Verrassing! Boetes worden nóg hoger in 2018

Auteur: , 82 Reacties
geld

De prijzen van in 2018 ondeugend zijn in het verkeer zijn bekend.

Onlangs schreven we nog dat de formerende partijen van plan zijn boetes te verlagen voor de gewone man (m/v tegenwoordig) en te verhogen voor verkeersaso’s. Maar praatjes zijn goedkoop. Totdat we harde cijfers in handen krijgen, geldt voor dit soort geluiden vanuit politieke hoek thet adagium ‘eerst zien dan geloven’. Inmiddels zijn de bedragen van de boetes in 2018 bekend geworden, via een document van de overheid dat in handen is van AutoRAI

En jawel! Ondanks dat zowel rechters als agenten zich uitgesproken hebben tegen de nu al torenhoge prenten, blijven de boetes im Großen und Ganzen voorlopig gelijk of gaan ze omhoog. De stijging zit ‘m in de snelheidsovertredingen. Rijd je dit jaar buiten de bebouwde kom 30 kilometer te hard dan betaal je bijvoorbeeld nog 275 Euro als je gesnapt wordt, volgend jaar is dat 312 Euro. Ook de geliefde administratiekosten blijven gehandhaafd en bedragen 9 Euro per boete. Alleen voor snelheidsovertredingen buiten de bebouwde kom tijdens wegwerkzaamheden ga je iets minder betalen.

Enfin, schat op basis van de cijfers hieronder vast in hoeveel Ekkermannen je volgend jaar kwijt gaat zijn!

Algemeen
Bumperkleven: 280 euro
Onnodig links rijden: 140 euro
Rechts inhalen: 230 euro
Geen autogordel dragen: 140 euro
Als bestuurder tijdens het rijden een mobiele telefoon vasthoudt: 230 euro
Een kruispunt blokkeren: 230 euro
Rijden terwijl de geldigheidsduur van het rijbewijs verstreken is: 90 euro
Als 17-jarige bestuurder en deelnemer aan het experiment begeleid rijden een motorrijtuig besturen zonder een in de begeleiderspas vermelde begeleider: 140 euro
Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 230 euro
Geen voorrang verlenen aan een tram: 230 euro
Een militaire colonne doorsnijden: 90 euro
Afslaan zonder richting aan te geven: 90 euro
Bij het afslaan tegemoet komend verkeer niet laten voorgaan: 230 euro
Met een motorrijtuig rijden terwijl het kentekenbewijs niet behoorlijk leesbaar is: 45 euro
Met een motorrijtuig rijden terwijl het kenteken niet behoorlijk leesbaar is: 130 euro
Buiten noodzaak stilstaan op de vluchtstrook of vluchthaven: 230 euro
Passagiers die bij een tram of autobus willen in- of uitstappen daartoe geen gelegenheid geven: 370 euro
Geen gevarendriehoek plaatsen bij een obstakel (stilstaand motorvoertuig of aanhangwagen): 140 euro

Parkeren
Een voertuig op een zodanige wijze laten staan waardoor op de weg gevaar wordt/kan worden veroorzaakt, dan wel het verkeer wordt/kan worden gehinderd: 140 euro
Als bestuurder een voertuig laten stilstaan op een kruispunt: 140 euro
Als bestuurder een voertuig laten stilstaan op een fietsstrook: 90 euro
Als bestuurder een voertuig parkeren bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan: 90 euro
Een voertuig dubbel parkeren: 90 euro
Parkeren op plaatsen die voorzien van een blauwe streep, zonder dat er een parkeerschijf in de auto aanwezig is: 90 euro
Parkeren zonder parkeermeter in werking te stellen/dan wel parkeertijd is verstreken: 90 euro

Verlichting
Geen dim- of grootlicht voeren bij nacht binnen de bebouwde kom: 90 euro
Geen dim- of grootlicht voeren bij nacht buiten de bebouwde kom: 140 euro
Geen dim- of grootlicht voeren bij slecht zich overdag: 140 euro
Het hinderen van tegenliggers door groot licht: 140 euro
Achterlichten die niet branden bij nacht buiten de bebouwde kom: 90 euro
Achterlichten die niet branden bij nacht binnen de bebouwde kom: 140 euro
Achterlichten die niet branden bij dag bij slecht zicht: 140 euro
Onnodig mistlicht voeren: 90 euro
Niet werkende richtingaanwijzers: 90 euro
Niet werkende waarschuwingsknipperlichten: 90 euro
Niet werkende remverlichting: 140 euro
Niet werkend derde remlicht (voor voertuigen van na 30-09-2001): 90 euro

