• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen geeft Golf 7-traps DSG [updated]

Auteur: autoblogger, gepost 21 december 2007 om 09:57 – 23 Reacties

VW DSG

Zoals reeds eerder besproken komt Volkswagen met een introductie van de zeventraps DSG-versnellingsbak. De huidige zesbak met de dubbele koppeling heeft Volkswagen veel publiciteit opgeleverd (zowel positief als negatief) maar ze gaan nu weer een stap verder. De nieuwe DSG-transmissie met zeven versnellingen zal niet debuteren in een vrachtwagen, maar gewoon in een Golf en Golf Plus…

UPDATE: Voor de Golf, Golf Plus, CrossGolf, Golf Variant en Jetta zijn per donderdag 20 december 2007 de 1.4 TSI 90 kW/122 pk en de 1.9 TDI 77 kW/105 pk bestelbaar met 7-DSG! De brandstofbesparing is wel interessant te noemen, de motor levert in vergelijking met de vorige editie zo’n 0,7 Liter winst per 100km op. Daarnaast is de 7-DSG kleiner en lichter dan de 6-DSG, heeft droge koppelingen en schakelt nog sneller (via motorauthority).

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

golf, transmissie, Volkswagen

Vorig bericht: « BMW X3 Hartge Hunter
Volgend bericht: Spyker ontvangt miljoenen van Snoras »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pannekoek zegt

    21 december 2007 om 10:11

    Jajaja, + een draaicirkel van 7 meter meer.. :|

    Login om te reageren
  2. sus zegt

    21 december 2007 om 10:44

    Dat is wel een leuke versnellingsbak iig.
    Spijtig genoeg ben ik niet zo een vw-fan maar voor zo een dingen ben ik altijd te vinden.

    @pannekoek: waarom zou hierdoor de draaicirkel vergroten ?
    Als ik het me voorstel kan er enkel meer ruimte nodig zijn voor de koppeling en misschien iets meer voor een stel tandwielen meer.
    Maar vij vw zit die zooi allemaal in lijn dus kan het mijns inziens niet veel veranderen aan de draaicirkel.

    Login om te reageren
  3. Stephan zegt

    21 december 2007 om 10:59

    @ Sus

    Je motorblok ligt er dwars in he. Daarom hebben auto’s met een V6 en voorwielanadrijving ook altijd een enorme draaicirkel.

    Login om te reageren
  4. Jan C. zegt

    21 december 2007 om 11:10

    zucht, wat een onkunde weer.

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    21 december 2007 om 11:19

    Opvallend dat de nieuwe DSG in de wat zwakkere modellen debuteert. Kan deze (nog) niet veel koppel aan ofzo?

    Login om te reageren
  6. Jan C. zegt

    21 december 2007 om 11:35

    @mashell: ik denk dat men dat doet zodat die 1.4 zuinig is, maar toch nog redelijk snel blijft.

    Login om te reageren
  7. tdj zegt

    21 december 2007 om 11:39

    @mashell: In de veyron ligt ook een dsg bak! (wel een speciaal gemaakte)

    Login om te reageren
  8. FabianVTR16V zegt

    21 december 2007 om 12:15

    De huidige DSG bak is al een fijne automaat dus het zal alleen maar beter worden denk ik zo !!
    Ben ook benieuwd of deze bak meer koppel zal kunnen gaan verwerken dan de huidige ?!
    Maar aangezien ze eerst debuteren in de “zwakke” broeders zullen ze daar nog aan werken !!
    Alhoewel een 3.2 V(R)6 niet heel veel meer koppel heeft als de 1.9 TDI motoren

    Login om te reageren
  9. hylke b zegt

    21 december 2007 om 12:51

    Bericht van importeur:

    Voor de Golf, Golf Plus, CrossGolf, Golf Variant en Jetta zijn per donderdag 20 december 2007 de 1.4 TSI 90 kW/122 pk en de 1.9 TDI 77 kW/105 pk bestelbaar met 7-DSG!

    Deze 7-DSG is kleiner en lichter dan de 6-DSG, heeft droge koppelingen, is gunstig in verbruik en schakelt nog sneller.

