• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen Golf GTD – dieselbommetje met 184 pk

Auteur: ricardo, gepost 21 februari 2013 om 07:55 – 63 Reacties

Afbeelding Volkswagen Golf GTD – dieselbommetje met 184 pkAfbeelding Volkswagen Golf GTD – dieselbommetje met 184 pkAfbeelding Volkswagen Golf GTD – dieselbommetje met 184 pkAfbeelding Volkswagen Golf GTD – dieselbommetje met 184 pkAfbeelding Volkswagen Golf GTD – dieselbommetje met 184 pk

Volkswagen Golf GTD
Na 30 jaar GTD-walmen wordt het dieselverhaal vrolijk doorgezet.

De GTI in dieselvorm is hier. Volkswagen heeft haar 2.0 TDI onder de kap gefrommeld en die legt 184 pk en 380 Nm – vanaf 1.750 tpm- op de voorwielen. (Een stijging van 15 paarden ten opzichte van de vorige.) Dit blok kreeg onder meer lichtere zuigers en aangepaste kleppen, samen met een sportuitlaat. Schakelen kan in de standaardversie met een handgeschakelde zesbak, optioneel wordt de DSG-versie met dubbele koppeling gemonteerd. Welke je ook kiest: de topsnelheid is 230 km/u. Een meurende sprint naar de honderd duurt in de 1.302 kg wegende GTD 7,5 tellen (DSG).

Dorstig? Met een verbruik van 1:23,8 lijkt dat mee te vallen. Op papier. De CO2-uitstoot bedraagt overigens 109 gram/km, waarmee hij terecht komt in de 20% bijtellingsklasse, mocht je in de markt zijn voor een zelfontbrandende leaseslet.

Aan de buitenkant herken je hem aan zijn nieuwe voorbumper met horizontale stukjes plastic, mini sideskirts onder de deuren, een achterspoiler en iets dat Volkswagen omschrijft als een diffuser, maar wij zien vooral een zwart stuk onderbumper waar links een subtiel dubbelloops uitlaatje onderuit steekt. Rollen doet hij op 17-inch lichtmetaal en het onderstel is iets verlaagd. Aan de binnenkant komen we tot slot een GTI-achtig ruitjespatroon tegen, samen met een sportstuur.

Hij komt in de kleuren Tornado Rood, zwart en wit. Na zijn debuut in Genève worden de prijzen verwacht.

Ook interessant!

  • Video: Volkswagen Golf 8 R Variant met 320 pk in beweging
    Video: Volkswagen Golf 8 R Variant met 320 pk in beweging
  • ABT Golf R
    ABT Golf R is een absoluut bommetje
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, geneve-2013, golf, golf-7, gtd, Volkswagen

Vorig bericht: « Bizar: Amerikaanse snelweg breekt in stukken
Volgend bericht: BMW zet de Genius in om auto’s uit te leggen »

Lees Interacties

Reacties

  1. prettyflaco zegt

    21 februari 2013 om 07:59

    Achterkant :(

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      21 februari 2013 om 11:02

      @prettyflaco: reed er laatst achter…en vond de achterkant van de Golf (7, 8, 6,5 ?) echt lelijk inderdaad…

      Login om te reageren
      • mpow3r zegt

        21 februari 2013 om 13:19

        @Megakix: 7,8,6,5?

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          21 februari 2013 om 14:29

          @mpow3r: het laatste model….of dat nou 7, 8 of 6,5 is…??? Dat weet ik niet..

          Login om te reageren
  2. onlycocksdriveaudi zegt

    21 februari 2013 om 08:04

    Beste AB moderators willen jullie in het vervolg zo vriendelijk zijn om bijvoorbeeld een leuke dame van de Pirelli kalender te posten als eerste bericht van de dag.

    Dit slaapverwekkende nieuws is namelijk niet zo lekker wakker worden.

