v: Misschien komt het ook wel een beetje doordat de Volt de uitstraling heeft van een aangereden straatkat.
Wat een stemmingmakerij van autoblog. Maart was kwa verkopen het slechtste jaar sinds 69. Minder dan 30.000 auto’s verkocht. Daar zitten zo’n 1500 ev’s en plug-ins bij. Gekocht zonder de bizarre voordelen van 2013. Dat is 5%. Ik kan dat niet instorten noemen.
En die verkopen zullen zo laag blijven tot wanneer één of andere veel te dik betaalde Europese politieker vanuit zijn BMW 750 beslist dat iedereen een mueslibak MOET kopen omwille van het milieu…

De waarheid is echter dat onze planeet al naar de zeik is omdat we ons luxeleventje niet willen opgeven. En dan speelt de auto maar een kleine rol voor het milieu.

Zo, genoeg geklaagd. Nu even enkele lampen doen branden, verwarming graadje hoger, eten in de microgolf, laptop aan de stekker,… :)
Nice weg met dat politiek correcte eco geneuzel!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).