• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is waarom Maserati moet gaan oppassen

Auteur: RubenPriest, gepost 8 oktober 2015 om 22:39 – 64 Reacties

Maserati Ghibli


Bonje bij de Italianen. De verkopen lopen niet als verwacht en daarom heeft de fabrikant besloten om in november de productie een week te staken. Wat zijn de gevolgen?

Maserati beleefde de afgelopen jaren vele hoogtepunten. De introductie van de GranTurismo in 2007 was de start van een reeks succesjaren. Het Italiaanse merk kwam zelfs met gloedjenieuwe modellen op de proppen en volgend jaar kunnen we de eerste SUV gaan verwachten. Ook in Nederland waren de vernieuwde Quattroporte en Ghibli geliefd. De nieuwe modellen zorgden in 2014 voor een verkooptoename van 400% en de slingers werden opgehangen.

2014 was ook gelijk het piekjaar voor de Italianen. Dit jaar zou de Levante gepresenteerd worden, maar de SUV is uitgesteld naar 2016. Ook de verkopen van de Ghibli zijn niet meer wat het geweest zijn. Drie dagen geleden stapte zelfs marketingbaas Saad Chehab op vanwege ‘persoonlijke redenen’. Zijn dit de eerste tekenen van een zinkend schip? Het Italiaanse merk zit in een lastig pakket nu Fiat Chryser Automobiles (FCA) al een tijdje bezig is Ferrari en Maserati uit elkaar te halen, zodat beide merken meer op eigen zaken kunnen focussen. FCA vindt, mede door de extreme groei die het merk gemaakt heeft, dat het tijd is om op eigen benen te gaan staan.

Tot overmaat van ramp werd gisteren bekend dat de Italianen genoodzaakt zijn om de productie van de Ghibli en Quattroporte modellen een week stil te leggen. Dit vanwege terugvallende verkoopcijfers, met name uit China. Door de maatregel zitten straks grofweg 2.000 medewerkers van de fabriek thuis. De productiestop in november zal de tweede zijn in 3 maanden tijd: afgelopen september was er ook al een soortgelijke actie. Alle ogen zijn nu gericht op de Levante die in 2016 op de markt moet komen. Weer een model die Maserati uit het -opnieuw dreigende- slop moet gaan trekken…

Ook interessant!

  • Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
    Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
  • Maserati Ghibli Trofeo rijtest video
    Maserati Ghibli Trofeo rijtest video
  • Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
    Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
  • Video: volgas op autobahn met de Maserati MC20
    Video: volgas op autobahn met de Maserati MC20

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Ghibli, Maserati

Vorig bericht: « Deze bizarre P1 combo maakt je aan het kwijlen
Volgend bericht: Volkswagen: diesels hebben ook hardware-update nodig »

Lees Interacties

Reacties

  1. clarkson zegt

    8 oktober 2015 om 22:45

    Je kan veel zeggen over FCA maar dit is gewoon sneu. Het is gewoon zwaar klote voor de autobranche dat de Chinese economie blijft dalen. Vooral voor merken zoals Maserati is dit een drama ja. En ik vind dat juist heel jammer. Hoe meer van zulke pracht wagens hoe beter volgens mij!

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      8 oktober 2015 om 23:00

      @clarkson: oh ja, en nu is het de schuld van de Chinezen?

      Login om te reageren
      • Kuifje zegt

        8 oktober 2015 om 23:12

        @autoblogger: jij zoekt wel graag naar racisme hè?

        Login om te reageren
      • lincoln zegt

        9 oktober 2015 om 06:13

        @autoblogger:

        Yep .. En de sjoemelsoftware van VAG is de schuld van de Amerikanen ..

        Login om te reageren
        • lamborgfan zegt

          9 oktober 2015 om 07:14

          @lincoln: Nee.. Big mac, gefinancierde plastic tieten, en de claimcultuur. Op en top Amerikaans!

          Ohja.. En GM een bedragje opdragen van 900 miljoen dollar als boete voor de dood van ruim 100 mensen, en vag een miljardje of 6 voor stof dat uit de uitlaat komt (wat de amerikanen niet veel beter doen met die pickups, best verkochte auto in de usa)

          Login om te reageren
          • lekkaah zegt

            9 oktober 2015 om 09:26

            @lamborgfan: Er is nog helemaal geen uitspraak gedaan zeikerd..
            En in Afrika hebben ze medicijnmannen en hakken ze borsten af.. In midden oosten knallen ze elkaar allemaal af en in Japan hebben ze allemaal opblaaspoppen thuis.. Etc etc etc..
            Wat een kinderlijke visie heb jij zeg.

