• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Mazda RX-7 wordt opgeblazen wankel MX-5

Auteur: Alwood, gepost 31 oktober 2012 om 21:54 – 35 Reacties

Mazda


Mazda fanboys, liefhebbers van rijplezier, wankel-fanaten en algemene Jap-o-fielen. We hebben goed nieuws en slecht nieuws, welke willen jullie eerst?

Het slechte nieuws
We moeten nog tot 2017 wachten. Dan bestaat de Mazda Cosmo Sport 50 jaar en vinden de Japanners het tijd voor een nieuw feestbeest. Tegelijkertijd viert de Mazda RX-7 bijna zijn 40e verjaardag en is het 15 jaar geleden dat de laatste RX-7 van de band rolde.

Het goede nieuws
Er komt volgens themotorreport.com.au een nieuwe RX-7. De nieuwe RX-7 krijgt een wankelmotor, KERS en hybride zuigen volgens Mazda apenballen. Hoofd-ontwikkeling voor het ontwikkelen van deze nieuwe sporter is Nobuhiro Yamamoto. Hij is baas van de ‘sport afdeling’, tevens hoofdverantwoordelijke voor de MX-5 ontwikkeling, de man die de laatste RX-7 uitzwaaide en aan de wieg stond van Mazda’s 787B Le Mans-racer.

In een recent interview geeft Yamamoto een aantal details van de nieuwe RX-7 bloot. Qua gewicht lijkt Toyota met de GT 86 de standaard te hebben gezet. Een nieuwe RX-7 wordt zeker niet zwaarder dan de ‘oude’ (1300 kg) en zal waarschijnlijk ook ongeveer 1250 kg wegen. Voorin ligt de nieuwe 16X 1.6 liter rotatiemotor, zonder supercharger, met 300 pk. Mazda wil het blok voorlopig atmosferisch houden, heel misschien gaan ze een dubbele turbo toepassen. Ingewikkelde elektrische en hybride systemen zouden te veel impact op het rijplezier hebben. Dit is volgens Yamamoto uit den boze.

Een eerste voorproefje krijgen we in 2014, dan heeft Mazda de nieuwe MX-5 klaar. De RX-7 zal Mazda op hetzelfde maar iets verlengd platform bouwen. Een MX-5 die opnieuw heerlijk analoog en licht moet worden. Streefgewicht is 1000 kg.

Ook interessant!

  • Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
    Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
  • Mazda stelt toch de rotatiemotor weer uit
  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • opgefriste Mazda MX-5
    Opgefriste Mazda MX-5 stuurt nu eindelijk beter

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, mx-5, rx-7

Vorig bericht: « Ferrari 458 Spider-pr0n volgens Vorsteiner
Volgend bericht: Kies maar: 1965 Porsche 911 of 2012 Porsche 911? »

Lees Interacties

Reacties

  1. darkpluisje zegt

    31 oktober 2012 om 21:58

    Beetje rare zin met kers, las eerst dat hij het wel zou krijgen…

    Verder erg lekker, jammer van het lange wachten

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      31 oktober 2012 om 22:03

      @darkpluisje: ha! gefopt..

      Login om te reageren
      • bungabungastig zegt

        31 oktober 2012 om 22:15

        @Alwood: en de titel?

        Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      1 november 2012 om 19:49

      @darkpluisje:
      is toch gewoon literatuur?

      Tenminste dat zeggen ze op school altijd als een ander die welvaker vage zinnen opschrijft het heeft opgeschreven.

      Als ik het opschrijf is het opeens onduidelijke zinsbouw….

      Login om te reageren
  2. ej20g zegt

    31 oktober 2012 om 21:59

    Dit klinkt als muziek in mijn oren. Fantastisch dat er weer een Mazda met wankelmotor komt! Het vermogen is ook erg lekker, de RX8 liep op dat vlak wat achter op de FD3S. Ook qua rijgedrag was de RX8 niet hetzelfde als de laatste RX7, die was veel scherper. Ik kan niet wachten tot de nieuwe onthuld wordt.

