Surprise! Na de TT en TTS gisteren schudt Audi een derde TT Coupé uit zijn mouw: de quattro sport concept, met een 420 pk en 450 Nm sterke 2.0 TSFI.
Aangezien Audi toch al een geheel nieuwe TT maakte dachten ze: ‘kom, daar kunnen we ook wel een iets meer hardcore, racy concept bij verzinnen’. Deze quattro sport hielden ze even vast tot na het VAG-event van gisteren, want wie wat bewaart, die heeft wat.
De TT quattro sport legt 1.344 kg in de schaal en is vooral bedoeld om te tonen hoe ver de EA888-motor op te voeren is. In dat geval: kijk even naar concerngenoot Volkswagen, Audi, die persten in de Beetle GRC al meer dan 600 pk uit de vierpitter.
De wielkasten van deze TT steken 30 mm verder uit dan bij het productiemodel, en het concept is uiteraard royaal voorzien van koolstofvezel. Qua interieur geldt ‘less is more’. Je gaat natuurlijk geen overbodig gewicht meezeulen op het circuit. Om het toch een beetje cosy te maken is in het interieur veelvuldig gebruik gemaakt van Alcantara.
Het motorblok heeft een turbodruk van 1,8 bar, en is gekoppeld aan een S-Tronic transmissie. We zouden er graag dieper op in gaan, maar we zien vanuit onze ooghoek dat de Maserati Alfieri zojuist officieel is gegaan. Next!
Deze ziet er wel weer vet uit! Maar deze is weer niet te krijgen in handbak? :(
@emilio89: de vorige tt was in elke versie met handbak te krijgen zelfs in de rs
Ziet er goed uit! Maak dit maar meteen de TT-RS!
420
@autonieuwsvandestraatje: +10
Me was tinkin da same badman
@volante: Alle stoners verwijzen we met liefde door naar bakfietsenbrownieblog.nl :)
Is die 4cyl dan zoveel lichter dan de 5cyl? Neem aan dat ze vanuit dat oogpunt voor een 4 hebben gekozen.
@sebasjuhh: Ga er maar van uit dat het voor de uitstoot gedaan is, zo’n 5-cilinder is simpelweg iets minder prettig voor het milieu.
Ik ben geen fan van de TT, maar deze ziet er best wel oke uit.
@heidi: Wat heidi zegt.
De tering, die auto is nog niet eens op de weg of te koop en ze beginnen al met uitmelken….
Zou dit betekenen dat de vijfcilinder met pensioen gaat?
Ik vind het meer iets waar ABT mee zou komen, 2wkn na introductie. Beetje teveel ‘tjoening’ voor mijn smaak. 420pk uit een 2.0l is wel fors. En minder gewicht in de neus is voor een Audi altijd goed.
Audi heeft zelf nog gezegd een vijf cyl te plaatsen in de tt-rs dus die word misschien nog wel dikker als deze
100kg lichter. Voornamelijke winst is MQB platform (-50kg). Dan is de nieuwe haldex ook lichter (geen idee hoeveel). Van 5 naar 4 cilinders is natuurlijk ook weer wat winst. Alleen wel grotere turbo nodig denk ik :)
En ook 5K aan andere motoronderdelen om het een beetje langer mee te laten gaan..