9 voorbeelden hoe gierig grote autofabrikanten zijn

Auteur: , 84 Reacties

Kijk, dat kleine sportwagenfabrikanten af en toe een onderdeel van een andere auto jatten, soit. Maar ook grote merken kunnen behoorlijk gierig zijn. We zetten een aantal van de meest kansloze kostenbesparingen op een rijtje.

Seat Exeo

Bijna iedere Italiaanse sportwagen uit de jaren ’60 heeft achterlichten van een Fiat of Alfa Romeo. Bijna iedere Britse en Franse sportwagen uit de jaren ’80 en ’90 heeft spiegels van een Citroën CX. De achterlichten van de Mclaren F1 kwamen zelfs van een touringcar! Maar dat maakt allemaal niet uit. Dat zijn kleine onderdelen die door wetgeving een enorme berg geld kosten om te ontwikkelen. Toch kunnen ook grote autofabrikanten behoorlijk ver gaan in een poging om kosten te drukken. Begrijpelijk, hoe lager de ontwikkelingskosten, des te hoger je winst. Dat hebben ze bijvoorbeeld bij VAG maar al te goed in de gaten. Maar mag het dan in ieder geval iets minder obvious of tranentrekkend als in onderstaande voorbeelden?

De zwaan die een lelijk eendje werd
Welke auto illustreert dat beter dan de Seat Exeo bovenaan deze pagina? Tussen 2009 en 2013 mocht de oude Audi A4 nog even verder leven als Seat. Voor wat extra frivoliteit kreeg de Exeo het dash van de Audi A4 Cabrio, met ronde in plaats van rechthoekige ventilatieroosters. De Exeo is overigens niet de eerste Seat met een Audi-dashboard. De tweede generatie Toledo en eerste generatie Leon kregen hetzelfde dash als de eerste Audi A3, zij het met iets minder mooie materialen.

De neuzen dezelfde kant op
Is het je wel eens opgevallen hoe moeilijk het is om een Boxster (986) van voren te onderscheiden van een 911 (996)? Niet zo gek, de kofferklep, zijschermen, spiegels, koplampen en het volledige interieur zijn krek eender. Dan moest je op je Boxster overigens wel de middenconsole aanvinken op de optielijst, deze was niet standaard!

Boxster versus 996

Het rare kontje van de Mercedes CLC
BMW had de 3 Serie Compact, Mercedes de C-Klasse Sportcoupe. Beiden minder begeerlijk dan hun grote broers, maar zeker Mercedes wist van de Sportcoupe nog best een leuk wagentje te maken met zijn dubbele achterruit, opgedeeld door een spoiler. Toen de W203 plaats moest maken voor de W204, kwam de Sportcoupe te vervallen. Daar kwam de Mercedes CLC voor in de plaats. Hoe kunstig ze het neusje van de W204 ook op de Sportcoupe hebben gepast, de poging om het kontje een ander aanzicht te geven zonder het plaatwerk aan de zijkant te hoeven aanpassen, is tranentrekkend.

Mercedes CLC versus Sportcoupe

Deze sleutel van een Aston Martin V8 Vantage
Al draag een aap een gouden ring… Er waren tijden dat Aston Martin haar wagens volhing met het halve magazijn van Ford, dus in dat opzicht valt deze Volvo-sleutel met een leren omhulsel nog mee. Maar waarom geen eigen sleutel ontwikkelen of in ieder geval een batch sleutels zonder Volvo-logo bestellen voor je V8 Vantage’s?

Aston Martin Sleutel

Het dak van de BMW 4 Serie Cabrio
Bij de E93-generatie 3 Serie Cabrio ging BMW overstag: het stoffen dak maakte plaats voor een stalen klapdak. Dat is lekker praktisch, maar het nogal lompe dak met zichtbare scharnieren is nu niet echt een toonbeeld van elegantie. De 3 Serie Cabrio is dood, maar dat lelijke klapdak niet: dat zit in ongewijzigde vorm namelijk gewoon op de 4 Serie Cabrio.