            Login om te reageren
            • roppp zegt

              9 oktober 2015 om 10:35

              @lekkaah: @lamborgfan heeft wel een punt. Toen Toyota op het punt stond om de grootste autofabrikant ter wereld te worden, vonden ze ook iets wat ze miljarden heeft gekost. Nu overkomt VAAG hetzelfde. Waarschijnlijk hebben ze dat geld nodig om de Amerikaanse autoindustrie straks weer te subsidiëren als er opnieuw een economisch dipje optreedt.

              Login om te reageren
    • stephano zegt

      9 oktober 2015 om 09:23

      @clarkson: Wellicht dat het ook niet verstandig is om je lange termijn groei te baseren op een over verhitte economische bubbel zoals ze die in China hebben doorgemaakt de laatste jaren.

      Login om te reageren
  2. Ce zegt

    8 oktober 2015 om 22:46

    Zo een dingen riskeren een self fulfilling prophecy the worden. Wie bestelt nu een Ghibli als je zo een berichten leest. Spijtig, vond ze goed bezig.

    Login om te reageren
    • dragspert zegt

      9 oktober 2015 om 09:07

      @ce: Een testrit met een nieuwe Ghibli is ook voldoende om hem niet te kopen hoor. Wát een verschrikkelijke kut auto om mee te rijden.

      Login om te reageren
      • Smokey zegt

        9 oktober 2015 om 10:21

        @dragspert: Zo slecht?

        Login om te reageren
        • dragspert zegt

          9 oktober 2015 om 13:54

          @smokey: @ce: @nick007: Ik reed met de 3.0 diesel uitvoering. Vermogen zat, maar het kwam pas erg laat op gang, de automaat schakelt zo traag dat de auto in z’n toerenbegrenzer blijft hangen waardoor je bij de volgende versnelling even een dip hebt omdat de turbo op moet spoelen. Het glazen dak kraakte, het interieur is droevig slecht afgewerkt met plastic(!) nephout rond de pook die je nooit in 1x in de goede stand kan zetten omdat ‘ie elke keer ‘doorschiet’. De stuurbekrachtiging werkt te hard bij langzaam rijden zodat ‘ie slingerend Amerikaans gaat rijden, maar als je op snelheid bent en remt om te gaan draaien blijft ‘ie nog even op z’n snelle stand hangen waardoor je met je hele lijf aan het stuur moet hangen. De kofferklep zat er zo scheef op dat de auto zowat scheel ‘keek’ aan de achterkant. De auto was splinternieuw toen ik er mee reed (ca 400km) en had ook geen schades gehad. Wel een klein krasje op de bumper gereden en daarvoor stond ‘ie bij mij.

          Login om te reageren
          • Ce zegt

            9 oktober 2015 om 14:28

            @dragspert: amai das erg / triestig zeg. Niet wat ik zou verwachten / waarvoor je hem zou willen kopen.

            Login om te reageren
          • nick007 zegt

            9 oktober 2015 om 14:44

            @dragspert: Dat van die pook kan ik me inbeelden: is wat wennen, maar dat is alles. De rest lijkt me vreemd… In ‘sport’ gereden (doe ik zelf ook: zo niet gaat het schakelen ook m.i. inderdaad te traag. Maar in feite schakel ik ook quasi altijd zelf: op kleine 50.000 km naar schatting nog geen 50km ‘volautomatisch’ gereden)?
            Voor wat betreft interieur: vind ik zelf toppunt van stijl, maar goed. Hout is trouwens wel degelijk echt. Doet me wat denken aan een test zo’n anderhalf jaar terug in een of ander magazine: die vond ‘de kunststof van de boordplank van de slechtste kwaliteit mogelijk’. Op de foto’s bleek dat het leder betrof (weet eerlijk gezegd zelf niet of basisversies in kunststof zijn of niet)… Stuurbekrachtiging: is zeker bij mijn wagen niet zo, noch op twee andere dewelke ik reed (Q4 bij testrijden, diesel van een vriend.) Achterklep slecht bevestigd: nog vreemder. Wat zei de verdeler hierover?
            Ik kan enkel meegeven dat naast ikzelf, ik nog vijf personen ken of heb gesproken die recent zijn overgeschakeld (Panamere, andere alle BMW 5 en 7) naar een van de twee Maserati-berlines en unaniem zijn: beste wagen die we tot nog toe reden.

