• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vernieuwde Audi Q5 onthuld, diesel én benzine exit!

Auteur: willeme, gepost 29 juni 2020 om 12:00 – 44 Reacties

Vernieuwde Audi Q5

De vernieuwde Audi Q5 krijgt een rigoreuze facelift en er wordt flink gesneden in het motorenaanbod. Oh ja, er zijn ook bijzondere achterlichten.

De huidige Audi Q5 is er al weer een tijdje en de auto is (nog) niet overal een enorm succes. Wereldwijd verkoopt het model meer dan uitstekend, alleen wil het in Nederland nog niet helemaal vlotten. Het huidige model was wellicht iets te braaf voor de Nederlandse klanten? Het gemis aan een bijtellingsknaller (EV) of eentje die BPM binnen de perken houdt (PHEV) ontbrak ook lange tijd. Het moment is daar gekomen: de Ingolstadters hebben het doek getrokken van de vernieuwde Audi Q5.

[bbmediaclip clipID=”3832695″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]

Nieuwe neus

Daarbij heeft Audi van de gelegenheid gebruik gemaakt om meteen even de neus goed aan te pakken. De singleframe grille, LED-lampen en luchtlinlaten zijn aangepast om de vernieuwde Audi Q5 een stoerder aanzien te geven. Dat is goed gelukt, de auto kijkt iets zelfverzekerder c.q. minder verbaasd de wereld in. Houdt er wel rekening mee dat de auto op de foto’s een aangekleed model is met 21″ wielen en S-Line pakket.

Nieuwe voorbumper

Langer

De bumpers maken de vernieuwde Audi Q5 niet alleen optisch iets groter, de Q5 is dat ook: 1,9 centimeter langer dan voorheen, om precies te zijn. De nieuwe voorzijde van de Q5 is aerodynamisch gezien ook veel gunstiger. De luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt slechts 0,30, waarschijnlijk met de kleinst mogelijke velgen (die waarschijnlijk nauwelijks besteld worden), maar dat terzijde.

Vernieuwde Audi Q5

Geleerd

Daarmee lijkt Audi geleerd te hebben van de ‘fout’ die ze hebben gemaakt met de Audi A4 en A5. Beide auto’s waren dermate ingetogen en braaf dat de doelgroep wat te klein werd. Veel mensen die een dergelijke auto kunnen veroorloven, vinden het niet erg dat de buitenwereld ziet dat ze het nieuwste van het nieuwste Duitse premium blik voor de deur hebben staan. Eigenlijk had de Q5 er zo vanaf het begin uit moeten zien. We houden wel een kleine slag om de arm, want we zijn benieuwd hoe de Q5 toont zonder S-line pakket, op normale wielen.

Vernieuwde Audi Q5

Achterlichten

Er zijn twee nieuwe kleuren voor de vernieuwde Audi Q5: Ultra Blauw en District Groen. Die laatste kleur zie je op de foto’s. Ook zie je op de foto’s dat Audi erg trots is op de nieuwe achterlichten. Die achterlichten zijn een heuse wereldprimeur, het zijn namelijk digitale OLED’s. Net zoals je smartphone of de TV (die je nog wilt kopen). Wat de voordelen ervan zijn, ontgaat ons een beetje. De huidige LED-s deden het meer dan uitstekend, maar Audi heeft altijd een voortrekkersrol gespeeld als het gaat om verlichting de laatste jaren. Ze zijn in elk geval rood, dus dat is mooi.

OLED achterlichten

Interieur

Bij een Audi ging het traditioneel altijd om het interieur. Dat was hun USP. De vorige Q5 deed het op zich niet onaardig, maar de intussen nieuwe X3 had een verzorgder interieur met fraaiere materialen en de Mercedes GLC heeft wat meer sjeu. Wat heeft Audi gedaan? Simpel: de draaiknop voor de MMI is weg. Het is nu alleen touchscreen.

Interieur

Geen extra ‘pad’

Nu hebben de Audi e-tron, Q7/Q8 en A8 dat ook, maar die hebben een extra ‘pad’ voor de bediening. Wat dat betreft is het hoogstopmerkelijk dat Audi hiervoor gekozen heeft. Je moet nu dus naar voren leunen om het scherm te kunnen voorzien van vingerafdrukken. Prima dat het mogelijk is, jammer dat het de enige optie lijkt te zijn.

