Volkswagen Golf GTI is nu helemaal officieel

Auteur: , 65 Reacties

Bam, een nieuwe GTI! En we weten al ongeveer wat hij gaat kosten.

Volkswagen neemt naar een productieversie van de Golf GTI mee naar de Salon van Geneve, en die verschilt maar nauwelijks van de vorig jaar getoonde conceptversie. Hoewel, verlagingstechnisch schijnen ze wel afgestapt te zijn van spanbanden, maar dat terzijde. Het weapon of choice is een 2.0-liter viercilinder, direct ingespoten en voorzien van turbo-beademing goed voor 220 pk en een koppel van 350 Nm. Wie het performance-pack opteert komt uit op 230 pk.

De 1.251 kg wegende GTI kan geleverd worden met een zes versnellingen tellende handbak, of een DSG-automaat met evenzoveel verzetten. Laatstgenoemde optie zorgt voor een nul-naar-honderd-sprinttijd van 6,4 seconden en een top van 245 km/u. Met het Performance-pack blijft de sprint gelijk, maar komt de top uit op 250 km/u. Waarom dan toch dat opvoerpakketje kiezen? Simpel, dan wordt de GTI uitgerust met een elektronisch aangestuurd mechanisch sperdifferentieel (VAQ).

Verder beschikt de Golf GTI over een verlaagd onderstel, 17-inch Brooklyn-velgen, rode remklauwen, een dubbele uitlaatpijp met chroomtint en smoked LED-achterlichten. Binnenin hanteert VW opnieuw het ruitjespatroon, omdat retro-elementen blijkbaar uitgemolken mogen worden, een sportstuur en RVS pedalen. Hij komt in diverse kleuren: wit, rood, zwart of de gebruikelijke metallics etc. Vanaf mei staat hij bij de dealer met een richtprijs van 33.500 euro



65 reacties

Lelijke bekleding
@stefanos: wen er maar aan want dat is bij elke gti
@MAB: bestel je toch leer
@stefanos: Dat is nou een knipoog naar het verleden.
@stefanos: Dat vind ik juist het mooiste aan heel de wagen.
@stefanos: jaa waarom tog ?
Toch wel leuk, mag van mij nog wel wat dikker alleen, mis voor de R, als die komt.
Mooie nieuwe velgen
@fa5test: nieuw? Vind ze wel erg lijken op die van een R8 V10
@wolfssjrd: wat dus een compliment is lijkt mij zo.
@martijnb11: ik zeg toch ook niet dat ik ze niet mooi vind ^^
Ziet er prima uit, mooie velgen. 3 Kleuren is wel erg weinig.

Het is toch een mechanische sper op het nieuwe Performance-pack?
@konjo: Hij komt in diverse kleuren: wit, rood, zwart of de gebruikelijke metallics etc.
waar lees jij 3?
Smoked achterlichten….?
Meen je niet…..
@kaasboerin: Volgens mij waren bij zn voorgangers, en de R32 de achterlichten ook donkerder. Dus in dat geval niks nieuws.
Het valt me nu echt op hoe goedkoop het interieur oogt. En de velgen vind ik ook niet mooi. Maar dit zal wel weer goed verkopen en een beetje vermogen is altijd leuk. Plus dat een GTI tenminste ook iets leuker oogt dan een Golf leaseslet.
@ej20g: de stoelen en het stuur zijn ok, maar de rest oogt als goedkoop trendline kunststof. Een highline, (zeker in 2 kleuren) ziet er veel beter uit.
@mashell: daar sluit ik me bij aan. Ik moet wel zeggen dat ik het interieur van bijvoorbeeld de Opel Astra mooier vind, ook als basisuitvoering. Maar dat heeft ermee te maken dat ik niet zoveel heb met de altijd zo simpele interieurs van VAG.
@ej20g: ben ik niet met je eens.. Volgens mij overdrijf je een tikje om een punt te maken. Ik heb een tijd in een basis Astra gereden en hoewel het nog slechter kan (vorige Leon uche) vond ik het dashboard droevig op zijn best. Het toppunt is toch wel zilvergrijs gespoten hard plastic wat (naar ik vermoed) associaties moet oproepen met aluminium ofzo. In werkelijkheid denk je eerder aan een videorecorder, ja vhs ja, van zo’n merk wat ze bij de Blokker verkopen. Daar leek de kwaliteit ook op trouwens. Binnen 50.000 km zat ik tegen lelijke kieren aan te kijken…
@baasbas: nee ik ben niet aan het overdrijven, ik vind het dashboard van de huidige Astra qua vormgeving (die van de vorige vind ik niet mooi) daadwerkelijk mooier dan dat van de Golf 7. Er is niks mis met een simpel dashboard, ik geef er eigenlijk weinig om, maar buiten de afwerking om is het Astra dashboard simpelweg meer mijn smaak. Hoe de afwerking van de Golf tegenover dat van de Astra is kan ik niet zeggen, maar dat er na 50.000 km lelijke kiezen in zullen vallen zal wel meevallen denk ik. Of je moet er echt op letten, dan valt alles op natuurlijk. Dat wil niet zeggen dat ik je niet geloof overigens, alleen dat het mij waarschijnlijk niet zou opvallen of interesseren.
@ej20g: inderdaad….heerlijk modern en sportief….NOT!!
@kwakmare: dat is heb ik nou ook altijd. Overigens is de GTI zoals ik net al zei gewoon een hele verbetering tegenover de gewone Golf.
De velgen op de foto’s (erg mooi overigens) zijn niet de beschreven 17 inches. Dit is zeker 18 inch groot?
Zit er standaard een radio in nu?
@norge: Ja. En zwengels achter!
@norge: Geweldige grap Norge, helemaal zelf bedacht?
@audifreak: Dat is niet eens een grap. Ik heb zelf een Golf V GTI, en daar heb ik destijds mogen bijbetalen voor een radio (standaard zat er enkel een “radiovoorziening” in, zijnde de draadjes om een radio op aan te sluiten, en de luidsprekers). Was althans zo in België, kan in Nederland anders zijn.
Performance pack krijgt geen elektronisch sper maar een mechanisch sper!
Als ik zonodig een lauwe hatch zou willen shop ik wel ff verder, hou ik nog een rug of 10 in mijn zak ook en heb ik gegarandeerd meer lol.
Zo geinig als de MK1 GTI gaat het niet meer worden. Of de UP! GT moet heel geinig worden om te rijden.
@jrk68: het word gewoon tijd voor een UP! “Black Series”. Met lekker veel PK’s, dikke bumpers en huge spoilers. Jaaaa, ik zie hem al helemaal voor me, prach-tig. :p

