• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen Cross Coupé is hybride

Auteur: sir_smokalot, gepost 30 november 2011 om 08:51 – 47 Reacties

Afbeelding Volkswagen Cross Coupé is hybrideAfbeelding Volkswagen Cross Coupé is hybrideAfbeelding Volkswagen Cross Coupé is hybrideAfbeelding Volkswagen Cross Coupé is hybrideAfbeelding Volkswagen Cross Coupé is hybrideAfbeelding Volkswagen Cross Coupé is hybrideAfbeelding Volkswagen Cross Coupé is hybrideAfbeelding Volkswagen Cross Coupé is hybrideAfbeelding Volkswagen Cross Coupé is hybrideAfbeelding Volkswagen Cross Coupé is hybrideAfbeelding Volkswagen Cross Coupé is hybrideAfbeelding Volkswagen Cross Coupé is hybride

VW Cross Coupé
Een vierdeurs SUV Coupé, hadden we dat segment al? Nee? Nu wel. Volkswagen trekt vandaag de lakens van een nieuw AWD, hybride concept, de Cross Coupé. Deze vierdeurs coupé op hoge poten beschikt over 2 elektromotoren, waarmee hij 45 km zonder verbrandingsmotor moet kunnen rijden, en dat levert dan weer verbruikscijfers van 2,7 liter/100 km op. Theoretisch dan he, want het is een concept, en met een elektromotor belazer je de huidige testmethode optimaal.

Met een volle tank peut weegt de Cross Coupé 1.748 kg. VW is wel zo eerlijk om het werkelijke bereik aan te geven, mocht de auto volgens de NEDC rijden. Dit is 815 km op een tank van 55l, zonder de hulp van de elektromotoren. Eigenlijk net geen 1:15 dus in plaats van 1:40. Onder de motorkap ligt een 150 pk sterke TSI-motor, en aan de binnenkant is gekozen voor een frisse rood-witte kleurstelling. Met 4.345 mm is de Cross Coupé een slagje kleiner dan de Tiguan, maar wel wat groter dan de Golf. Het is het eerste model dat op het nieuwe MQB (Modularer Querbaukasten)-platform gebouwd is, waar later ook de Golf-7, Octavia en A3 op gebouwd zullen worden.

De Cross Coupé oogt zoals een concept hoort te ogen. Met platte lampen, en grote chromen velgen heeft hij een vrij onrealistisch uiterlijk. En eigenlijk is het vooral een oefening in luiheid. Een model dat nog het dichtst in de buurt komt van een Golf op hoge poten zetten, en je dan vervolgens bedenken dat je eigenlijk wel een nieuw segment wilt uitvinden. Voeg een aflopende daklijn toe en je kunt er het predikaat Coupé op plakken. Maar wie houden ze voor de gek, dit heeft natuurlijk in de verste verte niets met een coupé te maken, en dat weet VW zelf ook donders goed. Toch zullen er altijd mensen zijn die netjes slikken wat je ze voert.

Cross Coupe en CC Quattro

Waar het concept vooral nuttig voor is, is het aangeven van de richting die de styling van de toekomst uit gaat, en hierin zien we netjes een evolutie van de huidige designtaal. Bekijk je hem schuin van voren, dan kan je niet anders dan er een Q3 in zien. En wat ging er 4 en een half jaar geleden aan de Q3 vooraf? Juist, de Cross Coupe Quattro. Maar daar zien we verder helemaal geen overeenkomsten mee hoor. Waarschijnlijk wilden de designers vroeg naar de kroeg, en hebben ze dus maar snel iets van de Audi-buren van de tekentafel gegrist.

Mocht er een productiemodel uit rollen, dan ben ik benieuwd hoe hij er naast de Tiguan uit ziet. Laatstgenoemde is een slagje groter. Ik ben benieuwd wat deze twee auto’s dan daadwerkelijk van elkaar onderscheidt. De Cross Coupé staat momenteel naast die andere VW-primeur, de Passat Alltrack, op de Tokyo Motor Show. Veel plastic op de wielkasten dus deze editie.

