• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vibrerend gaspedaal voor een zuinige rijstijl

Auteur: Dennis, gepost 7 januari 2010 om 14:43 – 51 Reacties

Vibrerend gaspedaal

Waar vibrators allemaal niet goed voor zijn. Met het nachtkastje als thuisbasis, vermaken ze al jaren lang miljoenen vrouwen. Een vibrator in ons mobieltje zorgt ervoor dat je je telefoon op een discrete manier kunt opnemen, om vervolgens zo luidkeels door het apparaat te blèren dat alsnog iedereen in je omgeving weet dat je aan het bellen bent. In sportscholen gaan mensen op trilplaten staan voor een beter figuur. En zo zijn er nog veel meer toepassingen te noemen. De volgende stap is om vibrators massaal in de gaspedalen van onze auto’s te verwerken.

De Duitse onderdelenboer Continental AG werkt aan een gaspedaal dat trilt wanneer je te stevig optrekt en op het beste moment om door te schakelen naar een hogere versnelling. Het doel van zo’n trillend gaspedaal moge duidelijk zijn: een zuinige rijstijl. Hierbij moet men denken aan een brandstofbesparing van 5 tot maximaal 10 procent. Vibraties leiden volgens de maker minder af en zijn niet zo hinderlijk als knipperende lampjes of luide toontjes. Rond 2012-2013 moet het trilpedaal geheel productierijp zijn.

Infiniti presenteerde vorige maand in Los Angeles een vergelijkbaar initiatief onder de naam “Eco pedal“. Dit pedaal verhoogt de weerstand op het moment dat de bestuurder onvoldoende zuinig rijdt. De bestuurder kan er dan voor kiezen om dit te negeren en lekker door te trappen, of kan het bemoeizuchtige systeem volledig uitschakelen.

Continental AG had overigens al een Accelerator Force Feedback pedaal dat aanrijdingen moest voorkomen. Sensoren buiten de auto meten dan de afstand tot een voorligger en op het moment dat er gevaar dreigt wordt de weerstand van het pedaal vergroot. (via: greencaradvisor)

Ook interessant!

  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek
  • Ricciardo geeft toe: "Heb de ballen verstand van techniek"
  • Waarom de 911 GT3 weer een handbak heeft
  • Helaas: M4-killer met Formule 1 techniek komt er niet

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, Techniek

Vorig bericht: « Smart organiseert design contest met armoedige prijzen
Volgend bericht: Volkswagen Polo BlueMotion vanaf 16.290 euro »

Lees Interacties

Reacties

  1. luukvankaathoven zegt

    7 januari 2010 om 14:45

    Haha, zoiets trek je er toch direct uit als je een auto koopt waar dit standaard in zit? :)

    Login om te reageren
  2. Eric zegt

    7 januari 2010 om 14:46

    Ik hoop dat ze wel een knopje inbouwen waardoor je dit kan afzetten, net zoals het start/stop-systeem afzetbaar is.

    Login om te reageren
  3. John zegt

    7 januari 2010 om 14:49

    Nou dan zullen mijn vullingen er wel vaak uitvallen… Tandarts ook weer blij..

    Login om te reageren
  4. Bart zegt

    7 januari 2010 om 14:55

    Hoe lang duurt het om zoiets in productie te krijgen? Ik heb hier in 2005 al eens wat over gelezen.

    Login om te reageren
  5. EJS zegt

    7 januari 2010 om 14:55

    Juist ja.. Dit lijkt me dus érg irritant..

    Login om te reageren
  6. Megakix zegt

    7 januari 2010 om 14:56

    Voor hele gevoelige vrouwen, zullen we maar zeggen ? ;-)

    Login om te reageren
  7. HDM zegt

    7 januari 2010 om 14:56

    Niet raar opkijken als er dan ineens honderden vrouwen claimen het ding voor hun man te kopen (met de smoes dat ie z’n auto wil verbeteren)

    Login om te reageren
  8. Lan_Evo zegt

    7 januari 2010 om 14:56

    Goed voor de beenspieren?

    Login om te reageren
  9. Jesper zegt

    7 januari 2010 om 14:59

    Nou we weten al precies wat dit voor effect gaat hebben. Namelijk hele hordes vrouwen die absurt lang op het overschakel punt blijven rijden om dat ding aan het trillen te houden, met als gevolg dat iedereen lekker 60 in z’n 3 blijft rijden. Way-da-go guys :P

    Login om te reageren
  10. RJ zegt

    7 januari 2010 om 15:02

    Dit slaat natuurlijk echt helemaal nergens op!\
    Het eerste wat uit de auto gesloopt wordt als dit er standaard inzit!

    Login om te reageren
  11. VeniVidiVici zegt

    7 januari 2010 om 15:02

    Hopen dat het een punt is op de optielijst anders slankt m’n rechtervoet erg hard af :)

    Login om te reageren
  12. alfa mannetje zegt

    7 januari 2010 om 15:23

    goed idee , bij abs werking gaan we ook snel van de rem af. Bij de huidige autos is gas los 0 verbruik. Perfect dus.