(heb overigens niks tegen de AMG BS, die vind ik absoluut bruut!)
@wolfssjrd:
Dat is niet echt wat ik in gedachten had eigenlijk.
Weleens met een Twingo RS gereden? Dan heb je een idee in welke richting ik denk.
Deze GTI (de Golf) is leuk om met 200 op de cruisecontrol over de autobahn te rijden.
Op slingerende B wegen heb je meer lol met een kleinere auto daar die minder plaats op de weg inneemt en je dien ten gevolge meer ruimte om te spelen overhoud.
Nu woon jij in het prachtige Zuid Limburg en heb jij een mooie speeltuin om dat eens in de praktijk te brengen. Maak dat vergelijk eens en je zult verbaasd zijn hoeveel lol je hebt met een hatch die 1 of 2 maatjes kleiner is.
Je moet dan echter wel kunnen leven met het mindere comfort op de autobahn….
@jrk68: klopt, ik rijd vaker met de Panda van mijn moeder en de veel krachtigere Passat van mijn vader. Dan doe ik wel eens de mergelland route rijden (een aanrader trouwens, heerlijke weg). Misschien een iets groter vergeleik, maar ik snap wat je bedoeld. En die UP! BS was even even het eerste wat in me opkwam:p
@jrk68: Is deze Golf dan nog niet klein genoeg? Klein zat lijkt mij en een gewicht van 1250kg is voor dit segment ook niet veel hoor.

Mijn Megane RS voelt even lichtvoetig als de (gestolen) corsa opc hiervoor!

Twingo RS, helemaal super, maar het gebrek aan vermogen haalt toch een hoop fun weg mijn inziens.
@jeffreym3: megane RS rijdt zeker goed ja. M’n schoonvader is nogal fan van de RS, heeft zijn zijn vorige uit 2008 (of ’07?) ingeruild voor 1 van de 3 Trophy’s die hier in NL rond rijden met Miltech uitlaat, die rijdt nog beter dan dan de vorige. Helemaal leuk in de bergen in Italie!
@jeffreym3: mijn sunny heeft 90pk op nog geen 1000 kg , lijkt niet veel maar op de plattelandsweggetjes hier in de buurt is dat toch verrassend leuk rijden
@jrk68: Exact.
Moderne C-segmenters kan je snel maken, maar niet meer hot. Zijn groter en comfortabeler dan oude D-segmenters. Maar ook ongeveer even ‘onderhoudend’ als pakweg een Passat 1995.
Ik blijf het retro ruitje wel mooi vinden maar als ik het geld het word het optie leder of een variant op de R32 kuipstoelen ( bij de golf 5 kon je speciale kuipstoelen bestellen maar alleen in Duitsland)
same old boring shit!!!
gelukkig met automaat ..