    Login om te reageren
    • luuktb zegt

      21 februari 2013 om 10:56

      @onlycocksdriveaudi: tijd voor een vriendin misschien?

      Login om te reageren
      • onlycocksdriveaudi zegt

        21 februari 2013 om 13:12

        @luuktb: denk niet dat mijn vrouw dat goed zal vinden

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          21 februari 2013 om 14:30

          @onlycocksdriveaudi: dus…jij hebt ook een poster van een lekker wijf naast je bed ? :)

          Login om te reageren
          • onlycocksdriveaudi zegt

            21 februari 2013 om 15:52

            @Megakix: nee mijn eigen vrouw is zeker het aangluren waard maar zoals iedere kerel mag ik ook graag genieten van ander vrouwelijk schoon. Daarnaast begin ik de dag liever met een mooi plaatje dan een bericht over een saaie golf

            Login om te reageren
  3. W115 zegt

    21 februari 2013 om 08:08

    De 7 is de eerste golf die ik lelijk vind. Scherpe lijnen passen gewoon niet.

    Login om te reageren
    • sebasjuhh zegt

      21 februari 2013 om 08:45

      @W115: Mee eens. De Golf 6 en dan met name de GTI en GTD vind ik echter nog mooi om te zien.

      Login om te reageren
    • mrs250 zegt

      21 februari 2013 om 13:02

      @W115: de 4 vond je geen gemiste kans?

      Login om te reageren
  4. Forza zegt

    21 februari 2013 om 08:26

    Die spijltjes… 80’s tuning revived!

    Login om te reageren
  5. hollow zegt

    21 februari 2013 om 08:28

    Mijn bijna 8 jaar oude BMW 120d met 163pk en 340nm en handbak doet 0-100 in 7,9s. Wat een vooruitgang bij VW zeg!

    Login om te reageren
    • ledci zegt

      21 februari 2013 om 09:04

      @hollow: inderdaad ze kunnen beter een voorbeeld nemen aan wat Opel doet met hun biturbo blok

      Login om te reageren
    • darkpluisje zegt

      21 februari 2013 om 09:37

      @hollow: hoeveel verschil wil je dan met 15 pk en 40nm… Buiten dat 0-100 tijd van veel meer afhangt als alleen pk’s en nmeters

      Login om te reageren
    • fean zegt

      21 februari 2013 om 14:38

      @hollow:
      ja fabriekscijfers..
      kijk de testen en reviews eens na.. dan komt de 163pk niet verder 8.7s-8.9s
      De huidige 120d is 7.2s fabrieksopgave. IRL test-reviews autobild komt net onder de 8- 7.8s

      Login om te reageren
    • schellekens006 zegt

      22 februari 2013 om 01:15

      @hollow: ja dat is toch gewoon normaal een lichte stijging. Moet ie nu 300 pk hebben of zo??

      Login om te reageren
  6. desjonnies zegt

    21 februari 2013 om 08:42

    Toch lekker DE auto geweest die de snelle Diesel op de kaart heeft gezet.
    Met een geheimzinnig gebrek aan dorst.
    En een lekker koppel in zo’n ding.
    En, als je hem normaal warm reed en hem niet extreem mishandelde, nog eens niet kapot ging.
    Vind er dan ook helemaal niets mis aan.
    Behalve dat ik hem met mijn AR niet kan bijbenen.
    Tijd voor een bezoek aan de Chipkoning.

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      21 februari 2013 om 10:32

      @desjonnies:
      Voor mij zelf was dat toch de 190 2.5TD, met zijn 126 pk eind jaren ’80 toch de bak om te hebben als dieselrijder. Daarna kwamen de lichte Ibiza’s met vlotte 1.9 TDI’s, en laat ons ook niet de Alfa 156 1.9 JTD en de E46 320d vergeten. Mijlpalen waaraan we nu alle sub 10s (naar 100) diesel te danken hebben…

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        21 februari 2013 om 10:47

        @StijnB:
        De nu vergeten Mitsubishi Galant 2.3 Turbo Diesel. (1980 – 1987)
        Die werd zeer goedkoop in de markt gezet door Mitsubishi en leverde vorstelijke prestaties tegenover de gevestigde Mercedes – Peugeot brigade.
        http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,4339829

        Login om te reageren
        • StijnB zegt

          21 februari 2013 om 13:20

          @desjonnies:
          Klopt, die mag ook niet vergeten worden!