    Login om te reageren
  13. AudiQuatro zegt

    7 januari 2010 om 15:27

    cool maar het mag alleen werken in de ECO modus of als schakelindicator bij sportmodus voor de snelste tijd.

    Login om te reageren
  14. jack zegt

    7 januari 2010 om 15:28

    Leuk voor de vrouwen als deze ook te chippen valt.

    Login om te reageren
  15. Z zegt

    7 januari 2010 om 15:40

    M’n RX7 heeft zo’n zoemertje voor de redline. Is absoluut niet irritant. Een trillend pedaal lijkt me dat dan weer wel.

    Login om te reageren
  16. GOD zegt

    7 januari 2010 om 15:41

    Dit is gewoon puur inspelen op de milieu hype om zo knaken te verdienen. Niets meer niets minder.
    Alleen maar extra onderdelen die kapot kunnen en meer gewicht.
    Als mensen snel willen rijden dan trappen ze dat tril pedaal door de bodem heen als het echt moet.

    Login om te reageren
  17. robbie zegt

    7 januari 2010 om 15:42

    Oud nieuws?
    http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/05/nissan-komt-met-eigenwijs-eco-gaspedaal

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      7 januari 2010 om 15:43

      @robbie:

      Waarom zou dit dan oud nieuws zijn? Dat is toch een hele andere fabrikant? Wel verbazingwekkend dat er dus meerdere bedrijven aan zoiets zinloos als dit werken^^

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        7 januari 2010 om 16:05

        @EJS: het zou mij niks verbazen al bij Nissan ook Continental AG er achter zit. De meeste innovaties van autofabrikanten zijn immers tegenwoordig toch afkomstig van toeleveranciers.

        Login om te reageren
        • EJS zegt

          7 januari 2010 om 16:17

          @robbie:

          Dat is wel zeer goed mogelijk iig;)

          Login om te reageren
  18. jack zegt

    7 januari 2010 om 15:47

    Waarom stuurt Autoblog mailtjes wanneer iemand post in een artikel waar ikzelf ook in gepost heb?

    Login om te reageren
  19. York zegt

    7 januari 2010 om 15:47

    Zet maar op de optielijst,

    zodanig dat ik het niet hoed aan te vinken;-)

    Login om te reageren
  20. York zegt

    7 januari 2010 om 15:48

    @jack

    Juist boven de knop “plaat reactie” kan je zoiets aan of uitvinken als: Ik wil via e-mail op de hoogte worden gehouden van nieuwe reacties.

    Vink dat uit:)

    Login om te reageren
  21. sjaaktussengas zegt

    7 januari 2010 om 15:58

    5 tot 10% nja hopen dat het kwa milieu nog schilt want het product moet ook nog gemaakt worden alzof dat wel milieu vriendelijk is ..nja of ik ben dom en wat het allemaal kost om dat systeem door te voeren bij merken

    Login om te reageren
  22. seeq zegt

    7 januari 2010 om 16:08

    Ik zal iedereen even mee delen dat je dit soort opties uit moet kunnen zetten. Alle regelingen in de auto die je rijgedrag beïnvloeden moeten uitgeschakeld kunnen worden (denk aan ESP e.d.) en ik weet zeker dat deze regeling daar ook onder zal vallen.

    Login om te reageren
  23. pizzakoerier zegt

    7 januari 2010 om 16:10

    als ze deze optie nou eens zouden marketen als ingebouwde voetenmasseur zouden er misschien nog mensen zijn die dit bestellen

    Login om te reageren
  24. gedwongenleaser zegt

    7 januari 2010 om 16:14

    “Dit pedaal verhoogt de weerstand op het moment dat de bestuurder onvoldoende zuinig rijdt. De bestuurder kan er dan voor kiezen om dit te negeren en lekker door te trappen, of kan het bemoeizuchtige systeem volledig uitschakelen.”

    Fijn dat de belangrijkste optie, en hele doel van het systeem, niet genoemd wordt namelijk LUISTEREN NAAR EN DUS RUSTIGER RIJDEN!! ;)

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      7 januari 2010 om 16:22

      @gedwongenleaser:

      rustig maar hoor..

      p.s. Je zit op ab en niet op autoweek..

      Login om te reageren
      • gedwongenleaser zegt

        7 januari 2010 om 16:37

        @EJS: een vleugje humor snap je niet? mijn post was ook niet bepaald serieus bedoeld, we zitten hier op ab niet op autoweek :P

        Login om te reageren
        • EJS zegt

          7 januari 2010 om 16:38

          @gedwongenleaser:

          okee, dan is ’t goed:P Vond het al een vreemde reactie voor op ab^^

          Login om te reageren
  25. Carmaster zegt

    7 januari 2010 om 16:20

    @ Jesper

    Vergelijkbaar met die vibo-stoelen van Citroen dus.
    Die gaan trillen als je over de (doorgetrokken) witte strepen op de weg gaat. JC voorspelde daar ook al bij dat we vrouwen massaal half in de vluchtstrook zouden gaan zien rijden. :D

    Login om te reageren
  26. jack zegt

    7 januari 2010 om 16:25

    @Robbie,

    Lijkt me niet, Continental AG behoort tot het VAG-imperium.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 januari 2010 om 21:19

      @jack: Conti behoort absoluut niet tot het VAG imperium. Ze doen het zeker het een en ander voor VAG maar zijn er geen deel van, als het even kan koopt VAG zelfs liever niet bij Conti.

