• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zeldzame spot: Porsche 904 Carrera GTS

Auteur: robbie, gepost 20 februari 2013 om 20:17 – 45 Reacties

Porsche 904 Carrera GTS gespot


Van deze bijzondere Porsche zijn slechts iets meer dan 100 exemplaren gebouwd en de viercilinder die achterin te vinden is levert zo’n 180 pk. Niet slecht voor een auto uit de jaren ’60.

In de periode 1964-1965 heeft Porsche in totaal zo’n 104 exemplaren van deze auto gemaakt. Waarom? Omdat er minimaal 100 exemplaren voor straatgebruik moesten worden gemaakt voordat ze ermee mochten racen. Om gewicht te besparen is de body gemaakt van glasvezel.

Oorspronkelijk wilde Porsche deze auto ‘904’ noemen, maar dat mocht niet (net zoals de 911 geen 901 mocht heten) en dus werd er maar het label Carrera GTS opgeplakt. Naast de versie met 2.0-liter viercilinder bouwde Porsche ook nog 20 stuks met zescilinder en zelfs enkele exemplaren met een achtcilinder.

Alle foto’s van deze schoonheid, in combinatie met de nieuwe Porsche Cayman, kan je bekijken op Autojunk!

Ook interessant!

  • Porsche 992 GTS rijtest video
    Porsche 992 GTS rijtest video
  • 3x een zeldzame Porsche occasion
  • Voitures Extravert quintessenza RS
    Elektrische Carrera RS uit Nederland is krankzinnig duur
  • Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet America is snaarstrak
    Porsche 911 Carrera GTS America laat je roeren

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

904, carrera-gts, Gespot, Klassiekers, Porsche

Vorig bericht: « Volkswagen e-Golf: Helemaal elektrisch
Volgend bericht: Mercedes C63 AMG Coupe BS met rode schoentjes »

Lees Interacties

Reacties

  1. rotjeknor zegt

    20 februari 2013 om 20:21

    Das een mooi exemplaartje! En een spot die waarschijnlijk goed gaat scoren!

    Login om te reageren
  2. alcantara zegt

    20 februari 2013 om 20:23

    Waarom zat deze Porsche niet in NFS: Porsche unleashed? Want dan had ik hem wel gekend, ik ben verkeerd voorgelicht door EA!

    Login om te reageren
    • screamer zegt

      20 februari 2013 om 20:33

      @alcantara: preices!
      Hoogste tijd voor een nieuwe versie van NFS Porsche Unleashed, maar nu incl deze 904 en de wat nieuwere modellen (ook de 918 graag!)

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        20 februari 2013 om 20:38

        @screamer: Bedoel je precies of priceless? Laat die remake maar zitten btw, dat pakt altijd verkeerd uit. Vergane Glorie moet je met rust laten.

        Login om te reageren
      • SJ zegt

        21 februari 2013 om 11:22

        @screamer: Prima idee, maar niet meer door de heren van NFS. Dan rijd je straks in een 356 Speedster met oneindige nitro die even hard de bocht door drift (inderdaad, alleen zijwaarts) als een 997 GT2.

        Login om te reageren
    • ckaka zegt

      20 februari 2013 om 20:48

      @alcantara: boeiend…

      Login om te reageren
    • HDM zegt

      20 februari 2013 om 20:54

      @alcantara: legendarisch spel, vind het persoonlijk de beste (en ook laatste goede) van de ware NFS serie.

      Maar idd, sommige auto’s zaten er niet in, of zaten alleen in de Pleestation versie, zoals deze de 968 en 917.

      Login om te reageren
  3. Nv zegt

    20 februari 2013 om 20:32

    Wauw een porsche die porsche niet heeft uitgemolken!

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      20 februari 2013 om 20:41

      @Nv: Wat een onzinnige reactie.
      Porsche is een autofabrikant die winst wil draaien, ze zijn er niet om unieke eenmalige kunst neer te zetten. En gezien hun verkoopcijfers doen ze het met verkopen niet onaardig.

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        20 februari 2013 om 21:13

        @bofkont: daar komt bij dat Porsche gemiddeld $36.000 winst maakt per verkochte auto. Dat is ook niet misselijk.

