Na 30 jaar GTD-walmen wordt het dieselverhaal vrolijk doorgezet.
De GTI in dieselvorm is hier. Volkswagen heeft haar 2.0 TDI onder de kap gefrommeld en die legt 184 pk en 380 Nm – vanaf 1.750 tpm- op de voorwielen. (Een stijging van 15 paarden ten opzichte van de vorige.) Dit blok kreeg onder meer lichtere zuigers en aangepaste kleppen, samen met een sportuitlaat. Schakelen kan in de standaardversie met een handgeschakelde zesbak, optioneel wordt de DSG-versie met dubbele koppeling gemonteerd. Welke je ook kiest: de topsnelheid is 230 km/u. Een meurende sprint naar de honderd duurt in de 1.302 kg wegende GTD 7,5 tellen (DSG).
Dorstig? Met een verbruik van 1:23,8 lijkt dat mee te vallen. Op papier. De CO2-uitstoot bedraagt overigens 109 gram/km, waarmee hij terecht komt in de 20% bijtellingsklasse, mocht je in de markt zijn voor een zelfontbrandende leaseslet.
Aan de buitenkant herken je hem aan zijn nieuwe voorbumper met horizontale stukjes plastic, mini sideskirts onder de deuren, een achterspoiler en iets dat Volkswagen omschrijft als een diffuser, maar wij zien vooral een zwart stuk onderbumper waar links een subtiel dubbelloops uitlaatje onderuit steekt. Rollen doet hij op 17-inch lichtmetaal en het onderstel is iets verlaagd. Aan de binnenkant komen we tot slot een GTI-achtig ruitjespatroon tegen, samen met een sportstuur.
Hij komt in de kleuren Tornado Rood, zwart en wit. Na zijn debuut in Genève worden de prijzen verwacht.
prettyflaco zegt
Achterkant :(
Megakix zegt
@prettyflaco: reed er laatst achter…en vond de achterkant van de Golf (7, 8, 6,5 ?) echt lelijk inderdaad…
mpow3r zegt
@Megakix: 7,8,6,5?
Megakix zegt
@mpow3r: het laatste model….of dat nou 7, 8 of 6,5 is…??? Dat weet ik niet..
onlycocksdriveaudi zegt
Beste AB moderators willen jullie in het vervolg zo vriendelijk zijn om bijvoorbeeld een leuke dame van de Pirelli kalender te posten als eerste bericht van de dag.
Dit slaapverwekkende nieuws is namelijk niet zo lekker wakker worden.
luuktb zegt
@onlycocksdriveaudi: tijd voor een vriendin misschien?
onlycocksdriveaudi zegt
@luuktb: denk niet dat mijn vrouw dat goed zal vinden
Megakix zegt
@onlycocksdriveaudi: dus…jij hebt ook een poster van een lekker wijf naast je bed ? :)
onlycocksdriveaudi zegt
@Megakix: nee mijn eigen vrouw is zeker het aangluren waard maar zoals iedere kerel mag ik ook graag genieten van ander vrouwelijk schoon. Daarnaast begin ik de dag liever met een mooi plaatje dan een bericht over een saaie golf
W115 zegt
De 7 is de eerste golf die ik lelijk vind. Scherpe lijnen passen gewoon niet.
sebasjuhh zegt
@W115: Mee eens. De Golf 6 en dan met name de GTI en GTD vind ik echter nog mooi om te zien.
mrs250 zegt
@W115: de 4 vond je geen gemiste kans?
Forza zegt
Die spijltjes… 80’s tuning revived!
hollow zegt
Mijn bijna 8 jaar oude BMW 120d met 163pk en 340nm en handbak doet 0-100 in 7,9s. Wat een vooruitgang bij VW zeg!
ledci zegt
@hollow: inderdaad ze kunnen beter een voorbeeld nemen aan wat Opel doet met hun biturbo blok
darkpluisje zegt
@hollow: hoeveel verschil wil je dan met 15 pk en 40nm… Buiten dat 0-100 tijd van veel meer afhangt als alleen pk’s en nmeters
fean zegt
@hollow:
ja fabriekscijfers..
kijk de testen en reviews eens na.. dan komt de 163pk niet verder 8.7s-8.9s
De huidige 120d is 7.2s fabrieksopgave. IRL test-reviews autobild komt net onder de 8- 7.8s
schellekens006 zegt
@hollow: ja dat is toch gewoon normaal een lichte stijging. Moet ie nu 300 pk hebben of zo??
desjonnies zegt
Toch lekker DE auto geweest die de snelle Diesel op de kaart heeft gezet.
Met een geheimzinnig gebrek aan dorst.
En een lekker koppel in zo’n ding.
En, als je hem normaal warm reed en hem niet extreem mishandelde, nog eens niet kapot ging.
Vind er dan ook helemaal niets mis aan.
Behalve dat ik hem met mijn AR niet kan bijbenen.
