
De vernieuwde Audi Q5 krijgt een rigoreuze facelift en er wordt flink gesneden in het motorenaanbod. Oh ja, er zijn ook bijzondere achterlichten.
De huidige Audi Q5 is er al weer een tijdje en de auto is (nog) niet overal een enorm succes. Wereldwijd verkoopt het model meer dan uitstekend, alleen wil het in Nederland nog niet helemaal vlotten. Het huidige model was wellicht iets te braaf voor de Nederlandse klanten? Het gemis aan een bijtellingsknaller (EV) of eentje die BPM binnen de perken houdt (PHEV) ontbrak ook lange tijd. Het moment is daar gekomen: de Ingolstadters hebben het doek getrokken van de vernieuwde Audi Q5.
[bbmediaclip clipID=”3832695″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
Nieuwe neus
Daarbij heeft Audi van de gelegenheid gebruik gemaakt om meteen even de neus goed aan te pakken. De singleframe grille, LED-lampen en luchtlinlaten zijn aangepast om de vernieuwde Audi Q5 een stoerder aanzien te geven. Dat is goed gelukt, de auto kijkt iets zelfverzekerder c.q. minder verbaasd de wereld in. Houdt er wel rekening mee dat de auto op de foto’s een aangekleed model is met 21″ wielen en S-Line pakket.

Langer
De bumpers maken de vernieuwde Audi Q5 niet alleen optisch iets groter, de Q5 is dat ook: 1,9 centimeter langer dan voorheen, om precies te zijn. De nieuwe voorzijde van de Q5 is aerodynamisch gezien ook veel gunstiger. De luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt slechts 0,30, waarschijnlijk met de kleinst mogelijke velgen (die waarschijnlijk nauwelijks besteld worden), maar dat terzijde.

Geleerd
Daarmee lijkt Audi geleerd te hebben van de ‘fout’ die ze hebben gemaakt met de Audi A4 en A5. Beide auto’s waren dermate ingetogen en braaf dat de doelgroep wat te klein werd. Veel mensen die een dergelijke auto kunnen veroorloven, vinden het niet erg dat de buitenwereld ziet dat ze het nieuwste van het nieuwste Duitse premium blik voor de deur hebben staan. Eigenlijk had de Q5 er zo vanaf het begin uit moeten zien. We houden wel een kleine slag om de arm, want we zijn benieuwd hoe de Q5 toont zonder S-line pakket, op normale wielen.

Achterlichten
Er zijn twee nieuwe kleuren voor de vernieuwde Audi Q5: Ultra Blauw en District Groen. Die laatste kleur zie je op de foto’s. Ook zie je op de foto’s dat Audi erg trots is op de nieuwe achterlichten. Die achterlichten zijn een heuse wereldprimeur, het zijn namelijk digitale OLED’s. Net zoals je smartphone of de TV (die je nog wilt kopen). Wat de voordelen ervan zijn, ontgaat ons een beetje. De huidige LED-s deden het meer dan uitstekend, maar Audi heeft altijd een voortrekkersrol gespeeld als het gaat om verlichting de laatste jaren. Ze zijn in elk geval rood, dus dat is mooi.

Interieur
Bij een Audi ging het traditioneel altijd om het interieur. Dat was hun USP. De vorige Q5 deed het op zich niet onaardig, maar de intussen nieuwe X3 had een verzorgder interieur met fraaiere materialen en de Mercedes GLC heeft wat meer sjeu. Wat heeft Audi gedaan? Simpel: de draaiknop voor de MMI is weg. Het is nu alleen touchscreen.

Geen extra ‘pad’
Nu hebben de Audi e-tron, Q7/Q8 en A8 dat ook, maar die hebben een extra ‘pad’ voor de bediening. Wat dat betreft is het hoogstopmerkelijk dat Audi hiervoor gekozen heeft. Je moet nu dus naar voren leunen om het scherm te kunnen voorzien van vingerafdrukken. Prima dat het mogelijk is, jammer dat het de enige optie lijkt te zijn.

