• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verstappen over NL GP: “We moeten niet te groen denken”

Auteur: jaapiyo, gepost 21 mei 2017 om 11:03 – 52 Reacties

Max-Bernie


Max legt de vinger op de zere plek.

Misschien sta je op dit moment wel in de file op weg naar de Jumbo Racedagen op het circuit van Zandvoort. Vorig jaar beklaagde Prins Bernhard zich er nog over dat een ontzettend dikke file des doods uitbleef. Voor vandaag wordt er tien kilometer aan CO2-uitbrakend stilstaand verkeer verwacht op de N200 en N201. Het betekent een vertraging van zo’n drie kwartier. Het enorme animo voor het evenement leidt onherroepelijk weer tot het oplaaien van de vraag hoe lang het nog duurt voordat de F1 weer écht naar de badplaats komt.

Maar, ironisch genoeg tekent het belachelijke succes van het vrolijke volksfeest rondom MV33 in de duinen daarmee direct één van de grote problemen die opgelost zal moeten worden wil Circuit Zandvoort een F1-race organiseren. Weliswaar is de race in Spa ook een drama waar het gaat om toegangswegen, maar het circuit in België is één van de traditie-races op de kalender en heeft als zodanig ongetwijfeld wat meer speelruimte bij de organisatoren dan Zandvoort.

Als ‘nieuwe’ race op de kalender moeten we immers de concurrentie aangaan met landen/circuits die bereid zijn enorme bakken geld op tafel te leggen om alle aspecten van de race goed te regelen. Dat wil zeggen de faciliteiten op het circuit, maar ook de infrastructuur rondom het circuit (wegen, hotels et cetera). Daarbij doen ze in andere delen van de wereld vaak ook wat minder moeilijk over zaken als het milieu en ‘geluidsdagen’ et cetera.

Tot vreugde van alle benzinehoofden en ongenoegen van boomknuffelaars tipt Max dit laatste issue ook aan, toen hem gisteren opnieuw gevraagd werd naar het perspectief van de Nederlandse GP:

“Als het aan mij lag, dan was die al lang hier geweest, die Grand Prix. We moeten niet té groen gaan denken.”

Precies. Doe dus als Max en gooi er dus straks nog even een feestelijk revvje uit in de file op de terugweg.

Max

Ook interessant!

  • Video: Max Verstappen Circuit Zandvoort Track Guide!
    Video: Max Verstappen Circuit Zandvoort Track Guide!
  • Max Verstappen gaat je Viaplay aansmeren
    Max Verstappen gaat je Viaplay aansmeren
  • Video: Max Verstappen Track Guide van Bahrein
  • Tweede vrije training Zandvoort
    Max Verstappen op het matje geroepen voor inhaalactie [UPDATE: geen straf]

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

circuit, jumbo, Max Verstappen, prins-bernhard, Racing, Red Bull Racing, zandvoort

Vorig bericht: « Wowsa! Fernando Alonso zit bij ‘The Fast Nine’
Volgend bericht: Deze merkwaarden zijn voor jou heilig »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    21 mei 2017 om 11:10

    Brengt heel veel geld op ..
    Zo een race in je land ..

    Daarom pleit ik voor uitsluitend nog te racen in Afrika ..

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      21 mei 2017 om 11:18

      @lincoln: Voor de kijker niet ideaal. Ik denk niet dat de huidige F1’s boven de vuvuzela’s uitkomen.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        21 mei 2017 om 11:33

        @torsen:

        Denk niet eens dat ze bij de finish komen ..
        met al die AK47,s ..

        Login om te reageren
        • torsen zegt

          21 mei 2017 om 11:45

          @lincoln: Goed punt. Wel spannende TV.

          Login om te reageren
          • viezefreddyw zegt

            21 mei 2017 om 11:49

            @torsen: Net wat de formule 1 nodig heeft; spanning!