Dingen die aan de trekhaak zitten
Het voertuig is niet voorzien van een goed werkende ruitenwisserinstallatie: 140 euro
Het voertuig is niet voorzien van noodzakelijke spiegels: 140 euro
De zitplaatsen, rugleuningen of verstelrichtingen zijn niet deugdelijk: 140 euro
Het voertuig heeft scherpe delen die lichamelijk letsel kunnen veroorzaken bij een botsing: 230 euro
Het voertuig heeft uitstekende delen die lichamelijk letsel kunnen veroorzaken bij een botsing: 230 euro
Niet deugdelijk bevestigde koppeling met aanhangwagen: 230 euro
Met één motorvoertuig meer dan één auto slepen: 230 euro
Goederen die niet deugdelijk zijn bevestigd op, in of aan een deugdelijke lastdrager: 140 euro
Aanhangwagen met niet functionerende verlichting: 140 euro
De lading van het voertuig heeft scherpe delen (geldt niet voor lading of delen hoger dan 2 m boven wegdek): 230 euro

Snelheid
Overschrijding van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom:
Met 4 km/u – 27 euro
Met 5 km/u – 33 euro
Met 6 km/u – 40 euro
Met 7 km/u – 47 euro
Met 8 km/u – 54 euro
Met 9 km/u – 62 euro
Met 10 km/u – 70 euro
Met 11 km/u – 94 euro
Met 12 km/u – 103 euro
Met 13 km/u – 113 euro
Met 14 km/u – 121 euro
Met 15 km/u – 131 euro
Met 16 km/u – 141 euro
Met 17 km/u – 151 euro
Met 18 km/u – 163 euro
Met 19 km/u – 173 euro
Met 20 km/u – 188 euro
Met 21 km/u – 200 euro
Met 22 km/u – 211 euro
Met 23 km/u – 225 euro
Met 24 km/u – 237 euro
Met 25 km/u – 252 euro
Met 26 km/u – 265 euro
Met 27 km/u – 282 euro
Met 28 km/u – 299 euro
Met 29 km/u – 312 euro
Met 30 km/u – 329 euro

Overschrijding van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden:
Met 4 km/u – 45 euro
Met 5 km/u – 54 euro
Met 6 km/u – 62 euro
Met 7 km/u – 74 euro
Met 8 km/u – 83 euro
Met 9 km/u – 94 euro
Met 10 km/u – 105 euro
Met 11 km/u – 131 euro
Met 12 km/u – 144 euro
Met 13 km/u – 155 euro
Met 14 km/u – 167 euro
Met 15 km/u – 182 euro
Met 16 km/u – 192 euro
Met 17 km/u – 206 euro
Met 18 km/u – 220 euro
Met 19 km/u – 237 euro
Met 20 km/u – 253 euro
Met 21 km/u – 265 euro
Met 22 km/u – 278 euro
Met 23 km/u – 297 euro
Met 24 km/u – 314 euro
Met 25 km/u – 331 euro
Met 26 km/u – 350 euro
Met 27 km/u – 369 euro
Met 28 km/u – 387 euro
Met 29 km/u – 405 euro

Overschrijding van de maximumsnelheid binnen een erf:
Met 4 km/u – 45 euro
Met 5 km/u – 54 euro
Met 6 km/u – 62 euro
Met 7 km/u – 74 euro
Met 8 km/u – 83 euro
Met 9 km/u – 94 euro
Met 10 km/u – 105 euro
Met 11 km/u – 131 euro
Met 12 km/u – 144 euro
Met 13 km/u – 155 euro
Met 14 km/u – 167 euro
Met 15 km/u – 182 euro
Met 16 km/u – 192 euro
Met 17 km/u – 206 euro
Met 18 km/u – 220 euro
Met 19 km/u – 237 euro
Met 20 km/u – 253 euro
Met 21 km/u – 265 euro
Met 22 km/u – 278 euro
Met 23 km/u – 297 euro
Met 24 km/u – 314 euro
Met 25 km/u – 331 euro
Met 26 km/u – 350 euro
Met 27 km/u – 369 euro
Met 28 km/u – 387 euro
Met 29 km/u – 405 euro

