Ooit wist niemand meer waar deze Alfa Romeo 8C 2300 gebleven was. De auto komt uit 1932 en toen kon het nog, zomaar van de wereldbol verdwijnen. Vooral als je verborgen moest worden voor de Duitse bezetter.
De Alfa, met onder de kap een acht-in-lijn die wat hulp krijgt van een compressor, is officieel ‘onthuld’ door de Engelse ‘Royal Automobile Club’. Zo’n genootschap dat afgaande op de naam ongetwijfeld rijk is aan tweed jasjes.
Vijf jaar geleden al werd de auto herontdekt, maar nu is kennelijk de tijd rijp geacht om haar hernieuwd voor te stellen aan de wereld en het verhaal erbij te vertellen. En, met dit type auto op deze gevorderde leeftijd stelt het verhaal nooit teleur.
Zoals het ging in die tijd is de koets van deze Alfa gemaakt door een ‘coachbuilder’, in dit geval het Franse Figoni. De auto heeft chassisnummer 2211079 en het is daarmee het enige exemplaar met een korter chassis.
De eerste eigenaar was een zekere heer Weinberg, die de auto gebruikte waar deze voor bedoeld was. Hij schreef de wagen namelijk twee keer in voor de rally Parijs-Nice in 1933 and 1934. Daar kunnen de meeste huidige kopers van (Italiaanse) exoten nog wat van leren.
Na dit harde werk verkocht Weinberg de auto aan een ongetwijfeld rijke man die de auto cadeau deed aan zijn zoon voor diens 21ste verjaardag. P.diddy eat your heart out. Echter, net als in Zeeland in de zomer, kwamen er in die tijd opeens bovengemiddeld veel Duitsers naar Frankrijk toe en de eigenaar vond het verstandig om de auto daarvoor te verstoppen. Voordat je het weet krast zo’n soldaat immers met zijn sleutel over de lak van zo’n poenige bak.
Na de oorlog is de auto nog even gebruikt, alvorens om onbekende redenen definitief geparkeerd te worden. Geparkeerd, maar niet verkocht, want uiteindelijk bleek de destijds 21-jarige de auto 70 jaar in bezit te hebben gehouden.
Dat stilstaan doet een auto geen goed, maar inmiddels is de auto weer in een mooie staat, zoals te zien is in de gallery.
Leuk verhaaltje erachter, maar persoonlijk vind ik deze auto net te oud om écht mooi te zijn
@agera: Tijdloze schoonheid is dit juist…
@norge: ik vind het pas écht mooi worden vanaf de jaren 50, waar de auto’s carrosserieën over de wielen heen krijgen
@agera: 1947 6C 2500
@agera:
@norge: 1939 6C 2500
@norge: oeh! Een man naar mijn hart! Of wat dacht u van een 1939 6c 2500 ss berlinetta aerodinamica?
@thefuelofsatan: Inderdaad ook een mooie auto.
@agera: is dit ongeveer hetzelfde model als de 1:24 uitvoering die Polistil ergens in de jaren 80 in het rood heeft uitgebracht?
Prachtige auto, lijkt me heerlijk om hier een zomerse dag mee te rijden..
Jammer dat er geen voor en na foto’s zijn en ook ben ik benieuwd waar en hoe men deze heeft weten te verstoppen. Ik denk dan vaak aan het ingraven van zeecontainers maar die had je was destijds nog niet.
@ghost: Lekker droog in een boerenschuur onder het hooi denk ik.
@moveyourmind: gouden tip voor iedereen die ooit een auto wil stallen.
Blijf weg uit boerenschuren waar dieren hebben gestaan!
Er zitten zuren in de lucht die elke auto binnen een paar jaar tot een bultje roest reduceert. Ik heb zelf een auto nog geen jaar zodanig gestald gehad en het is echt niet overdreven. Heeft me bijna een auto gekost (van nog te restaureren naar onrestaureerbaar).
Mmm deze 21 jarige bevestigt m’n vooroordeel door de uitzondering te zijn. well done well done
Alleen al die mooie achtcilinder met die mooie koelribben op het inlaatspruitstuk, Dat motorblok op zichzelf is al bijna een kunstwerk!
Én wat is deze auto nog in een mooie staat. Precies goed! Niet overgerestaureerd, het originele patina wat een klassieker een klassieker maakt is nog compleet behouden…
Werkelijk een kunstwerk op wielen. Prachtig gedaan zeg! Ja, een auto als dit wil ik hebben!
@Norge bedoelt natuurlijk eigenlijk de 2900B Lungo
http://www.classiccarcatalogue.com/A/alfa%20romeo%201938%208c2900bLungo.jpg
Hij is wel echt schitterend!
Heerlijk dat er nog wat van zijn oude wonden te zien zijn!
Volgens mij staat er in Druten ook zo 1, in’t rood……
Altijd goed om te zien dat er een stukje autogeschienis weer terug op de weg staat.
Toen al sleuven om juist te schakelen. Ferrari(bestond nog niet)kwam daar pas veel later mee.Wordt de beauty binnenkort geveild? Ben benieuwd hoeveel miljoen hij gaat opleveren.
Vooral de staat maakt hem mooi. Ze hebben de neiging om hem te restaureren weerstaan, je ziet er een leven aan af.
Een kunstwerk op wielen!
Mooi gerestaureerd, juist niet te schoon en perfect maar met karakter. En zo hoort het!
Respect voor de eerste eigenaar om zoiets 70 jaar lang in bezit te houden.