• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vertrek van VW’s Nazi-onderzoeker roept vragen op

Auteur: Dizono, gepost 6 november 2016 om 23:01 – 72 Reacties

Manfred Grieger


Achttien jaar was Manfred Grieger in dienst van Volkswagen om haar Nazi-verleden te onderzoeken, maar nu is de beste man opeens buiten dienst. Was ist passiert?

In 1996 promoveert Manfred Grieger op zijn proefschrift Volkswagen en haar arbeiders in het Derde Rijk, 1944-1948. Uit zijn studie blijkt dat in de nieuw opgetrokken fabriek in Wolfsburg, waar KDF-, Kübel- en Schwimmwagens, maar ook V1-rakketten worden gebouwd, veel gedwongen arbeid plaats vind. Veel arbeiders zijn afkomstig uit concentratiekampen, waaronder Auschwitz. Hoewel het leven in de fabriek iets minder heftig is dan dat in de kampen, is het verre van een pretje op de werkvloer. Straffen voor kleine vergrepen zijn fors, tot de kogel aan toe. Ook sterven 365 baby’s van werkneemsters, die na geboorte van de moeder worden gescheiden en in een door een SS-arts geleid kinderhuis worden ondergebracht.

Dat onderzoek levert hem in 1998 een baan op als historicus bij Volkswagen. Tot en met eind oktober leidt hij als hoofd-historicus van het concern diverse onderzoeken naar de geschiedenis van het merk in donkere tijden. Per 1 november is het contract van Grieger echter ontbonden en dat leidt tot de nodige controverse.

Met name omdat 75 prominente Duitse academici Volkswagen in een open brief beschuldigen van het beperken van wetenschappelijke vrijheid. Er gaan namelijk geruchten dat het ontslag te maken zou hebben met een omvangrijk onderzoek naar het Nazi-verleden van Audi. Grieger heeft openlijk flinke kritiek gehad op de uitkomsten van het onderzoek, dat de gebeurtenissen kennelijk te rooskleurig zou weergeven. Als gevolg daarvan zou Volkswagen Grieber niet meer de volledige vrijheid hebben geven zaken te onderzoeken.

In eerste instantie hebben zowel Volkswagen als Manfred Grieber geen uitspraken gedaan over het beëindigen van de werkrelatie. Daar is Volkswagen eerder deze week op terug gekomen, ze verklaren dat Grieger niet is ontslagen. Daarnaast geven ze aan hun eigen geschiedenis te blijven onderzoeken, op een open en eerlijke manier. Eerdaags werd eveneens bekend dat Volkswagen een nieuwe onderzoeker heeft aangesteld die de rol van Volkswagen gaat onderzoeken tijdens de heerschappij van de militaire junta in Brazilië in de periode van 1964 tot 1985. Via NYT en BBC.

Ook interessant!

  • Volkswagen Lamando L
    Volkswagen Lamando L is de mooiste VW van 2022
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Rechtszaak Sjoemelschandaal
    Rechtszaak Sjoemelschandaal VW nu in Amsterdam
  • Nieuwe VW Amarok
    Nieuwe VW Amarok lijkt totaal niet op een Ford

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

onderzoek, Volkswagen

Vorig bericht: « Zuipschuit laat gewonde bijrijder achter na ongeluk
Volgend bericht: Dit wordt het modellenoffensief van Opel »

Lees Interacties

Reacties

  1. badmat zegt

    6 november 2016 om 23:12

    VW in de oorlog… Josef Mengele schijnt hier mensen naartoe gestuurd te hebben. Dan kun je wel ruiken hoe het er aan toe ging.

    VW Kinderheim… ondervoede baby’s lagen daar te wachten op de dood. Na het overlijden werden ze omwikkeld in wc papier en in kartonnen dozen begraven.

    Al is het lang geleden, Volkswagen is naar mijn mening een walgelijk bedrijf.

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      7 november 2016 om 03:09

      @badmat: dan vind je bv. BMW ook zum kotzen. Wel consequent blijven dan.

      Login om te reageren
      • badmat zegt

        7 november 2016 om 07:48

        @fijnkonijn: misschien wel, maar dit hele artikel ging over VW. Ben dus wel consequent gebleven.

        Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        7 november 2016 om 08:12

        @fijnkonijn: je had bedrijven die actief meededen en je had bedrijven die beetje verplicht werden om mee te doen.

        Login om te reageren
      • shogun zegt

        7 november 2016 om 09:43

        @fijnkonijn:
        dus nooit een Mercedes
        nooit een audi
        nooit een pak van Hugo Boss
        nooit meer een pizza van Dr.Oetker
        geen TV halen bij de Media Markt
        nooit een telegraafje bij de Koffie
        enz. enz.

        het was gewoon een klote tijd…

        Login om te reageren
        • ab1963 zegt

          7 november 2016 om 10:22

          @shogun: en ook geen Japanner en Italiaan….

          Login om te reageren
          • ghost zegt

            7 november 2016 om 11:37

            @ab1963: het heet toch ook ‘wereld’oorlog?! Hele wereld is er bij betrokken. In Nederland had je ook NSB’ers.

            Login om te reageren
          • ramshoek zegt

            7 november 2016 om 11:49

            @ab1963:
            En ook geen Engelse want was de vernietiging van bijvoorbeeld Dresden met haar inwoners nu werkelijk nodig?

            Laatst een interessante docu gezien op de Belg over de jaren vlak na de oorlog. De gruwelijkheden zijn niet gestopt nadat de Nazi’s verslagen waren. Vrijwel alle partijen, vrijwel alle bevrijders en bevrijden maakten zich schuldig aan die na-oorlogse gruwelijkheden.

            Oorlog brengt het slechtste in de mens naar boven, maar om de huidige generatie dat nu te gaan aanrekenen…

            Login om te reageren
            • ab1963 zegt

              8 november 2016 om 05:53

              @ramshoek: precies mijn punt….

              Ook vanuit de geallieerden zijn er uiteraard excessen geweest die niet goed te praten zijn. Maar dat we er vrijuit over kunnen praten is wel aan hen te danken.

              Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      7 november 2016 om 06:23

      @badmat: oorlog is per definitie walgelijk!, momenteel terwijl jij aan je bakkie muesli zit worden er in Syrië en Irak kinderen vermoord op gruwelijke wijze.

      Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      7 november 2016 om 08:51

      @badmat: ik heb het ook niet met VAG, omdat ik hun auto’s gewoon niks vindt. Ik denk dat je je wel moet realiseren dat bijna alle Duitse bedrijven die er toen al waren een Nazi verleden hebben gehad. De bouwer van de Leopard tanks, Krups, Bayern, BMW, Opel etc hebben een Nazi verleden. Maar, vergeet Ford ook niet. Henri Ford heeft Adolf Hitler gewoon gesteund, misschien zelfs wel financieel.

      Login om te reageren
      • wijsneus zegt

        7 november 2016 om 09:49

        @rufctr01: Bayern? U bedoelt vast Bayer.

        Login om te reageren
        • badmat zegt

          7 november 2016 om 10:21

          @wijsneus: je doet je naam eer aan…

          Login om te reageren
        • ramshoek zegt

          7 november 2016 om 11:51

          @wijsneus:
          Bayer of Bayern. Dat die laatste zo dominant is in het Duitse voetbal, is natuurlijk wel verdacht … ;-)

          Login om te reageren
  2. timt zegt

    6 november 2016 om 23:13

    -edit: merci, gefixt-

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      7 november 2016 om 07:59

      @timt: nu hij weg is, lijdt het onderzoek er wel onder.

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      7 november 2016 om 08:24

      @timt: Dat viel mij ook direct op; klaarblijkelijk veroorzaakte het onderzoek naar het lijden van de dwangarbeiders veel leed bij de beste man.

      Login om te reageren
  3. misterdrogba zegt

    6 november 2016 om 23:16

    Ik heb het gevoel dat er echt een “haat”campagne bezig is tegen VAG.
    Laatste tijd worden ze echt van alle kanten in de hoek geduwd. En elke actie van hun wordt uitvergroot in de media.
    Een groot deel van de Duitse fabrikanten hebben een duister verleden, daar hadden ze vroeger niet veel over te beslissen denk ik.

    Login om te reageren
    • badmat zegt

      6 november 2016 om 23:20

      @misterdrogba: misschien hebben de meeste Duitse fabrikanten wel een duister verleden, maar geen duister heden. Dat is wat Volkswagen dus wel heeft.
      Op dit moment is VW gewoon onbetrouwbaar en dat kunnen ze rechtzetten!

