Vingers in de oren! Deze driewieler maakt 12.000 toeren

Auteur: , 15 Reacties
Vingers in de oren! Deze driewieler maakt 12.000 toeren

Werkelijk gestoord, dit apparaat.

Bij sommige daden moet je de motieven niet in twijfel trekken, maar ze juist omarmen. Dit is waarschijnlijk exact wat de organisatie, de media en het publiek bij de Britse Retro Rides Gathering hebben gedaan. Toen daar ineens een ernstig aangepaste Reliant Rialto op kwam dagen en zelfs meedeed aan de heuvelklim, stonden ze ongetwijfeld versteld van dit unieke verschijnsel.

Deze merkwaardige machine is het geesteskind van de klaarblijkelijk prettig gestoorde Engelsman George Rogers. In tegenstelling tot ex-Top Gear-presentator Jeremy Clarkson heeft Rogers een onverklaarbare voorliefde voor de Britse driewielers van Reliant. De Rialto, de opvolger van de notoire Reliant Robin, is zijn voertuig naar keuze.

Vingers in de oren! Deze driewieler maakt 12.000 toeren

Waar de puristen de auto zo goed mogelijk in perfecte staat proberen te houden, vind Rogers dat het anders moet. Zijn Rialto heeft niet alleen een spoiler en andere velgen gekregen, daarnaast is hij fysiek ook nog eens uitgebouwd. De echte magie bevindt zich echter onder de motorkap. Hier vinden we geen saaie vier-in-lijnmotor, maar het 110 pk sterk blok uit de Honda CBR1000 Hurricane. Je weet wel, die tweewieler uit de jaren ’80 en ’90.

Nu klinkt dit in theorie niet als een dijk vermogen, maar dit zal in de praktijk zonder meer anders aanvoelen. De Rialto weegt, zelfs met zijn aanpassingen, minder dan 500 kg. Natuurlijk wordt hij op een parcours tegengehouden door het feit dat hij maar drie wielen heeft, maar wie op zoek is naar een adrenalineboost, zal zich zeker thuisvoelen achter het stuur van de legergroene driewieler. Is het niet om de snelheid, dan is het wel om het geluid van die 12.000 toeren per minuut.



15 reacties

Hopelijk blijft ie Mr Bean nu voor…
Ultiem, zou grappig zijn als ie er standaard zou uit zien
Geinig project. Maar is zo’n oude CBR1000 een taaie fiets, het blok is in feite gewoon een saaie vier-in-lijn.
Respect voor het project. Maar heb niet echt het gevoel dat het snel gaat. Het is volgens mij vooral de beleving van het toerenjagen en met welke snelheid je nog veilig door een bocht kan.

Denk dat een golfje GTD sneller naar boven gaat.
Is dat 110 pk op het voorwieltje?
@janjansen: Lol, nee.
Pak dan een blok zoals van de Suzuki V-Strom of als het Honda moet zijn: een VTR. Qua vermogen iets minder, maar qua koppel en sound heb je nog meer aandacht.
@marinepower: Vtwin is voor een chopper. Dit moet gewoon toerenbeuken.
@michaelb: daar denken ze in Italië toch echt anders over
@apriliarsv: Ach, in Italië noemen ze een distributieriem bij 60k vervangen ook karakter.
@michaelb: een L-twin (in feite dus gewoon een V) kan prima er mee door hoor in een sportmotor (Ducati), maar ook de echte V als in de RSV (zowel in V2 als V4), of de SV van Suzuki (zelfde blok als de V-strom).
groet, een XV1100 Vtwin rijder
@marinepower: Een Firestorm heeft ook al 110 pk, zoveel minder vermogen is dat niet. Laat staan als je een SP1 of SP2 blok neemt. Maar kan me zo maar voorstellen dat je een CBR1000f blok hebt liggen, omdat het gewoon niet kapot ging voordat de rest van de fiets uit elkaar is gevallen. Dan pak je gewoon wat je hebt.
Zonder zijnwielen? Levensgevaarlijk!
De Reliant Robin was er ook als 4-wieler > de Reliant Kitten.
Toch een betere basis voor een dergelijk project.
Hier bij ons in Westfriesland reed jaren geleden de heavy duck. een 2CV gemonteerd op het onderstel van een corvette.. verder zo weinig mogelijk uiterlijke opsmuk.. prachtig.. vooral bij de verkeerslichten tranen van het lachen als er weer eens een golf spoiler het licht uit de ogen werd gereden :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).