
Omgekeerde evolutie, zo lijkt het wel.
Sinds de allereerste Mercedes SLK is het stalen klapdak aardig ingeburgerd in cabrioland. Van Ferrari California T tot Peugeot 206 CC: allemaal vouwen ze hun verwijderbare topje in een ruimte boven of voor de kofferbak achterin. Zo ook BMW’s 4-serie, maar dit zou met de volgende generatie weleens verleden tijd kunnen zijn.
Bimmertoday zegt namelijk vrij zeker te weten dat de komende generatie 4-serie cabrio een oldskool stoffen kap gaat krijgen. Net als bijvoorbeeld de 6-serie en de 2-serie dus, wat de keuze voor een stoffen dakje helemaal niet zo onlogisch maakt.
Voor wie al onpasselijk wordt van het idee: de nieuwe 4-serie staat pas gepland voor 2021, dus wees gerust.
Tja, ik moet wel zeggen dat dat dak behoorlijk in de weg zat in de M4. Ik kon amper bij m’n spullen
@larsyboy1997: zwaar leven heb je knul, als passagier..
@johannes0174: kan ik best indenken
@larsyboy1997: Je moet ook eerst het dak opendoen en dan je spullen erin leggen…
@mercedesclk350: er zit een kap tussen waar je je spullen onder legt zodat het dak er nog in past
@larsyboy1997: Het was maar een grapje, mijn enige ervaring met een stalen dak is een dak die gewoon pardoes in je kofferbak ligt (de 307 CC van mijn broer). Heeft ooit een boodschappenkratje ermee geplet. Moest door jouw reactie meteen daar aan denken :)
Ik heb liever een stalen dak. Ik denk dat zo’n stoffen dak veel diefstalgevoeliger is.
@rufctr01: Valt best mee, althans, ik heb nog nooit van iemand met een cabrio gehoord dat zijn stoffen dak gestolen is.
@rufctr01: Nee hoor, wat willen ze doen? Ook als je alle ramen omhoog hebt en het dak omlaag, wens ik je succes iets eruit te pakken. En of dieven nou door een dak scheuren (van meerdere lagen) of een raampje inslaan, dat is hun om het even. :)
@rufctr01: Het alarm is best gevoelig. Ik had de auto geparkeerd en op slot gedaan. Toen wilde ik mijn camera uit te auto pakken dus ik boog over de auto heen en pakte mijn camera. Alarm ging meteen af en startonderbreking.
@larsyboy1997: dat is niet best gevoelig.. Dat hoort zo
@rufctr01: ik ben 4 weken geleden van een stalen klapdak (Peugeot)naar een stoffen kap(Audi) gegaan. Een cabrio hoort softtop te zijn.
Uitstraling, gewicht, ruimte, dak- en heuplijn van de auto.
Liever nooit meer een stalen klapdak voor mij.
@jochen: heb die overstap net zo gemaakt. Alleen naar een BMW met stoffen dak. Hoef ook echt geen stalen cabrio dak meer…
Dak van de 4 serie is toch dezelfde als die van de 3 cabrio vorige generatie??
@henkhupelschoten: http://www.autoblog.nl/nieuws/9-voorbeelden-hoe-gierig-grote-autofabrikanten-zijn-78074
@ronald: Ohja, paupers daar in München
Klinkt goed! De e92 en f30 cabrio zien er echt niet uit met gesloten dak, door die vreemde (rechte) achterkant. Gewoon stoffen dakje, en voor de winter eventueel een aparte (niet elektrische) hartop.
Naar mijn mening is de volvo c70 de enige echt geslaagde cabrio met stalen klapdak.
@Captain: volledig mee eens. Niets mis met een stoffen dak.
@stanny: zelf de e46 330 jaren geleden gereden. In de winter had ik er een hardtop op. Volgens velen onooglijk maar veel meer voordelen. Stiller, warmer, droger en binnenverlichting. Hardtop is dan ook op kofferruimte na veel comfortabeler
@bassx: Vriend, bij een E46 kan de stoffen kap zéér gemakkelijk verwijderd worden. Handig als je de hele winter met je hardtop gaat rijden. Stoffen kap stallen in de garage en hoppa, volledige kofferruimte beschikbaar.
En nog mooier, dat hebben ze bij BMW voor zo voor je bedacht.