          Login om te reageren
        • baasbas zegt

          22 februari 2013 om 17:03

          @desjonnies: CX 2.5 turbodiesel…

          Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        21 februari 2013 om 11:17

        @StijnB: de 524td en 324td waren natuurlijk de eerste redelijk sportieve diesels. Maar er was nog altijd een groot verschil in specs met de meeste 6 cilinder benzine modellen. In de jaren 90 kwam BMW met de m51 met intercooler die 140 pk oid leverde, maar toen was er nog altijd een groot verschil met de benzine broeders. Eigenlijk is toen BMW in 1998 met de 3 liter m57 met 180pk kwam dat verschil verdwenen. En BMW loopt nog altijd voorop met dieseltechniek. Tegenwoordig kunnen ze gewoon de snelste benzine modellen bijbenen, wat wel de enorme ontwikkeling van diesel aangeeft.

        Login om te reageren
        • StijnB zegt

          21 februari 2013 om 13:22

          @undifined1:
          BMW was er inderdaad vroeg bij, maar qua prestaties en stilheid van werking konden ze niet op tegen die 2.5TD. Vandaag de dag beheersen ze de dieseltechnologie erg goed. Enkel de 250 CDI is wat een doorn in het oog.

          Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          21 februari 2013 om 14:05

          @undifined1: Nou waren de 24(T)D’s niet de meest betrouwbare blokken ooit uit de BMW schuur maar toch. :)

          Login om te reageren
          • undifined1 zegt

            21 februari 2013 om 14:16

            @E34M5Touring:
            Klopt, de m21 motoren hadden net als de m20 benzinemotoren distributieriemen wat op zich al zwakker is dan een ketting natuurlijk.maar het grootste probleem van zowel de m20 als de m21 is de zwakke kop, ze hebben bijna allemaal scheurtjes in de kop. De m51 was al een veel betere motor.

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              21 februari 2013 om 14:31

              @undifined1: Ff voor mijn beeldvorming, M51 is de 25TD(S) ? Want die zijn inderdaad zeer sterk. Heb gereden met een E34 525TDS en dat reed heerlijk vond ik. Echt een plezierige motor. Heeft ook in alles gelegen toch? Van 3 tot 7 serie.

              Login om te reageren
              • undifined1 zegt

                21 februari 2013 om 14:45

                @E34M5Touring: ja klopt, die motor is de x25td(s) die heeft bestaan als 325td en 325td in de e36, als 525td en 525tds in de e34, als 525tds in de eerste e39’s en als 725tds in de eerste e38’s. Opvallend vind ik dat BMW nooit een diesel in de e32 heeft gebouwd.

                De m51 met intercooler (s versie) schijnt ook met slechts andere software ook prima 180pk te halen zonder problemen

              • E34M5Touring zegt

                21 februari 2013 om 14:50

                @undifined1: Ok tnxs! Ja die E32 is idd een goeie. Al zaten ze toen nog wel met de 24TD motor. Wellicht toch te zwak voor zo’n bakbeest. Mercedes deed toen al de 300TD in de S klasse als ik me niet vergis. Toen de koning maar ten tijde van de E38 al hopeloos verouderd. Die had zo’n rustige loop (E38) en was erg stil.