Overschrijding van de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom:
Met 4 km/u – 24 euro
Met 5 km/u – 31 euro
Met 6 km/u – 37 euro
Met 7 km/u – 42 euro
Met 8 km/u – 49 euro
Met 9 km/u – 56 euro
Met 10 km/u – 66 euro
Met 11 km/u – 88 euro
Met 12 km/u – 98 euro
Met 13 km/u – 109 euro
Met 14 km/u – 115 euro
Met 15 km/u – 127 euro
Met 16 km/u – 135 euro
Met 17 km/u – 145 euro
Met 18 km/u – 154 euro
Met 19 km/u – 167 euro
Met 20 km/u – 180 euro
Met 21 km/u – 188 euro
Met 22 km/u – 200 euro
Met 23 km/u – 211 euro
Met 24 km/u – 225 euro
Met 25 km/u – 237 euro
Met 26 km/u – 252 euro
Met 27 km/u – 264 euro
Met 28 km/u – 278 euro
Met 29 km/u – 295 euro
Met 30 km/u – 312 euro

Overschrijding van de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden:
Met 4 km/u – 37 euro
Met 5 km/u – 44 euro
Met 6 km/u – 52 euro
Met 7 km/u – 62 euro
Met 8 km/u – 72 euro
Met 9 km/u – 78 euro
Met 10 km/u – 88 euro
Met 11 km/u – 111 euro
Met 12 km/u – 119 euro
Met 13 km/u – 131 euro
Met 14 km/u – 145 euro
Met 15 km/u – 155 euro
Met 16 km/u – 170 euro
Met 17 km/u – 184 euro
Met 18 km/u – 194 euro
Met 19 km/u – 207 euro
Met 20 km/u – 220 euro
Met 21 km/u – 237 euro
Met 22 km/u – 252 euro
Met 23 km/u – 261 euro
Met 24 km/u – 278 euro
Met 25 km/u – 295 euro
Met 26 km/u – 311 euro
Met 27 km/u – 329 euro
Met 28 km/u – 344 euro
Met 29 km/u – 364 euro
Met 30 km/u – 378 euro



82 reacties

Zoveel euro? Op je muil – gauw!
Zo!
Dat zal ze leren!
-iedere naïeve lullo die van mening was dat dit zootje zachtgekookte eieren verkiezingsbeloftes inlost-
Ze treden kei en keihard op.
@desjonnies: precies. Dit noemen we nou “keihard aanpakken” van de overtreders! Law and order.
4km te hard is altijd leuk….
@hollandbest: ik heb em thuis 42 euro
140 euro voor onnodig links rijden?! Dat mag snel verhoogd worden naar 280
@caraddicted: Beter ruilen ze het om met de boete voor rechts inhalen. Of gewoon beter gaan handhaven, zodat dat laatste technisch onmogelijk wordt gemaakt.
@karhengst: Wilde het net zeggen ja..
@karhengst: ik ben ook van mening: ik geef ze de kans om naar rechts te gaan zo niet haal ik rechts in; reden wanneer ik rechts in haal is als er onnodig links word gereden want als dat niet zo was had ik nooit recht in kunnen halen. Dus agent beginnen bij de oorzaak.
@3246cm252kw: het feit dat een ander een overtreding maakt geeft jou niet het recht dat ook te doen… Het blijft natuurlijk bloedirritant als zondagsrijders niet rechts rijden (of op z’n minst de linkerbaan vrijhouden).
@caraddicted: Dat doen ze bewust om rechts inhalen in de hand te werken, want dan kunnen ze meer vangen! Let maar op… de ondertussen (door de linksplakker) geïrriteerde bestuurder die rechts inhaalt nemen ze mee en de continu linksrijder laten ze gaan…
@venividivici: Exact. Terwijl ze het bonnentje van de rechtsinhaler net zo goed thuis kunnen sturen, die is zich toch wel bewust van zijn actie. De linksplakker is juist degene die aangesproken dient te worden, dit is degene die zich vaak niet bewust is van het gevaar dat (mede) door hun gedrag wordt veroorzaakt.
Nou dan wil ik geld terug. Ik was voor 29km/p te hard op de snelweg €291 kwijt.
@rossi46audi: dat is een beste snelheidsbelasting.
@rossi46audi: dan heb je 4 euro te weinig betaald?
In de praktijk zijn alleen de laatste tabellen relevant, helaas.
Tsja, belastingverlaging moet ergens van betaald worden…
@roadrage78: hoe noemen we dat? Juist een sigaar uit eigen doos!
Te hard rijden. We doen het allemaal wel eens. Wanneer ik gepakt word, betaal ik de boete. Risico van het vak denk ik dan maar.