      Login om te reageren
    • peug206 zegt

      6 november 2016 om 23:28

      @misterdrogba: zelf naar gemaakt. En het heeft nog geen enkele invloed op de verkopen in nederland gehad.

      Ik zeg ook wel eens dat ik dat snoepje niet heb opgegeten, maar de diëtiste blijft zeggen dat ik minder moet snoepen. En het dan blijven doen dan is het logische gevolg dat ik dik wordt. Oftewel: vw wist dat het fout zat, en zit nu op de blaren. Maar blaren genezen wel weer. Met de tijd.

      Login om te reageren
    • offroad zegt

      6 november 2016 om 23:32

      @misterdrogba: “Een groot deel van de Duitse fabrikanten hebben een duister verleden, daar hadden ze vroeger niet veel over te beslissen denk ik.”

      Het is niet zo dat VW een autofabriek was die door de Nazi’s werd gedongen tot een en ander. Het ontstaan van het merk was een initiatief van Hitler om mede WO2 te financieren. Er kwam een auto voor het volk, via een spaarprogramma konden Duitsers geld inleggen voor hun auto. Dat geld werd gebruikt om oorlog te kunnen gaan voeren. Ferdinand Porsche, ontwerper van de auto, ging persoonlijk in concentratiekampen dwangarbeiders uitzoeken. Daarom heeft hij na de oorlog ook jaren in Frankrijk vastgezeten.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        7 november 2016 om 11:00

        @offroad: en volkswagen werd na de oorlog door de Engelsen weer nieuw leven ingeblazen en heeft een belangrijke rol gespeeld bij de wederopbouw. Terwijl andere bedrijven, die net zo’n destructieve rol hebben gespeeld in handen bleven van dezelfde Duitsers.

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      6 november 2016 om 23:48

      @misterdrogba: een tip voor toekomstige discussies: bagetaliseer niet het oorlogsverleden van bedrijven als Volkswagen en Bayer. Je hoeft niet iedere discussie over VAG aan te komen met WOII, maar het tegenovergestelde is ook niet handig.

      Login om te reageren
    • gerhardgrun89 zegt

      7 november 2016 om 11:19

      @misterdrogba: Het is sws de mode om ouwe koeien uit de sloot te halen laatste tijd… Vooruit kijken mensen!!

      Login om te reageren
  4. turboboy zegt

    6 november 2016 om 23:17

    Sjoemelen met het verleden kan er ook nogwel bij.

    Login om te reageren
  5. peug206 zegt

    6 november 2016 om 23:24

    Net zo open als de “voorsprong door techniek”?

    Login om te reageren
  6. CRX zegt

    6 november 2016 om 23:31

    -edit: merci, gefixt-

    OT: Keep your friends close, and your enemies even closer. Slimme zet van volkswagen om hem in dienst te nemen, ben wel benieuwd naar het hele verhaal achter de beëindiging.

    Login om te reageren
  7. sracert zegt

    6 november 2016 om 23:47

    “eigen geschiedenis te blijven onderzoeken, op een open en eerlijke manier”: ja hoor natuurlijk!

    Login om te reageren
    • melkkoe zegt

      7 november 2016 om 00:00

      @sracert: en dan een of andere historicus op de loonlijst die feitelijk niets aan het bedrijf toevoegd. Tsja al je geld hebt…

      Login om te reageren
  8. hans33sw zegt

    6 november 2016 om 23:51

    Gevoelige kwestie. Laten we het er op houden dat er merken zijn die een meer eervolle start hebben gehad..

    Login om te reageren
  9. razer zegt

    7 november 2016 om 00:03

    Is het nou grieber of grieger?

    Login om te reageren
  10. alassad zegt

    7 november 2016 om 00:04

    -edit: merci, gefixt-

    Login om te reageren
  11. potjak zegt

    7 november 2016 om 00:13

    O jongens, dat juist nu… wellicht proberen ze dit als bliksemafleider van Dieselgate te gebruiken. Maar als er geroepen wordt met teksten als:’Eerlijke open blik…’. Dan kom je niet meer geloofwaardig over….