@zesinlijn: hoeft niet verwijderd te worden maar doet het dak elektrisch open, hardtop erop en vier snelspanners vastzetten;) Maar deelde alleen mijn ervaring. Hardtop reed ik maar 4 maand per jaar mee en andere 8 zonder. Daarnaast rij je met dak open minder dan je denkt. Oftewel je zit het meest in je auto met stoffen kap dicht, waarom dan niet het comfort van een hardtop middels een elektrisch hard dak?
@bassx: Nee dat hoeft niet nee. Maar het kàn, dat is nou net het mooie. Jij schrijft: ‘Hardtop is dan ook op kofferruimte na veel comfortabeler’
Ik geef slechts aan dat BMW daar al aan gedacht had en je dus NIET vier maanden per jaar met een kleinere kofferruimte genoegen hoeft te nemen.
Of bedoelde je ipv ‘Hardtop’ wellicht ‘Stalen vouwdak’?
@zesinlijn: mijn fout… Bedoelde idd stalen vouwdak
@bassx:
Ah ben jij ook zo iemand die een cabrio koopt en nooit met het dak open rijd.
Een vriend van mij doet dit ook, die heeft een Z3. Hij rijd nooit met het dak open want hij heeft dit één keer gedaan en toen is er iets gescheurd dus riskeert hij het hem niet meer.
@shiva: nee hoor… Tussen de 16 en 24 graden op niet autosnelwegen en droog weer was het dak standaard open. Maar viel mij op dat ik relatief dan nog vaak met dak dicht reed in de zomer. 30 graden en je brandt je auto uit, dus dak dicht en airco aan.
@Captain: ik vind juist de cabrio mooiere lijn hebben dan de coupe
@Captain: Laten we de vorige generatie SL ook zeker niet vergeten.
Goed zo, de huidige cabrio ziet er niet uit. De daklijn is verknoeid door de cabrio constructie en de ruimte tussen de verschillende panelen is op sommige plekken belachelijk groot.
OK, er is nog één auto met hard elektrisch klapdak dat ik wél zou willen hebben;
http://auto.samondeo.com/images1/ford-fairlane-500-skyliner-convertible-10.jpg
Doe voor de rest van de open auto’s maar stof, je koopt tenslotte een cabrio hé :)
@Captain: ook niet echt een klapdak zoals je zou verwachten. Wel een onzettend gaaf ding!
Sta je elke maand het mos van je dak af te krabben.
@bsxc2: krasstraat ;)
@bsxc2: valt mee. 1x per jaar goed schoonmaken en impregneren.
@bsxc2: Of je besteld je cabrio met een mosgroene kap, dan valt het niet op.
Werd tijd, schoonheid van de E-klasse cabrio (helemaal na de facelift) was moeilijk te evenaren.
@granlusso: in de mate dat je een slagschip schoonheid kan toedichten, wel te verstaan.
De uitleg van BMW is altijd geweest dat de 6- en 1-serie (nu 2-serie) voornamelijk als auto’s voor erbij werden verkocht, en dat er daarom een stoffen kap op lag. Het geluidsniveau met dak dicht was niet belangrijk. De 3 serie cabrio (nu 4-serie) had een origamidak omdat deze veel meer als 1e auto werd verkocht en minder windruis dus belangrijk was. Misschien heeft BMW een stoffen kap in ontwikkeling die wel aan de door hun gestelde norm voldoet, misschien spelen ze in op veranderende behoeften van de markt, ik zou het niet weten.
@knipperlichtje: je kan wel gelijk hebben, maar BMW had in deze volgens mij toch ongelijk (niet alleen BMW, overigens). De bagageruimte is bij dagelijks gebruik evenzeer belangrijk, en met een stalen dak vermindert die gevoelig (met het dak dicht). Bovendien halen ze omwille van dat stalen dak vreemde toeren uit met de bodem van de koffer (die bijna nooit vlak is bij stalen dak-cabrio’s), allemaal om niet te slecht in de cijfers te vallen qua koffervolume. Ik rij nu al een tijd met een cabrio, en net omwille van ’t stalen dak valt o.a. de BMW 3 af als mogelijke volgende cabrio. Gelukkig zijn er nog enkele andere op de markt :)
@knipperlichtje: potje slap PR gelul. Staal klapdak was een trend en BMW deed mee. Niets mis mee, want ik vond het dak van BMW na dat van de MB SL (perfect uitgevoerd, je vergeet haast dat het open kan) erg geslaagd. Denk dat kilo’s en dus CO2 een rol spelen nu.