BMW 3 serie vs 4 Serie Cabrio

Zulke dualcab-constructies
Ja, we snappen dat het ontwikkelen van een deur geld kost. Maar dit kost je klanten.

Renault Truck

De Marijke Helwegen onder de cabrio’s
Waarom zou je investeren in een leuke uitvoering van ’s werelds best verkochte auto? Dat is precies wat de hoge heren bij Volkswagen dachten en zo kwam er geen échte Golf IV Cabrio, maar kreeg de Golf III Cabrio een nose job. Net zoals er eveneens nooit een Golf II Cabrio was. Met het vrijgekomen budget kon op basis van de techniek van de Golf IV overigens wel de waardeloze New Beetle Cabrio ontwikkeld worden. Brrr.

VW Golf Cabrio

Deze stationwagons zonder eigen achterdeuren
Daar waar bij een sedan of hatchack de daklijn vaak al halverwege de achterdeuren begint te dalen, loopt het dak van een stationwagen gewoon door. ‘Ja, dat weet ik ook wel’, hoor ik je denken. Toch zijn er zat autofabrikanten die dat blijkbaar niet snappen, die hebben de deuren van de sedan of hatchback gewoon gebruikt voor hun stationwagen. Onderstaand de eerste Renault Laguna en de Lancia Kappa SW, maar vele fabrikanten hebben zich schuldig gemaakt aan dit misdrijf.

Laguna en Kappa

Plaats voor twee kentekenplaten
Suzuki ontwikkelde haar tweede Wagon R+ samen met Opel, die de auto als Agila op de markt bracht. Voor wat onderscheid werd besloten de kentekenplaat bij de Opel op de achterklep te monteren, terwijl deze bij de Wagon R+ in de bumper zit. Maar geld voor een andere achterklep was er blijkbaar niet, wat er in het geval van de Suzuki nogal armoedig uit ziet. Een kunststof stripje aan de bovenkant van de uitsparing had al geholpen, maar ja, dat kost geld.

Suzuki vs Opel



84 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Als je bij de Wagon R+ een trekhaak monteert, moet het kenteken naar boven verhuizen i.v.m. leesbaarheid… ;) Dat was gewoon een vooruitziende blik… ;)
@e1000bmw523i: Als je een wagon R+ van een trekhaak voorziet en daar een fietsendrager met 2 van die loeizware elektrische fietsen (dat is waar de R+ doelgroep op fietst) op plaatst komen de voorwielen niet meer aan de grond. Over een caravan achter een R+ hoeven we het helemaal niet te hebben… Doe maar geen trekhaak op een R+. Of beter, doe maar geen R+.
@mashell: meesterlijk!
@mashell: touché!
Dakraam van de Ghost er niet tussen? Die is namelijk exact gelijk aan die van de BMW 1-serie :’) alleen kost ‘ie bij RR vast wel iets meer…
@nielsnl1: nooit opgevallen dat RR al een tijdje bij beemer hoort?
@gwnbmw: Dat maakt het niet minder opvallend dat een Rolls-Royce hetzelfde dakraam als nota bene de instap-BMW heeft toch? Anyway, ik kende hem niet en vind het een leuke toevoeging!
@dizono: Sorry maar het is niet zo dat je zoveel keus uit dakramen hebt. Dus lijkt mij logisch dat hetzelfde soort of hetzelfde dakraam wordt gebruikt als bij de andere auto’s van een bedrijf. En wat maakt het uit als het dakraam en de techniek erachter goed is, waarom niet. Ook lijkt mij het dat het dakraam in de RR er anders inzit aangezien je niks hoort van buiten als je in zo’n auto zit…
@drivingpleasure: Inalfa Roofsystems :)
@gwnbmw: no shit, sherlock.