            Login om te reageren
            • sportevo zegt

              21 mei 2017 om 13:46

              @viezefreddyw: zeg dat niet te hard, straks worden ze ook nog helemaal elektrisch.

              Login om te reageren
        • rolov zegt

          21 mei 2017 om 11:58

          @lincoln: dat wel maar ik denk dat je steeds minder betalende bezoekers overhoudt .

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            21 mei 2017 om 12:02

            @rolov:

            En ook minder coureurs ..
            Maar wel meer stille tochten ..

            Ik zie alleen maar milieu voordelen ..

            Login om te reageren
        • sr20det zegt

          21 mei 2017 om 15:09

          @lincoln: beetje Mario Kart: African Edition idee, ik ben voor.

          Login om te reageren
      • bischero zegt

        21 mei 2017 om 12:58

        @torsen: waren dat niet de Braziliaanse toeters?

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          21 mei 2017 om 13:22

          @bischero: Nee dat was in Zuid Afrika.

          Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        21 mei 2017 om 14:12

        @torsen: f1 motor is een vuvuzela

        Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      21 mei 2017 om 13:12

      @lincoln: Je brengt me op een idee. Wat dacht je van een straatrace in Almere. Redelijke toegang vanaf beide kanten en dichtbij genoeg om het de GP van Amsterdam te noemen.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        21 mei 2017 om 13:22

        @fmgarcia: Alleen wil daar niemand dood gevonden worden.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          21 mei 2017 om 13:37

          @berlinetta: dat scheelt, minder stille tochten dus.

          Login om te reageren
        • fmgarcia zegt

          21 mei 2017 om 13:47

          @berlinetta: Geen gezeik over geluid toch? Zou eerder niet dood gevonden willen worden in Soshi of Baku. Spa momenteel ook niet meer doordat alle mensen uit Almere daar juist zijn.

          Login om te reageren
  2. plopkoekje zegt

    21 mei 2017 om 11:23

    Even off-topic,
    Dit weekend is er ook boss gp op Zandvoort. Misschien de moeite waard om er een stukje over te schrijven?

    Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      21 mei 2017 om 20:25

      @plopkoekje: boss gp was ook meh… 20 minuten racen, en na 2 minuten was er al duidelijk wie er ging winnen en wie niet. elke 5 minuten reden ze mekaar eraf, heb meer safety car rondjes gezien dan racen. niet waard om over te schrijven.

      Login om te reageren
  3. dymf zegt

    21 mei 2017 om 11:43

    Maar Zandvoort is toch een hopeloos verouderd circuit met slechte bereikbaarheid en nog slechtere voorzieningen? Is het niet gewoon handiger om een nieuw circuit te bouwen in de stijl van Zandvoort waar je wel terecht kunt? Lijkt me goedkoper.

    Login om te reageren
    • dieselkameel zegt

      21 mei 2017 om 11:52

      @dymf: Assen is al een stuk beter bereikbaar. Bij de moto GP zit het ook stampes vol, zonder dat er echt problemen zijn. Een paar grote Nederlandse bedrijven en namen moeten er achter gaan staan, ik denk dat de formule 1 hier dan binnen 4 jaar verreden wordt. Een nieuw circuit in Flevoland zie ik ook nog wel zitten. Treinen vanaf Vlissingen, Alkmaar, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Leeuwarden, Groningen, Assen, Enschede, Apeldoorn/Doetinchem, Eindhoven en Maastricht laten rijden op race weekenden.

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        21 mei 2017 om 11:57

        @dieselkameel: echt problemen? Ik heb er 2 jaar terug zo’n 4 uur gestaan.

        Login om te reageren
        • f31bmw320d zegt

          21 mei 2017 om 13:29

          @peug206: dat kan natuurlijk, maar vergeleken met Spa en Zandvoort is het in Assen echt beter geregeld qua aan- en afvoer van het publiek.