Dashboard

MIB3-systeem

Wel krijg je het MIB3-systeem mee in de vernieuwde Audi Q5. Dat is het infotainmentsysteem van Audi. Standaard krijg je twee tellers en een centraal BIS (Bestuurders Informatie Systeem, drie woorden voor het woord ‘boordcomputer’). Optioneel is Virtual Cockpit leverbaar. Wel heeft elke Q5 een 10,1 inch display. DAB-radio is standaard, evenals de assistent van Amazon: Alexa. Het MMI-systeem is ook te koppelen aan je MyAudi App.

Apple Carplay

Uitsluitend plug-in hybride

Dan even de motoren. Volgens Audi Nederland wordt de Q5 uitsluitend als Q5 TFSI e plug-in hybride geleverd. Alle reguliere diesel- en benzineversies komen te vervallen. Dat klinkt wellicht rigoreuzer dan dat het lijkt. Diesel zit al een tijdje in het verdomhoekje, dus dat die uitgefaseerd worden is vrij begrijpelijk.

Vernieuwde Audi Q5

Twee PHEV’s

Dat de normale benzinemotoren komen te vervallen voor Nederland is ook begrijpelijk, eigenlijk. In Nederland betalen we BPM naar de uitstoot. Een PHEV is daardoor vaak net zo duur in aanschaf en bijtelling als een (op papier tragere en dorstigere) benzine-versie. Voordat je denkt dat er geen keuze is uit PHEV’s, hebben we goed nieuws voor je: er komen twee plug-in hybrides voor de vernieuwde Audi Q5.

Vernieuwde Audi Q5

Nieuwe 40 TDI

Voordat we plat gemaild worden met de vraag welke motoren we moeten missen in de vernieuwde Audi Q5, delen we het alsnog aan je mee. Er is één compleet nieuwe motor. De Audi Q5 40 TDI levert 204 pk en heeft standaard een 48V-motor ter assistentie. 0-100 km/u duurt 7,6 seconden en de topsnelheid is 222 km/u. Gemiddeld verbruik is 1 op 19. Dat is veel te excessief voor de Nederlandse markt, kennelijk.

Vernieuwde Audi Q5

quattro géén quattro meer

Wat wel minder is: de vernieuwde Audi Q5 heeft géén permanente vierwielaandrijving meer. In plaats van het Torsen differentieel zit er nu een ‘computertje’. In normale omstandigheden heeft de Q5 ‘quattro’ voorwielaandrijving. Pas als er een tekort is aan grip, mogen de achterwielen ook mee doen. Natuurlijk is dit systeem ietsjepietsje efficiënter, maar het is niet hoe het heurt in een Audi quattro met een lengte geplaatste motor. Alsof Katja uiteindelijk toch snoep met collageen gaat maken of dat D66 referenda gaat afschaffen.

Géén quattro

Meer motoren voor niet Nederlanders

Er komen nog een paar motoren bij, uiteraard. Naast de genoemde 2.0 TDI komen er nóg twee 2.0 TDI’s. Ook een 3.0 V6 TDI zal leverbaar worden voor niet-Nederlanders. De 2.0 TFSI komt in twee gradaties. De in Mexico gebouwde Q5 komt komt eind dit jaar op de markt. Als je er snel bij bent kun je kiezen voor een Edition One, wat in feite een S-Line met Optiek Pakket Zwart en nog wat snuisterijen is.

Vernieuwde Audi Q5

Ook interessant!

  • Video: Audi Q5 wordt bedolven door vrachtwagen én kiezels
  • Dit betaal je voor de vernieuwde Audi (S)Q5
  • Audi dealerschap onder water
  • Video: drift fail met een Audi
    Video: drift fail met een Audi

Nieuwste artikelen

  • Video: Dat gaat niet passen!
  • Ford gooit gamma om vanwege ‘gebrek aan nieuw Model T-moment’
  • Is dit de beste of vreemdste manier om 10 miljoen euro uit te geven?
  • Van emotie naar ratio: de BMW 530i Individual van Henk-Jan #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Hybride, plug-in, q5, quattro, SUV, Video

Vorig bericht: « Koenigsegg deelt (vlammende) video van Jesko
Volgend bericht: Hennessey Charger Hellcat maakt gehakt van M5 en E63 »

Lees Interacties

Reacties

  1. barendbotje zegt

    29 juni 2020 om 12:07

    Goed om te zien dat de sier uitlaten van de SQ5 hier niet onder zitten

    Login om te reageren
  2. 900t zegt

    29 juni 2020 om 12:09

    Dit is een auto van het caliber: Oh ja, die was er ook nog… Ik zie de Q7 en Q8 meer rijden dan de Q5. In mijn ogen een saaie auto, in vergelijking met de concurrentie. Een facelift was wel echt nodig, hij had van mij nog wel iets meer richting de Q8 mogen gaan qua design.

