Volkswagen geeft de Tiguan GTI-power!

Auteur: , 43 Reacties

Geen obscuur tuningspul, gewoon nieuwe topmotoren in het gamma.

Vandaag is door Volkswagen gecommuniceerd dat de Tiguan (rijtest) nieuwe motoren krijgt die er qua power een flinke schep bovenop doen. Hoe relevant dat is voor de Nederlandse markt is discutabel want Nederlanders hartje instappers, maar voor de dealers is het leuk dat ze de Tiguan met extra power in de showroom kunnen zetten.

Allereerst de beurt aan de benzineversie. Deze krijgt vanaf nu de 2.0 TSI uit de Golf GTI en levert 220 pk en 350 Nm, beschikbaar tussen 1.500 en 4.000 tpm. Het dingt raast ermee in 6,5 tellen naar 100 km/u en de topsnelheid bedraagt een nette 220 km/u. Hij komt standaard met een 7-traps DSG en 4Motion AWD.

Door naar de zelfontbrander. De 2.0 TDI is goed voor 240 pk en 500 Nm. De standaardsprint duurt net zo lang als bij de benzineversie, maar de top ligt met 228 km/u een klapje hoger. Ook hier een 7-traps DSG en 4Motion en dat alles bij en gemiddeld verbruik van 6,4 l/100 km.

Vooralsnog komen beide versies naar Nederland, prijskaartjes zijn helaas nog niet bekend.



43 reacties

Ziet er dik uit en dan ook nog en lekkere motor erin!
Echt een serieus geslaagde auto, knap gedaan. Vond de vorige echt stukken minder geslaagd.
Wat een mooi ding is het eigenlijk.. Een verademing ten opzichte van zijn voorganger.
Netjes, komt er ook een GTI logo aan de achterkant?
@rachid: Verwacht ik niet, op de afbeelding zie je een R-Line, dat is al een mooi aangeklede uitvoering (van elke VW) een GTI badge op een dergelijke auto past in mijn ogen ook niet. Die badge behoort toe aan de “hot hatches” (Polo / Golf)
Ik vind hem gaaf. Misschien wel de opvolger van mijn passat.
Golf xl GTI
De voorkant van de auto lijkt nu precies op de -_- emoticon
De wagen is helaas nogal duur. Ik zag hier (in Duitslnd) laatst een nieuwe Ttiguan 190pk diesel bij de dealer staan met wat opties (gewoon de gangbare; leder, navigatie, panoramadak, etc) en dat moest maar liefst 60k kosten. Redelijk absurd voor een Tiguan. En dan kan vanaf nu dus nog wat duurder.
@mashell: ach tegenwoordig kost de Kia Sportage ook 40-45k voor een beetje gangbaar ding … Alles word duurder, maar de kwaliteit gaat ook omhoog
@timd: Kwaliteit waarvan? Niet mijn bankrekening in ieder geval.
@timd: Nee hoor; kwaliteit (lees: duurzaamheid en betrouwbaarheid) van elektronica is juist afgenomen de afgelopen 20 jaar. Verbeterde productieprocessen hebben tot een ‘barely enough’ cultuur geleid waarbij de producent elke cent probeert uit te sparen die maar kan om ze de marge te maximaliseren. Resultaat: telefoons, laptops, DVD spelers en met name overige electronica, maar ook gebruiksobjecten als stofzuigers, staafmixers, elektrische tandenborstels die net zo duur zijn als vroeger, maar veel sneller stuk gaan. Meestal vlak na het verlopen van de garantie-periode. Goed voor de omzet, slecht voor de consument !
Dikke bak hoor.
Als ze er nou een soort R model van maken.
En ook een 6 cilinder er in doen net zoals audi, bij hun SQ5
@bmwm3gtr: referentie klopt qua grootte, maar qua mogelijke motoren is de RS Q3 de betere referentie, met de lekkere vijfcilinder van de RS3/TTRS… Zal niet gebeuren :)
@bmwm3gtr: En dan?
Je gaat hem dan natuurlijk kopen voor 80,000 euro en je koopt geen BMW M3.
@bmwm3gtr: Een R model stond op de planning, Tiguan Coupe R, maar dat was wel voor dieselgate.
Nice hoor een verbruik van minder dan 1:15 voor zo’n grote bak, doet het beter dan de 1:11 van de Golf VII GTI van mijn broer iig. Allemaal kopen zeg ik!
@alcantara: een sportmodel kopen van meer dan 200pk en dan klagen over het verbruik, het zal aan mij liggen zeker maar in dit geval was een prius beter geweest voor uw broer
@leeno: Als geld geen rol zou spelen kocht hij sowieso geen Golf.
Tiguan gtd! Over een paar jaar pik ik hem wel op vanuit Duitsland, lijkt me fantastisch rijden
Opgehoogde Golf
Ze doen hun best bij VW, maar ze kunnen mijn hart niet meer bekoren. Ik ben er wel een beetje klaar mee. Zogenaamd degelijk etc. Als je het mij vraagt veel te duur voor wat je krijgt.
Deze Tiguan vind ik toch wel erg mooi hoor! Had ik mezelf voor de facelift nog nooit horen zeggen
Wie wil er nu geen schraapveren-2.0 TSI of 2.0 sjoemeldiesel combineren met de DSG-dokter bak? Als je ze lief aankijkt kan je er nog een lekker ruime distributieketting bij krijgen ook!
@mout: 10 op 10 voor de originele reactie, schraapveren zijn aangepast bij de nieuwe motoren, ze hebben indirecte injectie in het inlaattraject tegen koolaanslag en de meeste motoren hebben een riem buiten de 1.8 en 2.0tsi. En als de eigenaren met een zogenaamde olieverbruiker gewoon met de motor reed zoals het moet en niet om zo weinig mogelijk te verbruiken dan was er geen koolaanslag en geen olieverbruik. Men koopt een motor van 200pk of meer en dan gaat men gelijk een bomma rijden, dan vraag je erom. Gr
@leeno: ze krijgen dit soort opmerkingen omdat ze hun krediet bij de autokenner hebben verspilt;)
@leeno: dus eigenlijk bevestig je het bericht er boven, dat de 2.0 tsi een ketting heeft.
Ik moest even 2 keer kijken, maar op het stuur zit een VW logo. Ik dacht dat het de binnenkant van de Seat Ateca was
Dat diesel blok lijkt me prettig, maar de verpakking eromheen kan me weinig boeien.
Ik moet het VW nageven, de nieuwe modellen zijn wel mooi. De Passat is een erg chique verschijning geworden, de CC doet daar nog een schepje bovenop en de Teramont die jullie gisteren lieten zien is ook een fraaie auto.