Waar ik wel echt altijd oppas zijn in woonwijken en binnen de bebouwde kom in het algemeen. Maar vooral bij wegwerkzaamheden pas ik op. Er werken mensen langs de weg. Ik weet hoe het is als je daar staat te werken en de auto’s voorbij razen met hoge snelheden. Het is angstaanjagend. En juist die bekeuringen gaan omlaag. Vind ik echt onbegrijpelijk.
@viezefreddyw: precies mijn gedachte. Dat is juist de boete die omhoog moet, omdat er daadwerkelijk gevaarzetting is. Laat dan de rest van de snelheidsovertredingen met rust of verlaag ze. Ja ik moest er zelf ook om lachen, verlagen?!?!?
Hahaha sorry mijn fout
@viezefreddyw: Te hard rijden de snelheidslimiet overtreden
@viezefreddyw: Fijn dat special tekens ondersteund worden…

Te hard rijden is niet gelijk aan de snelheidslimiet overtreden.

In Nederland kan de boete op dat laatste vooral gezien worden als doorrijdvergunning… Zeg maar net zoiets als wanneer je bij de overheid extra belasting betaalt om een bepaalde administratieve afhandeling sneller te doen laten verlopen.
@viezefreddyw: Het enige probleem dat ik daar vaak heb is dat de helft van de tijd er helemaal niemand ook daad werkelijk aan het werk is, ik vind het dan onzin om zachter te gaan rijden. Uiteraard zal ik wel mijn vaart minderen als ik mensen zie werken of als het onmogelijk is om te zien of er wel of geen mensen aan het werk zijn.
@carfreakjim: In een woonwijk zie ik ook niet altijd kinderen spelen. Toch minder ik mijn snelheid. Dat doe ik ook bij wegwerkzaamheden. Als je daar de macht over het stuur verliest en crasht, kan je onwijs veel schade veroorzaken. Niet alleen aan alle materialen die aanwezig zijn op projecten langs de weg, maar ook veel schade aan je auto en aan jezelf.

De maximum aangegeven snelheid is er niet voor niets.
2 weken geleden een boete voor rechts inhalen, 230€…natuurlijk mag het niet. Maar voorganger bleef gedurende meer dan 5 km lang links rijden, en dat met een snelheid van 110 km/u terwijl 130 toegestaan was.

Paar keer netjes naar rechts en weer links gegaan, zonder bumper te kleven. Uiteindelijk maar rechts er langs…en toen, foto
@buddy991: rechtsinhalen op de foto? Dan schrijf je toch een bezwaarschrift dat jij niet rechts aan het inhalen was maar je heel normaal links ingehaald werd? Volgens mij kan rechtsinhalen niet met een foto bewezen worden.
@buddy991: foto? Naar de rechter. Als je staande bent gehouden gewoon betalen. En ja het is vreselijk irritant
@lekkerlinksrijden: Serieus? Je hebt rechts ingehaald, je weet dit zelf ook, maar je gaat een bezwaarschrift schrijven?
Ik ga gewoon maar niet zeggen wat ik van dit soort ideeën vind…
Bumperkleven: 280 euro

