
Vorig jaar hield Koenigsegg samen met NLV Solar nog een stijloefening voor een elektrische auto. Blijkbaar is het de supercar fabrikant niet bevallen, want dit jaar moet NLV het zelf opknappen.
Er is aan het concept weinig veranderd ten opzichte van de Koenigsegg Quant. Uiteraard is het kleurtje veranderd, maar nog steeds vinden we bij de achterwielen twee wisselstroommotoren die samen 512pk produceren. De Quant weegt een kleine 1800kg dus het geheel gaat nog best aardig vooruit. De 100km/u wordt bereikt in 5.2 seconden en de topsnelheid ligt ergens rond de 270.
Allemaal niet zo heel interessant, het vernuft zit hem namelijk in de carrosserie. NLV doet veel met zonnecellen, en een auto als dit leent zich natuurlijk prima om je techniek te etaleren. De hele huid van dit concept is bedekt met een coating van zonnecellen, die continue accu’s kunnen bijladen, airco’s van stroom kunnen voorzien enzovoort. Verder moet er dit jaar al een prototype rijden, en zou de auto in 2012 al productierijp kunnen zijn. In Geneve zullen we meer te zien krijgen van deze vernieuwde Quant. (via green.autoblog.com)
Eenmaal in productie verkrijgbaar voor slechts een ZILJOEN euro!
@Ruben00: Zal waarschijnlijk wel veel geld kosten…. En dat voor een lelijke auto…
Het is natuurlijk wel slimme techniek…
Durven ze de actieradius niet te vermelden? Die motoren zullen wel flink van stroom slurpen. En het laadvermogen van die zonnecellen lijkt me ook wel interessant.
-edit: check! het waren 4 stoelen ipv deuren ;) –
ziet er mooi uit
“In Geneve zullen we meer te zien krijgen van deze vernieuwde Quant.”
Ik vermoed dat deze foto nog de “oude” versie toont?
De nieuwe zal voor elke passagier een deur hebben, in plaats van 1 deur voor voorste passagier en achterste passagier?
Waarschijnlijk bedoelen ze 4 zitplaatsen en 2 deuren.
Ah, opgelost dus.
Fijn artikel zo zonder enige speficaties.. Wil ook wel eens wat nummers horen buiten de snelheid, fijn dat hij snel gaat maar ik wil ook nog ergens komen. Of laden die zonnepanelen de auto dusdanig op dat je in 1 keer naar Beijing kan rijden?! I like!
-edit: check, tnx!-
intressant als studie object maar niet als boodschappen wagentje
tenzij men in de woestijn woont maar daar staat men met 500 pk dan ook wel voor aap
Klinkt duur…
ik hoop dat ze een doorgrondige revisie van de voorkant en zijkant doen. het lijkt me ook dat in dat onderdeel wat winst te halen valt op het vlak van aantal te plaatsen zonnecellen. een breder dak bijvoorbeeld is daar een goede plaats voor en het zorgt voor meer ruimte. Maargoed, die gasten zullen het wel beter weten als ik.
@John
dat ligt er aan denk ik, of je tijdens de zomer of tijdens de winter gaat ;)
Uhmm is het daar in het noorden niet 1 keer per jaar 3 maanden donker?
@Merry: check daarom krijg je er een gratis lamp bij om die zonnecellen van licht te voorzien….
@Saab_Spyker_Automobiles:
*benzinelamp
Ben benieuwd wat een schade reparatie gaat kosten, als de body bedekt is met zonencellen????
Zal me benieuwen….erg snel zal zo’n kklei-model niet zijn….of misschien is het wel een klei-model met een hele grote elektromotor…maarja…dan lijkt me zo’n klei-model nog niet erg lekker rijden.
512 pk waarvan in de orde van 1 pk wordt geleverd door zonnecellen, dat schiet echt op.
Het mini zonnecellen raster wordt het nieuwe carbon :P
Ik heb ooit eens uitgerekend dat het oppervlak van een auto 3-6 charges kan leveren op jaarbasis. Als de auto tenminste buiten staat, Nederlands klimaat.
Het is te weinig, maar wel extra, en hoe vaak tank je je 5e auto überhaupt per jaar.
Na de SUV RAGE moeten nu ineens ALLE sportwagen uitgerekt worden tot een sedan ?
mensen kunnen hem lelijk vinden. maar ik heb dit ding liever dan een tayota pruis(schijthok)
Al die elektrische wagens zullen nu -net als de eerste computers/stereo’s- peperduur zijn, maar langzamerhand zullen deze steeds meer bereikbaar worden net als de pc van nu!!
Nog steeds spuuglelijk, jammer!