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
    Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Skoda Enyaq Coupé: een lekkere dikke sjaak
    Skoda Enyaq Coupé: een lekkere dikke sjaak

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Coupe, cross-coupe, crossover, Hybride, tokyo-2011, Volkswagen

Vorig bericht: « BMW 1M Coupe Akrapovic, oorstrelend driftspeelgoed
Volgend bericht: Honda EV-ster – schets af, oogt nog steeds leuk »

Lees Interacties

Reacties

  1. wouteraerox zegt

    30 november 2011 om 08:57

    Wat ze wel niet bedenken…
    *doet verder slapen*

    Login om te reageren
  2. 964rs zegt

    30 november 2011 om 08:59

    Juke-achtig lelijk!

    Login om te reageren
    • masterstig zegt

      30 november 2011 om 14:22

      @964rs: Als jij dit op een Juke vind lijken moet je echt nog een keer kijken….

      Login om te reageren
  3. KaasHaas zegt

    30 november 2011 om 09:00

    het is inderdaad een Audi Q3 kopie, btw ‘volle tank peut’
    -=edit: check!=-

    Login om te reageren
  4. dennisberkhout zegt

    30 november 2011 om 09:05

    Op zich zou ik dit wel een mooie VW vinden, als hij ook zo zou worden geproduceerd.

    More to the point: SUV Coupe.
    Ik kan mij vergissen natuurlijk maar hoort dit dan niet in het rijtje vd BMW X6?
    De VW is duidelijk een segment (of twee) lager als de Beemer maar volgens mij zijn het soortgenoten.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      30 november 2011 om 10:04

      @dennisberkhout: Ik vind m ook wel geslaagd; maar het zal te maken hebben met dat de wielen van dat ding in verhouding aardig groot zijn. Dat gaat de productie versie van z’n leven niet halen.
      En dat heel treehugger-hybride gedeelte mogen ze van mij ook vergeten. Leuk als het niks extra’s kost; maar uiteindelijk zal je wel heeeeeel veeeel km’s moeten rijden voordat je de echte brandstofbesparingen de extra initiele kosten in gaan halen!

      Login om te reageren
      • oli4k zegt

        30 november 2011 om 14:55

        @gregorius: De X6 werd inderdaad geïntroduceerd als een SUV met de lijnen (en zitpositie) van een coupe. Daarmee is meteen de eerste regel van dit artikel ontkracht. Verder is het een tamelijk slaapverwekkende auto on te zien, zal wel een verkoopsucces worden dus :-)

        Login om te reageren
  5. floryn zegt

    30 november 2011 om 09:14

    Doet mij toch wel denken aan een X6 of onFiniti FX. Mooi ontwerp!

    Login om te reageren
  6. Teerdz zegt

    30 november 2011 om 09:20

    Voorstudie voor de nieuwe tiguan misschien?

    Login om te reageren
  7. jackass266 zegt

    30 november 2011 om 09:22

    Hoezo hadden we dit segment nog niet? De evogue is toch ook leverbaar in een 5 deurs versie?

    Login om te reageren
  8. rikkon zegt

    30 november 2011 om 09:28

    Ik kreeg direct een Steppenwolf gevoel, maar toen ik het nakeek viel het best mee.
    Er schuilt een vergelijkingsmongool in ons allemaal…

    Login om te reageren
  9. sdk16420 zegt

    30 november 2011 om 09:29

    “Waarschijnlijk wouden ze vroeg naar de kroeg” :D

    Login om te reageren
  10. Stender zegt

    30 november 2011 om 09:35

    Dit soort gedrochten bevestigen het maar weer; de term ‘coupé’ gaat naar de haaien.

    Login om te reageren
    • 406coupe zegt

      30 november 2011 om 11:58

      @Stender:
      Idd, dan heb ik ook een voorwielaangedreven AWD sedan met twee deuren.

      Login om te reageren
  11. geronimo zegt

    30 november 2011 om 09:36

    De vergelijking met de Q3 vind ik wat ver gezocht.
    Dit ziet er goed uit!

    Login om te reageren
  12. waxweazel zegt

    30 november 2011 om 09:39

    De uitdrukking “bland & boring” komt onmiddellijk bij mij op als ik zoiets zie.
    Vooral dankzij die “hippe” kleur !