        Login om te reageren
        • StijnB zegt

          21 februari 2013 om 09:09

          @str8six:
          Maar die wist kwam niet louter van de verkoop van wagens, maar ook meerwaarden op aandelen, verkoop van merchandising,… Het is dus niet zo dat Porsche zijn wagens met gemiddeld 36.000 euro wist verkoopt…

          Login om te reageren
          • str8six zegt

            21 februari 2013 om 11:31

            @StijnB: O, dat wist ik niet..

            Login om te reageren
  4. sebasjuhh zegt

    20 februari 2013 om 20:33

    Prachtig!! Interessant ook, een body van glasvezel.

    Login om te reageren
  5. rufctr01 zegt

    20 februari 2013 om 20:35

    Nog nooit in het echt gezien!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      20 februari 2013 om 20:38

      @rufctr01:
      Dan raad ik je aan eens bij historische races als de Le Mans Classic te gaan kijken.

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        20 februari 2013 om 20:51

        @jrk68: ga ik zeker eens doen!

        Login om te reageren
      • lemans96 zegt

        20 februari 2013 om 21:11

        @jrk68: Of Spa Classic: http://www.spa-classic.com/ is wat dichterbij, ook qua datum. Voor Le Mans Classic moet je nog even een jaartje verder wachten. ;-)

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          20 februari 2013 om 21:16

          @lemans96:
          Goeie tip, thanx.

          Login om te reageren
          • lemans96 zegt

            20 februari 2013 om 21:32

            @jrk68: Le Mans Classic is uiteraard nog mooier, maar helaas maar eens in de twee jaar. Wel ‘ns geweest? Echt een TE GEK evenement. Zeker een keer doen.
            Maar eind Mei ben ik mooi weer op Spa te vinden. ;-)

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              20 februari 2013 om 21:45

              @lemans96:
              Le Mans Classic heb ik vorig jaar op de buis gekeken.
              Van die Spa Classic had ik eerlijk gezegd nog niet gehoord, dus je link even gechecked.
              Wel heel schappelijke entree prijzen, zeker voor Spa. Dus daar ga ik denk ik ook maar een weekendje van maken.

              Login om te reageren
            • loekie125 zegt

              20 februari 2013 om 22:41

              @lemans96: Lijkt me een goed idee. Ben erg benieuwd naar alle klassiekers. Ik ben ook te vinden op Classic Spa iig :)

              Login om te reageren
              • StijnB zegt

                21 februari 2013 om 09:11

                @loekie125:
                +1 Ben de voorbije twee edities ook geweest. En Spa Classic is voorlopig wat kleinschaliger als Le Mans Classic maar tegelijk ook breder, dus ook Group C en F1-wagens…

              • lemans96 zegt

                21 februari 2013 om 10:55

                @StijnB: Om alvast even ‘voor te genieten’, hier een uitgebreide foto-impressie van Spa Classic vorig jaar: http://www.sportscardigest.com/spa-classic-2012-picture-gallery/
                Eén van de fijne bijkomstigheden van deze evenementen, is dat je overal dichtbij kunt komen. Praatje maken met grootheden van vroegah, je blote scheenbeen aan een uitlaat branden(…) en monteurs van alles kunt vragen. De paddocks zijn gewoon lekker toegankelijk en de meeste sleutelaars en rijders barsten van de passie voor hun ‘hobby’ en praten honderduit zodra je ze een vraag stelt. Heerlijk.

              • StijnB zegt

                21 februari 2013 om 13:24

                @lemans96:
                Echt gaaf hé!

                Mijn foto’s van 2012: http://s490.beta.photobucket.com/user/Godspeed993/library/Spa%20Classic%202012/?fromLegacy=true#/user/Godspeed993/library/Spa%20Classic%202012?fromLegacy=true&_suid=136144931112208591420027563565
                en 2011
                http://s490.beta.photobucket.com/user/Godspeed993/library/#/user/Godspeed993/library/Spa%20Classic%202011?&_suid=136144938228803549270235578031

              • lemans96 zegt

                22 februari 2013 om 16:23

                @StijnB: Wauw, mooie platen hoor! Een McLaren F1, die BMW M1 Art Car en dan ook nog Moby Dick… Heell gaaf. ;-)

              • StijnB zegt

                22 februari 2013 om 17:13

                @lemans96:
                Thx! Die M1 is geen echte artcar maar toch bijzonder, nam in deze vorm deel aan de 24 Uren van Le Mans in 1980 en de kaart van Frankrijk die op het koetswerk is aangebracht toont alle (toenmalige) BMW-dealers in Frankrijk.

