“Volgende BMW M3 wordt lichter dan de M3 CS”

Auteur: , 31 Reacties

Nondeju!

Het spreekt voor zich dat er voldoende geruchten de ronde doen over de volgende BMW M3. Desondanks is er vrijwel niets bevestigd. Dit wil niet zeggen dat er geen geruchten zijn om te bespreken. Recentelijk is er namelijk iets uitgelekt waarvan onze harten sneller beginnen te pompen. Dit heeft alles te maken met gewicht van de nieuwe BMW M3.

Een van de weinige dingen die we met zekerheid weten over de volgende M3 is het feit dat de auto op het nieuwe CLAR-platform gebouwd zal worden. Het platform waarop de nieuwe 5- en 7-serie momenteel zijn gebaseerd, heeft voor de aankomende BMW M3 een aantal positieve veranderingen als gevolg. De voornaamste hiervan betekent dat de auto lichter wordt. Veel lichter, welteverstaan, want naar verluidt moet het eindproduct minder wegen dan de huidige M3 CS. De CS weegt 1.585 kg.

Dit is vooral te danken aan het veelvuldig gebruik van carbon onderdelen. Hoeveel minder de nieuwe BMW M3 dan de CS moet gaan wegen is uiteraard niet duidelijk, maar wanneer BMW dit weet te realiseren is het een indrukwekkende verbetering. Zeker aangezien men verwacht dat de volgende M3 met ongeveer 6 centimeter in lengte groeit. Overigens zou BMW overwogen hebben de auto vierwielaandrijving en vierwielsturing te geven. Hier werd echter alweer snel vanaf gezien, uiteraard om gewichtsredenen.

Over het motorblok is niet bijzonder veel bekend, maar ook hierover wordt het een en ander verteld. Naar verluidt behoudt de volgende M3 de twin-turbo 3-liter zes-in-lijnmotor die in het huidige model ligt. Dankzij verschillende ingrijpende aanpassingen die de Beieren door zullen voeren, moet het blok tussen de 450 en 500 pk produceren. BMW zou de zescilinder waterinjectie technologie uit de M4 GTS willen geven. (Bron: Autocar)



31 reacties

Minder dan 1585 kg. Zal ie wel 1570 kg gaan wegen als je ‘m in een bepaalde kale configuratie bestelt.
Krijg je voorin de zoveelste iteratie van de b58 motor.

Het is gewoon niet meer spannend als er een M product wordt gelanceerd. Vroeger werd je nog verrast met wat ze nu weer bedacht hadden. Nu kun je het wel ongeveer invullen. De beancounters hebben daar te veel het woord gekregen. Vanuit een zakelijk oogpunt is het begrijpelijk maar als BMW enthousiast is het best wel dodelijk voor dat enthousiasme.
@rick-dos: moet het een verassing zijn om een goede auto te zijn? Steeds verder fijnslijpen is toch de weg naar perfectie. Die volgt Porsche ook met de 911. Misschien heeft de volgende M2 wel, als verassing, een 4 cilinder als hommage aan de E30 M3.
@mashell: Een afgebrande auto is nooit goed.
@venividivici: klopt. De meeste BMW’s worden in kleuren verkocht die ze vooral geschikt maken als directievoertuig voor een crematorium. Daarom zal de spellingscontrole me wel niet gecorrigeerd hebben.
@mashell: klopt. Daarom vind ik een nieuwe 911 nooit interessant. Je weet gewoon al dat hij nog beter is dan de al briljante voorganger.
Maar ik ben het er toch wel mee eens dat het saai word. Ik word hier ook echt niet meer enthousiast van..
@volvonerdy70: en toch was de 997 een fijner sturende auto dan de 991
@jochempie: Maar ook lelijker.
@evdw: Hmm… Mwah. Om het even denk ik.
@mashell: het zou het wel leuker maken als het een keer een uberaschung was, en niet het orginele recept met een nieuw toegevoegd smaakje.
@Rick-dos: inderdaad, en helaas niet alleen bij BMW. Een paar jaar geleden zat ik nog vol verwachting naar iedere onthulling uit te kijken, maar tegenwoordig moet je al over de 300k heen wil het mij nog een beetje interesseren. De hele autoindustrie lijkt alleen nog maar te draaien om waardeloze gadgets, “limited editions”, speciale badges en ander marketing geneuzel
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: helaas maar waar. En dat allemaal omdat marketeers goedkoper zijn, of goedkopere oplossingen bedenken voor problemen die tot op dat moment nog niet bestonden.
@ghengiskhan: zeg je nou serieus dat marketing mensen oplossingen bedenken?
@mashell: oplossingen voor non- existente problemen. Of wacht, dat heet tegenwoordig een uitdaging. Een non-existente uitdaging, en daar een oplossing voor verzinnen, daar is vast een marketingwoord voor bedacht.
@Rick-dos: en overal flikkeren ze die 3.0L en die 4.4L blokken in, en dat gaat al jaren zo. Bijv ook bij de nieuwe 8 serie daarom vind ik de nieuwe 8 serie geen bal aan. Begrijp me niet verkeerd het is helemaal geen slecht product, alleen het is al jaren lang hetzelfde verhaal.
@mikje90: Is ook nooit anders geweest…😉
De 1360kg van de e46 csl zullen ze wel niet halen.
Nog steeds een zwaargewicht dus.
Je zou denken dat ze in ieder geval zouden proberen om de Giulia Q voorbij te streven
@tvklarenbosch: Dat impliceert dat de Q de benchmark zou zijn. Zoiets kunnen ze zich bij BMW echt niet permitteren. De marketingjongens zullen wel met een verhaal over rijbeleving, betrouwbaarheid en hoe vermogen overroepen is komen.
@alfapeter: klopt allemaal. Er is echter maar 1 maatstaaf, en dat is dat de Alfa sneller is
En terecht. Ding is echt veel te zwaar nu. Alfa laat met de Giulia Q zien dat het ook (makkelijk) wat lichter kan.
Ja maar welke auto staat er links op de “meest belachelijke instagramfoto” van Eva jinek??

On topic: de 1250 kilo wordt waarschijnlijk nooit meer gehaald, terwijl dat het ideale gewicht is voor deze auto (nee, 1000 kilo is dat niet)
@piedlourd:mijn Focus RS is 1460kg maar dankzij de 575Nm @ 1500rpm voelt hij veel lichter aan dus staar je niet blind op een auto die 1500kg weegt want met voldoende koppel boeit dat niets.
@focusrs1: jij rijdt alleen maar rechtdoor?
@993c: door een bocht zijn er ook maar weinig die mij bijhouden dankzij de sublieme 4wd
@focusrs1: ik dacht dat met bochtenwerk RWD sneller is dan 4WD, FWD?
@bmwe46m3balling: ligt toch aan de weg, paar week terug in de Eifel wezen touren en daar ook een Escort Cosworth zien wegrijden bij een E46 M3. Op de motor konden wij de M3 wel volgen maar die Ford echt niet. En het lag er niet aan dat de BMW het niet probeerde :-)
@focusrs1: precies en als dat gewicht laag bij de grond en tussen de assen is het helemaal perfect. Net als bij Tesla..
Indrukwekkend? Ik vind dat ding nu gewoon ronduit lompzwaar. 1350kg lijkt mij een betere richtlijn voor een dynamische auto als deze.
@allesmetturbo: 1350? Daar komt een Megane RS nog net aan met een veel kleinere carrosserie en een 2L 4 cil.
@allesmetturbo: Niet meer realistisch in de huidige tijd…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).