Dat is juist de gedachtegang achter dit artikel.
@fabiotol: huh? is de gedachtegang achter dit artikel het feit dat RR bij bmw hoort? ksnap em niet.
@gwnbmw: hey feit dat Rolls’ kan besparen door producten van het moederbedrijf kan gebruiken.
Pak voor de grap een 86’er Starlet en een Paseo. Open de motorkap, en verbaas je…
1op1 hetzelfde. Dus ruim 10 jaar en 2 modellen Starlet verder.
Denk je een nieuwe auto te kopen…
Mercedes gebruikt ook al 2 generaties hetzelfde klapdak op de SL. Overigens wel het mooist gelukte klapdak ooit.
@jorden: dat komt omdat het een auto is die ontworpen is als cabrio. Net als de z4 e89, daar is het ook goed gelukt
@jorden: die sl die jij bedoelt is dat niet uberhaupt een ingrijpende facelift? (Zoals opel corsa D-E)
@bartteeuwen: Nee. De SL van 2001 stond op een aangepast en ingekort platform van de E-klasse van 2002. En de huidige SL staat op een aangepast en ingekort platform van de huidige E-klasse, volgens mij.
@gtwillem: de huidige sl heet toch s coupe. De sl heeft 1 maal een “nieuw” model gehad welke eigenlijk een flinke facelift was: w230-w231
@bartteeuwen: de nieuwe s coupe is nooit een SL geweest. Je bedoelt de CL en die heeft nooit een klapdak gehad 😉
@jorden: Over Mercedes gesproken. Ik had in dit artikel ook wel de Chrysler Crossfire verwacht. Chrysler kwam in 2003 met de Crossfire, die niet veel meer was dan de Mercedes SLK uit 1997 met een andere koets. Nadat Mercedes in 2004 met een nieuwe SLK kwam heeft Chrysler nog tot 2007 de Crossfire gemaakt – inmiddels dus gebaseerd op een auto van tien jaar geleden.
@donvincenzo: als je op die manier gaat kijken, kun je de halve autoindustrie opnoemen. Enkele voorbeelden: Fiat Tipo/Tempra, Lancia Delta/Dedra en de Alfa 155 stonden allemaal op dezelfde basis. Net zoals nu de Grande Punto en de MieTo.
@roppp: @donvincenzo h eft wel degelijk een punt. Dat een Bravo en 145 onderdelen deelden is logisch. Maar de SLK werd bijna vervangen. De aandrijflijn werd letterlijk overgenomen van de SLK320 en ook het interieur was hetzelfde, alleen kreeg de Crossfire een laag aluminiumtipex op het daahboard. Dus een beetje een A4 Exeo verhaal.
In de jaren ’90 had je de Max Roadster, was volgens mij voor het grootste gedeelte op basis van een Citroën AX
@rufctr01: En met achterlichten van een Peugeot 405!
@rufctr01: Ja, die was best leuk! Was bovendien een Nederlands merk(je).
De Volvo 240 station heeft ook de achterdeuren van de sedan versie. Man man man ziet er toch niet uut
@kutjong: zo kun je nog wel even door gaan. Volvo heeft dat geflikt bij de 200-serie, 700-serie, 800-serie, 900-serie en eerste generatie V70/S70. Overigens is dat bij de 700-, 800-, 900-serie en V70/S70 niet te zien, maar de deuren zijn identiek. De deuren van de 700- en 900-serie zijn onderling ook uit te wisselen, net als de deuren van de 800-serie en de eerste generatie V70/S70.

Ik heb verder weinig problemen met de achterste deuren van de 200-serie station, ik vind het er wel leuk uit zien.
@ej20g: bij de v40 uit 1997 het zelfde liedje
@rob5nismo: correct, de deuren van de S40 en V40 zijn identiek. Gelukkig valt het bij de “nieuwere” modellen niet op, alleen bij de 200-serie is het duidelijk te zien.
@ej20g: Aah oke zover heb ik me er niet in verdiept, het viel me gewoon erg op bij die 240’s
@kutjong: Hola. Ik rijd een 240 station. http://www.autojunk.nl/2014/07/volvo-245t
En echt niet dat die achterdeuren in een sedan passen.

