• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen Golf R Variant – de huisvaderdroom in het echt

Auteur: ricardo, gepost 20 november 2014 om 11:09 – 49 Reacties

Volkswagen Golf R Variant - de huisvaderdroom in het echt


Omdat 300 pk in een station altijd toegejuicht dient te worden.

Uit Volkswagens 2,0-liter turbomotor wordt 300 pk en 380 Nm gepeuterd, dat via een zestraps DSG-bak en een XDS sperdifferentieel over de wielen wordt verdeeld. Deze Golf R in gezinsverpakking sprint in 5,1 seconden naar de 100 km/h en wordt bij 250 km/u een halt toegeroepen door de begrenzer. Verder is ‘ie 20 mm lager dan een erguliere Golf Variant, zit er progressieve stuurbekrachtiging op en is het DCC-onderstel uitgerust met een racemodus.

Racemodus. In de saaiste carrosserievariant die de Golf kent. Wij zijn stiekem al fan.

De Golf R IKEA-edition beleefde zijn debuut in het stationcarluwe Amerika, waar hij de komende weken staat te shinen op de LA autoshow. In de eerste helft van 2015 komt ‘ie naar Nederland. Livepics!


Ook interessant!

  • Video: Volkswagen Golf 8 R Variant met 320 pk in beweging
    Video: Volkswagen Golf 8 R Variant met 320 pk in beweging
  • Golf 8 R Variant Nürburgring
    Volkswagen Golf 8 R Variant knalt over de 'Ring [video]
  • Volkswagen Golf R Variant
    Volkswagen Golf R Variant: gezinsauto met 320 pk en driftmodus
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, golf, golf-r, la-2014, los-angeles, station, variant, Volkswagen

Vorig bericht: « Chevrolet Chaparral 2X Vision GT komt circuits opeten
Volgend bericht: Bekijk de Mercedes-Maybach S600 in volle glorie »

Lees Interacties

Reacties

  1. gregorius zegt

    20 november 2014 om 11:19

    @Ricardo: de Billy en de Pax zijn 2m20 hoog. Dat past niet plat in de Golf Wagon. Daarvoor heb je minimaal een Passat of A6 voor nodig!

    Login om te reageren
    • TimD zegt

      20 november 2014 om 11:22

      @gregorius: daar hebben ze de gratis bezorgdienst voor uitgevonden haha!

      Login om te reageren
    • azenomei zegt

      20 november 2014 om 11:25

      @gregorius: Daarom de standaard dakdragers.

      Login om te reageren
    • drugsrunner zegt

      20 november 2014 om 11:42

      @gregorius: Dakdragers!!

      Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      20 november 2014 om 11:57

      @gregorius: Gelukkig verkopen ze bij Ikea ook kleinere artikelen.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 november 2014 om 13:21

      @gregorius: dat zal echt de laatste van mijn problemen zijn ;)

      Login om te reageren
  2. slippie101 zegt

    20 november 2014 om 11:21

    Hulde voor volkswagen!

    Login om te reageren
  3. hoonigan247 zegt

    20 november 2014 om 11:31

    Zit wel een verschrikkelijk saaie voorkant op !

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      20 november 2014 om 11:38

      @hoonigan247: Het is en blijft een Golf he.

      Login om te reageren
  4. thomasboot zegt

    20 november 2014 om 11:31

    Wanneer stoppen ze die motor ook eens in de passat?

    Login om te reageren
  5. volvo-s60-adept zegt

    20 november 2014 om 11:32

    Die 300 pk is zonder meer indrukwekkend. Die 380 Nm (waar je in ons dagelijks leventje veel meer aan hebt) valt me een beetje tegen: mijn antieke Volvo heeft er standaard al 320 paraat.

    Login om te reageren
    • jrsmoke zegt

      20 november 2014 om 11:47

      @volvo-s60-adept:

      En dit is maar een 2 liter 4 cilindertje

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        20 november 2014 om 12:02

        @jrsmoke: dus? Met een turbo.

        Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      20 november 2014 om 13:12

      @volvo-s60-adept: ehhh, de enige Volvo die boven de 300pk heeft is de S80/XC90 V8. De 5-pitters uit de S60R/V70R hadden weliswaar door de fabriek opgegeven vermogen van 300pk, maar haalde dit bijna nooit.

      Daarnaast is de VW Golf R een stukje zuiniger en heb je er nog garantie op ook!

      Login om te reageren
      • volvo-s60-adept zegt

        20 november 2014 om 23:25

        @gtwillem: Lezen is moeilijk he? Ik heb het niet over de PK’s, maar over het kopppel. En je bewering over het niet halen van opgegeven vermogens slaat, met alle respect, als een tang op een varken.

        Login om te reageren
  6. 888natan zegt

    20 november 2014 om 11:38

    Het heeft iets weg van de rs6, ik vind hem mooi!

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      20 november 2014 om 12:03

      @888natan: ik zie het echt niet.

      Login om te reageren
  7. tjorque zegt

    20 november 2014 om 11:55

    gelukkig niet met centrale uitlaat, er kan een trekhaak op!!!! :)

    Login om te reageren
  8. pilot1988 zegt

    20 november 2014 om 11:59

    Maarliefst 4 uitlaten op een 2.0 litertje? why….. Ziet er niet uit.

    Login om te reageren
    • mrniesoe zegt

      20 november 2014 om 12:11

      @pilot1988: de golf r is ook zo hoor…

      Login om te reageren
      • rikus zegt

        20 november 2014 om 15:16

        @mrniesoe: De variant kan het beter hebben dan de “normale” golf R.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 november 2014 om 17:28

      @pilot1988: wat heeft de cilinderinhoud er mee te maken? Het ding heeft 300pk en procuceert een ijsbergsmeltende hoeveelheid CO2, die moeten de motor wel kunnen verlaten. Verder heeft de wagen 4 wiel aandrijving, en dan zijn 2 uitlaten niet ongebruikelijk. 4 eindstukken is ook niet ongebruikelijk bij een sportief model. Ik vind dit een stuk beter ogen dan bij de Audi RS-Q3 met die ene zielige uitlaat links.

      Login om te reageren
  9. RiKe zegt

    20 november 2014 om 12:21

    Iedereen is maar zo onder de indruk van 300pk uit een 2 liter…
    Subaru deed dat 10 jaar geleden al?
    Met een sloot meer koppel ook nog.

    Verder is dit gewoon weer een VW, niets meer en niets minder, niets bijzonders.

    Login om te reageren
    • Sracerr zegt

      20 november 2014 om 12:37

      @RiKe: JA!

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      20 november 2014 om 12:56

      @RiKe: hoeveel zoop die Subaru 10 jaar geleden in 300 pk uit de 2.0 gemiddeld?

      Login om te reageren
      • RiKe zegt

        20 november 2014 om 13:02

        @gregorius: Niemand heeft het hier over verbruik, alleen vermogen. Ja het is een moderner blok en grote kans dat die zuiniger is, alleen als je het gaat hebben over auto’s met daadwerkelijk vermogen dan boeit je dat niet.

        Login om te reageren
      • Fork5 zegt

        20 november 2014 om 14:26

        @gregorius: 2003 wrx STI 1 op 9 en de huidige Golf R (even naar de hatchback gekeken) 1 op 14. Ook nie zo super zuinig.

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          20 november 2014 om 21:50

          @Fork5:
          Tja, dat geven ze op, ga er gerust vanuit dat wanneer je het vermogen gebruikt 1:5 een realistischer waarde is. Net zo onzuinig als de Sub, alleen zijn die iets realistischer in hun opgave..

          Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      20 november 2014 om 15:22

      @RiKe: ehhh, niet helemaal waar.

      Ja, Subaru’s haalden dat vermogen ook uit een 2 liter motor, maar die hadden veel meel last van een turbogat (nog steeds) en het koppel zat relatief hoog in de toeren. Daarnaast was het verbruik erg hoog. En vergeet de beurtjes niet. Die oude Imprezas moesten vaker naar de garage dan deze Golf waarschijnlijk moet.