    Login om te reageren
  12. porsche928 zegt

    7 november 2016 om 00:23

    Komop, get over it! De oorlog is 71 jaar geleden afgelopen. Hoe kijkt Sylvana Simons hier eigenlijk tegenaan? Ach ja, blanke slaven interesseren haar niets.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      7 november 2016 om 00:52

      @porsche928: Sylvana Simons, schei uit :’) Ik ben helemaal voor opkomen voor je rechten en vechten tegen discriminatie, maar dat mens begint al over racisme als je een snee witbrood eet in plaats van een bruine boterham.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        7 november 2016 om 08:28

        @Edge: Ik vind Sylvana zelf behoorlijk racistisch tegen de blanken. Als je de woorden ‘witte mens’ en ‘witte overheersing’ in de mond neemt ben je geen haar beter. Maargoed, die verongelijkte actrice die excelleert in het aannemen van slachtofferrollen in zaken waar ze nooit deel van uit heeft gemaakt wordt helaas nog steeds een podium gegund…

        On topic: de huidige bezetting van VAG heeft met WWII niks meer te maken. In 18 jaar kun je een hoop onderzoek doen, dus er zal al wel veel boven tafel zijn. Arbeidsconflicten als deze komen overal voor, met ontslag als gevolg. Deze ligt alleen een beetje gevoelig.

        Login om te reageren
    • shogun zegt

      7 november 2016 om 09:50

      @porsche928: alsjeblieft, noem dat mens niet in een zin met een oorlog die de hele mensheid op z’n kop heeft gezet.

      Login om te reageren
      • taxman zegt

        7 november 2016 om 11:34

        @shogun: inderdaad laat zwarte piet de komende weken maar met sylvana afrekenen. Ze is geen pepernoot waard!

        Login om te reageren
  13. SimonMc zegt

    7 november 2016 om 00:53

    Vorsprung durch Sklavenarbeit

    Login om te reageren
  14. moveyourmind zegt

    7 november 2016 om 02:52

    Die onderzoeker had vanaf dag één kunnen weten dat hij door hard te werken ooit zijn ontslag tegemoet zou kunnen zien.

    Het staat nota bene op het welkomstbord dat in grote letters boven de fabriekspoort in Wolfsburg hangt: Arbeit macht Frei.

    Login om te reageren
  15. fijnkonijn zegt

    7 november 2016 om 03:06

    Wat een nieuws. Bijna alle Duitse groot industrielen werkten voor de Nazi’s. Het was of dat… of doei… en nam een nazi sympatisant het roer over. Het werk werd echt wel gedaan.
    Alle duitse autofabrikanten hebben, maar ik praat liever over hadden, bloed aan de handen (want pistool tegen kop). Er was niets tegen te doen destijds.

    De mensen van nu zijn niet de mensen van toen. Dus laat het aub. rusten. Move on.

    Zo en nu begint het aftellen naar de eerste dijenkletser over sjoemel…

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      7 november 2016 om 07:35

      @fijnkonijn: is wel iets te rooskleurig hoe jij het zegt. Veel captains of industrie steunden hitler

      Login om te reageren
      • musje83 zegt

        7 november 2016 om 17:58

        @rolov: Fijnkonijn impliceert ook niet dat dat niet zo was. Hij geeft eerder aan dat zelfs als je al geen Nazi-sympathisant was, je toch geen kant op kon. Niet dat je nou direct de kogel kreeg, zoals veel mensen elkaar vaak napraten, maar je werd gewoon uit je functie gebonjourd ten faveure van een wat gewilliger type. Net als in Nederland, waar de nogal radicale NSB’er (en concurrent van Mussert) Rost van Tonningen bijvoorbeeld president van DNB werd terwijl hij bepaald geen financieel genie was. Of zo’n beetje de helft van alle burgervaders die door NSB’ers vervangen werden.. Het waren moeilijke tijden en uitzonderingen daargelaten was niemand ‘goed’ of ‘slecht’. Veruit de meesten bungelden ergens in het grijze gebied daartussen.