            Login om te reageren
      • Ce zegt

        9 oktober 2015 om 10:28

        @dragspert: heb je dat dan gedaan? Wat waren je indrukken? Wat was er zo slecht aan?

        Login om te reageren
      • nick007 zegt

        9 oktober 2015 om 13:16

        @dragspert: Ja, ben ook echt wel eens benieuwd naar jouw ervaringen hieromtrent… Blijkbaar lijkt de doelgroep daar toch ietwat anders over te denken (cfr. ook mijn toelichting infra).

        Login om te reageren
  3. Mika_Hakkinen zegt

    8 oktober 2015 om 22:49

    Zonde van het merk, deze blijft een top 5 auto
    http://www.abhd.nl/video/maserati-quattroporte-sport-gt-s-2/

    Maar goed, het verstand zegt nee en denk dat de meeste mensen niet voor een maserati gaan in die klasse

    Login om te reageren
    • aronn zegt

      8 oktober 2015 om 23:03

      @Mika_Hakkinen: wat een prachtig ding is het ook

      Login om te reageren
      • Mika_Hakkinen zegt

        8 oktober 2015 om 23:39

        @aronn: Echt emotie.. op de achterlichten na (amerikaans) haha en het geluid, mijn hemel!

        Login om te reageren
        • E550 zegt

          9 oktober 2015 om 01:52

          @Mika_Hakkinen: dus de lichten en geluid vind je vreselijk?

          Login om te reageren
          • Mika_Hakkinen zegt

            9 oktober 2015 om 10:53

            @e550: Hahaha wat slecht van me! Geluid is prachtig natuurlijk!

            Login om te reageren
  4. w0o0dy zegt

    8 oktober 2015 om 22:50

    Ach als je 300% verkoopt tov 2 jaar geleden doe je het goed. Maar aangezien ze de productie ook flink hebben opgeschroefd is het vaste kosten plaatje flink meegegroeid.. Daar moeten ze wat aan doen dus.. Verder niets aan het handje, iets minder succes dan de bizarre ambities Is nog steeds forse groei.

    Login om te reageren
  5. Rick-dos zegt

    8 oktober 2015 om 22:51

    Login om te reageren
    • Mika_Hakkinen zegt

      8 oktober 2015 om 23:40

      @Rick-dos: Hoe doe je nou zn plaatje hier plaatsen? ja ik ben een noob

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        8 oktober 2015 om 23:49

        @Mika_Hakkinen: Maak je geen zorgen. Grootste noob hier ben ik wel. Ken alleen toevallig een trucje. ;)

        Vrij simpel alleen een beetje lastig uitleggen…

        Je opent met

        Nu maar hopen dat je te zien krijgt wat ik hierboven heb geschreven…

        Login om te reageren
        • Rick-dos zegt

          8 oktober 2015 om 23:51

          @Rick-dos: was ik al bang voor ik zal het in drie reacties uitleggen…

          begin met <img src=

          Login om te reageren
          • Rick-dos zegt

            8 oktober 2015 om 23:54

            @Rick-dos: achter het = teken plak je de url van het plaatje

            Login om te reageren
            • Rick-dos zegt

              8 oktober 2015 om 23:55

              @Rick-dos: je sluit af met dit teken >

              Als het goed is moet het dan goed gaan.

              Login om te reageren
              • Mika_Hakkinen zegt

                9 oktober 2015 om 10:54

                @Rick-dos: Mijn dank is groot! Laatst had Chris Harris een foto van ´Top gear´ op het circuit, kon het alleen niet plaatsen is dat topic, omdat ik de code niet wist. Dank!

              • Esprit_de_Flandre zegt

                9 oktober 2015 om 13:37

                @Rick-dos: Niet nodig hoor. Als je gewoon het adres van het plaatje zelf plakt, werkt het ook…

      • rs6issnel zegt

        8 oktober 2015 om 23:57

        @Mika_Hakkinen: Ctrl-C, Ctrl-V.