Nou – vooruit. Helemaal gemiddeld is mijn 240 station misschien niet. En – vooruit dan, de achterportieren zijn wel hergebruikt: het zijn aangepaste voorportieren van een 242.
En – omdat jij het bent – het is ook wel een beetje miezerig dat 80% van het plaatmateriaal van de 240 serie gelijk is aan dat van de 140.
@mout: Wauw wat een sloep haha. Rijd dat nog een beetje lekker?
@kutjong: Van de lengte heb je weinig last. Ik vind de achteras niet erg prettig qua vering en wegligging, maar dat heb je al gauw met een starre achteras, en vering die heel verschillende belading moet kunnen handelen. Dat is denk ik meer een kwestie van autogeneratie dan iets anders.
@mout: ik blijf het een ontzettend gaaf ding vinden. Dat je er ook gewoon mee rond aan het karren bent is al helemaal fantastisch.
@kutjong: de station versie van de 240 vind ik echt een pedoauto
@r32turbo: good for you…
Ik vind het betreurenswaardig dat Mercedes wel een volkomen overbodige GLE coupe maakt van de GLE maar geen 3 deurs A-klasse. Er wordt daar op de verkeerde plek bespaard.
Eigenlijk valt het bij VAG dan nog wel mee met het tot het uiterste bezuinigen op onderdelen.

Kijk maar eens naar de loze knopjes van een Audi. Die zijn nóg mooier vormgegeven en van nóg mooier materiaal dan die bij Volkswagen.
@moveyourmind: motoren, navi systeem, assen, bodemplaten, complete Audi’s naar Seat ombouwen…..dus het valt helemaal niet mee!
@moveyourmind: lol
over move your mind gesproken. Zo had ik het nog nooit bekeken. Het echte premium is dus als loze knopjes van een mooier materiaal zijn.
Geweldig!
Best bijzonder van de 4 Serie, want verder is ie qua maten wel een stuk anders.

Ik vond toen de Laguna SW best een fraaie auto, dus die deuren vind ik nou niet zo erg.

Exeo was al kansloos voor ie op de markt kwam. Auto’s als de Opel Signia bood al een fraaier interieur en bovendien veel meer ruimte.
@stfu: Opel Signia: een omgekat vehikel met de voorkant van een Opel Signum en de achterkant van een Insignia? ;-)
@benzinehoofd: Haha. Ik dacht al: schrijf ik het zo wel goed?! Net gewerkt zZz
@stfu: de Exeo was een wonderlijk product, de vorige generatie A4 (niet voor lang trouwens, de huidige A4 wordt morgen afgelost) met het onderstel van de vorige generatie A6. Hij is helaas geflopt omdat de motoren gewoon te dorstig waren.
@knipperlichtje: een Exeo ST met een licht gekietelde 2.0 TFSI met weinig op de klok klinkt best aantrekkelijk. Je moet je even over die S zetten, maar je hebt wel een schitterend afgewerkte auto, met zeer puike stoelen en flinke luxe. Daarbij is dat type A4 nooit een rijdersauto voor circuitridders geweest, maar waren het wel heel comfortale auto’s.

Daarbij waren het echt Audi’s, niet zozeer in Spanje gemaakte versies. De gehele productielijn was verhuisd van Ingolstadt naar Martorell.
Heb mij er altijd aan geërgerd op de Suzuki Wagen R. De C sportcoupe vind ik sowieso niet sportief ogen, dat de gemiddelde bestuurder 90 jaar oud is helpt ook niet mee.

Verder is de grootste gierigheid toch wel in productie. Zo is de E-coupe stiekem een C klasse, en gebruikt Rolls Royce inderdaad BMW onderdelen. Maar niemand is hier zo goed in als VAG.