Tijd voor een bezoek aan de Chipkoning.
StijnB zegt
@desjonnies:
Voor mij zelf was dat toch de 190 2.5TD, met zijn 126 pk eind jaren ’80 toch de bak om te hebben als dieselrijder. Daarna kwamen de lichte Ibiza’s met vlotte 1.9 TDI’s, en laat ons ook niet de Alfa 156 1.9 JTD en de E46 320d vergeten. Mijlpalen waaraan we nu alle sub 10s (naar 100) diesel te danken hebben…
desjonnies zegt
@StijnB:
De nu vergeten Mitsubishi Galant 2.3 Turbo Diesel. (1980 – 1987)
Die werd zeer goedkoop in de markt gezet door Mitsubishi en leverde vorstelijke prestaties tegenover de gevestigde Mercedes – Peugeot brigade.
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,4339829
StijnB zegt
@desjonnies:
Klopt, die mag ook niet vergeten worden!
baasbas zegt
@desjonnies: CX 2.5 turbodiesel…
undifined1 zegt
@StijnB: de 524td en 324td waren natuurlijk de eerste redelijk sportieve diesels. Maar er was nog altijd een groot verschil in specs met de meeste 6 cilinder benzine modellen. In de jaren 90 kwam BMW met de m51 met intercooler die 140 pk oid leverde, maar toen was er nog altijd een groot verschil met de benzine broeders. Eigenlijk is toen BMW in 1998 met de 3 liter m57 met 180pk kwam dat verschil verdwenen. En BMW loopt nog altijd voorop met dieseltechniek. Tegenwoordig kunnen ze gewoon de snelste benzine modellen bijbenen, wat wel de enorme ontwikkeling van diesel aangeeft.
StijnB zegt
@undifined1:
BMW was er inderdaad vroeg bij, maar qua prestaties en stilheid van werking konden ze niet op tegen die 2.5TD. Vandaag de dag beheersen ze de dieseltechnologie erg goed. Enkel de 250 CDI is wat een doorn in het oog.
E34M5Touring zegt
@undifined1: Nou waren de 24(T)D’s niet de meest betrouwbare blokken ooit uit de BMW schuur maar toch. :)
undifined1 zegt
@E34M5Touring:
Klopt, de m21 motoren hadden net als de m20 benzinemotoren distributieriemen wat op zich al zwakker is dan een ketting natuurlijk.maar het grootste probleem van zowel de m20 als de m21 is de zwakke kop, ze hebben bijna allemaal scheurtjes in de kop. De m51 was al een veel betere motor.
E34M5Touring zegt
@undifined1: Ff voor mijn beeldvorming, M51 is de 25TD(S) ? Want die zijn inderdaad zeer sterk. Heb gereden met een E34 525TDS en dat reed heerlijk vond ik. Echt een plezierige motor. Heeft ook in alles gelegen toch? Van 3 tot 7 serie.
undifined1 zegt
@E34M5Touring: ja klopt, die motor is de x25td(s) die heeft bestaan als 325td en 325td in de e36, als 525td en 525tds in de e34, als 525tds in de eerste e39’s en als 725tds in de eerste e38’s. Opvallend vind ik dat BMW nooit een diesel in de e32 heeft gebouwd.
De m51 met intercooler (s versie) schijnt ook met slechts andere software ook prima 180pk te halen zonder problemen
E34M5Touring zegt
@undifined1: Ok tnxs! Ja die E32 is idd een goeie. Al zaten ze toen nog wel met de 24TD motor. Wellicht toch te zwak voor zo’n bakbeest. Mercedes deed toen al de 300TD in de S klasse als ik me niet vergis. Toen de koning maar ten tijde van de E38 al hopeloos verouderd. Die had zo’n rustige loop (E38) en was erg stil.
undifined1 zegt
@E34M5Touring: geen probleem, in het begin van de e32 inderdaad nog de m21, maar de m51 kwam ook al aardig vroeg in de jaren 90 dacht ik, dus beetje vreemd is het wel. De e38 725tds is met 140pk oid ook niet echt een strepentrekker overigens, met de 730d M57 met meer dan 180pk werd eigenlijk het gat met de benzine modellen voor goed gedicht. Maar de M57 was niet zo verwoestbaar als de M51. Er is geloof ik ook nog een V8 diesel geweest, maar ik dacht dat die niet zo succesvol is geworden.
E34M5Touring zegt
@undifined1: Yup 740D in de allerlaatste serie van de E38. Lekker blokkie hoor. Geloof 240pk. Mede dankzij Audi die net daarvoor met de A8 3.3TDI kwam. Je ziet ze niet veel, in NL al helemaal niet. Af en toe op Mobile.