      Login om te reageren
      • RiKe zegt

        20 november 2014 om 17:38

        @gtwillem: niet helemaal mee eens, ik heb een 2003 STI en qua onderhoud is het gewoon een betrouwbare JAP, liet me nooit staan in die bijna 4 jaar dat ik hem nu heb (380pk, 480Nm koppel). Turbo gat is er wel maar er zit tenminste karakter in, kan ik niet zeggen van de moderne VAG auto’s. Emotie loze bak.

        Login om te reageren
  10. sydney zegt

    20 november 2014 om 13:09

    Niet helemaal gerelateerd maar ik zag net op de www’s dat Olsson helemaal medevil gaat en op dit moment z’n RS6 een soort van DTM klaar laat maken.;)

    Login om te reageren
    • rikus zegt

      20 november 2014 om 16:16

      @sydney: Heb je daar een link van?

      Login om te reageren
      • ihrte zegt

        20 november 2014 om 16:52

        @rikus: http://jon-olsson.com/?p=17540

        Login om te reageren
        • rikus zegt

          20 november 2014 om 21:36

          @ihrte: echt complete waanzin. Zeer benieuwd naar het eindresultaat.

          Login om te reageren
    • ihrte zegt

      20 november 2014 om 16:51

      @sydney: taartscheppen. Taartscheppen everywhere.

      Login om te reageren
  11. thenotorious zegt

    20 november 2014 om 13:13

    Mooie auto, mooi kleurtje ook alleen jammer van de 4 uitlaten..

    Login om te reageren
    • gerjanm zegt

      20 november 2014 om 18:03

      @thenotorious: Ik vind helemaal mooi!
      4 uitlaten? Is niks!

      Login om te reageren
  12. schellekens006 zegt

    20 november 2014 om 13:55

    Nooit een echt een succes, hebben ze 20 jaar geleden bij de VR6 toen ook al een keer gedaan. Als je een R wilt wil je toch niet zo’n duffe station.

    Login om te reageren
    • Senne zegt

      20 november 2014 om 14:36

      @schellekens006: Reken maar dat deze het komend jaar aan de Wörthersee goed gaat doen…

      Login om te reageren
  13. autofanaat zegt

    20 november 2014 om 17:05

    Fraaie wagen, alleen die 4 uitlaten zijn een beetje overbodig.

    Login om te reageren
  14. gerjanm zegt

    20 november 2014 om 18:01

    De huisvaderdroom zou dan een nieuwe passat r36 zijn denk ik.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      20 november 2014 om 21:54

      @gerjanm:
      Nope, als ik nog huisvader zou zijn zou ik dromen van een M of een AMG.
      Een Brabus of Alpina zou ik trouwens ook niet van m’n oprit weren..

      Login om te reageren
  15. BmwMPower zegt

    20 november 2014 om 19:15

    Extra laadruimte voor extra petjes!

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      20 november 2014 om 21:55

      @BmwMPower:
      Ik moet er niet aan denken, maar dit geeft Sjonnie en Anita wel de mogelijkheid om aan gezinsuitbreiding te doen..

      Login om te reageren
  16. 730ld zegt

    20 november 2014 om 21:03

    Doe mij maar een 5 of 6 cilinder en dan 180pk…. 4 uitlaten is wat overdreven voor een 4 pittertje ook al halen ze er 300pk uit.

    Login om te reageren
  17. japseflaps zegt

    20 november 2014 om 22:04

    Shut up and take my money! Mn 1.2 tsi moet er binnenkort toch uit! En ach 4 uitlaten, hang je der toch een aanhanger of fietsenrek achter? Daar is zo’n ding toch voor?

    Login om te reageren
  18. wilbertg zegt

    20 november 2014 om 22:12

    Huisvaderdroom? Liever een Alpina B10 touring…

    Login om te reageren
  19. FB_100002177943068 zegt

    21 november 2014 om 10:07

    hoe zeg je netjes als je iets geen porum vind?

    Login om te reageren
  20. blondebolide zegt

    21 november 2014 om 14:24

    De belangrijkste vraag is:

    Blijven de dora raamstickers van dochterlief ook zitten als je bij de verkeerslichten sportief wilt optrekken om vervolgens een Happy Meal te gaan halen bij de McDrive?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North