• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vingers in de oren! Deze driewieler maakt 12.000 toeren

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 16 september 2018 om 20:04 – 17 Reacties

Vingers in de oren! Deze driewieler maakt 12.000 toeren


Werkelijk gestoord, dit apparaat.

Bij sommige daden moet je de motieven niet in twijfel trekken, maar ze juist omarmen. Dit is waarschijnlijk exact wat de organisatie, de media en het publiek bij de Britse Retro Rides Gathering hebben gedaan. Toen daar ineens een ernstig aangepaste Reliant Rialto op kwam dagen en zelfs meedeed aan de heuvelklim, stonden ze ongetwijfeld versteld van dit unieke verschijnsel.

Deze merkwaardige machine is het geesteskind van de klaarblijkelijk prettig gestoorde Engelsman George Rogers. In tegenstelling tot ex-Top Gear-presentator Jeremy Clarkson heeft Rogers een onverklaarbare voorliefde voor de Britse driewielers van Reliant. De Rialto, de opvolger van de notoire Reliant Robin, is zijn voertuig naar keuze.

Vingers in de oren! Deze driewieler maakt 12.000 toeren

Waar de puristen de auto zo goed mogelijk in perfecte staat proberen te houden, vind Rogers dat het anders moet. Zijn Rialto heeft niet alleen een spoiler en andere velgen gekregen, daarnaast is hij fysiek ook nog eens uitgebouwd. De echte magie bevindt zich echter onder de motorkap. Hier vinden we geen saaie vier-in-lijnmotor, maar het 110 pk sterk blok uit de Honda CBR1000 Hurricane. Je weet wel, die tweewieler uit de jaren ’80 en ’90.

Nu klinkt dit in theorie niet als een dijk vermogen, maar dit zal in de praktijk zonder meer anders aanvoelen. De Rialto weegt, zelfs met zijn aanpassingen, minder dan 500 kg. Natuurlijk wordt hij op een parcours tegengehouden door het feit dat hij maar drie wielen heeft, maar wie op zoek is naar een adrenalineboost, zal zich zeker thuisvoelen achter het stuur van de legergroene driewieler. Is het niet om de snelheid, dan is het wel om het geluid van die 12.000 toeren per minuut.

Ook interessant!

  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag
  • Bentley lanceert een betaalbare driewieler
  • Te koop: de leukste driewieler van Marktplaats
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

cbr, driewieler, engeland, hillclimb, Honda, Racing, reliant, robin, tuning

Vorig bericht: « Dit horloge is alleen voor zéér welvarende benzinesnuivers
Volgend bericht: Koopje: Lamborghini Espada met Chevy V8 voor 50K »

Lees Interacties

Reacties

  1. rijnounsdoor zegt

    16 september 2018 om 20:11

    Hopelijk blijft ie Mr Bean nu voor…

    Login om te reageren
  2. autospotterkerkrade zegt

    16 september 2018 om 20:15

    Ultiem, zou grappig zijn als ie er standaard zou uit zien

    Login om te reageren
  3. baardmijt zegt

    16 september 2018 om 20:53

    Geinig project. Maar is zo’n oude CBR1000 een taaie fiets, het blok is in feite gewoon een saaie vier-in-lijn.

    Login om te reageren
  4. 87sandyd zegt

    16 september 2018 om 20:58

    Respect voor het project. Maar heb niet echt het gevoel dat het snel gaat. Het is volgens mij vooral de beleving van het toerenjagen en met welke snelheid je nog veilig door een bocht kan.

    Denk dat een golfje GTD sneller naar boven gaat.

    Login om te reageren
    • koffiekopje zegt

      23 juli 2019 om 01:33

      @87sandyd: Ik denk dat je je verkijkt op de snelheid. 110 pk op 500 kg is héél veel.
      Daarnaast: Die 700pk sterke Legacy die in één van de gerelateerde filmpjes voorbij komt lijkt ook niet heel snel te gaan.

      De laatste (en enige) keer dat ik een rallykanon met 600 pk zat, was dat ook op zo’n bochtig weggetje, en had ik achteraf de bij wijze van spreken de bruine strepen in m’n boxer. Of misschien ook wel gewoon niet zo bij wijze van spreken.

      Login om te reageren
  5. JanJansen zegt

    16 september 2018 om 21:07

    Is dat 110 pk op het voorwieltje?

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      16 september 2018 om 22:00

      @janjansen: Lol, nee.

      Login om te reageren
  6. marinepower zegt

    16 september 2018 om 21:08

    Pak dan een blok zoals van de Suzuki V-Strom of als het Honda moet zijn: een VTR. Qua vermogen iets minder, maar qua koppel en sound heb je nog meer aandacht.

    Login om te reageren
    • michaelb zegt

      16 september 2018 om 21:22

      @marinepower: Vtwin is voor een chopper. Dit moet gewoon toerenbeuken.

      Login om te reageren
      • apriliarsv zegt

        17 september 2018 om 07:01

        @michaelb: daar denken ze in Italië toch echt anders over

        Login om te reageren
        • michaelb zegt

          19 september 2018 om 21:31

          @apriliarsv: Ach, in Italië noemen ze een distributieriem bij 60k vervangen ook karakter.

          Login om te reageren
      • NLBUURMAN zegt

        17 september 2018 om 11:52

        @michaelb: een L-twin (in feite dus gewoon een V) kan prima er mee door hoor in een sportmotor (Ducati), maar ook de echte V als in de RSV (zowel in V2 als V4), of de SV van Suzuki (zelfde blok als de V-strom).
        groet, een XV1100 Vtwin rijder

        Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      16 september 2018 om 21:46

      @marinepower: Een Firestorm heeft ook al 110 pk, zoveel minder vermogen is dat niet. Laat staan als je een SP1 of SP2 blok neemt. Maar kan me zo maar voorstellen dat je een CBR1000f blok hebt liggen, omdat het gewoon niet kapot ging voordat de rest van de fiets uit elkaar is gevallen. Dan pak je gewoon wat je hebt.

      Login om te reageren
  7. potver7 zegt

    16 september 2018 om 21:44

    Zonder zijnwielen? Levensgevaarlijk!

    Login om te reageren
  8. ramshoek zegt

    17 september 2018 om 09:20

    De Reliant Robin was er ook als 4-wieler > de Reliant Kitten.
    Toch een betere basis voor een dergelijk project.

    Login om te reageren
    • koffiekopje zegt

      23 juli 2019 om 01:33

      @ramshoek: Beter =/= leuker.

      Login om te reageren
  9. KEV9 zegt

    17 september 2018 om 09:53

    Hier bij ons in Westfriesland reed jaren geleden de heavy duck. een 2CV gemonteerd op het onderstel van een corvette.. verder zo weinig mogelijk uiterlijke opsmuk.. prachtig.. vooral bij de verkeerslichten tranen van het lachen als er weer eens een golf spoiler het licht uit de ogen werd gereden :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North