Hij staat alleen wel in Amerika. Maar misschien bezorgen ze hem thuis?
In een schuur in San Diego stond deze zeldzame Zweed uit 1969. Een Saab Sonett V4. Niet in de beste staat, maar daar is de verkoopprijs dan ook naar, nog geen 6000 dollar moet ie kosten. En zeldzaam is deze V4, 1610 zijn er gemaakt. Oorspronkelijk werd de Sonett geleverd met een driecilinder tweetakt, maar in Amerika konden ze die olieslurper met geen mogelijkheid verkopen. Daardoor werd de hulp van Ford ingeroepen en dat bedrijf leverde de 4-takt viercilinder in V-vorm die tot de dag van vandaag onder het kapje van deze blauwe Saab zit. En dat blauw is helaas niet de originele kleur, hij kwam rood uit de fabriek. Iemand heeft lang geleden de kwast ter hand genomen en hem blauw geschilderd. Maar hee, het is een restauratieproject, dus die Histor gaat er toch af.
Deze Sonett zit trouwens boordevol veiligheid-snufjes. Een rolkooi, driepuntsgordels en kuipstoelen die een whiplash moesten voorkomen. Maar eigenlijk is dat niet zo bijzonder, iedere Sonett had dat.
De auto is volgens de verkoper in een ‘prima’ staat. Hij weet dat er een hoop aan gesleuteld moet worden, maar de motor, het chassis en de versnellingsbak zijn in relatief goede staat. Alleen het uiterst moeilijk verkrijgbare glazen achterruitje is kapot, maar in Los Angeles zit een bedrijf dat ze kan namaken. Van plexiglas weliswaar, maar dat boeit niet.
Ken ik niet, wel lachu.
Wat doet een Saab helemaal daar trouwens?
@mercedesclk350: rijden, deze dan niet. Met vervroegd pensioen.
@mercedesclk350: Wat bedoel je? De Sonnet is speciaal voor Amerika gebouwd destijds?
@Svenska_Aeroplan_AB: Oowh dat was die. Ik haal even mijn dingen door elkaar.
Ik zag laatst een foto van een willekeurige straat in Amerika waar ook een Saab stond (een 9-3 uit 2004-2005), ik had oprecht geen idee dat die nieuwere Saabs ook naar Amerika zijn gekomen.
@mercedesclk350: Saab begon al met de export van auto’s naar de VS in 1956, dus zo vreemd is het niet dat deze Saab daar te koop staat.
De VS is voor dit merk ook altijd een belangrijke markt geweest. Daarom hebben Saabs de nodige Amerikaanse trekjes, zoals de mooie dikke bumpers die een aanrijding tot zo’n 15 km/h zonder schade overleven. Ook aan de rij-eigenschappen merk je dat Saab rekening hield met de Amerikaanse markt. Én de cabrio was er waarschijnlijk nooit gekomen als Saab niet in de VS had gezeten.
Stukje goedkoper dan deze
http://link.marktplaats.nl/m1064977349?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=88720
@apriliarsv: doe mij die dan maar.
Wat een baaS van een auto
@kimhung: baaSneemeenracecarneemeenSaab
@moveyourmind: Hahahahah. Dit verklaart nu je alias +1
@moveyourmind: Prachtige palindroom! Heb je die zelf verzonnen?
@henrie: Nee, ik mag graag spelen met taal, maar deze heb ik voor ’t eerst gehoord van een leraar in de zesde klas op de lagere school…
Mede dankzij hem ook autofreak geworden. Hij kwam altijd met gare, maar gave bakken naar school toe. Zoals een Opel Manta, Chevrolet Malibu, Ford Capri en een Mercedes S-klasse. Denk dat hij om het half jaar wel iets anders reed.
Saillant detail is dat hij twee straten verderop woonde, maar toch met de auto kwam. Toen kon dat nog gewoon, tegenwoordig zou hij daar met zijn voorbeeldfunctie waarschijnlijk niet meer mee weg komen bij het schoolbestuur.
Meh, nooit wat aan gevonden. De latere kreeg wel een iets acceptabelere styling, maar blijft een vreemd ding. Ik krijg er altijd het “obscure Engelse schuurtjes”-gevoel bij…..
@Rob: Obscure Zweedse schuurtjes bedoel je, dan zit je er niet ver vanaf ;)
Cool! Leuke auto’s, heb er wel eens mee gereden. Wel echt heeeeel klein, zie je niet echt op de foto’s
tis dat je zegt dat het een saab is, lijkt meer op een mislukte kitcar zoals de bonito
Het heeft wel iets, maar Zweeds is me dan toch wat te betrouwbaar voor een classic. Doe dan maar de 2-takt voor de broodnodige dosis automobiel masochisme.
Ja heel vet… sorry hier maak je mij niet gelukkig mee.
Gave barnfind. T is alleen niet mijn ding.
Wat een dikke Sonnet! De 2e generatie als deze zie je inderdaad zelden!
Munsterhuis Hengelo heeft er nog 2 staan
Tja, je moet er maar zin in hebben. Geef mijn portie maar aan fikkie.
Arme fikkie
@clarkson: @dutchdriftking sorry nog geen koffie op..
@clarkson: ik kan er wel om lachen :)
Leuk project auto en relatief lage prijs.