De Aston Martin sleutel vind ik wel erg slecht. Valt mij steeds vaker op bij dit soort exclusieve autobedrijven. “Het hout komt van een boom en er zit 300uur werk in” maar vervolgens worden andere dingen afgeraffeld.
@reistje: terwijl het pas echt bijzonder zou zijn als het hout niet van een boom kwam!
@p993: ach, dat was vroeger standaard aanwezig op iedere Koreaan die moest “concurreren” met de Europese zakensedans…
@reistje: dat is opmzich heel erg logisch. Een V12 bouwen, bijzondere hout en leersoorten toepassen: dat is allemaal wel te doen. Maar juist de ontwikkeling van normale dingen als deurhendels en scharnieren, knopjes, navi systemen, sleutels en dergelijke kost veel tijd en geld en ze maken bij lange niet de aantallen omdat in te halen. Merken als Spyker, Koenigsegg en Pagani hebben daar wel peperdure oplossingen voor, maar dat is voornamelijk omdat ze gigantische bedragen voor hun auto’s vragen ;-).
Ja, vreselijk gierig, in mn vorige bmw gebruikten ze 5cw lampjes, in mn nieuwe ook, waar halen ze het gore ler vandaan?
Die kont van die CLC is echt om nachtmerries van te krijgen, heb de Sportcoupe altijd wel geinig gevonden. Maar dit is net of het van een Chinese fabrikant komt.
Mijn ouwe omaatje scheurt ook rond in zo’n ”schitterende” Wagon R rond. Elke keer weer genieten hoe dat tijdloze design waar de stroomlijn in hoog vaandel stond de straat in te zien komen rijden.
Paar aanvullingen:

De AC Cobra. Toen de engelse fabriek hem uitbracht, ging de pers er ook mee rijden. Om een idee te geven dat er meerdere Cobra’s al waren gebouwd hadden ze ze in andere kleuren gespoten, terwijl ze nog maat een prototype hadden

De laatste TVR’s. Ondanks de verschillende specificaties onder polyster koetswerken, waren de Tamora, T350C, T350T, Tuscan, Sagaris en Typhoon allemaal dezelfde auto.

De Alfa sleutels bij een Ferrari vind ik eigenlijk nog erger dan Volvo exemplaren op een AM.

De Audi koplamen op een Aston Virage en Scirocco achterlichten.

De Golf 5 en 6, wat eigenlijk de Golf 5.5 was. Zelfde geld voor de Passat.

Alle plastic schroeven bij voor de speakerhouders in een Peugeot 206 en 307. En het feit dat de bedrading niet eens naar achteren was doorgetrokken.

Het stuur van de Chevrolet Corvette ZR-1: gewoon van een spotgoedkope Cobalt.

De Porsche 968. Was gewoon een gefacelifte 944. Wat weer een licht gefacelifte 924 was.
Lelijk eendje? Niets mis mee met de looks van zo’n Exeo.

De C Sportcoupe/CLC altijd al lelijk gevonden, zowel voor als na de facelift. Doet me denken aan de laatste Opel Kadett.

En die Dual Cabs met voordeuren achteraan kost helemaal geen klanten. In zo’n markt is het prijs en potentie die telt, niet de looks…
Kijk dit is nou leuk hier mogen er nog veel van volgen!!
Wat te denken van al die merken en modellen die vol zitten met 15 jaar oude interieurdelen van Renault. Telkens weer diezelfde schakelaars, knoppen, pook en deurhendels.
@menaz: dat heeft Mercedes ook jaren geflikt; of je nu in een vrachtwagen, bestelbus of personen auto reed… altijd weer dat foeilelijke dashboardje met dezelfde schakelaars en hendels :(
Onlangs stipte een zekere CasperH nog aan dat de draagarmen van de B5 S4 hetzelfde zijn als die van de B5 Passat. Op zich natuurlijk geen verassing daar de autoliefhebber al lang weet dat die twee op hetzelfde euhm…B5 platform staan. Wat dan echter wel weer hilarisch is, is dat als je de draagarmen wil vervangen je bij de 4 ringen veel meer moet betalen dan bij VW. Net als bij de auto in zijn geheel dus ;)
@jaapiyo: knipperlichtje van een Murcielago kost bij de Lamborghini dealer iets van 275 euro. Bij de Ford dealer 20,-. (Ze komen van de Focus). Gordel van dezelfde Murcielago kost iets van 1400 euro, terwijl je die bij de Fiat dealer voor 175 op kan halen. (Komen gewoon uit de Seicento).
mjah deze gevalletjes van onderdelen op details doen hier en daar extra skeer aan maar vallen eigenlijk natuurlijk in het niet bij praktisch dezelfde auto verkopen met een andere baaaaadge.