    Login om te reageren
  13. kliko zegt

    30 november 2011 om 09:56

    Op de velgen na vind ik em nog niet zo heel lelijk.
    Maar geen auto voor mij…
    En volgens mij heb je een gigantische dooie hoek. in de achterste stijl mogen ze wel een raampje stoppen, net zoals bij die Q3…

    Login om te reageren
  14. screamer zegt

    30 november 2011 om 10:03

    “Een vierdeurs SUV Coupé, hadden we dat segment al?”

    Ja, inmiddels al een tijdje gevuld door de BMW X6
    en binnenkort blijkbaar veel meer modellen ;)

    Login om te reageren
  15. ferrari94tr zegt

    30 november 2011 om 10:03

    sorry hoor maar ik houd niet van compromieen. en dit is de ultieme compromie auto. op de X6 en de Ssang Yong Action na dan. verder iemand nog suggesties

    Login om te reageren
  16. rocky zegt

    30 november 2011 om 10:04

    Met mijn slaperige kop had ik eerst naar het plaatje gekeken en pas later de tekst gelezen: “weer een Audi… oh, nee toch een VW..”

    Login om te reageren
  17. drouvenjw zegt

    30 november 2011 om 10:17

    Komop jongens, het is wel een beetje makkelijk om dit af te schuiven op een audi look-a-like. Als je eens goed naar de plaatjes kijkt zijn alle stijlen + de voor- en achterkant anders wel degelijk anders.

    Login om te reageren
  18. Relief zegt

    30 november 2011 om 10:30

    Maak je geen zorgen. De VAG-haters zullen alle VAG-auto’s haten, hoe mooi ze ook zijn.

    Dit is gewoonweg een prachtbak en ik hoop dat toekomstige auto’s van VW een beetje deze stijl meekrijgen.

    Login om te reageren
  19. agera zegt

    30 november 2011 om 10:46

    “Een vierdeurs SUV Coupé, hadden we dat segment al? Nee?” De BMW X6 rijdt toch al een tijdje rond hoor.

    Deze Volkswagen is mooi gelijnd beter dan die Audi, valt me op dat tegenwoordig elke Audi zo’n gigantische grill heeft die zowat de hele voorkant beslaat. De halve voorkant van een hedendaagse Audi bestaat gewoon uit een grill en dat is toch erg lelijk.

    Binnenkort wil Mercedes deze markt ook betreden, maar als je het mij vraagt gewoon onnodig. Sportiviteit oke en een SUV oke, maar een sport coupe SUV? Dit soort auto’s zal vast wel een bepaalde doelgroep hebben. Veel hoofdruimte zal je achterin niet hebben, gewoon voor mensen die hoog en een sportief uitziend auto willen rijden.

    Login om te reageren
  20. harrald zegt

    30 november 2011 om 11:09

    Dit segment is een aantal jaren geleden gecreëerd met de X6…

    Login om te reageren
  21. Seroo zegt

    30 november 2011 om 12:25

    Ik hoor liever iets over de Bluesport.

    Login om te reageren
  22. toyotafortuner zegt

    30 november 2011 om 12:33

    Een 4 deurs coupecrossover bestaal allang: X6, Actyon, Acura ZDX.

    Login om te reageren
  23. vwally zegt

    30 november 2011 om 12:38

    plak deze koplampen en achterlichten op de golf 6 en je hebt een golf 7!

    Login om te reageren
    • vwally zegt

      30 november 2011 om 13:23

      @vwally: Dames en heren, ik presenteer u de nieuwe golf 7

      Login om te reageren
      • agera zegt

        30 november 2011 om 13:29

        @vwally: WTF lelijke voorkant, de Opel Astra eet deze Golf op als het aankomt op design.

        Login om te reageren
        • vwally zegt

          30 november 2011 om 13:53

          @agera: Dit is gewoon 2 min. knip -en plakwerk op photoshop :P Maar idd als de golf 7 er zo uit komt te zien, dan ben ik bang dat we een nieuwe “volks wagen” gaan krijgen, nl de astra.

          Login om te reageren
          • agera zegt

            30 november 2011 om 13:56

            @vwally: Maar ja zou mij niets verbazen als de Golf 7 er zo komt ui te zien :P

            Login om te reageren
  24. zeevink zegt

    30 november 2011 om 13:08

    Om met de afgezaagde woorden van Maurice de Hond te spreken: IK ZEG DOEN!!!
    Leuke stoere auto die qua uiterlijk en dashboard zo in productie kan met een beetje lef van VW. Stoelen zijn gaaf maar zullen het niet halen jammer genoeg. Wielen vooral zo houden aangezien iedere suv rijder toch min 18” onder zijn wagen monteert.