          Login om te reageren
          • peug206 zegt

            21 mei 2017 om 14:00

            @f31bmw320d: ja dat is waar. Maar er moet nog flink wat gebeuren voordat het een beetje op de rit is. Want bij de Motorracs gaat niet iedereen gelijk weg, sommige mensen blijven zitten voor de nk races en de rookies etc. Bij een f1 race is het gelijk afgelopen en gaat iedereen weg. Dat is nog aardig wat meer volk wat gelijk weg moet.

            Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        21 mei 2017 om 13:24

        @dieselkameel: Je hebt het hier wel over de NS he ;) het is maar de vraag of er treinen rijden, laat staan dat ze op tijd komen.

        Login om te reageren
    • peug206 zegt

      21 mei 2017 om 11:56

      @dymf: jup en de polder leent zich daar ideaal voor. Grote wegen en nergens een dorp of stad in de buurt dus ook geen geluidshinder. Kunnen ze het zelfs wel een wegrace maken.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        21 mei 2017 om 13:38

        @peug206: ook nergens een boom te bekennen. En je hebt bomen nodig om het geluid te dempen. Liefst hele hoge bomen…

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          21 mei 2017 om 13:58

          @lekbak: bomen is een no-go op een f1 racecircuit, stel je voor dat er een ongeluk gebeurt zoals met rallyrijden…

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            21 mei 2017 om 14:04

            @peug206: niet op het circuit, maar rond het circuit. En op bepaalde plekken moeten de bomen dan iets verder weg staan als op andere plekken.

            Bladeren nemen namelijk heel goed geluid op en zijn dus ideaal als dempers. Een paar kilometer bos rondom een circuit zorg voor heel wat minder overlast. En het is nog goed voor het milieu ook…

            Login om te reageren
  4. Jochempie zegt

    21 mei 2017 om 11:45

    Ik denk dat het in ieder geval niet gaat gebeuren zolang Max nog professioneel coureur is.

    Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    21 mei 2017 om 12:25

    Beste meneer Verstappen. Hier heb je echt geen verstand van. Please don’t quit your dayjob.

    Login om te reageren
  6. tvr1974 zegt

    21 mei 2017 om 12:34

    Spa ligt ongeveer pal aan een snelweg en dat is bij Zandvoort toch echt niet het geval. Het ligt letterlijk ingesloten van alle kanten door dorpjes met B-wegen en geen ruimte voor een snelweg(althans geen betaalbare) er naar toe.
    Daarbij is Zandvoort een leuke baan maar gewoon niet geschikt voor de F1 van tegenwoordig. Een nieuwe baan of bijv een baan direct naast in de nabijheid van snelwegen aanleggen zou een optie zijn maar ook dat brengt enorme kosten en dus risico’s met zich mee want alleen op een F1 evenement kun je de boel niet draaiende houden.. helaas. Alhoewel idee leuk is.

    Login om te reageren
  7. henrie zegt

    21 mei 2017 om 12:41

    @jaapiyo: “Daarbij doen ze in andere delen van de wereld vaak ook wat minder moeilijk over zaken als het milieu en ‘geluidsdagen’ et cetera.”

    Natuurlijk, omdat er een paar verdwaalde successupporters van Max Verstappen zijn die wel graag een keer een race in eigen land willen zien, moeten we het milieu en geluidshinder maar even vergeten. Om over het geld dat dit allemaal gaat kosten nog maar te zwijgen. Heel verstandig…

    Login om te reageren
    • yajouri zegt

      21 mei 2017 om 13:21

      @henrie: eh..ja

      Login om te reageren
      • henrie zegt

        21 mei 2017 om 13:33

        @yajouri: Ok… en heb je daar ook nog argumenten voor, of vind je dat te lastig?

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      21 mei 2017 om 13:25

      @henrie: Geluidshinder vind ik nogal een slap argument. Het is 3 dagen per jaar.