        Login om te reageren
  16. pinut187 zegt

    7 november 2016 om 04:45

    18 jaar lang al onderzoek aan het doen? Schiet lekker op dan…

    Login om te reageren
  17. toniominestrone zegt

    7 november 2016 om 06:19

    Het is zo anno 2016 zo langzamerhand een trend geworden om alles en iedereen verantwoordelijk te houden voor “fouten” uit het verleden.
    Of het nou gaat over een slavernij verleden, heulen met de vijand in een oorlog of alsnog je gelijk halen bij de rechter omdat je toch niets verkeerd hebt gedaan tijdens een van je terreurdaden.
    Het verleden is het verleden, daar hoeft de huidige generatie geen verantwoording over af te leggen, maak je druk over de toekomst, het verleden verander je niet.

    Login om te reageren
    • arkenbout zegt

      7 november 2016 om 09:57

      @toniominestrone: Het verleden reikt het noodzakelijk gereedschap aan om over een andere, betere, toekomst na te kunnen denken. Om herhaling te voorkomen dus.

      Login om te reageren
      • shogun zegt

        7 november 2016 om 11:06

        @arkenbout: leren van het verleden, of verantwoording afleggen over het verleden.
        dat zijn nogal verschillende dingen.

        Login om te reageren
  18. sezz zegt

    7 november 2016 om 06:45

    Zal me niet verbazen als deze 75 prominente academici hun boterham verdienen in de Vergangenheitsbewältigungs-industrie met als core business allang bekende gegevens te herkauwen en onder wiens verdenking je dan valt als je hier geen boodschap aan hebt, en in VAG als aangeschoten wild nu een gemakkelijke prooi zien.

    Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    7 november 2016 om 07:01

    Dat is toch wat vervelender dan een diesel schandaal….

    Login om te reageren
  20. ahs1979 zegt

    7 november 2016 om 07:24

    Apart verhaal. Jammer dat Manfred Grieger niet KRIEGer als achternaam heeft ;-)

    Login om te reageren
    • v60germany zegt

      7 november 2016 om 08:30

      @ahs1979: ik denk dat Mannfred nu vaker in de KNEIPEr te vinden is met al z’n vrije tijd

      Login om te reageren
  21. rolov zegt

    7 november 2016 om 07:32

    De nazis die gevlucht waren zaten wel in Zuid-Amerika . Dus die zullen ongetwijfeld mee hebben gedaan. Dat is algemeen bekend. Dus waarom die onderzoeken? Mooi weet spelen ?

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      7 november 2016 om 11:42

      @rolov: degene die daar zaten zijn allemaal opgejaagd als wilde dieren en afgeschoten door de Simon wiesenthal stichting en de Mossad.

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        7 november 2016 om 17:13

        @ghost: ja vast . Jij komt vaak in de Efteling zeker? De perronnetjes hebben 10 duizenden nazis binnengelaten voor heel veel jodengoud. Nazis werden beschermd door de Argentinië en door de fbi als ze iets speciaals konden. En af en toe gaven ze er een op aan de jodenjagets

        Login om te reageren
  22. hollow zegt

    7 november 2016 om 07:40

    -edit: merci, gefixt-

    Login om te reageren
  23. desjonnies zegt

    7 november 2016 om 07:40

    Iedereen die gelooft dat de Duitsers in W.O. 2 alles zelf hebben gedaan is ongelooflijk naïef.
    Ze kregen overal hulp van locals en er werd volop geheuld met de Duitsers
    Zo werden de FORD fabrieken in Keulen nauwelijks gebombardeerd tijdens de oorlog.

    Login om te reageren
  24. porsche928 zegt

    7 november 2016 om 07:56

    Hoe doen de Jappen dit overigens? Italianen waren ook fout. Chinezen zijn dat nog steeds. Zuid Korea heeft ook van alles gedaan. Saab maar weer tot leven wekken dan.

    Login om te reageren
    • arkenbout zegt

      7 november 2016 om 09:59

      @porsche928: Italianen hebben niet op industriële wijze massa’s mensen vermoord, essentieel verschil.

      Login om te reageren
  25. faalhaas zegt

    7 november 2016 om 09:07

    VW be like: No regrets!

    Login om te reageren
  26. w0o0dy zegt

    7 november 2016 om 09:50

    Tja als er een ethische zuivering plaats moet gaan vinden moet je niet zo’n Wijsneus aan boord hebben die iets snapt van fatsoensnormen natuurlijk.

