• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lancia Kayak by Bertone: vergeten concept (1995)

Auteur: Dizono, gepost 7 augustus 2015 om 21:01 – 26 Reacties

Afbeelding Lancia Kayak by Bertone: vergeten concept (1995)Afbeelding Lancia Kayak by Bertone: vergeten concept (1995)Afbeelding Lancia Kayak by Bertone: vergeten concept (1995)Afbeelding Lancia Kayak by Bertone: vergeten concept (1995)Afbeelding Lancia Kayak by Bertone: vergeten concept (1995)Afbeelding Lancia Kayak by Bertone: vergeten concept (1995)

Lancia Kayak
Niet alleen automerken bouwen conceptcars, ook designhuizen laten zo nu en dan zien waar ze ook alweer goed in waren. Halverwege de jaren ’90 ontwerpt Bertone deze schitterende Lancia, en ditmaal bleef het niet bij één exemplaar.

De jaren ’90 zijn niet de beste jaren voor Bertone. Er worden in dit decennium geen belangrijke auto’s ontworpen door de Italianen. Geen auto’s van het kaliber Citroën BX en XM, Lancia Stratos of Alfa Romeo Giulia GT. Neen, alleen ontwerp en productie van de Fiat Punto Cabrio en de eveneens dakloze Opel Astra. In 1994 proberen ze met de Karisma, een vierpersoons conceptcat op basis van Porsche-techniek, nog te laten zien wat ze waard zijn, maar dat lukt allerminst. De auto is namelijk ronduit lelijk.

Velen moeten het geloof in Bertone dan ook al verloren zijn, toen daar op de Geneefse autoshow van 1995 opeens de Lancia Kayak was. Onderhuids was de auto een doodnormale Kappa, die een 2.0 vijfcilinder turbo met 220 pk als topmotorisering had. Overigens vermoeden we dat de Kayak de 3.0 V6 24V met 204 pk onder de kap heeft liggen, die past beter bij het concept van een luxueuze reiswagen die de jaren ’50 moest doen herleven. In die jaren maakte Lancia furore met vooruitstrevende techniek en schitterend vormgegeven auto’s als de Aurelia en de Flaminia.

Aangezien Lancia zelf niet nauw betrokken is bij de ontwikkeling van de Kayak, zal het tot productie jammer genoeg nooit komen. Gelukkig is daar Fiat-eindbaas Gianni Agnelli en die is naar het schijnt weg van Bertone’s Lancia. Op de Turin Motor Show van 1996 schittert de Kayak wederom op de stand van Bertone, maar ditmaal is de Kayak een volledig functioneel prototype. Niet dat er heel veel werk is gestoken in het ontwikkelen van het interieur, dit komt bijna 1-op-1 uit de Lancia Kappa Coupe. Heel even er is bij de pers de hoop dat er misschien toch een kleinschalige productie gepland staat, maar het mag niet zo zijn.

Het begin van het einde

Datzelfde jaar toont Bertone overigens ook de Opel Slalom, eveens een best geslaagde conceptcar. Toch blijken de jaren van de Italiaanse designhuizen geteld. Sommige worden overgenomen, anderen sterven een stille dood. Zo ook Bertone, dat iets meer dan een jaar geleden na een lang ziekbed failliet ging.

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Jeep Magneto Concept is nieuw en volledig elektrisch
  • Lezersvraag: welk concept van 2021 wil jij onder de kerstboom?
    Lezersvraag: welk concept van 2021 wil jij onder de kerstboom?

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

bertone, concept, kappa, Lancia, vergeten-concept

Vorig bericht: « ‘Volgende BMW 4-serie cabrio krijgt stoffen dakkie’
Volgend bericht: Wat als Audi iets meer lef had en de A4 Avant er zo uit zag? »

Lees Interacties

Reacties

  1. gtwillem zegt

    7 augustus 2015 om 21:05

    De 2.0 20v Turbo was inderdaad de topmotorisering voor de Kappa, maar deze kwam pas in 1999 op de markt volgens mij. In 1995 was de V6 nog de topper.

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      7 augustus 2015 om 21:38

      @gtwillem: klopt! Daar voor had je wel het 2.0 16v turbo blok. Je kan de 2.0 20v meer zien als een opvolger daar van.

      Login om te reageren
  2. eklasse zegt

    7 augustus 2015 om 21:06

    Schitterend! Zou ik nu zo als occasion willen kopen.

    Login om te reageren
  3. kwakmare zegt

    7 augustus 2015 om 21:09

    Wow!

    Login om te reageren
  4. silver zegt

    7 augustus 2015 om 21:15

    Kende ik niet, schitterende auto en wederom een leuk stukje Jesse!