      Login om te reageren
  27. sta zegt

    7 januari 2010 om 16:33

    @GOD
    De spijker op zijn kop.

    Wat een gelul.. De intentie is een schrikreactie op te wekken, dit werkt dus alleen bij de proefrit, daarna gewenning.

    Login om te reageren
  28. Simpson zegt

    7 januari 2010 om 16:35

    straks allemaal berichten van vrouwen die bekeuringen krijgen en 1 op 9 rijden.

    Login om te reageren
  29. NLBUURMAN zegt

    7 januari 2010 om 16:51

    lijkt me niet leuk eigenlijk… wil je een keer lekker doortrekken, houdt een stom pedaal je in de gaten…

    Login om te reageren
  30. Style zegt

    7 januari 2010 om 16:55

    Alsjeblieft zeg, laat dat ding weg uit productieauto’s!

    vreselijk irritant.

    maak er maar een optie van van 1000,- dan koopt toch niemand t:-p

    Login om te reageren
  31. Jesper zegt

    7 januari 2010 om 16:58

    @ Carmaster:

    Daar zitten die wijven 9 v/d 10 keer toch al, nu tenminste met geldige reden :P

    Login om te reageren
  32. Sam325 zegt

    7 januari 2010 om 17:32

    Aiaiai, nog iets waardoor vrouwen nog minder aandacht aan de weg zullen besteden, ze hadden hun handen al vol met make-up,sms-en, zichzelf bewonderen in de spiegel….

    Login om te reageren
  33. Pieter-Jan zegt

    7 januari 2010 om 17:55

    Door de weerstand van een Infiniti systeem trappen lijkt me bevredigender dan vibraties. Je vraag je ook af of dat vibreren geen problemen geeft als je moet doseren op een heuvel bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
  34. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    7 januari 2010 om 18:23

    Dacht ik net dat ze alles al wel verzonnen hadden…

    Login om te reageren
  35. diffus zegt

    7 januari 2010 om 18:27

    Is toch alleen maat goed!?
    Je auto wordt zogenaamd zuiniger op papier door al die systemen, en het eerste wat je doet is de hele rotzooi uitzetten.

    Login om te reageren
  36. AlfaGTV zegt

    7 januari 2010 om 19:36

    En ineens heeft spontaan de hele wereld een slanke, gespierde en cellulitis-vrije rechterbeen.

    Login om te reageren
  37. wimpie zegt

    7 januari 2010 om 20:49

    moet nie gekker worden

    Login om te reageren
  38. M-lover zegt

    7 januari 2010 om 20:59

    wat een bullshit… zet liever de motorkarakteristieken in het boekje, kun je zelf wel kijken hoe je best rijdt.
    wat voor mij persoonlijk er nog in een dashboard bij mag komen zijn 5 zelf instelbare shiftlights (uiteraard met 2 functies: eco en sport)

    Misschien toch maar zelf eens iets maken… microcontrollertje die het RPM signaal binnen krijgt, paar ledjes en klaar. Ook direct een leuke basis voor een beperkt alpha-N systeem. :D

    Login om te reageren
  39. Robin zegt

    7 januari 2010 om 21:22

    Leuk bedacht, maar er zijn vast wel (heel veel) mensen die even het gaspedaal in willen drukken. Dan lijkt zo’n trilling/vibratie me niet echt fijn.

    Login om te reageren
  40. jos zegt

    7 januari 2010 om 21:35

    in mijn (niet meer standaard) 350Z zit een shifterlight, ik vind dat de geniaalste uitvinding op de auto zelf na, je hoeft er niet op te letten, je ziet het vanuit je oog hoeken ;)

    Login om te reageren
  41. Cantago zegt

    7 januari 2010 om 22:04

    Zwaar pedaal en lekker trillen? Geef mij nog een reden om meer gas te geven! Lijkt me heerlijk als ik dat gaspedaal voel trillen als ik hem eens lekker induw, net als bij een kart, dan voel je het ook flink trillen als je eens gas geeft! Nee, dit zal bij mij niet werken, maar vind het nu al fijner dan lampjes en toontjes!

    Login om te reageren
  42. Flapkees zegt

    7 januari 2010 om 23:26

    Watapadja dit..

    Login om te reageren
  43. 8C_Competizione zegt

    9 januari 2010 om 12:13

    So daar balen ze van bij Toyota dat ze dit niet hebben bedacht! Nu moeten ze er geld voor gaan betalen om die beste man zijn ontwerp over te kopen voor in de nieuwe Prius…

    Login om te reageren
  44. PeugeotGTI zegt

    11 januari 2010 om 10:13

    Bemoei je met je eigen zaken stomme automobiel
    Je hebt toch een toerenteller?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North