Onnodig links rijden: 140 euro

Afslaan zonder richting aan te geven: 90 euro

Deze zinnen moeten eigenlijk standaard vermeld staan in het instructie van iedere Audi
@raoufff: En BMW en Mercedes..
@werf76: En idealistische Prius rijders!
@raoufff: Wat ontzettend flauw.
T begint al aardig op 1984 te lijken. Wat n k€tland wordt t. Tijd om te vertrekken…
@snorrewietskie: dikke doei.
@autodrop: hij heeft groot gelijk..
@snorrewietskie: Jamaar waarheen dan…? Het is hetzelfde als de politiek, ik wil eigenlijk op geen enkele partij stemmen maar je moet toch kiezen in dat hokje. Je kan wel weg willen, maar verreweg de meeste landen zijn flink kutter dan 0031…
@peugeotgti: Fiji
@snorrewietskie: Seems legit
@snorrewietskie: Daar kom ik ongeveer 4x per jaar. De wegen zijn daar zo kut dat je er niet eens te hard kan rijden 😂
@snorrewietskie: Tja. Dat krijg je wanneer dementerend Nederland, elke 4 jaar opnieuw op het partijkartel blijft stemmen.
Sorry, bedoel schrijven van ‘verkeershandhavingsteam’
Ben echter niet aangehouden
@buddy991: niet langs de kant gezet? Wie zegt dan dat jij achter het stuur zat
@lekkerlinksrijden: was jij dat die links reed
Sommige dingen lijken me niet meer relevant. Dat gedoe met die gevarendriehoek bijvoorbeeld. Om dat ding onder uit je kofferbak te vissen en op 100m van de wagen te plaatsen is gevaarlijker dan de obstakelverlichting aan te zetten en je meteen achter de vangrail te verschansen. Ook dat gedoe met een militaire colonne. Niet alleen heeft defensie amper nog rijvaardige voertuigen genoeg om een colonne te vormen maar is dat door kruisen nou echt zo’n probleem dat daar een boete voor moet staan?
En waarom is 10 km/h te snel buiten de bebouwde kom nou €4 minder gevaarlijk dan binnen de bebouwde kom? Dit kan allemaal veel simpeler (aantal kilometers te snel maal 10 zit je ook al behoorlijk in de richting van het keihard aanpakken dat we blijkbaar zo graag willen, de rest is wisselgeld).
@mashell: Een gevarendriehoek is toch niet verplicht om bij je te hebben?
Vooral in de eerste lijstjes zie ik feiten, als je ze vergelijkt in verhouding, te hoog of te laag afgetikt worden… Veel dingen ook waarvan ik niet eens wist dat er een boete voor was. Als ik agent was kan ik tijdens mijn woon/werk verkeer (17km heen en 17km terug ;) ) mijn salaris al evenaren! Telefoongebruikers zijn nog erger dan dronken bestuurders, hoe vaak die bijna naast de weg belanden, hun knipperlichten niet gebruiken, te laat en te hard remmen etc.. Die zijn m.i. het grootste probleem op dit moment.
Het lijkt wel de uitslag van de staatsloterij!
@qoekje: alleen hier heb je meer kans
Maar volgend jaar, dan maakt het nieuwe kabinet haar verkiezingsbeloftes waar in haar eerste eigen begroting en gaat het allemaal flink omlaag. Echt waar… Heus…
Net de meeste feitcodes bekeken. De boetes van 90/140 en 230 blijven gewoon gelijk. De boetes van snelheid gaan marginaal omhoog tot 20km overschrijding. Daarna gaat het sneller.
Bumperklevers… Best direct van de baan halen. Kijk toch gewoon in he spiegels en maak plaats ipv je achterbumper tegen mijn voorbumper te zetten!
Wat gebeurt er als je meer dan 30 km/h te hard gaat?
@galverink: Dan bepaalt de officier van Justitie de boete
Heb er net weer 1 op de mat gekregen, 138,- voor 15 km/h te hard.. Bedragen gaan echt nergens over.
@oemplus: Je vergeet er alleen bij te vertellen dat deze 15km/u te hard de gecorrigeerde snelheid is. Voor de correctie zal de teller al 25km/u te hard hebben aangegeven.
Zijn die parkeerboetes ook niet vet omhoog gegaan? 90 euro voor 1 minuut te lang parkeren vind ik wel behoorlijk straf.
De meest koddige en aandoenlijke is die voor niet werkende achterlichten, waarom daar een ‘prijsverschil’ inzit kan niemand me uitleggen.
Het is gewoon zieligheid ten top.
Toch nog een stuk goedkoper dan een OV jaarkaart.
Vraag me af wanneer de Lage Landen het boetesysteem zoals dat in Finland gehanteerd wordt krijgt. Boetes krijgen naar financiële draagkracht lijkt mij wel wat voor de nederlandse burgers.
@iphonistvongates: zo een systeem kan je de Nederlandse overheid niet toevertrouwen. De middenklasse wordt al kapot genivelleerd dankzij de afbouw van toeslagen en stijgende belastingdruk.