              • undifined1 zegt

                21 februari 2013 om 15:01

                @E34M5Touring: geen probleem, in het begin van de e32 inderdaad nog de m21, maar de m51 kwam ook al aardig vroeg in de jaren 90 dacht ik, dus beetje vreemd is het wel. De e38 725tds is met 140pk oid ook niet echt een strepentrekker overigens, met de 730d M57 met meer dan 180pk werd eigenlijk het gat met de benzine modellen voor goed gedicht. Maar de M57 was niet zo verwoestbaar als de M51. Er is geloof ik ook nog een V8 diesel geweest, maar ik dacht dat die niet zo succesvol is geworden.

              • E34M5Touring zegt

                21 februari 2013 om 15:31

                @undifined1: Yup 740D in de allerlaatste serie van de E38. Lekker blokkie hoor. Geloof 240pk. Mede dankzij Audi die net daarvoor met de A8 3.3TDI kwam. Je ziet ze niet veel, in NL al helemaal niet. Af en toe op Mobile.

  7. TDI-goeroe zegt

    21 februari 2013 om 08:48

    Ook verkrijgbaar als Seat LeonFrTDI.

    Login om te reageren
  8. alassad zegt

    21 februari 2013 om 09:01

    Wa kos da?

    Login om te reageren
  9. pier zegt

    21 februari 2013 om 09:25

    Als dat een diffuser is ben ik de nieuwe paus! De voorkant vind ik aardig gedaan, van het ruitjesintrieur moet je houden. Verder prima specs maar ook niet wereldschokkend.

    Login om te reageren
  10. guusboum zegt

    21 februari 2013 om 09:33

    Wat een heerlijke specs, 1300kg(!) Met zo’n sterke diesel erin! Maar ja, een golf he…. Jammer…

    Login om te reageren
  11. bruinbeer zegt

    21 februari 2013 om 09:35

    De auto zelf is, nou ja, netjes.
    Maar dat ruitjespatroon is stiekem wel heel gaaf!

    Login om te reageren
  12. ericc zegt

    21 februari 2013 om 09:49

    Een 123d heet meer dan 200pk uit een 2-liter en met een M-pakket zou ik opteren voor de Beemer.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      21 februari 2013 om 10:12

      @ericc: Een klasgenoot van mijn broertje had er 1 die gechipt was naar 230pk ofzo. Ding trok in de 3e versnelling hard genoeg om de TC in te laten grijpen.

      Login om te reageren
    • StijnB zegt

      21 februari 2013 om 10:33

      @ericc:
      C250CDI met zijn 500Nm all the way…

      Login om te reageren
    • fean zegt

      21 februari 2013 om 14:39

      @ericc:
      scheelt gelukkig ook maar 15k

      Login om te reageren
    • schellekens006 zegt

      22 februari 2013 om 01:19

      @ericc: Alpina D3 heeft ook die bi turbomotor maar dan met standaard 214pk maar makkelijk te chippen en dan over de 250pk… Maat van mij heeft er 1tje uit Duitsland. 4 cilinder kanon.

      Login om te reageren
  13. w0o0dy zegt

    21 februari 2013 om 09:52

    Volgens mij is de 20% alleen geldig voor de handbak maar is het sprintcijfer naar 100km/u van de dsg-uitvoering…
    @Autoblog: ff aanpassen?

    Login om te reageren
  14. toroloco zegt

    21 februari 2013 om 09:55

    Geen Stinkbom voor mij!

    Login om te reageren
  15. paulaner zegt

    21 februari 2013 om 10:04

    Prima wagentje, niks vooruitstrevends. Verder degelijk en ik gok zo dat deze zuiniger is dan een 320D of Opel Bi-turbo. Voor mij chter liever iets anders.

    Login om te reageren
    • EB zegt

      21 februari 2013 om 10:12

      @paulaner: een 320D is een andere klasse auto.

      Login om te reageren
    • EB zegt

      21 februari 2013 om 10:15

      @paulaner: een 320d is een hele andere klasse auto..

      Login om te reageren
      • paulaner zegt

        21 februari 2013 om 12:19

        @EB: Dat snap ik. Maar het is slechts een voorbeeld.