        Login om te reageren
  6. aronn zegt

    8 oktober 2015 om 22:55

    Zou toch doodzonde zijn

    Login om te reageren
  7. viezefreddyw zegt

    8 oktober 2015 om 23:03

    Doodzonde voor het merk Maserati. Aan de andere kant kan je de slechte verkoopcijfers verwachten. In de eerste periode ging het lekker, mede door de Quattroporte en met name de Ghibli. Allebei schitterende auto’s, mooier dan menig E-klasse, 5 serie, A6 etc. Maar prijs kwaliteitsverhouding was niet zo goed in vergelijking met de concurrenten. Een goed aangeklede Ghibli diesel gaat gewoon over de ton heen. Prijstechnisch gezien is de Ghibli te hoog geplaatst, en de ‘Duitse degelijkheid’ is voor primijum rijders onverslaanbaar. Ik merk vooral dat deze mensen liever vasthouden aan de merken als Mercedes, BMW en Audi. Lastig om daar dan tegenop te boxen.

    Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      9 oktober 2015 om 00:21

      @viezefreddyw: Verklaar me maar gek. Ik denk dat een schietende rem variant van een Ghibli zomaar een succesje kan zijn. West-Europa is immers een station/estate/break/variant/touring/avant-continent.
      Een labrador moet ook meekunnen in een powerhouse. ;-)

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        9 oktober 2015 om 06:56

        @AutomotiveDesigner: Mercedes-Benz gaat stoppen met de CLS Shooting Brake, omdat deze eigenlijk alleen in Europa verkocht werd en dat waren beperkte aantallen. Europa is lang niet meer belangrijk genoeg voor het hogere segment auto’s. Dus dat zal voor Maserati zeker niet anders zijn.

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          9 oktober 2015 om 08:48

          @granlusso:
          Dat is nou precies het probleem.
          Wat wij in Europa mooi vinden bij en aan Europese auto’s in leukere segmenten, dat is niet waar dit segment het grootste gedeelte van de omzet vandaan moet halen.
          Echter; Als MB wel een nog een R maakt, is het dan zo’n probleem om een CLS-station erin te houden? (met die R zullen ze ook wel gaan stoppen).
          Zou t jammer vinden als er geen nieuwe CLS-station komt. Kwas een haartje verwijderd van het aanschaffen van een CLS350cdi station; kapot gelopen op het feit dat vrouw-lief de FX zoveel mooier vond. Ben erg blij met de FX, maar elke keer als ik een CLS zie, denk ik toch…

          Verder geloof ik niet dat een Maserati Ghibli station (4×4 diesel), niet succesvol kan zijn in die klasse. Als ze m kloppend maken natuurlijk.

          Login om te reageren
          • viezefreddyw zegt

            9 oktober 2015 om 10:18

            @gregorius: FX, mooie keuze. Maar net als jij heb ik het ook met een CLS Shooting Brake. Mooi blauw of mooi bruin, AMG pakketje met de multispaaks velgen en een mooie lederen interieur en je hebt een prachtige wagen. Ik blijf maar kwijlen als ik naar de auto kijk van mijn werkgever, wat een ding zeg!

            Login om te reageren
  8. schellekens006 zegt

    8 oktober 2015 om 23:10

    Ik heb mijn bestelling ook even uitgesteld.

    Login om te reageren
  9. bmw507coupe zegt

    8 oktober 2015 om 23:13

    Hadden ze maar mooie auto’s moeten gaan bouwen na de quattroporte gts en granturismo..

    Login om te reageren
  10. gtwillem zegt

    8 oktober 2015 om 23:19

    Ik denk dat de connectie tussen Maserati, Ferrari en ook Alfa Romeo erg belangrijk is. Elk zijn ze in hun eigen segment vertegenwoordiger van Het Goede Italiaanse Leven. Auto’s met passie, hoge prestaties en briljante styling. Het feit dat er een Ferrariesque motor in de Giulia QV ligt werkt zoveel beter dan dat het een opgepompte Pentastar V6 is. Ook voor Maserati is het belangrijk dat die link met het merk met het steigerende paard aanwezig is. Het is sedert 2001 het USP van het merk met de drietand.