@knipperlichtje: En what about de Z4, die werd ook voornamelijk als 1e auto gekocht? Lijkt me een onzinnig verhaal van een BMWverkoper.
@zesinlijn: Z4 als eerste auto? Weet je dat zeker?
@knipperlichtje: Ik heb voor de vakantie een Megane I Cabrio gekocht en vind het geluid met dak dicht echt meevallen. En hij heeft nog een aardige kofferruimte (gelukkig, want anders konden m’n vriendin d’r spullen niet mee ;)).
Ben ik de enige die een metalen klapdak als voordeel ziet? Het maakt de auto veel breder inzetbaar en ook in de winter comfortabeler mede door de isolatiestoornis waar de meeste stoffen dakjes aan lijden. Kortom zoals bovengenoemd het dagelijks gebruik als eerste/enige auto.
@marc94: blijkbaar, anderen laten zich liever oplichten, auto wordt echt niet goedkoper met stoffen kap,
@marc94: Een stoffen dak is zo goed geïsoleerd dat je er in de winter net zo warm bijzit als in een versie met stalen dak. Wel hoor je als het hard regent de regen hard op het dak trommelen, wat op zich zijn charme heeft. Net als dat je harde wind af en toe over het dak hoort waaien. En het is inbraakgevoeliger. En je hebt wat meer onderhoud en moet wat voorzichtiger zijn met het schoonmaken.
Maar dan nog… een stoffen dak staat zoveel chiquer. Dus ik zie het als een voordeel dat ze het dak van stof maken.
@marc94: het heeft voor en nadelen.
Voordelen klapdak:
– Betere aërodynamica (dus gunstig voor verbruik en prestaties).
– Minder inbraak gevoelig.
– Betere isolatie.
Voordelen stoffen kap:
– Lichter
– Neemt minder ruimte in.
– Minder dikke ‘kont’ nodig.
– Regendruppels op een kap is zo’n leuk geluid!
– Goedkoper.
Uiteindelijk is het een simpel rekensommetje.
@marc94: met oude stoffen kappen misschien. Die van tegenwoordig zijn top geïsoleerd zowel voor geluid als temperatuur
Ik zal eens een verassing vertellen:
Ik rij al sinds 2000 BMW, nu de 3e M op rij. E46, E92 en nu dus de M4.
Er wordt elke keer bezuinigd op luxe, ook bij de gewone 3 en 4 serie.
Alles voor de aandeelhouder cq de winst!
E46 had een fatsoenlijke ontwikkelde uitlaatsound.
Daarna moest je apart kopen.
Zijachter raampjes konden later niet meer open vanaf E92.
Nu zijn zelfs buiten al die dingen de handgrepen en jasophanger binnen weggelaten weggelaten, de zitting heeft geen knieondersteuning meer, de gordelaangevervis ineens verdwenen, diverse afsluitbare opbergvakken foetsie ook in de deuren, garagedeuropener spiegel niet meer leverbaar, compas uit de spiegel verdwenen, opklappen voorstoelen waardeloos, last but not least van 8 naar 6 cilinders, enz enz
En nu gaan we de hardtop ook nog afschaffen!
Maar wel iedere keer meer vragen voor de auto!!
Bmw oplichters inmiddels!
@bigfun: Waarom koop je dan nog steeds een BMW?
@robert110: ik wilde om die reden al geen BMW meer, maar heb me toch laten overhalen. Kreeg een fikse korting.
M is steeds minder luxe ipv steeds meer.
@bigfun: als het een auto is die van alles mist en het oplichters zijn, waarom dan toch een M4? Dan moeten onze vrienden uit Bayern toch wel iets goed doen. ?
@str8six: ja de kentering gaat vanaf nu ook komen!
Uit uitkleden valt nu teveel op
@bigfun: audi vaart er wel bij dit soort praktijken!
@rufctr01: zou kunnen.
Ten eerste weet ik niet of Audi ook niet dit soort stiekeme uitkleed grappen uithaalt en ten tweede heb ik niks met Audi.
@bigfun: die l6 van jou is veel beter dan die zuipende atmo inefficiente v8 hoor..
@lekkaah: beter? Denk het toch niet. 150000km probleemloos.
Met de turbomotor verwacht ik dat niet te halen.