Up-Mii-Citigo
Polo-Ibiza-Fabia-A1
Golf-Scirocco-Leon-Octavia-A3-TT/
Eos (half Golf half Passat)/
Passat-Superb (+vroegah Passat-A4 totdat ze kunstmatig afstand hebben gecreëerd)
Tiguan-Yeti-Q3
Q5-Macan
Touareg-Q7-Cayenne
Phaeton-Conti GT/Flying Spur
R8-Huracan

En dan delen ze her en der nog wat tech met de grotere Audi’s, want anders zouden die RWD zijn.
@jaapiyo: de Yeti mocht willen dat deze Tiguan componenten had. De Yeti is een samenraapsel van Fabia en Octavia componenten en gek genoeg daardoor de beste en leukste SUV van het concern. Passat en Superb zijn inmiddels ook MQB en daarmee zijn ze technisch identiek aan de A3/Octavia/Golf/TT. Touran en Tiguan komen er ook nog aan. De EOS had vrijwel niets van de Passat, dat was marketing om de hoge prijs te verantwoorden.
@mashell: volgens mij had de Eos de voortrein van een Golf en de achterwielophanging van een Passat.

Moet ik er wel bij vermelden dat dat model Passat in feite een grote Golf is (de Passat daarvoor was dan weer een A4/A6.)
@mashell: “Der Škoda Yeti ist ein Kompakt-SUV aus Tschechien, das im Herbst 2009 auf den Markt kam. Es baut auf derselben Plattform wie der erfolgreiche VW Tiguan auf, ist aber rund 20 Zentimeter kürzer und wahlweise mit Front- oder Allradantrieb ausgerüstet.”

Dan ben ik verkeerd geïnformeerd. Hoewel ik me afvraag wat je bedoelt met Fabia en Octavia elementen…dat zijn dus weer Polo en Golf elementen. Volgens mij gebruikt VAG inmiddels voor zoveel modellen dezelfde onderdelen dat ook de journalisten vaak in de war zijn.
@mashell: alle auto’s die het mqb platform delen technisch gelijk noemen vind ik wel heel erg kort door de bocht imho…
@jaapiyo:
Was je dronken? Ik zie hier veel auto’s (allemaal VAG trouwens, heeft dat een reden?) die meer hebben dan een andere baaaaadge… Sterker nog, bij sommige is alleen het onderstel en basis hetzelfde…
Haha aston martin ja. Alle knopjes waren toen ook in een ford escort terug te vinden.
Leuk artikel!
In de jaren ’70 had Ford een Taunus en een Granada, die in stationwagen-uitvoering exact dezelfde achterkant hadden. En toen kwam er een nieuwe versie van de Granada: tadaaa! weer dezelfde achterkant!