MIB3-systeem
Wel krijg je het MIB3-systeem mee in de vernieuwde Audi Q5. Dat is het infotainmentsysteem van Audi. Standaard krijg je twee tellers en een centraal BIS (Bestuurders Informatie Systeem, drie woorden voor het woord ‘boordcomputer’). Optioneel is Virtual Cockpit leverbaar. Wel heeft elke Q5 een 10,1 inch display. DAB-radio is standaard, evenals de assistent van Amazon: Alexa. Het MMI-systeem is ook te koppelen aan je MyAudi App.

Uitsluitend plug-in hybride
Dan even de motoren. Volgens Audi Nederland wordt de Q5 uitsluitend als Q5 TFSI e plug-in hybride geleverd. Alle reguliere diesel- en benzineversies komen te vervallen. Dat klinkt wellicht rigoreuzer dan dat het lijkt. Diesel zit al een tijdje in het verdomhoekje, dus dat die uitgefaseerd worden is vrij begrijpelijk.

Twee PHEV’s
Dat de normale benzinemotoren komen te vervallen voor Nederland is ook begrijpelijk, eigenlijk. In Nederland betalen we BPM naar de uitstoot. Een PHEV is daardoor vaak net zo duur in aanschaf en bijtelling als een (op papier tragere en dorstigere) benzine-versie. Voordat je denkt dat er geen keuze is uit PHEV’s, hebben we goed nieuws voor je: er komen twee plug-in hybrides voor de vernieuwde Audi Q5.

Nieuwe 40 TDI
Voordat we plat gemaild worden met de vraag welke motoren we moeten missen in de vernieuwde Audi Q5, delen we het alsnog aan je mee. Er is één compleet nieuwe motor. De Audi Q5 40 TDI levert 204 pk en heeft standaard een 48V-motor ter assistentie. 0-100 km/u duurt 7,6 seconden en de topsnelheid is 222 km/u. Gemiddeld verbruik is 1 op 19. Dat is veel te excessief voor de Nederlandse markt, kennelijk.

quattro géén quattro meer
Wat wel minder is: de vernieuwde Audi Q5 heeft géén permanente vierwielaandrijving meer. In plaats van het Torsen differentieel zit er nu een ‘computertje’. In normale omstandigheden heeft de Q5 ‘quattro’ voorwielaandrijving. Pas als er een tekort is aan grip, mogen de achterwielen ook mee doen. Natuurlijk is dit systeem ietsjepietsje efficiënter, maar het is niet hoe het heurt in een Audi quattro met een lengte geplaatste motor. Alsof Katja uiteindelijk toch snoep met collageen gaat maken of dat D66 referenda gaat afschaffen.

Meer motoren voor niet Nederlanders
Er komen nog een paar motoren bij, uiteraard. Naast de genoemde 2.0 TDI komen er nóg twee 2.0 TDI’s. Ook een 3.0 V6 TDI zal leverbaar worden voor niet-Nederlanders. De 2.0 TFSI komt in twee gradaties. De in Mexico gebouwde Q5 komt komt eind dit jaar op de markt. Als je er snel bij bent kun je kiezen voor een Edition One, wat in feite een S-Line met Optiek Pakket Zwart en nog wat snuisterijen is.