want de “sportieve” rijder heeft een tyfushekel aan bewegen ..
@lincoln: tja, dat is wel een punt. Ik heb zelf in mijn 20er jaren ook langdurig onderzoek gedaan en ben tot de schokkende conclusie gekomen: Van een sportieve rijstijl val je niet af. De eind conclusie was zelfs dat het hanteren van een sportieve rijstijl geen enkele invloed had op mijn conditie. Omdat ik zag aan vrachtwagen chauffeurs dat een sukkelende rijstijl wel een negatief effect had op zowel conditie als lichaamsgewicht ben ik overgegaan op een normale rijstijl.
Ik zie geen flippers voor het schakelen?
70000 gulden voor een Golfje? Nee laat maar zitten. In Euro’s klinkt het goedkoper, dat scheelt.
@midasracer: Sterker nog; met wat inflatie meegerekend kom je over de ƒ 75.000,= heen. We mogen niet meer omrekenen maar wat worden we toch genaaid met z’n allen…
@midasracer: tsja blijf vooral terugrekenen naar de gulden uit 2001. Onderzoek heeft uitgewezen dat autos nauwelijks duurder zijn geworden de afgelopen 30 jaar.
@alassad: Ik geloof er geen reet van. eind jaren 70 kostte zo’n Golfje GTI niet meer dan 20000 gulden. Mijn vaders Kadett kocht hij voor 14000 gulden. Ik zal er eens een inflatie Excel sheetje overheen zetten, maar ik heb geen goed gevoel bij de Europrijzen van tegenwoordig.
Saaai gaaap gaaap
Zo te zien van de hakenkruis velgen afgestapt die het concept nog wel had :’)
saai.. De golf 6 GTI was/is toch iets strakker dan dit.. Vooral achterkant, blehh..

Off: wel heb ik vorig week zelf een nieuwe Golf 7 gekocht, 1.2 blue motion.. A7 drinkt teveel..
Maar dan heb je wél een rood lijntje en LEDs!
Eat that, Halfords!
Spannend is anders.. Velgen zijn een beetje te tjoening en de uitlaatpijpjes te klein. Gewicht hebben ze wel netjes voor elkaar! Minstens 100kg minder dan vergelijkbare auto’s in dit segment.

Rode remklauwen.. Prima, maar wat voor remklauwen zijn het en wat voor diamter schijven horen erbij?
@jeffreym3: nou… 43kg tov de Megane 265… dat is prima maar lang geen 100kg… het gewicht hier is het leeggewicht.
@w0o0dy: Men praat toch altijd over een ledig gewicht bij dit soort aankondigingen? Die van de Megane RS is rond de 1360kg.
@jeffreym3: die 1251kg moet 1351kg zijn….
Lediggewicht van bijvoorbeeld een 2012 Golf 3 deurs TDI is 1275kg.
Ziet er minder anoniem uit dan het vorige model en nog lichter ook.
Leuk detail, die ‘ouderwetse’ bekleding.
Pimp 6.5 sec. Lekker snel, genoeg bagage / zitruimte en voordelig. Leuke auto voor elke persoon.
Wat is hier nou GTI aan? Een golf met een andere voorbumper.
@dieter2301: 220 pk
Oftewel voor onder de €40K heb je geen serieuze GTI staan.
Voor dat geld koop je een 5-jaar jonge Range Rover of een hele mooie A8. Om maar wat te noemen. Dan koop je toch geen Golf…
@zdev: of als je het toch sportief wil houden een vrijwel nieuwe Impreza WRX (STI’s zijn lastig te vinden) van 3,5 jaar oud of een vrijwel nieuwe Lancer Evolution X van 4 jaar oud. Geen gloednieuwe auto’s zoals de Golf, maar ze rijden beide zonder moeite rondjes om deze Golf GTI terwijl ze vrijwel nieuw zijn. Ook het vermogen ligt simpelweg hoger (230 pk voor de WRX en 295 pk voor de Evolution). En anders heb je ook leuk spul van Renault zoals een Mégane RS van de vorige generatie of een exemplaar van 2 jaar oud van de huidige generatie. Ondanks dat ik niet zo’n fan ben van Renaults weet ik niet waarom je nog een GTI zou kopen als er zoveel betere alternatieven zijn.
zelf een golf GTI V gehad en beviel me prima, tevens de mooiste serie GTI. Ik ben nog wezen kijken naar de VI gti vond het maar niks , zeker niet toen ik de prijs van bijna €41000 zag met DSG. never nooit een golfje boven de 40K. heb toen gekozen voor mercedes C voor deze prijs en wil niks anders meer.
Ook vreemd dat de DSG nog maar 6 versnellingen heeft ! Mercedes heeft er 7 en de BMW 3 zelfs al 8 in de automaten.
Met 1251 kg valt hij net in een hogere belasting klasse, jammer geen GTI dan maar!:P

Die velgen zijn ook strak!
Super vet! Golf 7 is toch echt wel mooi in het echt.
nog ff en je krijgt er een smoked salmon gratis bij
tis nu al een flop, met zon auto een elektrische handrem ?????

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).