    Login om te reageren
  27. bennyyy zegt

    7 november 2016 om 09:56

    Ze moeten voorstraf daar roetveeg pieten aan het werk zetten met een Spaanse immigratie achtergrond, zal ze leren die sjoemelaars….

    Login om te reageren
  28. arkenbout zegt

    7 november 2016 om 10:02

    Enkele jaren geleden was ik in het fabrieksmuseum van Porsche en wat mij daar verbaasde dat de periode 33-45 totaal niet belicht werd. Het gaat hier om Volkswagen, daar zijn ze inmiddels onderdeel van geloof ik, en vroeg me daarom af hoe dar nu zit? Vast wel iemand hier die daar recentelijk is geweest.

    Login om te reageren
    • thomasthomas zegt

      7 november 2016 om 12:16

      @arkenbout: lees maar eens boek over de leiders van de 2e wereldoorlog. Meneer Ferdinand Porsche was echt een enge vent. Dwangarbeiders konden zich doodwerken en verhongerde om al zijn plannen te realiseren.

      Login om te reageren
  29. BaRa zegt

    7 november 2016 om 10:02

    -edit: merci, gefixt-

    Login om te reageren
  30. lekbak zegt

    7 november 2016 om 10:12

    Wederom, het zijn de mensen die het doen, niet het bedrijf. De nazi’s zijn gelukkig allemaal dood of dusdanig oud dat ze nutteloos zijn.

    Daarbij heeft zoals gezegd elk Duits bedrijf destijds voor de nazi’s gewerkt. Volkswagen heeft een beetje een gekke status want het geen bedrijf wat voor de nazi’s heeft gewerkt maar het is een creatie van. Eentje die overigens na de oorlog door de Engelsen weer opgestart is en toen een belangrijke rol in de heropbouw heeft gespeeld.

    Ik ben zelf van mening dat je het huidige Duitsland niet kwalijk kan nemen wat er destijds is gebeurd. Je mag het uiteraard nooit vergeten, maar gelukkig zijn dat twee totaal verschillende dingen.

    Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      7 november 2016 om 14:28

      @lekbak: Die laatste alinea, die zou Sylvana S. toch moeten lezen. Met Nederland in plaats van Duitsland … Zo toepasselijk :-).

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        7 november 2016 om 15:58

        @oxymoron: die racistische drol mogen ze van mij de stembanden amputeren. Ongelooflijk dat zoiets een podium krijgt, en wellicht zelfs nog een zetel ook. En ik maar denken dat wilders al een grap is…

        Login om te reageren
    • rolov zegt

      7 november 2016 om 18:12

      @lekbak: de 2 wereld oorlog kwam er alleen omdat ze aan het eind van de 1e wereld oorlog die Duitsers zo onder druk zette. Boetes sancties enz.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        7 november 2016 om 18:50

        @rolov: de grote depressie is een van de redenen dat het Duitse volk zo met Hitler mee ging. De sancties is een van de redenen dat de Duitsers het zo zwaar hadden in de grote depressie. Maar het hele nazi gebeuren toeschrijven aan die sancties gaat natuurlijk veel te ver.

        Login om te reageren
        • rolov zegt

          7 november 2016 om 22:43

          @lekbak: vind ik niet. Mensen waren ontevreden wilden ergens bijhoren en de nazis beloofden beter. Succes verzekerd. Ww1 was de oorzaak van ww2. En dat er toevallig een puppet was die mooi kon praten versnelde het alleen maar. Die oorlog had er zonder hitler ook gekomen.

          Login om te reageren
  31. oxymoron zegt

    7 november 2016 om 14:39

    Als ik op Wikipedia kijk is de man ook al sinds 2007 hoogleraar aan de universiteit van Göttingen. Het is dus niet zo dat hij plotseling door VW op straat gezet is.
    Terzijde: waarom is Volkswagen bij Grieger onzijdig en bij Dizonno vrouwelijk? Ziet Dizonno het verschil niet zo scherp?

    Login om te reageren
  32. p993 zegt

    8 november 2016 om 20:10

    Dus in de nieuw opgetrokken fabriek worden V1’s gemaakt? Het moet potverdrie niet veel gekker worden, dizono. Die merkl is ook niet te vertrouwen he? Maar als ze die inzet tegen IS; mijn zege heeft ze. Stuur ze naar Mosul, die V1’s!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North