    Ferrari redt zich wel: ze bouwen auto’s waar de markt om vraagt. Bij Maserati moeten ze wel uitkijken dat ze niet een Italiaanse BMW willen gaan maken: die race verliezen ze toch altijd.

    Dus qua design moet Maserati juist weer terug naar de roots van de GranTurismo en de vorige QP. Niet wat ze tegenwoordig doen. Werkt niet.

    Maar ja, als ik CEO was van Maserati zou ik het ook niet direct weten. Ik zou de weg van Porsche en Jaguar bewandelen. Leuke modellen om je merkwaarden hoog te houden, maar voldoende modellen die ook omzet bieden. Dus een knappe Ghibli met zuinige 220pk sterke 4-pits diesel? Waarom
    niet? Zo lang je maar mooie topmodellen bouwt waaraan de instappers refereren.

    Afijn: tijd om het bijna weekend glaasje Bordeaux te doen ;-).

    Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      9 oktober 2015 om 00:37

      @gtwillem: in oa Italië heb je die lichtere versie wel gewoon! Die goedkopere uitvoering kan je daar gewoon bestellen. Maar idd als er een breder motorenaanbod zou zijn dan denk ik dat de verkoop best is een push krijgt. Waarom geen 4-cil turbo? Die hebben al snel 250-300 pk tegen woordig en zijn gelijk een stuk voordeliger. Nog belangrijker is misschien een concurrent voor de 3/4 // A4/5 C- en tegenwoordig de XE van Jaguar. Dat is denk ik een betere strategie maar ja ik ben geen directeur van de toko daar

      Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      9 oktober 2015 om 00:43

      @gtwillem:

      In de Guilia ligt nog steeds een opgepompte Pentastar made in the USA. De Mario’s en Luigi’s in Modena mogen ze alleen afmonteren.
      Niet dat daar iets mis mee is.
      Maar zoveel heeft Ferrari er dus niet mee te maken.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        9 oktober 2015 om 06:28

        @carmasterr:

        Nope .. Is een 100% Ferrari blok ..
        Dus een guilia met een jtd is in elk opzicht een betere keuze ..

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      9 oktober 2015 om 12:28

      @gtwillem: Klinkt goed, misschien de reden waarom Alfa de Gulia eerst als QV presenteert?

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        9 oktober 2015 om 12:57

        @dutchdriftking: Alfa doet dat voor de imagebuilding. Ze zijn een tijd weggeweest en moeten vol aan de bak om hun verloren klanten weer binnen te halen. En dat gaat nog een klusje worden! Dus daarom hebben ze eerst de QV getoond: als voorvechter. De auto die de M3 een bloedneus geeft in (op) de ring. Kortom: wedstrijdje wie heeft de langste.

        Login om te reageren
  11. moveyourmind zegt

    8 oktober 2015 om 23:24

    Storm in een glas water…

    Om te kunnen overleven heeft Maserati jaren terug de koers ingezet om grotere verkoopaantallen te behalen. Doelstelling voor 2015 waren 50.000 auto’s. Tot vorig jaar zat Maserati aardig op schema. In 2014 zijn er al een ruime 36.500 Maserati’s uit de fabriek gerold. Niet slecht als je je bedenkt dat dat er in 2009 nog geen 4500 waren en in de jaren daarvoor zelfs nog minder!

    Dat het nu minder voorspoedig gaat heeft niet alleen met de vraag vanuit China te maken, maar voor een nog groter deel met de dalende vraag naar sedans. De introductie van de SUV zal Maserati zonder twijfel weer een verkoopboost geven, of de puristen dat nou leuk vinden of niet.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      9 oktober 2015 om 09:37

      @moveyourmind: Maar als je bijna volledig afhankelijk bent van 1 markt (China) is dat op lange termijn sowieso gevaarlijk. Wat nu dus gebeurd.

      Login om te reageren
  12. pomoek zegt

    8 oktober 2015 om 23:45

    Het lijkt erop dat de Fiat, met uitzondering van Ferrari, moeite heeft zich aan te passen aan de vraag van de klant in de 21e eeuw. Alfa Romeo, Lancia en nu dus Maserati zijn prachtige merken die in de problemen zitten. Waarom lukt het de Italianen toch niet?