Goed om te zien dat de sier uitlaten van de SQ5 hier niet onder zitten
Dit is een auto van het caliber: Oh ja, die was er ook nog… Ik zie de Q7 en Q8 meer rijden dan de Q5. In mijn ogen een saaie auto, in vergelijking met de concurrentie. Een facelift was wel echt nodig, hij had van mij nog wel iets meer richting de Q8 mogen gaan qua design.
Mooie kleur en goeie samenstelling in combinatie met het bruine leer. Echt een mooie wagen, zet maar op de oprit.
Ik dacht dat de M4 GTS al OLED achterlichten had?
@godofracing: Yep, net als de Audi TT en de Audi A8
Inderdaad goed opgeknapt. De huidige A4 en A5 zijn wel heel erg ingetogen. De A4 is eigenlijk alleen mooi als RS4 (wel als pré facelift) anders blijft het een muurbloempje. Jammer van de de B8 en B8.5 waren erg mooi.
Ik snap dat wereldprimeur niet, want niet alleen BMW levert al langer OLED achterlichten op de M3 ook Mercedes doet dat op de S-Klasse (coupe).
@janboel: en daarnaast is ‘t marketing BS. Op een tv is ‘t fantastisch, omdat zwart beeld betekent dat het ledje uitstaat, terwijl een normaal LCD blijft branden, maar het ‘luikje’ dichtgaat. Bij een auto gaat een normaal LEDje ook uit.
Zinloos dus.
Enige voordeel kan zijn dat oledjes kleiner kunnen worden gemaakt.
@janboel: hier hebben de marketing knullen er “digitale” voor geschreven. Ik heb geen idee wat t verschil is tss een gewone OLED of een digitale OLED…. overtuig me nu maar dat het zoooooveeeeeel beter is
@janboel: als ik naar de foto’s kijk lijkt mij dat je ze kan personaliseren.
De kop begon zo hoopvol.
Typisch gevalletje van ze dronken glas, deden een plas en alles bleef zoals het was.
Ik zou toch gaan voor de Q3 coupé (mini Urus).
Audi is aan het besparen geslagen op haar USPs interieur en infotainment. Mindere materialen, minder fysieke knoppen. Zie ook de nieuwe A3.
Er waren al eerder quattro’s die voorwiel bias hadden hoor, ongeveer alle haldex modellen…
Woeee als je als merk moet “primeuren” met achterlichtjes… Moet het wel heel triest gesteld zijn met de innovatie ?
Voorsprong door de kunst van het weglaten … best een mooie auto, maar ruimte op de achterbank blijft een issue, je kunt er niet met 3 man/vrouw zitten. Ben toch meer voor stations dan SUV’s dus mag van mij helemaal verdwijnen. Porsche Macan is er op gebaseerd en dat is een veel betere (en duurdere) auto.
Hoewel de Q5 steeds weer iets mooier wordt heeft hij nog steeds iets van het ietwat propperige uiterlijk dat de eerste generatie ooit helemaal sterk had.
Denk dat dat komt omdat de raampartijen net iets te hoog zijn, waardoor de gestrekte lijnen van de koets wegvallen. Wat dat betreft heeft de E tron veel betere verhoudingen, wat het gelijk al een veel mooiere auto maakt.
Moet je gaan kiezen welk patroon je in je achterlichten wil?
Klopt één van de 4 kun je kiezen nu. Daarbij horen dan ook leuke patroontjes als je de auto aan of uit zet in het donker. Ach ja, het kan dus waarom niet. Ik vind het ook wel grappig staan. Is weer eens wat anders. Nu is dit nog af-fabriek maar Audi verwacht dat je binnen een jaar of drie dit zelf ook kunt gaan aanpassen in je settings in de boordcomputer… Dat is dan tóch voorsprong door techniek. En de lampen van Audi, zeker de matrix led, zijn heerlijk in het donker hoor bij hoge snelheden maar ook in sneeuw en slecht weer omstandigheden, daar kan een Frans of Japans ledje nog niet aan tippen.
Blij dat ze de normale achterlichten gehouden hebben!
Dus nu moet je in je Audi ook al op gaan passen wat je zegt met dat Alexa..voor je het weet heb je personalized ads van Amazon op je display ?
Bah, alles touchscreen lange leve de vette vingers op het scherm. Geef mij maar gewoon lekker ouderwets fysieke knoppen veel fijner.
@bimmerfan: lekker vieze vingers op de draaiknop
Vette vingers krijg je op knoppen net zo goed, het mooie van een touchscreen is dat als de achtergrond verlichting aan is, je de vette vingers niet ziet.