        Login om te reageren
  16. E34M5Touring zegt

    21 februari 2013 om 10:10

    Mooie upgrade. Die 170pk met handbak uit de vorige GTD hield ik prima bij met de Alfa. Misschien hadden ze de bodykit iets uitbundiger kunnen maken, vind dit wel erg ingetogen voor een SportDiesel. Maar goed, dat is persoonlijk natuurlijk. Ben benieuwd of ie nu wel feller is. Viel me bij de huidige GTD op, ding heeft niet echt een koppelpunt maar voelt heel lineair en nergens echt krachtig, terwijl hij toch lekker van de plek gaat.

    Login om te reageren
  17. tievdz zegt

    21 februari 2013 om 10:13

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  18. roller79 zegt

    21 februari 2013 om 10:30

    Ik vraag me af waar dat ene paard naartoe is… 170 + 15 is bij mij nog altijd 185 :)
    staat misschien nog op stal…

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      21 februari 2013 om 10:34

      @roller79:
      Nee, zit in de lasagne…

      Login om te reageren
    • euro95 zegt

      21 februari 2013 om 13:29

      @roller79: Verstopt zich in de schuur ;)

      Login om te reageren
  19. pikes83 zegt

    21 februari 2013 om 10:44

    Mooie wagen hoor:-)

    Login om te reageren
  20. Megakix zegt

    21 februari 2013 om 10:59

    @ricardo…dus een 320d is ook al een bommetje ? :(

    Login om te reageren
  21. speed zegt

    21 februari 2013 om 11:44

    Veel reactie’s voor een ”lelijke” auto

    Login om te reageren
  22. jawi94 zegt

    21 februari 2013 om 12:26

    Nice ik zag laatst een golf 6 GTD als rijlesauto. Meteen 170 pk onder je voet

    Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      21 februari 2013 om 14:20

      @jawi94: het rijdt natuurlijk wel veel gemakkelijker met een beetje meer vermogen, vooral bij invoegen en inhalen, daar had ik bij de rijlessen in een discovery 2 TD5 in het begin wel wat moeite mee, vooral bij opritten van snelwegen die wat omhoog liepen, bij vol gas was er dan amper versnelling

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        21 februari 2013 om 14:33

        @undifined1: LOL die liepen 135km/h op top. Heuvel op mag je daar nog 20km/h vanaf halen. Die blokken blijven ook niet goed, je moet ze echt total loss trappen om er een beetje vaart uit te krijgen.

        Login om te reageren
        • undifined1 zegt

          21 februari 2013 om 14:53

          @E34M5Touring: maar verder wel veel lol aan de rijlessen gehad, aardige gast als instructeur, en opzich rijdt zon discovery best lekker, en ziet veel omdat je veel glas om je heen hebt en mooi hoog zit. Ik heb vorig jaar mn rijbewijs gehaald, ik ken ook mensen die een auto van 10 jaar oud te oud vonden als lesauto, maar ik heb liever een 10 jaar oude discovery dan een nieuwe 3 cilinder Polo oid moet ik zeggen.

          Gelukkig was de examinator ook een BMW liefhebber, dus dat examen was niet echt een probleem :-D

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            21 februari 2013 om 15:30

            @undifined1: Ach je went wel gelijk aan een flinke bak. En je hebt iets meer massa dus ze vallen je ook minder snel lastig als het effe niet wil. En als je het maar haalt, waarin maakt dan niet uit :)

            Login om te reageren
  23. littleturbo96 zegt

    21 februari 2013 om 17:28

    De GTI onder de leasende dieselaars. Maar als ik er een zou moeten rijden dan wel met handbak, DSG is alleen maar voor het verbruik.

    Login om te reageren
  24. meneersander zegt

    21 februari 2013 om 22:59

    De sjonnie achterlichten hebben ze er voor het gemak al opgeplakt?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North