    Ikzelf reed ooit een 147 in de lease. Geweldige auto waar ik echt gek op was. Mijn vriendin rijdt nu een Guilietta. Wat een drama is dat ding. Nu is dit natuurlijk een heel persoonlijke ervaring maar ik vind het wel typerend voor de neergang van dit mooie merk.

    Login om te reageren
  13. nord zegt

    9 oktober 2015 om 00:17

    Valt allemaal wel mee… Vergeleken met die Untergang..

    Login om te reageren
  14. jaapiyo zegt

    9 oktober 2015 om 00:21

    Komt omdat de nieuwe QP en Ghibli net niet goed genoeg zijn. Het uiterlijk is goed genoeg en de motoren zijn prima, maar de Chrysler basis komt er toch een beetje te duidelijk in terug, vooral in het interieur. Is gewoon lastig om die techniek die gemaakt is om (in de VS) voor 35K verkocht te worden dan klanten proberen te verkopen voor veel meer geld. Audi heeft er ook last van in de hogere segmenten.

    Ik was zelf enorm enthousiast over de Ghibli voordat ‘ie op de markt was en vind het nog steeds een mooie auto, maar mocht ik de kohle hebben zou ik er niet voor kiezen, Alfa heeft met de Giulia QV de auto gemaakt die de Ghibli had moeten zijn met een eigen chassis en interieur…(iets kleiner mss maar soit).

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 oktober 2015 om 09:20

      @jaapiyo: ” Audi heeft er ook last van in de hogere segmenten.”
      Hoezo? Boven de TT (MQB basis) is Audi die ontwikkelaar en nemen VW, Porsche, Bentley en Lamborghini daarvan over.
      Voor de rest heb je gelijk de Ghibli staat qua interieur mijlenver van de A6, de 5 serie en zelfs de verouderde E-klasse. Een mooi exterieur is leuk, een goed interieur is belangrijk. Want naar het exterieur kijken de buren maar naar het interieur kijk je zelf.

      Login om te reageren
      • nord zegt

        9 oktober 2015 om 11:43

        @mashell: en waar sommigen naar een interieur kijken, kijken anderen weer naar een dikke plaat voor hun hoofd. Dat gelul over betere interieur is gewoon een kwestie van smaak. De ghibli en quattroporte hebben een prima interieur met veel beter (en tenminste echt) leer van Poltrona dan wat er in de Audi zit, en toevallig vind ik dat weer een stuk belangrijker en smaakvoller dan dat gekookte leervlokjes op de rol dat in de Duitse auto’s zit.

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          9 oktober 2015 om 12:51

          @nord: het is net waar je prioriteiten liggen. En voor de merken is het belangrijk te weten wat het kopend publiek vind.

          Bij BMW is het standaard leer bijna rubberachtig: het voldoet maar echt mooi is het niet: gelukkig heb je de optie voor Individual leer: qua kwaliteit en prijs dicht in de buurt van Poltrona Frau. Zelfde geld voor het Valcona leer van Audi.

          Persoonlijk vind ik de Ghibli niet op het niveau zitten van de Duitse drie. Op zich niet erg, maar het had van mij wel iets frivoler gemogen. Zoals de vorige QP: ook niet de beste, maar het zag er wel gaaf uit!

          Login om te reageren
          • nord zegt

            9 oktober 2015 om 15:36

            @gtwillem: valcona is gewoon fake. En logisch want de Duitsers willen dat het geen kruipend geluid maakt, minder stinkt, makkelijker afwasbaar etc etc. Het is gemalen en gecultiveerde leer. Niks meer niks minder.

            Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        9 oktober 2015 om 13:27

        @mashell: geloof je nou nog steeds dat Audi een ideologische keuze maakt om een FWD basis neer te zetten voor al die grotere/dikkere modellen muv de R8? Die platforms worden wellicht niet letterlijk gedeeld met VW, maar de reden dat ze FWD zijn is zodat ze alsnog kosten kunnen delen met moedertje VW door techniek te delen. Tevens is de gemiddelde motor/bak in de Nederlandse A4/A6 ook afkomstig van VW.