      Login om te reageren
      • fejjie zegt

        21 mei 2017 om 13:30

        @berlinetta: Het zouden dan 3 extra dagen per jaar zijn, want het zijn niet de enige dagen dat er iets gereden wordt. Ken zelf iemand die in Belgie in de buurt van het circuit in Zolder woont en sommige weekends is de geluidsoverlast zo groot dat ze niet anders kunnen dan een weekendje weggaan.

        Login om te reageren
        • chrisvis zegt

          21 mei 2017 om 13:36

          @fejjie: dat zullen dan maar een heel beperkt aantal weekends zijn op zolder!!! De geluidsrestricties zijn daar enorm gereglementeerd en boven x aantal dB kom je gewoon het circuit niet op!!!

          Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          21 mei 2017 om 13:40

          @fejjie: Je hebt gelijk dat het idd niet bij die 3 dagen blijft. Maar het zijn geen 3 volle dagen, verre van zelfs.

          En om maar even lullig te zijn. Mensen die in de buurt van een circuit wonen en klagen over geluidsoverlast, moeten maar verhuizen.

          Login om te reageren
          • metalmike zegt

            21 mei 2017 om 14:52

            @berlinetta: Amen. Ik heb 20 jaar in Zandvoort gewoon, de mensen die het hardst zeuren wonen er het kortst of in de (rijke) buurgemeenten Bloemendaal of Aerdenhout.

            Dat circuit ligt er al sinds mensenheugenis, accepteer het, of ga lekker op de Veluwe wonen.

            Login om te reageren
      • henrie zegt

        21 mei 2017 om 13:35

        @berlinetta: Wat @fejjie zegt, het zijn extra dagen. Of er worden dagen ingeruild voor de F1, maar dan zal dáár wel wel weer over geklaagd worden…

        Login om te reageren
    • chrisvis zegt

      21 mei 2017 om 13:34

      @henrie: beste, heel die milieu en overlastdiscussie is te gek voor woorden. Vorig weekend werden op racewars (in zolder) alle activiteiten stilgelegd tss 12 en 13u om de buren hun rust niet te verstoren. Dan ga je nog geen 100 km verder ook in belgie naar spa en daar kan blijkbaar alles( Waals gewest ) onder het mom dat dit goed is voor de plaatselijke economie…
      Dus hou aub op over milieu he. Denkt u dat vlees eten goed is voor het milieu??? Met de auto rijden??? Met de trein dan, uit wat worden die vervaardigd? Staal en aluminium, awel ik werk in een aluminium-producerend bedrijf denkt u dan echt dat dit geen nadelige impact heeft op het milieu… denk zelfs meer dan 20 auto’s die amper 300km rondjes rijden.

      Login om te reageren
      • henrie zegt

        21 mei 2017 om 13:40

        @chrisvis: Alles heeft impact op het milieu, dat is de discussie niet. Die 20 auto’s die een paar rondjes rijden, is ook de discussie niet. De discussie gaat over Zandvoort, dat kennelijk helemaal verbouwd moet worden, inclusief toegangswegen, campings, hotels, enz. voor welgeteld 1 dag in het jaar plezier voor een paar verdwaalde successupporters. Want als Max over een jaar of 10, 15 klaar is met racen, en we hebben geen nieuw groot talent, dan is er geen hond meer geïnteresseerd in de F1. Net als de jaren tussen Jos en Max in zeg maar. Toen heb ik er nooit iemand over gehoord dat er een F1 GP op Zandvoort zou moeten komen…

        Login om te reageren
        • chrisvis zegt

          21 mei 2017 om 18:28

          @henrie: daar hebt u deels gelijk in. Toch zou ik liever hebben dat NL een gp organiseert dan kunnen die successupporters bij jullie gaan kijken en zit ik tenminste gerust dit jaar op spa. ;-) Uiteraard als de maxmania dan gedaan is zitten ze op Zandvoort met hetzelfde probleem als in spa al jaren, ettelijke miljoenen verlies en een overheid die moet bijspringen om tekorten bij te passen.