@bimmerfan: misschien een keer je handen wassen?
@flutterby: dat werkt nooit. Zelfs niet als je ze met een krachtige ontvetter behandeld.
En welke 2 soorten PHEV komen er ?
Wel uitleg dat er 2 komen m, maar geen info…
Autoblog heeft het nogal moeilijk met hybrides, er komt een mild hybride en een full hybride uit.
De mild hybrid komt met een 48V systeem (die je dus niet kan stekkeren) maar de full hybride komt met een 400V systeem en een opgegeven bereik van 40km, ICE blijft het zelfde.
Het verhaal dat men je Quattro verkoopt maar het is een “computerdingetje” => als je dat hoort kijk je naar het vermogen en de top snelheid, 367 pk, 5.3 0-100 maar de topsnelheid blijft plakken op 236km/h => foute boel.
Dat mag je vertalen naar, onze premium hybride techniek is totaal achterhaald, de ICE drijft de voorwielen aan en de elektromotor de achterwielen. Boven de 130/140 per uur verlies je de achterwielen en mag je naar topsnelheid trekken op enkel het vermogen van de 2liter benzine. Die 4 wiel aandrijving, dat is gereduceerd tot een badge “Quattro” langs de zijkant.
Die Duitsers worden zieliger en zieliger, Audi wilt mijn bestaande hybride (niet Audi) overkopen aan aankoopprijs als ik een Audi hybride bestel, als ze al zo ver moeten gaan om hun rommel verkocht te krijgen. Maarja, de Co2 boetes hangen in hun nek en dan maken ze rare sprongen.
Die lampen in de achterbumper zijn zo lelijk zeg. Ik weet dat het moet van de VS maar gadverdamme. Q7 zelfde probleem, Q3 volgens mij ook. Los dat eens op!
@Loek U doelt o.a. ook op de reflectoren?
@ot92: yes, dat gedeelte waar de lampen inzitten die aan gaan als de achterklep open gaat. En de achteruitrijlichten en mistlampen. En reflectoren.
Ik dacht dat de M4 GTS al OLED achterlichten had?
Wat een lelijke tank. Precies een uitvergrote Q2.
En die neus…. zo’n gigantische grille, ziet er echt ‘cheap plastic’ uit….
En het interieur, waren ze opnieuw dat scherm in het midden vergeten, en het er maar achteraf snel aan toegevoegd !!!
Premium “Duits” blik made in Mexico, toto Loco als je daar intrapt dus.
Teleurstellende facelift. De Q5 had een flinke facelift nodig, maar het is niet veel geworden.
Nog steeds een te klein ogende model met ouderwets interieur en bediening van het mediasysteem.
Hopelijk voor Audi houden ze het nog even vol met deze mislukte Q5 en kunnen ze over een paar jaar snel door met een wel succesvolle nieuwe Q5.
Dat bijgevoegde filmpje slaat nergens op, 13 minuten kijken naar een ondersturende Audi (-;
Corpo forestale dello Stato. Daar moest ik aan denken bij het zien van de kleur. Of een soort Olive drap.
Smaakgevoelig maar op een Audi best gewaagd denk ik. Al betwijfel ik of je de auto in deze kleur ooit zult tegen komen.
O ik heb er wel eens 1 gezien, rijdend en terwijl ik er achter stond. Gek genoeg was dat dan toevallig allebei de keren en SQ5. Niet in dat groen zoals op de plaatjes hierboven uiteraard.
Ik hoop dat ze ook wat geld besteed hebben aan het verbeteren van de PHEV aandrijflijn want die vind ik niet best in vergelijking met de concurrentie in dit segment. Niet dat het niet vooruit wil maar XC60 en X3 hybrid rijden toch stukken fijner op basis van recente testritten.
Ja zoals ik al eerder zei in Nederland zie je de Q5 haast nooit maar in Canada stikt het van de Q5’s op de weg. Jaarlijks verkoopt Audi er zo’n 12.-13.000 stuks per jaar ervan in Canada
Hoezo, de Macan verkoopt prima toch?
Binnenkort te bewonderen in hey zwart of grijs met kleine velgen in een nieuwbouwwijk..
Hubert, waar ben je, ik zie je opmerking niet meer, net nu dat ik je wilde vragen vanwaar je afkomstig bent.
Mijn vader, steeds zeer serieus, gebruikte heel af en toe uw uitspraak met de zelfde bedoeling als jij nu.
Hij is geboren in 1921 en ik in 1957 en kom uit Leuven.
Hoe heet deze kleur?
@ghost: laat maar District Groen lees ik net.