    Login om te reageren
  3. Groninger zegt

    29 juni 2020 om 12:11

    Mooie kleur en goeie samenstelling in combinatie met het bruine leer. Echt een mooie wagen, zet maar op de oprit.

    Login om te reageren
  4. godofracing zegt

    29 juni 2020 om 12:15

    Ik dacht dat de M4 GTS al OLED achterlichten had?

    Login om te reageren
    • florisje zegt

      29 juni 2020 om 12:22

      @godofracing: Yep, net als de Audi TT en de Audi A8

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    29 juni 2020 om 12:23

    Inderdaad goed opgeknapt. De huidige A4 en A5 zijn wel heel erg ingetogen. De A4 is eigenlijk alleen mooi als RS4 (wel als pré facelift) anders blijft het een muurbloempje. Jammer van de de B8 en B8.5 waren erg mooi.

    Login om te reageren
  6. janboel zegt

    29 juni 2020 om 12:30

    Ik snap dat wereldprimeur niet, want niet alleen BMW levert al langer OLED achterlichten op de M3 ook Mercedes doet dat op de S-Klasse (coupe).

    Login om te reageren
    • timowouters zegt

      29 juni 2020 om 15:40

      @janboel: en daarnaast is ‘t marketing BS. Op een tv is ‘t fantastisch, omdat zwart beeld betekent dat het ledje uitstaat, terwijl een normaal LCD blijft branden, maar het ‘luikje’ dichtgaat. Bij een auto gaat een normaal LEDje ook uit.

      Zinloos dus.

      Enige voordeel kan zijn dat oledjes kleiner kunnen worden gemaakt.

      Login om te reageren
    • 2cv4 zegt

      29 juni 2020 om 19:52

      @janboel: hier hebben de marketing knullen er “digitale” voor geschreven. Ik heb geen idee wat t verschil is tss een gewone OLED of een digitale OLED…. overtuig me nu maar dat het zoooooveeeeeel beter is

      Login om te reageren
    • bitd zegt

      29 juni 2020 om 21:35

      @janboel: als ik naar de foto’s kijk lijkt mij dat je ze kan personaliseren.

      Login om te reageren
  7. Hubert zegt

    29 juni 2020 om 12:35

    De kop begon zo hoopvol.

    Typisch gevalletje van ze dronken glas, deden een plas en alles bleef zoals het was.

    Login om te reageren
  8. bsxc2 zegt

    29 juni 2020 om 12:36

    Ik zou toch gaan voor de Q3 coupé (mini Urus).

    Login om te reageren
  9. autodidact zegt

    29 juni 2020 om 12:39

    Audi is aan het besparen geslagen op haar USPs interieur en infotainment. Mindere materialen, minder fysieke knoppen. Zie ook de nieuwe A3.

    Login om te reageren
  10. Boomer zegt

    29 juni 2020 om 12:40

    Er waren al eerder quattro’s die voorwiel bias hadden hoor, ongeveer alle haldex modellen…

    Login om te reageren
  11. gekkehenk zegt

    29 juni 2020 om 12:41

    Woeee als je als merk moet “primeuren” met achterlichtjes… Moet het wel heel triest gesteld zijn met de innovatie ?

    Login om te reageren
  12. RAW zegt

    29 juni 2020 om 12:53

    Voorsprong door de kunst van het weglaten … best een mooie auto, maar ruimte op de achterbank blijft een issue, je kunt er niet met 3 man/vrouw zitten. Ben toch meer voor stations dan SUV’s dus mag van mij helemaal verdwijnen. Porsche Macan is er op gebaseerd en dat is een veel betere (en duurdere) auto.