        Als je de verkoopcijfers van de Duitse 2.5 wat nauwkeuriger bekijkt (voorbij gaande aan de vrij dicht bij elkaar liggende absolute aantallen) zie je dan ook dat Audi in de hogere segmenten nog altijd flink minder doet dan BMW maar ook dan Mercedes. De marketing werkt vooral goed om A3-tjes te verkopen aan mensen die wat extra willen betalen voor hun Golf.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          9 oktober 2015 om 13:50

          @jaapiyo: Ja natuurlijk geloof ik dat Audi bewust ook voor de grotere modellen op FWD zet. Eigenlijk is iedereen er al wel overtuigd dat voor normale auto ’s FWD superieur is. Eigenlijk heeft RWD alleen nog een plaats bij sportwagens en bij sloepen voor zeer conservatieve mensen. En zefls bij sportwagens is de trend meer naar AWD dan RWD. Natuurlijk worden er kosten gedeeld op onbelangrijke onderdelen die het karakter van een auto niet bepalen (een gewone benzine of dieselmotor bepaalt niet het karakter van de auto). In Duitsland verkocht Audi meer verouderde A4s dan nieuwe C klasses of 3 series. De conservatieve klant in het hogere segment zal in de toekomst ook moderner worden. Daarom zet BMW nu ook op de lagere klassen FWD in. Over een paar generaties is ook de 5 serie gewoon FWD.

          Login om te reageren
          • jaapiyo zegt

            9 oktober 2015 om 14:05

            @mashell: “Eigenlijk is iedereen er al wel overtuigd dat voor normale auto ‘s FWD superieur is.”

            Nou ja, iedereen behalve BMW, Mercedes, Jaguar, Cadillac, Maserati, Ferrari, Rolls Royce, Lexus, Infiniti, Porsche en Alfa Romeo dan…

            Login om te reageren
  15. aadr zegt

    9 oktober 2015 om 02:02

    Die Marchionne moet gewoon moven, kansloze lul, maakt alles kapot.

    Login om te reageren
  16. fit4fun zegt

    9 oktober 2015 om 10:11

    Erg jammer, ik vind de huidige Quattroporte (bijvoorbeeld in donkerblauw) een zeer mooie auto. Alleen zie ik ze vrijwel niet rijden…
    Ghibli vind ik meer iets voor de lease markt, maar altijd nog tig keer interessanter dan zeg een 5 serie

    Login om te reageren
  17. aamvoort zegt

    9 oktober 2015 om 10:11

    Behalve in Amerika, noteerde FCA vorige maand ook weer eens overtuigende verkoopcijfers op de belangrijke Italiaanse thuismarkt. Er werden door de groep uit Turijn 37.037 auto’s verkocht op het schiereiland, wat goed is voor een 20,39% en een marktaandeel op jaarbasis van 28,5%
    Maserati beleefde een behoorlijk goede maand en verkocht 136 auto’s ( 41,67%). Maar liefst 119 Ghibli’s werden op kenteken gezet. Bron: autoedizione 081015