Van gemiddeld 1:8.4 naar 1:9.0 schiet toch niet echt op kwa efficientie of wel!
Dan zal ik toch echt ook een lease gebakje moeten gaan rijden.
Dus wat is er beter?
Dit lijkt me een prima ontwikkeling. Dat stalen klapdaken onnodig zwaar, vaak lelijk en duur zijn bewijst Porsche met de 911 Cabriolet en Boxter wel. Die hebben ook een stoffen vouwdak. Weliswaar flink doorontwikkeld maar een stalen dak is niet nodig daardoor.
@ej20g: Haha, dat stoffen dak van Porsche is gewoon een ‘stalen’ dak wat ze met stof hebben bekleed. Slim van ze! Ik zou willen dat BMW het zo had gedaan bij de Z4. Stof is toch veel mooier!
@zesinlijn: nu je het zegt, ik heb het even opgezocht en het is een dak wat bestaat uit drie magnesium plaatdelen (dus licht) met een stoffen huid er overheen. Maar het is wél fraai, in tegenstelling tot zo’n beetje alle andere “stalen” klapdaken. Persoonlijk vind ik alleen die van de Volvo C70 en de Mercedes SL goed gelukt.
Buiten dat zou ik zelf altijd voor een compleet stoffen dak gaan, dat hoort gewoon bij een cabriolet.
@zesinlijn: maar bij Porsche scharniert gewoon het stof. Dat is 1000x gemakkelijker dan beweegbare plaatdelen waterdicht aan elkaar laten aansluiten. Porsche doet dat ook alleen maar zodat het dak er altijd strak opzit.
Erg fijn
Top, ziet er beter uit en lekker licht.
Mooi. Nu de Z4 nog…
Leuk hoor maar de huidige is amper twee jaar op de markt. Dat wordt dus ergens in 2021. Lekker belangrijk dus.
Tja, sommige merken hebben dit wel gesnapt, ik noem geen namen maar kijk es in m’n avatar. Alleen bij de laatste targa gaat het ook de foute kant op…
Goede keuze. Stof is gewoon echt veel mooier. En dan ook de Z4 graag. Dan kan er weer zo’n geniale coupe komen!
Zo hoort het ook! Ondanks de voordelen qua comfort met de kap dicht kan het ontwerp van die klapdakcabrio’s mij nooit bekoren. Stof staat veel mooier, staat een kortere en daarmee wat mij betreft mooiere achterkant toe en de isolatie van moderne stoffen kappen is dusdanig goed dat er prima het hele jaar comfortabel in te rijden is.
Nein, Nein Nein!!
Krijg je er dan ook een set oorkappen bij?
Mijn vorige auto (CLK 350 Cabriolet) had een stoffen dak, vind het wat mooier eruit zien en je kofferbak is wat groter, maar ik had net zo lief een stalen dak gehad.
Het liefst heb ik de superhandige constructie van de Citroën Pluriel.Onbegrijpelijk dat dat nog geen navolging heeft gekregen.
Ik rij nu een poos in een Astra Cabrio uit 2003, zelfs in die tijd bestond de stoffen kap al uit 3 lagen (binnenlaag, deken, sterke buitenlaag) Dicht rijdt dat nagenoeg hetzelfde als een normaal dak. Misschien iets meer windgeluid maar dat is te verwaarlozen. Zeker icm stoelverwarming is dat zelfs bij -15 een heerlijk comfortabele auto.
De moderne stoffen kappen zijn nog weer beter, plus het staat gewoon veel mooier. Ik zeg: Prima stap BMW!
Hier een potentiële klant in plaats van een dromer : BMW , doe het niet. Het klapdak van mijn Z4 bevalt perfect en ziet er schitterend met de Individual contrastkleur.
Ach tegen die tijd maakt het niemand meer uit want dan heeft de 4 serie gewoon voorwielaandrijving…
BMW kan beter de 4 serie gewoon een klapdak laten houden en de 2 en 6 een stoffen dak, dan bedienen ze alle markten en laten ze de keuze aan de klant. Als ze iets willen veranderen dan zou de Z4 met een stofdak wat sportiever worden. Ik denk alleen dat we ons geen zorgen moeten maken om het dak van de Z4 maar of de Z4 wel opgevolgd wordt.
Vind stof altijd veel meer stijl hebben dan een stalen dak