    Login om te reageren
  3. lamborgfan zegt

    31 oktober 2012 om 22:34

    Ik hou van mazda <3
    Hybride zuigt..

    Login om te reageren
  4. hulliemam zegt

    31 oktober 2012 om 22:43

    wankel blijft gaaf! hoop dat ze ook iets aan de slijtage kunnen doen want de RX8 was met een ton al versleten…

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      1 november 2012 om 06:57

      @hulliemam: dat lag puur aan de bestuurder, bij normaal gebruik komt de revisie rond de 200 duizend.

      Login om te reageren
  5. billy911 zegt

    31 oktober 2012 om 23:26

    In 1 woord Jottem! Wankel motoren schoppen serieus kont.

    Login om te reageren
  6. mout zegt

    31 oktober 2012 om 23:30

    Wordt de opvolger van de MX-5 tegelijk opvolger van de RX-7, én krijgt ie een atmosferische 1.6 wankel?
    De MX-5 en RX-7 hebben nooit ook maar bij benadering in hetzelfde segment gezeten. Scheelt een factor 3 in prijs, om eens wat te noemen. En een 1.6 wankel heeft echt helemaal niks te maken met een 1.6 4-cilinder. Op de letters ‘1.6’ na, natuurlijk.
    Een MX-5 is een lichte, vermakelijke roadster, betaalbaar door simpele techniek uit het c-segment, en vlot en leuk door het lage gewicht, gewichtsverdeling en open dakje.
    Een RX-7 is een hightec topsporter, gericht op circuits en in voor professionele competitie.
    Als ik het artikel goed begrijp, wordt er een platform voor een nieuwe MX-5 gebouwd, en wordt de RX-7 een soort heftige versie daarvan?

    Login om te reageren
    • fant zegt

      31 oktober 2012 om 23:38

      @mout: “de letters ’1.6′”. Moet… inhouden… Niet… mierenneuken… over… feit… dat… dat… geen… letters… zijn…

      Login om te reageren
      • mout zegt

        1 november 2012 om 00:08

        @fant: lol

        Login om te reageren
    • sjaakk zegt

      1 november 2012 om 18:54

      @mout: De vorige generatie’s RX-7 hadden geen 1.6 wankel maar een 1.1wankel. En je hebt meerdere rx-7 generaties en niet alleen de FD. Je hebt FB, FC en FD.

      Login om te reageren
      • mout zegt

        1 november 2012 om 19:18

        @sjaakk: Ja, dit lijkt me dan ook een 3-schijfs wankel te worden.
        Mijn punt is, dat ik de verbinding met de MX-5 niet goed zie. Het artikel legt de link bij de ontwerper en bij 1.6, lijkt het.

        Login om te reageren
      • ej20g zegt

        2 november 2012 om 00:19

        @sjaakk: zowel de FC als FD zijn enkel met 1.3 liter wankels geleverd. Bij de FC was dat de 13B-VDEI in zowel atmosferische vorm als met een enkele turbocharger. In de FD (FD3S indien JDM) betreft het de 13B-REW die altijd was uitgerust met 2 turbochargers. Er waren 3 vermogens beschikbaar: 255 pk, 265 pk en 280 pk. De Series 7 is alleen met Right Hand Drive geleverd en dat alleen in Japan, Nieuw-Zeeland, Australië en Groot-Brittannië. De Series 8 is alleen verkocht in Japan, dit was tevens de laatste serie.

        Login om te reageren
        • sjaakk zegt

          2 november 2012 om 16:31

          @ej20g: Oke ik dacht dat er alleen vanaf de rx-8 de 1.3 werdt gebruikt. Bedankt voor de info weer wat geleerd.