    Nogmaals: IK ZEG DOEN VW, toon ballen en creativiteit met deze auto.

    Login om te reageren
  25. love4sportcars zegt

    30 november 2011 om 13:09

    Omdat er geen Audi crosscoupe komt doen ze het maar met met een vw? Flauw hoor

    Login om te reageren
  26. lambo4all zegt

    30 november 2011 om 13:33

    wat een belachelijk stuk ongeluk. wie wil dit nou kopen?

    Login om te reageren
  27. Freewarefreak zegt

    30 november 2011 om 13:59

    Cross Coupe.. wat een verkwanseling van de term “coupe”.. maar ja.. marketing technisch is alles veroorloofd tegenwoordig. Net als de magische lettercombinatie “RS”.. dat plakken ze ook al op een Skoda Octavia.. belachelijk.

    Login om te reageren
  28. masterstig zegt

    30 november 2011 om 14:22

    Ziet er goed uit hoor, mensen willen het gewoon niet toegeven omdat het een VAG product is.

    Login om te reageren
    • luuktb zegt

      30 november 2011 om 14:43

      @masterstig: Absoluut! Ik denk dat het helemaal nog niet zo gek gedacht is van de jongens van VAG omdat,Als het een beetje mee zit zal hij niet veel duurder zijn als zijn broertje de Golf nou dan weet ik het wel!

      Login om te reageren
      • masterstig zegt

        30 november 2011 om 15:06

        @luuktb: ?? Waarom zou hij niet duurder zijn, ik denk zeker over de 35.000, kun je btw wat duidelijker schrijven….

        Login om te reageren
        • luuktb zegt

          30 november 2011 om 16:07

          @masterstig: Omdat een instap Golf ongeveer €17.000,- kost en een Tiquan 27.000,- zal de Cross Coupe er zo tussen bungelen.
          (ex opties)

          En aangezien het hier een hybride betreft zal hij bijtelling technisch zeer interessant zijn.

          Login om te reageren
          • masterstig zegt

            30 november 2011 om 16:17

            @luuktb: Ik denk echt dat hij veel en veel duurder gaat worden, juist omdat het een hybride is.

            Login om te reageren
  29. AudiQuatro zegt

    30 november 2011 om 14:37

    Wacht even,

    Eerst was er een golf, een gewone normale middenklasser. Die moest sportief worden. Dus we halen er 2 deuren uit, we laten er een steen op vallen, en we noemen het scirocco. Kan ik nog in komen. Sterker nog, de Scirocco is een plaatje. Nu zetten we achterin de Scirocco 2 deuren, zetten hem op springveren, en noemen het 4deurs SUV/Coupe. Snap jij het nog??

    Login om te reageren
  30. zeevink zegt

    30 november 2011 om 15:08

    @AudiQuatro Dat noemen ze uitmelken van een merk door middel van platform ontwerp waarbij er meerdere carrosserie varianten op kunnen. Zijn ze bij VAG erg goed in, en het moet gezegd worden ze verdienen er veel geld mee als je kijkt naar de vele VAG producten op de weg.

    Login om te reageren
  31. autoblogpisser zegt

    30 november 2011 om 15:27

    Mooie achterkant van de Alfa 147 van 10 jaar geleden. Ach ja, copy paste is vag niet vreemd.

    Login om te reageren
  32. wimbers zegt

    30 november 2011 om 15:33

    allee als ie niet meer wijzigd: leuk, maar kom op 1700 kg? en kleiner dan een tiguan.. zelfs met accu’s en electromotoren zou het nog net 1500 mogen wegen.. ook met 86″ wielen zoals op de foto.

    Login om te reageren
  33. speedie zegt

    30 november 2011 om 20:51

    Strak en elegant design dito interieur.

    Login om te reageren
  34. rodger zegt

    30 november 2011 om 23:33

    Kan iemand me uitleggen wat hier nog coupe aan is? Ben het effe kwijt geloof ik..

    Login om te reageren
  35. jobh zegt

    1 december 2011 om 15:41

    Is dit niet gewoon een scirocco

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North