    Vanwege de gunstigere labelling is de consumentenprijs van de 1.9 TDI 77 kW/105 pk 7-DSG gelijk aan die van de 6-DSG, echter de prijs vòòr belastingen wijzigt wel. De consumentenprijs van de 1.4 TSI 90 kW/122 pk 7-DSG is gunstiger of gelijk aan de 1.6 75 kW/102 pk 6-automaat. Daarom is de 1.6 75 kW/102 pk 6-automaat niet meer bestelbaar.

    De meerprijs van de automaat is zo’n 3000 euro.

    De golf met de 122pk 1,4tsi motor heeft met de nieuwe DSG7 200nm koppel bij 1500 t/min.

    Login om te reageren
  10. autoblogger zegt

    21 december 2007 om 13:24

    @hylke b: thanks, heb het bericht aangepast!

    Login om te reageren
  11. CasperH zegt

    21 december 2007 om 13:57

    Ik ben benieuwd, meer is niet altijd beter. Zo heb ik eens een tijdje in een A4 avant gereden met een 2,5 tdi met handbak (zes versnellingen). In de stad werd je daar stapel dol van, omdat je verschrikkelijk vaak moest schakelen. Natuurlijk, de DSG kun je als automaat rijden, maar het wordt wel onrustiger als je pech hebt.

    Desondanks erg benieuwd naar deze bak, ff mijn zussie bellen of ze een proefritje kan regelen.

    Login om te reageren
  12. rider zegt

    21 december 2007 om 14:04

    nog sneller schakelen? ik zou wel eens willen weten welke tijd ze meten bij het schakelen.

    Login om te reageren
  13. Heyhuub zegt

    21 december 2007 om 15:14

    @ Casper

    In de stad moet je altijd veel schakelen met een handbak, maakt niet uit wat voor auto. Weet niet wat je hier nu mee bedoeld.

    De DSG bak zet je gewoon in D en gaan, gewoon een vervanger van de conventionele automaat.

    Login om te reageren
  14. RScosworth zegt

    21 december 2007 om 15:46

    @ Casper
    Bij redelijk wat benzine-motoren met een (korte) 6-bak is het aardig fijn rijden in de stad aangezien je alleen de 2e, 4e en 6e versnelling kan gebruiken. Die 2,5tdi die jij gereden hebt zou dat dan toch helemaal moeten kunnen aangezien die een berg koppel heeft?

    Login om te reageren
  15. CasperH zegt

    21 december 2007 om 17:30

    @ heyhuub / RScosworth

    Kan het ook niet goed uitleggen, maar de eerste twee versnellingen zaten heel kort op elkaar, wat in combinatie met het koppel / vermogen heel zenuwachtig werkte. De twee was echter weer heel lang, waardoor je hem eigenlijk net niet over kon slaan om direct naar de drie te gaan.

    Moeilijk uit te leggen, maar het werkte niet lekker. Misschien ook wel puur een issue bij deze combi van bak / motor of misschien zelfs wel een individueel geval, maar ik vond het niet fijn rijden. Wat ik dus hoop is dat deze DSG bak niet te onrustig wordt doordat de versnellingen heel kort op elkaar zitten. Maar nogmaals: misschien is mijn angst wel volledig ongegrond, mede ook doordat je deze bak voornamelijk als automaat zult gebruiken.

    Login om te reageren
  16. rdi zegt

    21 december 2007 om 18:14

    de eerste dsg-7’s debuteren met lage-koppelmotoren, voor de sterkere diesels is het nog even wachten.

    Login om te reageren
  17. RScosworth zegt

    21 december 2007 om 18:26

    @ Casper
    Ik snap je verhaal, maar die eerste versnelling kun je bij de grotere motoren gewoon overslaan toch? Er zijn overigens heel veel auto’s die van 1 naar 2 erg onrustig reageren waarbij het vertrekken in 2 goed te doen is. ;)

    Login om te reageren
  18. Petor zegt

    21 december 2007 om 19:29

    Goed bezig @vw.

    Login om te reageren
  19. Emmanuel zegt

    22 december 2007 om 02:43

    Voor zover ik weet kan de 7traps DSG bak slechts een koppel aan tot 250Nm, en zal dus enkel beschikbaar zijn voor de 1.4TSI (t/m 170pk) en 1.9 TDI motoren.

