
Als ik je zou vertellen dat het gebruik van (openbare) oplaadpunten sinds september vorig jaar maar liefst vervijfvoudigd is, zou je me dan geloven? Persoonlijk dacht ik altijd dat die ondingen er alleen maar stonden om “lekker groen” te doen.
Er worden, dankzij enorme subsidies, redelijk wat elektrische auto’s (en plug-in hybrides) verkocht in Nederland. Sterker nog, er zijn dit jaar in Nederland al 3x meer elektrische auto’s verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar.
Zijn deze oplaadpalen zo interessant omdat ze (soms) gratis zijn? We blijven immers gierige Nederlanders. Of beginnen elektrische auto’s daadwerkelijk een voet aan de grond te krijgen in Nederland? Alle details over de hoeveelheid laadpalen en het gebruik daarvan kan je lezen op Groen7.
Wat zijn jouw ervaringen met (openbare) oplaadpunten? Zie jij dat ze vaak gebruikt worden? Of staat er geregeld een dikke SUV geparkeerd?
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de eerste Wietplantage aangesloten wordt op zo’n paal.
@E34M5Touring: Ja, lekker onopvallend zo’n plantage op een openbare parkeerplek lol
@wheelzzz: Ja want van aftappen hebben die lui nog nooit gehoord……
@E34M5Touring: mooi in een container, jonguh
@E34M5Touring: gat in de markt, electrische camper. Breaking bad op zn groens
Een kennisje van me was laatst op bezoek met zn Ampera. \’kom me even halen bij de laadpaal\’…. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA! \’Ga maar lopen\’!!! HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!
@Svenska_Aeroplan_AB: Een kennisje van me was laatst op bezoek met de trein. \’kom me even halen bij het station\’…. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA! \’Ga maar lopen\’!!! HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!
@Svenska_Aeroplan_AB: Haha, een kennisje is altijd een vrouwtje.
@bungabungastig: Misschien mikte dat vrouwtje wel op een andere laadpaal dan^^
@Svenska_Aeroplan_AB: leuke vrienden heb jij zeg ;)
Aan de andere kant was hij niet zo brutaal om te vragen: “Mag ik mijn auto even opladen bij jou?”
Lekker gratis tanken bij mensen waar je op bezoek komt :D
@robbie: Opladen mag, maar dan krijg je geen koffie meer!
@awesome: dat is mooi, want de koffie sla ik toch altijd over..
in 010 worden ze allemaal gebruikt, voor zover ik ze weet
Nou, op ons werk staan op de 50 auto’s al drie aan de stekker
(1x prius 1x prius wagon 1x tesla roadster en de ampera’s komen binnenkort.)
En die krijgen allemaal een laadpaal ergens waar ze willen en daar zullen ze ook wel af en toe aan hangen.
Het is zo’n kut regeling, al die lease rijders betalen 0% bijtelling ook al laden ze dat ding nooit op en rammen ze volluit de tank met benzine leeg….grrrr.
@tomleeuw: er zal ongetwijfeld een naheffing volgen als het verbruik teveel afwijkt.
@tomleeuw: een Tesla gaat niet zo hard zonder op te laden hoor.
@tomleeuw: daar zou ik als baas dan echt wel een stokje voor steken. Die dingen zijn verhoudingsgewijs duur in de lease, dan wil ik het wel terugzien in de variabele kosten.
Ik ga niet betalen voor het belastingvoordeel van mn werknemers.
Ik zie idd zo nu en dan wel auto’s opladen aan de palen in Rotterdam en Amsterdam.
Trouwens wel erg vervelend dat er vaak ook Niet elektrische auto’s op de laadpaal plekken staan, ze zijn vaak dichter bij de lift en dan is er altijd wel een aso die minder wil lopen.
Zo flauw, die kinderachtige negativiteit over de elektrische auto. Nee, al die Astra’s en Golf’s 100pk confectiemodellen zijn geweldige auto’s die door hun opwindende interne verbrandingsmotor al je autozintuigen prikkelen.
En ja, ik zie vaak auto’s opladen.
Hier in tiel zijn het gratis parkeerplaatsen…. Dus ja dan zou ik die stekker er ook insteken ookal is hij nog vol. Gratis stroom en gratis parkeren :)
Gaan die accu’s dan zo hard achteruit dat je NOG vaker moet opladen?
Lekker gratis parkeren in hartje amsterdam en altijd een.plekje geweldig gewoon
Op het werk komt binnenkort zo’n paal, alleen omdat er een paar Ampera’s in de lease-vloot zijn opgenomen.
Ook niet zo vreemd dat het aantal vervijfvoudigd is.
Het aanleggen van een paal is ondegebracht in een stichting (subsidietrekken) en het kost de gemeente vrijwel niets:
De kosten die betrekking hebben op de plaatsing, onderhoud en stroomverbruik, zijn voor stichting e-laad. Indien er sprake is van meerlengte, dat wel zeggen een afstand tot de netwerkkabel die groter is dan 25 meter, kan de gemeente ervoor kiezen deze kosten op zich te nemen, of een andere locatie aan te wijzen voor plaatsing. De prijs waarmee rekening gehouden moet worden per meter meerlengte is ongeveer €30,-. De kosten voor de inrichting van de parkeerplek en eventuele bewegwijzering zijn voor kosten van de gemeente.
Bij ons in de straat staat er overdag altijd een Fisker Karma en ‘savonds een prius en een of ander electrisch taxi busje/gedrocht waarvan ik niet eens weet wat het is.
Dus ja, er word zeker wel gebruik van gemaakt.
bij ons in het dorp staat er standaard ook een Ampera op die plek… die vent van wie die auto is woont er 20 meter van af dus dan kan het ook wel makkelijk, scheelt tenslotte weer een parkeerplek voor de deur
Vaak een ampera aan de laadpaal, goede zaak.. worden ze iig benut!
Ik vraag me af wanneer de eerste dronken debiel iets met die kabel gaat doen… Zoals erover heen pissen, doorknippen, vastlijmen etc.. Hier in 010 zijn er plekken die relatief dicht bij het uitgaansgebied zitten. Dat kan niet lang uitblijven, onmogelijk.
@audir8v10: lost zichzelf op: survival of the fittest… “erover heen pissen” zucht…