Dat trucje van de Wagon R+ en Agila heeft Opel (of eigenlijk: GM) al eerder uitgevoerd. De Opel Kadett City (1975) had de kentekenplaat boven de bumper, maar een uitstulpsel in het plaatwerk onder de bumper voor de kentekenplaat. Reden: in Engeland werd het model verkocht als Vauxhall Chevette met de kentekenplaat ónder de bumper.
@potver7: De Sierra en Scorpio stationwagens hebben ook dezelfde achterklep.
En Tesla heeft voor de Model S royaal mogen shoppen in het onderdelen magazijn van Mercedes: Stuurkolom + schakelaars en allerlei elektrisch spul. En het stuurhuis komt van … Range Rover (incl kinderziektes).
Ja, of wat ook zo’n flop was bij BMW, het interieur van de 3 Serie E36 compact, was zo’n beetje 1-1 het interieur van de vorige 3 Serie, de E30, het grootste verschil was de unit voor de bediening van de radio en ventilatie, die zat er op zo’n wonderlijke manier in gepropt dat je van een kilometer afstand jon zien dat het eigenlijk niet paste allemaal.
@stationcar: en de achterlichten kwamen van een station/touring. Kansloos.
@stationcar: Dat dash was echter niet het enige wat die compact van de E30 had…het platform was daar namelijk ook grotendeels op gebaseerd. Ze zien er niet uit en als 316 was het zo’n beetje de ultieme ‘wel willen niet kunnen’ bak dat geef ik meteen toe, maar zeker als 323ti zijn het stiekem best fijne scheurijzers.
De Bora stationwagen mag hier ook wel genoemd worden. Wat was dat een luie poging van VAG.
@danmar: toch vind ik die mooier dan de Golf IV Variant. De neus van de Golf IV legt het naar mijn mening sterk af tegen die van de Bora.
Die Exeo wordt hier wel aangehaald, maar dat trucje was al een paar keer eerder vertoond. Zoals een Mazda 121 die een tweede leven kreeg bij Kia, of een Suzuki Swift die een paar jaar later bij de Daihatsu-dealer stond.
En dan zullen we het nog maar niet hebben over de Fiat 124 die een tweede (en derde, vierde, vijfde, zesde etc) leven kreeg bij Lada.
@potver7: Recente voorbeelden:
Toyota Yaris > Daihatsu Charade
Daihatsu Sirion > Subaru Justy
Misschien een speciale vermelding voor Spyker dat ze met een omgekatte Artega het weer eens opnieuw probeerden te doen? Of of de Farbio die eigenlijk Farboud was, maar de eigenaar de boel verkocht en met Arash verder ging (Arash Farboud wilde ooit een Enzo kopen, maar hij had slechts twee Ferrari’s, waardoor hij ‘niente’ op zijn rekwest kreeg. Sindsdien probeert hij automerken uit de grond te stampen om Ferrari het lastig te maken, met wisselvallig succes, maar ja, Nulla Tenexia Envia Est Via enzo).
Portier van een Touareg en Cayenne 2003/2007 zijn identiek op de klinken ed na
Gallardo vd eerste generatie is van binnen op het alcantara na onmiskenbaar VAG. Dezelfde ochtend in een Polo van 2012 gereden, even later in de Gallardo. Wat een deceptie…tot ik t gaspedaal in mocht trappen…dan boeit t niets meer 😁
Interessant artikel!
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dat er niks mis met het klapdak van de BMW 3 en nu 4.
Ik heb zelf de 3 met klapdak en het is een topding. Je moet vaak 2 keer kijken voordat je ziet of je een 3 coupe of cabrio voor je hebt. Er zijn weinig andere modellen in omloop waar dat het geval is! Het dak werkt top. Het sluit perfect af, de auto rijdt geruisloos en je vergeet dat je met een cabrio rijdt.
Ik ben geen circuit-rijder dus die 200 kg meer is leuk voor in de kroeg: maar op de weg is de 330i nog altijd leuk zat om te rijden. De auto is zowel mooi dicht en open.
Als ie open is en je kijkt in de kofferbak, dat zie je dat BMW hun werk heeft gedaan.
Ik weet wel zeker dat ze bij BMW hebben geprobeerd om te kijken of ze het dak konden verbeteren. Een hogere knik oid, om beter in lijn te zitten met de dichte 4. Blijkbaar kon dat niet; maar het herbruiken van dat dak is geen ramp.
Ik kan ook zien dat de E-klasse cabrio hetzelfde dak heeft als mijn CLK cabrio. Is ook het beste stoffen dak wat er is. Ik ken nog een leuke anekdote over iemand die een Matra Murena kocht en dacht dat het een hele exotische sportwagen was. Dat is het ook, maar wel met Peugeot techniek. Dus hij had een luchtfilter nodig en had de oude meegenomen naar een speciaalzaak en een verhaal opgehangen over zijn exclusieve klassieke sportwagen. De medewerker keek amper 1 seconde naar het ding en kwam 10 seconden later terug: “hier, een luchtfilter voor je 205”.
Leuk om het allemaal zo te zien. Bedankt

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).