TDI-goeroe zegt
Ook verkrijgbaar als Seat LeonFrTDI.
alassad zegt
Wa kos da?
pier zegt
Als dat een diffuser is ben ik de nieuwe paus! De voorkant vind ik aardig gedaan, van het ruitjesintrieur moet je houden. Verder prima specs maar ook niet wereldschokkend.
guusboum zegt
Wat een heerlijke specs, 1300kg(!) Met zo’n sterke diesel erin! Maar ja, een golf he…. Jammer…
bruinbeer zegt
De auto zelf is, nou ja, netjes.
Maar dat ruitjespatroon is stiekem wel heel gaaf!
ericc zegt
Een 123d heet meer dan 200pk uit een 2-liter en met een M-pakket zou ik opteren voor de Beemer.
E34M5Touring zegt
@ericc: Een klasgenoot van mijn broertje had er 1 die gechipt was naar 230pk ofzo. Ding trok in de 3e versnelling hard genoeg om de TC in te laten grijpen.
StijnB zegt
@ericc:
C250CDI met zijn 500Nm all the way…
fean zegt
@ericc:
scheelt gelukkig ook maar 15k
schellekens006 zegt
@ericc: Alpina D3 heeft ook die bi turbomotor maar dan met standaard 214pk maar makkelijk te chippen en dan over de 250pk… Maat van mij heeft er 1tje uit Duitsland. 4 cilinder kanon.
w0o0dy zegt
Volgens mij is de 20% alleen geldig voor de handbak maar is het sprintcijfer naar 100km/u van de dsg-uitvoering…
@Autoblog: ff aanpassen?
toroloco zegt
Geen Stinkbom voor mij!
paulaner zegt
Prima wagentje, niks vooruitstrevends. Verder degelijk en ik gok zo dat deze zuiniger is dan een 320D of Opel Bi-turbo. Voor mij chter liever iets anders.
EB zegt
@paulaner: een 320D is een andere klasse auto.
EB zegt
@paulaner: een 320d is een hele andere klasse auto..
paulaner zegt
@EB: Dat snap ik. Maar het is slechts een voorbeeld.
E34M5Touring zegt
Mooie upgrade. Die 170pk met handbak uit de vorige GTD hield ik prima bij met de Alfa. Misschien hadden ze de bodykit iets uitbundiger kunnen maken, vind dit wel erg ingetogen voor een SportDiesel. Maar goed, dat is persoonlijk natuurlijk. Ben benieuwd of ie nu wel feller is. Viel me bij de huidige GTD op, ding heeft niet echt een koppelpunt maar voelt heel lineair en nergens echt krachtig, terwijl hij toch lekker van de plek gaat.
tievdz zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
roller79 zegt
Ik vraag me af waar dat ene paard naartoe is… 170 + 15 is bij mij nog altijd 185 :)
staat misschien nog op stal…
StijnB zegt
@roller79:
Nee, zit in de lasagne…
euro95 zegt
@roller79: Verstopt zich in de schuur ;)
pikes83 zegt
Mooie wagen hoor:-)
Megakix zegt
@ricardo…dus een 320d is ook al een bommetje ? :(
speed zegt
Veel reactie’s voor een ”lelijke” auto
jawi94 zegt
Nice ik zag laatst een golf 6 GTD als rijlesauto. Meteen 170 pk onder je voet
undifined1 zegt
@jawi94: het rijdt natuurlijk wel veel gemakkelijker met een beetje meer vermogen, vooral bij invoegen en inhalen, daar had ik bij de rijlessen in een discovery 2 TD5 in het begin wel wat moeite mee, vooral bij opritten van snelwegen die wat omhoog liepen, bij vol gas was er dan amper versnelling
E34M5Touring zegt
@undifined1: LOL die liepen 135km/h op top. Heuvel op mag je daar nog 20km/h vanaf halen. Die blokken blijven ook niet goed, je moet ze echt total loss trappen om er een beetje vaart uit te krijgen.
undifined1 zegt
@E34M5Touring: maar verder wel veel lol aan de rijlessen gehad, aardige gast als instructeur, en opzich rijdt zon discovery best lekker, en ziet veel omdat je veel glas om je heen hebt en mooi hoog zit. Ik heb vorig jaar mn rijbewijs gehaald, ik ken ook mensen die een auto van 10 jaar oud te oud vonden als lesauto, maar ik heb liever een 10 jaar oude discovery dan een nieuwe 3 cilinder Polo oid moet ik zeggen.
Gelukkig was de examinator ook een BMW liefhebber, dus dat examen was niet echt een probleem :-D
E34M5Touring zegt
@undifined1: Ach je went wel gelijk aan een flinke bak. En je hebt iets meer massa dus ze vallen je ook minder snel lastig als het effe niet wil. En als je het maar haalt, waarin maakt dan niet uit :)
littleturbo96 zegt
De GTI onder de leasende dieselaars. Maar als ik er een zou moeten rijden dan wel met handbak, DSG is alleen maar voor het verbruik.
meneersander zegt
De sjonnie achterlichten hebben ze er voor het gemak al opgeplakt?