De Tiguan is een stuk vooruit gegaan ten opzichte van zijn voorganger. Wat stoerder, de oude was een beetje te soft naar mijn mening.

Qua uiterlijk en interieurs schuift VW nu wel heel dicht tegen Audi aan, maar dat komt misschien omdat ik de meerwaarde van de gadgets die Audi extra heeft niet zo zie.
Ziet er serieus dik uit.
De achterkant van zo een nieuwe Tiguan is in het echt wel serieus lelijk, zo mocht ik laatst aanschouwen.
Alleen jammer dat je bij de top motorisering i.c.m. R-Line van die nep uitlaten a la Passat krijgt en het uitlaatje naar beneden steekt.
Ik vind het dashboard er nog steeds uit zien alsof je in een bestelbus zit.
@inbedrijf: de Transorter is mooi hè van binnen
240 pk en 500 nm uit dat 2 liter dieselblokje. Das best wel lekker heur.
Ik vind die top snelheid wat aan de lage kant. Ooit een s40 t-4 gehad met 4 traps automaat. Nou zou de teller wel wat afwijken maar 255km’h met 4 man er in op de teller was haalbaar. Auto had toen ongeveer 235pk.
@kennone: Of er nu 1 man of 50 man inzitten; maakt niks uit voor de topsnelheid.
Jaja hier word ik dus behoorlijk opgewonden van……
De R-line versies van de vorige generatie waren al best wel lekker, maar het wordt steeds beter.
Steeds duurder ook, dat dan weer wel.
Ziet er stuk beter uit dan z’n voorganger.
Mooie auto! En dit van toch geen echte VW liefhebber.
240pk TDI ? met DSG-7 4motion zie ik wel zitten.
Waarom hebben ze deze nog steeds niet in de Golf gelepeld …

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).