    Login om te reageren
  13. moveyourmind zegt

    29 juni 2020 om 12:56

    Hoewel de Q5 steeds weer iets mooier wordt heeft hij nog steeds iets van het ietwat propperige uiterlijk dat de eerste generatie ooit helemaal sterk had.

    Denk dat dat komt omdat de raampartijen net iets te hoog zijn, waardoor de gestrekte lijnen van de koets wegvallen. Wat dat betreft heeft de E tron veel betere verhoudingen, wat het gelijk al een veel mooiere auto maakt.

    Login om te reageren
  14. Richmond zegt

    29 juni 2020 om 12:58

    Moet je gaan kiezen welk patroon je in je achterlichten wil?

    Login om te reageren
    • LaCoste67 zegt

      1 juli 2020 om 13:20

      Klopt één van de 4 kun je kiezen nu. Daarbij horen dan ook leuke patroontjes als je de auto aan of uit zet in het donker. Ach ja, het kan dus waarom niet. Ik vind het ook wel grappig staan. Is weer eens wat anders. Nu is dit nog af-fabriek maar Audi verwacht dat je binnen een jaar of drie dit zelf ook kunt gaan aanpassen in je settings in de boordcomputer… Dat is dan tóch voorsprong door techniek. En de lampen van Audi, zeker de matrix led, zijn heerlijk in het donker hoor bij hoge snelheden maar ook in sneeuw en slecht weer omstandigheden, daar kan een Frans of Japans ledje nog niet aan tippen.

      Login om te reageren
  15. dalmore zegt

    29 juni 2020 om 12:58

    Blij dat ze de normale achterlichten gehouden hebben!

    Login om te reageren
  16. 406_v6 zegt

    29 juni 2020 om 13:08

    Dus nu moet je in je Audi ook al op gaan passen wat je zegt met dat Alexa..voor je het weet heb je personalized ads van Amazon op je display ?

    Login om te reageren
  17. bimmerfan zegt

    29 juni 2020 om 13:44

    Bah, alles touchscreen lange leve de vette vingers op het scherm. Geef mij maar gewoon lekker ouderwets fysieke knoppen veel fijner.

    Login om te reageren
    • laptom zegt

      29 juni 2020 om 14:06

      @bimmerfan: lekker vieze vingers op de draaiknop

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 juni 2020 om 14:28

      Vette vingers krijg je op knoppen net zo goed, het mooie van een touchscreen is dat als de achtergrond verlichting aan is, je de vette vingers niet ziet.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      29 juni 2020 om 15:39

      @bimmerfan: misschien een keer je handen wassen?

      Login om te reageren
      • 2cv4 zegt

        29 juni 2020 om 19:58

        @flutterby: dat werkt nooit. Zelfs niet als je ze met een krachtige ontvetter behandeld.

        Login om te reageren
  18. nofxke zegt

    29 juni 2020 om 13:46

    En welke 2 soorten PHEV komen er ?
    Wel uitleg dat er 2 komen m, maar geen info…

    Login om te reageren
    • sprankel zegt

      29 juni 2020 om 20:13

      Autoblog heeft het nogal moeilijk met hybrides, er komt een mild hybride en een full hybride uit.

      De mild hybrid komt met een 48V systeem (die je dus niet kan stekkeren) maar de full hybride komt met een 400V systeem en een opgegeven bereik van 40km, ICE blijft het zelfde.

      Het verhaal dat men je Quattro verkoopt maar het is een “computerdingetje” => als je dat hoort kijk je naar het vermogen en de top snelheid, 367 pk, 5.3 0-100 maar de topsnelheid blijft plakken op 236km/h => foute boel.

      Dat mag je vertalen naar, onze premium hybride techniek is totaal achterhaald, de ICE drijft de voorwielen aan en de elektromotor de achterwielen. Boven de 130/140 per uur verlies je de achterwielen en mag je naar topsnelheid trekken op enkel het vermogen van de 2liter benzine. Die 4 wiel aandrijving, dat is gereduceerd tot een badge “Quattro” langs de zijkant.

      Die Duitsers worden zieliger en zieliger, Audi wilt mijn bestaande hybride (niet Audi) overkopen aan aankoopprijs als ik een Audi hybride bestel, als ze al zo ver moeten gaan om hun rommel verkocht te krijgen. Maarja, de Co2 boetes hangen in hun nek en dan maken ze rare sprongen.