    Login om te reageren
  18. nick007 zegt

    9 oktober 2015 om 11:05

    M.i. inderdaad niet dermate een probleem: de capaciteit van de fabriek kan dus meer aan, maar de doelstellingen worden wel gehaald.
    Ik zie hier vanzelfsprekend ook heel veel een verwijzing naar de duitse drievuldigheid… Maserati mikt natuurlijk ook naar die doelgroep, meer bepaald naar de hoger gepositioneerde modellen van die merken. Het grote verschil is wel – en ik spreek uit ervaring: rij nu sinds twee jaar ook met een Ghibli (benzine) en heb voor mijn mensen o.a. Mercedes E en BMW 5 – dat de doelgroep vooral ‘iets anders’ wil dan die duitse massaproducten en in heel wat gevallen een pak sportiever rijdt. Maserati biedt hier een perfect product: een zakelijke sportsedan (niet een sportieve zakensedan) en kwalitatieve* exclusiviteit (en dat mag, correctie ‘moet’ enkele duizenden euro’s meer kosten). De wagens rijden een pak sportiever (ben ook reeds op circuit geweest) en nu in een andere wagen stappen is simpelweg ‘saai’. Het interieur vind ik persoonlijk (!) ook super: vrij sober met de nodige luxe materialen. Heel wat anders dan de overdaad aan knoppen die het geheel druk en minder elegant maken. Tekortkoming is misschien wel het minder verfijnde GPS-systeem (het enige echte onderdeel van Chrysler). Er zijn ook minder hoogtechnologische hoogstandjes (hoewel sinds kort bv. wel de adaptieve cruise-controle beschikbaar is) maar dat stoort me, opnieuw persoonlijk, niet. Ik hoor bij andere Maserati-rijders (die veelal ook van een duitse wagen overstapten) precies hetzelfde.
    Wat wel heel wat mensen tegen houdt is dat heel wat mensen denken dat die wagen een fortuin kost (en dus super verbaasd zijn als ze de prijs horen), maar vooral het feit dat ze in veel gevallen veel verder moeten om een merk-garage te vinden. Als ik me niet vergis zijn er in België een viertal verdelers. Vergelijk dit met andere merken…
    Als afsluiter: kwaliteit… Ik wil niet afgeven op andere merken, je moet altijd wel wat geluk hebben, maar ik lees veel te veel hoe goed de Duitse merken wel zijn en hoe onbetrouwbaar zo’n Italiaan wel is… In twee jaar (50.000 km, inderdaad niet dermate veel) enkel een probleem met de (optionele) woofer die bij luid volume meetrilde. Was een algemeen probleem bij de eerste modellen en heel vlot opgelost. Ter vergelijking met andere wagens die ik voor mijn werknemers kocht: de laatste Mercedes E break ( 4 maanden en 9.000 km: na drie maal te zijn binnen geweest, volledig nieuwe binnenbekleding dak wegens ‘niet te vinden rammel’. De bmw (2 jaar 8 maanden – 160.000 km): nieuw gps-scherm en twee maal checken / vervangen controlelampjes. Die wagen verbruikt trouwens een liter olie per 3.000 km. Lijkt me uitzonderlijk maar toch: de wagen rijdt zowat 70% op autosnelweg en de chauffeur is bijzonder kalm (hij doet bv. 80.000 km met zijn banden, ikzelf 10.000). En van de beemers kan ik veel vertellen, zoals bv. twee vrienden die bijzonder tevreden waren over de kwaliteit: nooit iets mis met de wagen, tot ze onbewust onder elkaar begonnen verder te vertellen :-).
    Om ook positief te eindigen: tot op vandaag ben ik super tevreden over mijn Ghibli en hoop dat Maserati er over een jaar of twee de V8 zal in voorstellen…

    Login om te reageren
  19. spiderman zegt

    9 oktober 2015 om 12:56

    Om recordverkopen te blijven realiseren moet je continu zicht hebben op marktontwikkelingen en bovendien voortdurend vernieuwen. Bofkonten die een keer een Ghibli diesel leasen als alternatief voor de eeuwige Duitser willen drie jaar later weer iets anders. En dat het met China minder moest worden zagen veel analisten ook wel aankomen.
    Maar wie weet kan Maserati die vrijgekomen capaciteit benutten om allemaal Alfa Giulia’s te bouwen. Die auto moet voor Fiat immers een verkoopsucces worden. Dat vraagt een wat voordeliger reeks varianten dan alleen een QV van 108 mille…

    Login om te reageren
  20. Esprit_de_Flandre zegt

    9 oktober 2015 om 13:40

    Ah, eens die SUV er is verdubbelt de verkoop…

    Login om te reageren
  21. snoek zegt

    17 oktober 2015 om 11:00

    Ik rij nu de derde maserati eerst een QP duo select tot 220.000 km geen problemen, tweede een QP zf bak tot 202.000 km geen problemen, nu een GT met 95000 km geen problemen. Dat is ook niet het probleem. Deze auto’s zijn kwalitatief goed en wellicht in onderhoud nog voordeliger dan een Duitse supercar. Het probleem is dat een totaal nieuw segment klanten wordt aangeboord. Deze zakelijke rijders rekenen iets meer dan de traditionele maserati koper die vaak nog een ferrari en/of bentley in de garage heeft staan.
    Vanwege de vele km’s die ik rijd wilde ik mijn GT inruilen op een Ghibli Diesel. De inruilprijs bij Louwman was 30.000 euro onder de verkoopprijs die Louwman normaal hanteert voor een ongeveer gelijke auto met gelijke km stand. Tja, dat gaat uiteindelijk niet goed.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North