    Login om te reageren
  5. st33fie zegt

    7 augustus 2015 om 21:20

    Vette car in productie graag hij was z’n tijd gewoon vooruit

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    7 augustus 2015 om 21:24

    Ik vind het een beetje een rare auto met die vreemde achterkant…

    Niet negatief bedoeld, want ik houd van rare auto’s. Autos als de AMC Pacer, de Saab 900 classic 5-deurs met dat spuuglelijke achterste zijruitje en meer recent de vreemde Nissan Juke.

    Supermooie velgen trouwens!

    Login om te reageren
  7. clarkson zegt

    7 augustus 2015 om 21:34

    Mercedes gt kont Alert! Plagiaat!

    Login om te reageren
  8. rufctr01 zegt

    7 augustus 2015 om 21:42

    Kont doet mij denken aan de Mercedes Gt.

    Login om te reageren
  9. lekbak zegt

    7 augustus 2015 om 21:54

    Een auto hoort in mijn ogen de voorwielen meer in de hoek te hebben en achter wat meer overhang. Bij dit model valt het me erg op dat het hier juist andersom is. Ik snap wel waarom, maar vind het absoluut niet mooi. Voor de rest is het best een leuk ding, jammer maar helaas.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      7 augustus 2015 om 22:20

      @lekbak: Are you sure?

      http://www.endlesscars.com/wp-content/uploads/2014/06/ferrari-f40-side.jpg

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        7 augustus 2015 om 23:06

        @dizono: ik ben zeker ja. Als je goed kijkt zie je dat de verhouding bij je Ferrari heel anders is als bij deze concept. De concept heeft de achterwielen veel verder in de hoek staan, visueel in ieder geval. De Ferrari is meer in balans. Overigens is die ferrari erg tof en ik zou er bijna een moord voor doen. Maar niet vanwege het uiterlijk. Over smaak valt (niet) te twisten…

        Login om te reageren
    • Pallas zegt

      8 augustus 2015 om 00:46

      @lekbak: Eensch!

      Login om te reageren
  10. gtdave zegt

    7 augustus 2015 om 22:33

    Foei mercedes

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    7 augustus 2015 om 22:44

    Mooi ding!

    Login om te reageren
  12. str8six zegt

    7 augustus 2015 om 23:28

    Wauw! Ik heb de auto nooit gekend maar wat een plaatje zeg!

    Login om te reageren
  13. p0wn3d zegt

    8 augustus 2015 om 00:05

    Mooie koplampen!

    Login om te reageren
  14. papa zegt

    8 augustus 2015 om 07:46

    Lijkt veel op een lincoln continental coupe uit de jaren 90

    Login om te reageren
  15. dragonforce zegt

    8 augustus 2015 om 09:12

    ik moest ook erg denken aan de Mercedes GT. Weten we ook gelijk waar alle inspiraties vandaan komen.

    Login om te reageren
  16. danmar zegt

    8 augustus 2015 om 09:40

    Zie er ook wel wat Lancia Hyena in. Dat ontwerp was net zo naar voren “geduwd”.

    Login om te reageren
  17. pagani86 zegt

    8 augustus 2015 om 09:42

    Het exterieur zou zelfs nu nog met deze tijd mee kunnen

    Login om te reageren
  18. desjonnies zegt

    8 augustus 2015 om 10:12

    Tsja Italiaanse design huizen
    Stijlvolle ontwerpen
    Houden we niet meer zo van tegenwoordig.
    Eigenlijk met niets meer.
    Stijl, chique is dood.
    Het gaat nu om de baaaaadge
    Apple, Audi, Aldi, noem maar op.
    Hoe het eruit ziet zal ons worst zijn, de NAAM, alleen maar de NAAM !

    Zo, zo ziet STIJL eruit, chique ingetogen en absoluut niet blufferig, maar onderkoeld en bescheiden :
    http://www.conceptcarz.com/images/Lancia/54-Lancia-Aurelia_B20_DV-12-RMMC_01.jpg

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      8 augustus 2015 om 11:41

      @desjonnies: behalve de naam is het ook belangrijk dat het juist niet opvallend is. Dus niet stijl, of juist sportief. Gewoon gewoon.

      Login om te reageren
  19. hp525i zegt

    8 augustus 2015 om 13:06

    Persoonlijk doet mij dit denken aan een Lincoln mark VIII

    Login om te reageren
    • noreplacementfordisplacement zegt

      30 april 2016 om 23:57

      @hp525i: Exactly europese continental

      Login om te reageren
  20. mrrallycross zegt

    10 augustus 2015 om 07:17

    Vind dat achterlicht best vet. Nou de auto nog

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North