Daarnaast helpt het niks wanneer het vergrijp niet eerst wordt vastgesteld. Minder flitsen en meer staandehoudingen omtrent asociaal en gevaarlijk gedrag dus.
Sinds wanneer mag je grootlicht binnen de bebouwde kom voeren…?
@e1000bmw523i: sinds altijd. Zolang je er niemand mee hinderd. En tja das dan wel weer wat lastiger…
@rutger97: nope, grootlicht voeren binnen de bebouwde kom is al niet meer toegestaan. Staat een boete op, onafhankelijk van het feit of je iemand hinderd of niet.
@peug206: oke,vrij logisch opzich aangezien je iedereen en zn moeder compleet verblind als ze de deur uitstappen ’s avonds. Een jaartje of 2 geleden heb ik theorieexamen gedaan en naar wat ik me herinner mocht het toen nog wel
@peug206: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/wanneer-moet-ik-mijn-autoverlichting-gebruiken toch wel nog steeds
@rutger97: wauw. Ik ga ff opzoekem waar die klaplopers wonen die deze shit bedenken en er elke avond met groot licht langs rijden. Misschien dat ze dan snappen dat ze wat moeten veranderen…
@e1000bmw523i: bij ons in Duitsland is dat strengstens verboten.
Dus alles gaat bijna omhoog en bij een overtreding bij wegwerkzaamheden juist omlaag ? Hoe krom is dit ?!?!Dus dit is de manier om de mensen die voor ons de weg onderhouden etc te bedanken…..goed bezig stelletje ambtenaren achter een bureau die niet weten hoe het is om de vouwen uit je broek te worden gereden….
Wat een hoop koorknaapjes hier zeg. Ik ben van mening dat het boetebeleid in Nederland buiten proportioneel is en het doel volledig voorbij schiet met de hoogte van de sanctie ten opzichte van de overtreding
De boete die ze naar 1000 euro mogen zetten is de boete op vervuiling . Die klootzakken die alles uit het raam gooien of op straat gooien .
@rolov: Zolang het maar niet tegen jou is? Ik hoor veel mensen zeggen de straffen/boetes moeten omhoog. Maar wanneer het tegen deze mensen is gaan ze tekeer of sturen ze klachten in.
Onnodig links rijden 140 euro, kijk eens naar de boete van rechts inhalen
Hé, eventjes een vraag aan de juridische fetisjisten. Dat bumperkleven niet mag is algemeen bekend, maar heeft de OM dit wel goed genoteerd en zit er geen lek in deze wet/verkeersregel? Want boven de 120 km/h geeft de OM nergens aan hoe hoog de boete wordt en ook niet dat het strafbaar is. Ik ben benieuwd.
https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/?boete_tree=22294,22270,22075,21957,21912#beslissingpad2229422270220752195721912
@appeltaartislekker: tot 120km/u gebruikt de officier van justitie vastgestelde bedragen. Vanaf 120km/u krijg je een rijontzegging en boete. Bij herhaling bestaat de kans dat je voor moet komen.
Naziepraktijken
@b0z4: Nazi’s deelden geen boetes uit. Die hielden zich bezig met lijfstraffen.
De staat zijn oplichters! Deze tarieven zijn net zo hufterig als een verkeershufter. Misschien nog erger! Maar als men niet controleert kan ik lekker met 170 naar mijn werk op een groot deel van de A28👍 en doen deze tarieven er niet toe
Het meest bizarre is dat de boete die er is om mensen die werken op de snelweg te beschermen dan juist om laag gaat…
ik mis er nog ene in het rijtje……. door rood rijden
Zolang we niet marcheren naar Het Torentje, zal dit jaar in, jaar uit herhalen..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).