    De 2.0 TFSI, 2.0 TDI en hoger moeten het gewoon blijven doen met de huidige (overigens uitstekende) 6-traps DSG bak, die tot 350Nm aan koppel kan verwerken.

    Later komt er ook een DSG bak voor de krachtigere modellen.

    Login om te reageren
  20. autoblogger zegt

    28 december 2007 om 17:32

    Nou, bij PON zijn er uit. Een week later is er dan toch een persbericht:

    Leusden, 28 december 2007 – Volkswagen introduceert een automatische transmissie met zeven versnellingen. Deze nieuwste versie van de revolutionaire DSG versnellingsbak is per direct beschikbaar op de Golf, Golf Plus, Golf Variant, CrossGolf en de Jetta. De zeventraps-DGS is leverbaar vanaf € 2.500,- in combinatie met de 1.4 TSI (90 kW/122 pk) of 1.9 TDI (77 kW/105 pk) motor.

    Als eerste fabrikant lanceerde Volkswagen in 2003 DSG, Direct Shift Gearbox, waarmee een revolutie in de wereld van transmissies in gang werd gezet. Inmiddels hebben in Nederland al meer dan 10.000 Volkswagen-rijders voor DSG gekozen. Het soepele schakelkarakter, betere prestaties en een gunstiger verbruik zijn de belangrijkste redenen om voor een DSG-transmissie te kiezen. Meer dan 9% van de Golfrijders, 12% van de Passatrijders en bijna 1 op de 5 Touranrijders kopen hun Volkswagen met een DSG-transmissie.

    Revolutionair en zuiniger

    De DSG-techniek is de eerste automatische versnellingsbak die gebruik maakt van drogeplaatkoppelingen, waardoor het maximaal overdraagbare koppel is toegenomen tot 250 Nm. Het gebruik van een drogeplaatkoppeling levert gewichtsbesparing en minder energieverlies op rond het aangrijpmoment. Hierdoor is de Volkswagen Golf 1.9 TDI met zeventraps-DSG 0,7 liter per 100 km zuiniger dan de DSG met zes versnellingen. Bij de DSG-transmissie is Hill Assist standaard: dit systeem houdt na het loslaten van de voetrem de remdruk een moment vast, wat voorkomt dat de auto onbedoeld naar beneden rolt.

    Sneller en soepeler

    De DSG-transmissie is uitgerust met twee koppelingen, één voor de even en één voor de oneven versnellingen. Bij het schakelen wordt voor de aandrijving van de wielen ‘simpelweg’ overgestapt van de ene naar de andere koppeling waarvan de computer de volgende versnelling al heeft ingeschakeld. Daardoor kan DSG sneller overschakelen dan handmatig of met een traditionele automaat mogelijk is.
    De Volkswagens met zeventraps-DSG bevinden zich in een goed gezelschap: ook de Bugatti Veyron EB16.4 (736 kW/1001 pk) heeft een DSG-versnellingsbak met zeven versnellingen.

    Login om te reageren
  21. jackie zegt

    3 januari 2008 om 10:05

    komt deze DSG-zeventrapsautomaat ook beschikbaar op de Touran ??

    Login om te reageren
  22. vr6dude zegt

    25 januari 2008 om 09:51

    Wat kletsen ze nou steeds over een ’toegenomen max. koppel’. Bij mijn weten is 250Nm van de 7traps minder dan de 350Nm van de 6traps, of is ons talstelsel recent gewijzigd ofzo???

    Login om te reageren
  23. Rob zegt

    20 december 2008 om 11:08

    Weet je wat ook nog leuk is aan de golf 1.4 TSI 90 kW/122 pk 7-traps DSG en de 1.4 TSI 118 kW/160 pk 7-traps DSG deze vallen volgende jaar (2009) in de 20% bijtelling regeling en dat geld niet voor de handgeschakelde bak.
    conclussie je kunt voordelliger een DSG rijden dan een handgeschakelde bak. Dit geld echter alleen voor de zakelijke rijders

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North