      Login om te reageren
  19. Loek zegt

    29 juni 2020 om 14:12

    Die lampen in de achterbumper zijn zo lelijk zeg. Ik weet dat het moet van de VS maar gadverdamme. Q7 zelfde probleem, Q3 volgens mij ook. Los dat eens op!

    Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      29 juni 2020 om 14:35

      @Loek U doelt o.a. ook op de reflectoren?

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        6 juli 2020 om 00:39

        @ot92: yes, dat gedeelte waar de lampen inzitten die aan gaan als de achterklep open gaat. En de achteruitrijlichten en mistlampen. En reflectoren.

        Login om te reageren
  20. Kate zegt

    29 juni 2020 om 14:13

    Ik dacht dat de M4 GTS al OLED achterlichten had?

    Login om te reageren
  21. mp3cube zegt

    29 juni 2020 om 14:34

    Wat een lelijke tank. Precies een uitvergrote Q2.
    En die neus…. zo’n gigantische grille, ziet er echt ‘cheap plastic’ uit….
    En het interieur, waren ze opnieuw dat scherm in het midden vergeten, en het er maar achteraf snel aan toegevoegd !!!

    Login om te reageren
  22. jdeboer zegt

    29 juni 2020 om 15:29

    Premium “Duits” blik made in Mexico, toto Loco als je daar intrapt dus.

    Login om te reageren
  23. kroon zegt

    29 juni 2020 om 15:44

    Teleurstellende facelift. De Q5 had een flinke facelift nodig, maar het is niet veel geworden.
    Nog steeds een te klein ogende model met ouderwets interieur en bediening van het mediasysteem.
    Hopelijk voor Audi houden ze het nog even vol met deze mislukte Q5 en kunnen ze over een paar jaar snel door met een wel succesvolle nieuwe Q5.

    Login om te reageren
  24. monsieurleloure zegt

    29 juni 2020 om 16:17

    Dat bijgevoegde filmpje slaat nergens op, 13 minuten kijken naar een ondersturende Audi (-;

    Login om te reageren
  25. Calimero zegt

    29 juni 2020 om 16:29

    Corpo forestale dello Stato. Daar moest ik aan denken bij het zien van de kleur. Of een soort Olive drap.
    Smaakgevoelig maar op een Audi best gewaagd denk ik. Al betwijfel ik of je de auto in deze kleur ooit zult tegen komen.
    O ik heb er wel eens 1 gezien, rijdend en terwijl ik er achter stond. Gek genoeg was dat dan toevallig allebei de keren en SQ5. Niet in dat groen zoals op de plaatjes hierboven uiteraard.

    Login om te reageren
  26. argonaut zegt

    29 juni 2020 om 16:40

    Ik hoop dat ze ook wat geld besteed hebben aan het verbeteren van de PHEV aandrijflijn want die vind ik niet best in vergelijking met de concurrentie in dit segment. Niet dat het niet vooruit wil maar XC60 en X3 hybrid rijden toch stukken fijner op basis van recente testritten.

    Login om te reageren
  27. arias zegt

    29 juni 2020 om 16:56

    Ja zoals ik al eerder zei in Nederland zie je de Q5 haast nooit maar in Canada stikt het van de Q5’s op de weg. Jaarlijks verkoopt Audi er zo’n 12.-13.000 stuks per jaar ervan in Canada

    Login om te reageren
  28. nout zegt

    29 juni 2020 om 18:05

    Hoezo, de Macan verkoopt prima toch?

    Login om te reageren
  29. jarnobakker zegt

    29 juni 2020 om 19:03

    Binnenkort te bewonderen in hey zwart of grijs met kleine velgen in een nieuwbouwwijk..

    Login om te reageren
  30. wimof zegt

    29 juni 2020 om 21:41

    Hubert, waar ben je, ik zie je opmerking niet meer, net nu dat ik je wilde vragen vanwaar je afkomstig bent.
    Mijn vader, steeds zeer serieus, gebruikte heel af en toe uw uitspraak met de zelfde bedoeling als jij nu.
    Hij is geboren in 1921 en ik in 1957 en kom uit Leuven.

    Login om te reageren
  31. ghost zegt

    30 juni 2020 om 19:53

    Hoe heet deze kleur?

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      30 juni 2020 om 19:54

      @ghost: laat maar District Groen lees ik net.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North