          Login om te reageren
  7. fant zegt

    31 oktober 2012 om 23:35

    Aww, die titel deed me even denken dat er een MX-5 met wankel motor kwam :( Dat was me toch wel een partijtje episch geweest.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      1 november 2012 om 01:17

      @fant: Hey, niemand houdt jou tegen om eigenhandig een wankelmotor in een MX-5 te leggen he ;)

      Login om te reageren
      • pet2r zegt

        1 november 2012 om 05:52

        @SimonMc: Precies:
        http://www.youtube.com/watch?v=SrOYCKVfmsk

        Wat klinkt een wankel toch fijn

        Login om te reageren
        • wimbers zegt

          1 november 2012 om 07:32

          @pet2r: klinkt mij als een brommer in de oren, maar goed..

          Login om te reageren
          • sjaakk zegt

            1 november 2012 om 18:04

            @wimbers: http://www.youtube.com/watch?v=az39eqLIbyU

            Login om te reageren
      • fant zegt

        1 november 2012 om 13:46

        @SimonMc: Mijn bankrekening houdt me helaas tegen :) Is wel een droomprojectje, een Wankel in mijn NA :D

        Login om te reageren
  8. jack_abarth zegt

    1 november 2012 om 07:30

    Waar ergens staat het kruisje om die Hyundai reclame weg te klikken?

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      1 november 2012 om 08:59

      @jack_abarth: 1 of 2 keer F5-en, dan verdwijnt het wel :).

      Login om te reageren
      • fortuna zegt

        1 november 2012 om 11:15

        @SimonMc: ja en hebben ze toch leuk gevangen voor de getoonde reclame

        Login om te reageren
  9. mgmgb zegt

    1 november 2012 om 08:53

    Gaaf hoor! Ik heb niet veel met blik uit het oosten maar Mazda is een positieve uitzondering. Lang leve anders zijn! Lang leve de wankel!

    Login om te reageren
  10. dappers zegt

    1 november 2012 om 14:41

    @mout, misschien qua verkooppraatje niet, maar ik kan je vertellen dat tijdens het restaureren van mijn non-turbo FC RX-7 ik toch aardig wat onderdelen voor een MX-5 kon bestellen die precies dezelfde waren als die in mijn wankele vriend. Niet heel gek ook om vanuit Mazda aangezien de auto’s qua architectuur dicht bij elkaar liggen.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      1 november 2012 om 19:21

      @dappers: Dat lijkt inderdaad wat verder doorgetrokken te worden. Elders lees ik dat de RX een verlengd platform van de MX gaat gebruiken. Klinkt logisch, verklaart ook het extra gewicht.
      Och, er zat ook een kever-as in de eerste 911-jes.
      Ik zie al vast epische engine-swaps aan de horizon. Stel je voor dat elke Mazda 1.6 met eenvoudige aanpassingen verwisseld kan worden voor een (3-schijfs?) wankel met die inhoud…

      Login om te reageren
  11. dappers zegt

    1 november 2012 om 14:42

    @dappers kromme zin, die laatste. Even ‘om’ wegdenken

    Login om te reageren
  12. jrk68 zegt

    1 november 2012 om 17:24

    Dat zijn nou berichten waar ik blij van word…
    M.a.w Mazda gaat terug naar de RX7 roots.

    Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      1 november 2012 om 19:51

      @jrk68:
      wat? een auto met een pissend mannetje ernaast?

      Login om te reageren
      • mdemooistelettervanhetalfabet zegt

        1 november 2012 om 20:02

        @undifined1: Zal zijn achtertuin zijn ofzo…

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          1 november 2012 om 21:57

          @mdemooistelettervanhetalfabet:
          Ssssst, Ergens in mijn achtertuin….
          Ik, als erkent azijnzeiker kan natuurlijk niet zonder zo’n beeldje in mijn tuin….

          Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        1 november 2012 om 21:55

        @undifined1:
        Yep, Golfparking only….

        Login om te reageren
  13. sjaakk zegt

    1 november 2012 om 17:57

    Woot, super lekker nieuws. Hopelijk blijft het ook nog betaalbaar.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North