  6. littleturbo96 zegt

    20 februari 2013 om 20:38

    Prachtige auto! En 180 pk in een auto die ongeveer net zoveel weegt als een badkuip, en dat uit de jaren ’60, is niet niks. Voor mij trouwens een van de mooiste Porsches ooit.

    Login om te reageren
  7. p924 zegt

    20 februari 2013 om 20:42

    Ook nieuw verkrijgbaar als replica:
    http://www.chuckbeck904.com/

    Login om te reageren
  8. justaminifan zegt

    20 februari 2013 om 20:46

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  9. MartijnGizmo zegt

    20 februari 2013 om 20:55

    Op het briefje met specs achter de voorruit stond een 8-cilinder boxer vermeld, wat dit tot een nóg zeldzamere 904/8 maakt, met de motor uit een 804. :)

    Login om te reageren
  10. JaxDryke zegt

    20 februari 2013 om 21:01

    Nou, dan weten we meteen waar de Porsche 918 Spyder op gebaseerd is :)

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      20 februari 2013 om 21:33

      @JaxDryke: Eeh, oh ja? Ik zie geen overeenkomsten tussen die twee…

      Login om te reageren
      • JaxDryke zegt

        20 februari 2013 om 23:07

        @lemans96: Bij specsavers zijn de brillen in de aanbieding

        Login om te reageren
        • lemans96 zegt

          21 februari 2013 om 10:59

          @JaxDryke: Loze opmerking. Nogmaals, waar zie jij hier overeenkomsten dan? Porsche geeft zelf aan dat deze auto meer in het verlengde ligt van de 917.
          Als er al een auto overeenkomsten zou vertonen met deze 904 8-pitter dan zou dat de evt. nieuwe middenmotor Porsche zijn, waar ze ook een boxer 8 in willen stoppen…

          Login om te reageren
  11. MARS zegt

    20 februari 2013 om 21:01

    Rijd er ook regelmatig 1 op Assen (vijverbergtrofee)!

    Login om te reageren
  12. norge zegt

    20 februari 2013 om 21:51

    Functie geeft vorm blijft de mooiste auto’s opleveren, nou ja , gaf de mooiste auto’s…

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      20 februari 2013 om 22:41

      @norge:

      Niet altijd

      niet altijd.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        20 februari 2013 om 22:44

        @Hupke: Uitzondering bevestigd….

        Login om te reageren
  13. v12biturbo zegt

    20 februari 2013 om 22:33

    mooi voor op het circuit niet voor op straat.

    Login om te reageren
  14. mcpeek zegt

    20 februari 2013 om 22:38

    Zijn hier ook hi-res afbeeldingen van beschikbaar?

    Login om te reageren
  15. Hupke zegt

    20 februari 2013 om 22:40

    Prachtig ding, als de boxster hier maar op had geleken…
    Gelukkig is er een coachbuilder die dat aanbied.

    Login om te reageren
  16. rino zegt

    21 februari 2013 om 04:04

    Prachtige Porsche dit. Vorige S6H editie een mooie recreatie gefotografeerd. Als ik het juist heb is de wagen door Ed Poland gebouwd en ligt er een 1965 tweeliter 911 blok in. Via de link vind je de foto terug die ik op Spa nam
    http://www.fstopsandpitstops.blogspot.be/2012/11/spa-six-hours-diverse.html

    Login om te reageren
  17. Arnoud zegt

    21 februari 2013 om 04:46

    Met de naar verluid de meest complexe 4 cilinder motor ooit.

    Qua prestaties goed vergelijkbaar met de Dino 246 GTS. Maar doe mij dan deze Porsche maar. Stukken mooier.

    Login om te reageren
  18. carsandmore zegt

    21 februari 2013 om 05:04

    Dit is een zeer mooie porsche.
    1000x beter dan een panamera en een cayenne

    Login om te reageren
  19. desjonnies zegt

    21 februari 2013 om 10:53

    Staat een leuk artikel in RTL Grandprix over de re-creatie van vijf van deze 904/6’en
    Ligt een ouderwetse zes cilinder blaf-boxer in uit de 911, de 8-cilinder boxer scheen de onhebbelijke eigenschap te hebben zijn eigen vliegwielen te consumeren.
    En dat was een F1 motor, die 8-cilinder.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North