          Login om te reageren
  8. sezz zegt

    21 mei 2017 om 14:31

    Met een paar simpele aanpassingen van de Afsluitdijk een zelfde circuit als het oude AVUS creëren.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      21 mei 2017 om 19:10

      @sezz: dat zijn de betere plannen.

      Login om te reageren
  9. kareljansen zegt

    21 mei 2017 om 14:32

    Als het goed is zijn er nog wat hovercrafts over van de verbinding calais dover die nu werkloos zijn. Met wat proppen gaat daar een man of 600 in. Als je daarmee het publiek toevoert vanaf plaatsen in de buurt, dan heb je het probleem mbt toegang volgens mij wel opgelost. Het circuit zelf is een kwestie van renoveren.

    Login om te reageren
  10. desjonnies zegt

    21 mei 2017 om 14:38

    Zandvoort heeft een schitterende toekomst achter zich.
    De ellende wat Zandvoort betreft begon toen men halverwege de zestiger jaren van de vorige eeuw men besloot tot de bouw van een aantal flatgebouwen ten oosten van het circuit in de Keesomstraat.
    Gebouwen van zes verdiepingen en van 4 verdiepingen.
    Deze hebben eigenlijk het begin van het einde van het circuit ingeluid, -letterlijk- het lawaai van de racewagens ketste af op deze flatgebouwen, de bewoners gingen klagen, werden gehoord en gedeeltelijk in het gelijk gesteld. Uiteraard geschiedde één en ander in samenwerking met de milieu beweging maar de bouw van flatgebouwen in de nabijheid van het circuit heeft Zandvoort de doodssteek gegeven.
    Overigens werden er in 1844 paardenraces gehouden in Zandvoort.

    Login om te reageren
  11. rikus zegt

    21 mei 2017 om 14:46

    Gewoon een circuitje bouwen bij Elim.. Ofzo.. Hatse, koelkast vol pitbier en wat van die formule 1 auto’s de baan op klappen en klaar is Klaas.

    Login om te reageren
  12. wpgt zegt

    21 mei 2017 om 15:11

    Prima excuus om een mooie baan in het midden van het land te leggen. Kunnen we allemaal ook binnen een uurtje op een trackday zijn!

    Login om te reageren
  13. wernerv8 zegt

    21 mei 2017 om 21:40

    Ik zeg bouw een circuit in de polder. Bouw er een flink vliegveld bij verminderd gelijk de druk op schiphol. Groot station erbij als knooppunt voor de noordelijke provincies verminderd gelijk de druk op utrecht cs. Maak het circuit multifunctioneel met op het binnenterrein stages voor de rallysport of om terrein te rijden. Bouw er flink wat windmolens omheen zodat het complex zelfvoorziened word qua stroom. Leg er vervolgens een flink bos omheen zodat je er een flinke groene ffotprint bij krijgt. Hier kan je bv mtb routes in maken zodat je een heel complex krijgt wat multifunctioneel is. Moeten er wel flink wat multinationals flink willen investeren om het allemaal mogenlijk te maken.

    Login om te reageren
  14. Gulli zegt

    21 mei 2017 om 22:52

    Er wordt altijd geroepen dat Zandvoort niet klaar is voor een F1 vanwege onveilig bochten en te weinig uitloopstroken enzo. Maar waarom is dat op een stratencircuit dan nooit een probleem?? Maw zet een paar vangrails op de rand van het asfalt en dan mag het ineens wel?

    Dat de toegangswegen en de paddock er niet klaar voor zijn ben ik het overigens 100% mee eens. Genoeg DTM weekenden gehad waarbij je met je auto of een jaar vast stond in het dorp, of met 5 miljoen man in twee treinstellen terug naar de bewoonde wereld moest.

    Login om te reageren
  15. 1975mini zegt

    21 mei 2017 om 23:42

    Zie er niet zo veel in. Ik denk dat dat een beetje het “kneuterige” van Zandvoort weg zal halen en dat vind ik zelf zonde.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North